Loppujenlopuksi nuo säädöt yms opitaan jo ammattikoulun ajoneuvopuolella. Itse olen ajoneuvopuolen käynyt (Niiden muiden tutkintojen lisäksi) ja valinnaiset raskaaseenpuoleenkin. Autonviritys, Alustanmuutokset yms olivat yksi vapaista valinnaisaineista. Olisi poliisilla mukavaa tutkittavaa, jos niitä autoja alettaisi tarkemmin syynäämään. Koneet eivät pakolla ole samoja mitä rekisteriotteessa lukee. Tuo mainoswatti järjestelmä tuntui kuitenkin monella olevan. Kaikille tuntui olevan vain ne watit mielessä ja äänenlaatu unohdettiin. Moni yhdisti sanan Hifi tuohon mahdollisimman suuren mölyn saamiseen.EL5 kirjoitti: Tasta olen eri mielta, ihan riittavasti pyorinyt tuolla autopiireissa, se mita ne osaa on ostaa rajoittimen ohittajan jostain nettikaupasta ja ehka asentaakkin sen jos on riittavan yksinkertainen..
Asiaa kuvava esimerkki: pitkaan volvo-vaki (talla viitaten juuri noihin autoharrastajiin) valitteli siita turvavyo-ei-kiinni-piipitysta-ja-valoshowta, sehan oli muuten helppo poistaa mutta kun samassa rele jne. paketissa oli vilkkujen releet niin nekin lakkas toimimasta siina samalla..se ei siis oikeasti ole noin vaikeaa, mutta vielakin joutuu noille selittelemaan miten homma oikeasti tehdaan, ja huolestuttavaa on etta nama samat kaverit virittelevat niihin autoihinsa kilowattien aanentoistojarjestelmia (onneksi useimmiten lahinna mainoswatteja)..
Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 822
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 7.30
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Fakap »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
- Viestit: 1514
- Liittynyt: 14.9.2007 klo 22.39
- Paikkakunta: Turku
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Jos salama välähti, niin kyllä sieltä sakko tulee, ei huolta. Noi kamerat käyttää tietääkseni salamaa myös valoisalla. Joskus kuulin jutun, että noita kameroita on laitettu ottamaan kuva jokaisesta autosta ja tsekkailtu siten turvavöiden käyttöä, mutta kyllä 10 km/h ylitys tietää sakkoa teikäläiselle.Fakap kirjoitti:Eilen ajelin kuudenkympin alueella about 65 - 70 km/h iltahämärässä kameran ohi ja se välähti. Jäi semmoinen pieni epävarmuus että tuleekohan sakot postissa.Välkkyykö noi kamerat vain pimeällä?
-
- Viestit: 3381
- Liittynyt: 10.12.2007 klo 8.26
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Pasteur »

Jokunen viikko sitten Jyväskylän ohi ajaessa välähti, mutta nopeutta ei luonnollisestikaan sakkorajan yli ollut, joten eipä tullut edes varoitusta postissa...
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Lare »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 1003
- Liittynyt: 30.11.2006 klo 17.52
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja alucard »
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: 13.2.2009 klo 11.20
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Stuge »
Ja tästä suojatie/lapsi -kortin käytöstä vielä. Nämä isänmaan toivot jotka jostain syystä sutivat vain silloin kun tiet ovat jäässä (?), eivät koskaan poistu taajaman ulkopuolelle. Näiden asfalttisankareiden poimimiseksi pois taajamista olisi varmasti mahdollista kehittää kameraan toimiva tunnistustekniikka. Yhdistävä tekijä on lippalakki, Jumalan tapa merkitä idiootit.
-
- Viestit: 732
- Liittynyt: 22.2.2008 klo 17.38
- Paikkakunta: Kotimaa
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja TId »
Meni puolet viestistä aika pahasti ohi, mutta onneksi viimeinen lause kertoikin sitten kaikenStuge kirjoitti: Yhdistävä tekijä on lippalakki, Jumalan tapa merkitä idiootit.

