Rauno Repomies kirjoitti:iPhonen ja valkoisen MacBookin ala-arvoiset muoviosat. Tyrmistyttää, kun lukee ja näkee kuvia juuri pakkauksesta otetusta 3GS iPhonesta, jonka kuoret ovat valmiiksi murtuneet. Tätä täydentää täysin kädetön huolto, sekä maahantuontiorganisaatio. Kai Applen tasoinen organisaatio on edes jotenkin sertifioinut toimitusputken loppupään?
Noh, ei tässä minun valko-MB:ssäni yksikään muoviosa ole haljennut. Jos pientä tummentumista ei oteta huomioon, koneen runko on kuin uusi (ikää 2v). Toki tämä onkin sitä mallia, josta pahimmat halkeamisongelmat ehdittiin jo korjata. M32 taas on sen verran uusi, etten sen kestosta osaa sanoa yhtään mitään (tällä hetkellä ei naarmuakaan). Jos hajoo niin hajoo, tähän menessä suurin osa on kuitenkin saanut vaihdettua koneensa uuteen. Nokialaisissa kuoren takuu taisi olla 6 kk, mutta siellä kuoren vaihto takuuseen taitaa käytännössä vaatia selvän valmistusvirheen. Näitäkin tapauksia on kyllä ollut aivan tarpeeksi...
Rauno Repomies kirjoitti:Soitin Applen tukeen Snow Leopardin tilaamiseen liittyvissä kysymyksissä, ja mainitsin ohimennen Suomen iPhone tilanteen, niin aspan henkilö reagoi erittäin kärkkäästi asialliseen iPhone-kysymykseeni, ja painokkaasti selitti, että Applella ei ole mitään tekemistä Suomen iPhonekatastrofin kanssa. Siis näin valmistajan edustaja. Joo.
No miten olisi pitänyt reagoida? Sanoa, että voivoi, olemme ulkoistaneet koko homman maahantuonnista loppusijoitukseen Soneralle ja sopimuksessa on pykälä, että Sonera hoitaa kaiken. Joku voisi laskea turhan ärhäkän selkäänpuukottamisen ("joo, ihan paska S, ja vielä paskempi S?F, täältä kyllä lähtee uhkasakkoa kerran päivässä niiden toiminnasta") jo sopimusrikkomukseksi.
Rauno Repomies kirjoitti:Iteselläni on 3G vaihdettu jo kerran takuuseen (kuoret murenivat käsiin, ihan totta, luurin nappulat alkoivat olla irtoamisvaarassa), ja nyt näyttäisi WLAN tekevän kuolemaa. Tämä siis 10kk vanhassa 669 euron puhelimessa.
Moni on huollattanut erään toisen mobiilifirman muutaman viikon vanhan (samanhintaisen) lippulaivakännykän, kun se viilasi linssiin. Aikaisemmin suuret joukot olivat vaihtamassa saman valmistajan kalliin simpukan kuoria, kun kromiosat muuttuivat halvan muoviseksi viikossa. Toki "toikin on yhtä surkea" ei ole mikään puolustus, mutta edelleen, maailmassa on n+1 käyttäjää, joiden iPhonen kuori ei ole murentunut käsiin ja joiden WLAN toimii kaikesta huolimatta. Molemmat viat taitavat muuten olla iPhonen tyyppivikoja, joten ei niistä sen enempää.
Rauno Repomies kirjoitti:Ajoittainen foorumilla esiintyvä agressiivisiä piirteitä saavuttava fanaattisuus. Sano Windows, ja johan nousee osalla porukasta taistelukilvet ylös.
Tai Nokia... Tätä itsekin ihmettelen. Miksi
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
-fanit ovat niin fanaattisen iloisia tuotteestaan ja muut ovat joko neutraaleja tai odottavat seuraavaa mallia? Johtuisiko karismaattisesta johtajasta? Tai mainonnasta? Tai malliston pienuudesta, jolloin omppulaiset ovat kuin "yhtä suurta perhettä"? Ei tuo fanaattisuus ole pelkästään suomalaisten piirre. Lähes jokainen ompun tuotteen omistaja on valmis puolustamaan sitä henkeen ja vereen. Olemmeko me jotenkin erilaisia?
Rauno Repomies kirjoitti:
Itse olen tyytyväinen sekakäyttäjä, konekanta on 4 + 3, ja jako pysynee tuolla tasolla. Pidän pöytäkoneiden kasaamisesta ja niiden osalta liki täydestä komponenttien valinnan vapaudesta. Myös niiden huolto ja korjaaminen rautatasolla on edullista ja vaivatonta.
Minäkin olen sekakäyttäjä (Linux, Solaris, XP, Vista, SL). Koneiden kasaaminen ja säätäminen oli kivaa vielä pienenä, mutta vanhemmiten tuntuu mukavalta se, että joku muu hoitaa säätämisen ja itselle jää vain koneen käyttö. PC-pöytäkoneiden kanssa olen leikkinyt vuodesta -91 ja 80-luvulla modasin sen ajan kotimikroja, mutta nyt tuo viimeinen saa jäädä viimeiseksi itsekasatuksi koneeksi. Jos pöytäkonetta kaipaan lapsille, haen sen marketista. Itselleni tuskin hankin enää Windows-konetta. iMac kyllä siintelee horisontissa...
Toki huolto ja korjaaminen on edullista ja vaivatonta. Toisaalta vakuutuksien, takuun ja Caren ansiosta tuollaisen valmiin koneen on vielä vaivattomampaa: kiikuttaa vain koneen huoltoon ja hakee sen sitten takaisin. Saa setä tai täti pähkäillä ongelmien kanssa, wanha ei enää jaksa.
Rauno Repomies kirjoitti:Jos Applen käyttiksen saisi asentaa vapaasti (ja toimivasti) pc-rautaan, olisi käyttisjako aivan toinen kuin nykyään. HTPC varmaan pysyisi XP-pohjaisena, koska se ainakin toistaiseksi nielee kaiken raudan kivuttomasti, ja on rautapäivityksistä huolimatta pysynyt pystyssä kiitettävästi.
Minusta on aivan sama, saisiko OS X:n asennettua muualle vai ei. Tärkeintä minulle on yksi osoite, josta ongelma ratkeaa tai sitä ainakin yritetään ratkaista. PC-puolella koneen valmistaja ei oikein voi tehdä mitään, jos jonkin laitteen ajuri on susi tai Windows on rikki. Vai tuki kuuluisikin valmistajalle, on ainoa sen mahdollisuus ottaa kone turhaan huoltoon tai levitellä käsiään. Toki moni valmistaja valitsee vielä helpomman tien ja syyttää kolmatta osapuolta.
Heh, tuli taas malliesimerkki fanaattisesta puheenvuorosta.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Toki esim. iPhonessa on ärsyttäviä piirteitä (tällä hetkellä lähinnä 10 megan podcast/app store-raja 3G-yhteydellä), mutta ei se maailma ole sen kummallisempi aidan toisella puolella. Samanlaisia rahanhimoisia valmistajia molemmilla viheriöillä. Ei Apple ole sen parempi tai huonompi, mutta käytettävämpi ja tyylikkäämpi ainakin.