-
- Viestit: 9640
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
- Viestit: 3381
- Liittynyt: 10.12.2007 klo 8.26
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Lare »
-
- Viestit: 3381
- Liittynyt: 10.12.2007 klo 8.26
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
-
- Viestit: 9640
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Täysin samaa mieltä! Poliisi-setien pitäisi myös omata hyvää pelisilmää milloin asiakas oikeasti on vahingossa ajanut hetkellistä ylinopeutta, pysäytys ja huomautus tehoaa myös sekin todella hyvin.KunkkuJ kirjoitti:Näinhän se käytännössä menee, niin kuin Mikael tuossa kuvailee. Tarkan nopeuden pitäminen on lähes mahdotonta. Tuntuukin älyttömältä, lieneekö joku ajokortiton virkahenkilö päässyt tätä poliisien uutta lähes nollakontrollia suunnittelemaan? Kyllä liikenteessä pitäisi saada keskittyä muuhun kuin sairaalloisen tarkkaan nopeusmittarin vahtimiseen.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja JHA »
Koska nopeushan on sijainnin ensimmäinen derivaatta ajan suhteen epäilisin navigaattoreiden vain jatkuvasti tarkkailevan sateliittien perusteella tunnistetun paikkakoordinaatin muutosta ja laskevan tuosta muutoksesta nopeutta määrätyllä näytteistystaajuudella ja keskiarvottavan ulospäin näytettyä nopeustietoa muutaman viimesekunnin aikaisista mittauksista.Pasteur kirjoitti:Tuohon GPS nopeuteen tuntuisi vaikuttavan myös jyrkät mäet. Laskeekohan navigaattori nopeuden linnuntietä mitatun matkan ja ajan suhteessa?
Hyvin jyrkissä mäissä saattaa muutokseen vaikuttaa myös se että hetkellisesti joku satelliiteista jää katveeseen ja pari yksittäistä paikkatietoa hukkuu matkalla ja vääristää keskiarvotuksen. Sama käy väliin esimerkiksi kallioleikkauksissa ja joskus jopa leveämpien siltojen alta ajettaessa.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja arisel »
Ei tuolla mittarivirheen huomioinnilla ole mitään vaikutusta ylinopeusintoilijoihin - tiedän ihan riittävän tarkasti oman nopeuteni, ja silti rajoituksen osoittamaa maksiminopuetta ajaessani aina joku tolvana tulee takapuskuria nuuskimaan... Jotkut näistä tosin ovat niitä, jotka kahdeksankympin alueella ajavat suosittelemaasi ylinopeutta eli yhdeksääkymppiä - ja viisaasti jatkavat tasan samalla nopeudella satasen rajoituksen alettua...Pasteur kirjoitti:Siis se rajoitus on tehty noudatettavaksi samoin kuin Poliisin uusi ohjeistus sakottamisesta. Koska sakottamisen raja on 10km/h ylinopeus ja mittarivirheeksi lasketaan 3km/h, niin satasen alueella on siis jokaisella velvollisuus ajaa 112km/h TODELLISTA nopeutta. Opetelkaa nyt prkl, että se mittari näyttää yleensä sen 5km/h liian vähän. Eli 117 lasiin seuraavan kerran kun maantielle pääsette tai ajakaa sivuun, kun näette pienen citikan!Sherukka kirjoitti:Nuohan ovat nopeusrajoituksia eikä nopeusmääräyksiä (pakollisia nopeuksia).
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja jos yhtään olet asiaa tutkinut, niin lienet huomannut, että mittarivirheen suuruus on suhteessa nopeuteen; suuremmilla nopeuksilla siis suurempi virhe - jota ei todellakaan voi luokitella tuollaisella yleensä-metodilla, koska se vaihtelee automerkeittäin ja -malleittani melkoisen paljon!
Tuo Sherukan huomautus on täyttä hepreaa useimmille nopeusmielipiteitään esittäville - jotka muuten ovat niitä äänekkäimpiä ja kärkkäimpiä mielipiteensä julkituojia. Jotkut jopa kehuvat seuraavansa nopeuttaan tarkasti GPS:n avulla...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
...
Siis laitteen, joka näyttää paikallaan ollessa nopeudeksi 0-5km/h välillä vaihtelevia lukemia...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Pitäisi tajuta sen kiireisemmänkin, että tiet ovat kaikkien ihmisten paikasta toiseen siirtymistä varten, eivät vain sinua varten.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja arisel »
Kymmenestä kerrasta yksi jää tuon ulkopuolelle. Jokseenkin jakautunee niin, että kolme-neljä kertaa on tasan taulunopeus, neljä-viisi kertaa yhden alle, kerran yli ja kerran sitten heittoa enemmän, yleensä alle. Kouvolan PRISMAlta Lahteen päin tullut kokeiltua ehkä satoja kertoja molempiin suuntiin, tietänet paikan.KunkkuJ kirjoitti:Aika paljon on tullut noita nopeusnäyttötauluja kesän mittaan seurattua, tosin kaikki eivät moottoripyörään reagoi, mutta osa sentään. Ero navigaattorin näyttämään on korkeintaan 2km/h. Tämän verran voi heittoa tulla jo siitä, ettei nopeus ole ollut tasainen riittävän pitkään. Navigaattorihan ei näytä hetkellistä nopeutta, vaan lyhyen ajan keskiarvoa. Kokemukseni mukaan pidän nopeusnäyttötauluja riittävän tarkkoina. Kuka muuten pystyy ajamaan 1km/h tarkasti siihen mittauspisteeseen?
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Lare »
Jyväskylän pohjoispuolella oli 4-tiellä nopeusnäyttö, joka pari vuotta sitten näytti systemaattisesti enempikin pieleen. Lieneevätkö korjanneet asian.
Kuten Arisel sanoikin, auton mittarin virhe on yleensä prosentuaalinen. Vaihtamalla renkaan profiilia (valmistajan suositusten rajoissa) sitä virhettä saa lisää tai vähennettyä. Taulukon mukaan nykyiset kesärenkaani näyttävät 3% liikaa verrattuna talvirenkaiden profiiliin, molemmat rekisteriotteen sallimia.
Tämä max. 2 km/h ei ole merkittävä asia. Taulut tekevät asiansa niissä tapauksissa, joissa Japanilaisautotehtaan markkinointiosasto on pistänyt melkein 10% virhettä nopeusnäyttöön.
-
- Viestit: 9640
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja arisel »
Tuo melkein 10% on myös siinä saksalaisessa autossa, jolla on tullut ajeltua jonkin aikaa - mittarivirhe on tosiaan hyvin mallikohtainen asia, vaikka tietyissä merkeissä se on todennäköisempi kuin toisissa; esim. Saab oli ainakin aiemmin tarkan mittarin maineessa. Renkaiden vaihdon jälkeen pari mittauspaikan ohitusta päivittää yleensä mittarivirhetuntuman.Lare kirjoitti:Tuon oman mittarin heiton saa selville pitkän ajan kuluessa. Varsinkin kun ajaa matkaa tasanopeussäätimellä matkaa. Aikamoinen mäki saa olla että auton nopeusmittari näkyvästi laskee tai nousee, tämä riippuu tietysti autostakin. GPS toimii siten, kuten JHA sanoi, joten ihan lyhyellä kokeilulla / matkalla sitä ei saa selville.
Jyväskylän pohjoispuolella oli 4-tiellä nopeusnäyttö, joka pari vuotta sitten näytti systemaattisesti enempikin pieleen. Lieneevätkö korjanneet asian.
Kuten Arisel sanoikin, auton mittarin virhe on yleensä prosentuaalinen. Vaihtamalla renkaan profiilia (valmistajan suositusten rajoissa) sitä virhettä saa lisää tai vähennettyä. Taulukon mukaan nykyiset kesärenkaani näyttävät 3% liikaa verrattuna talvirenkaiden profiiliin, molemmat rekisteriotteen sallimia.
Tämä max. 2 km/h ei ole merkittävä asia. Taulut tekevät asiansa niissä tapauksissa, joissa Japanilaisautotehtaan markkinointiosasto on pistänyt melkein 10% virhettä nopeusnäyttöön.
Mielestäni nopeustaulut ovat tärkeitä, koska monikaan ei tule ajatelleeksi mittarivirheen olemassaoloa ja sen vuoksi ajaa "väärää" nopeutta, vaikka uskookin ajavansa "oikeaa" nopeutta; pieni virhe taulun näyttämässä nopeudessa ei ole oleellinen, mutta kokemukseni mukaan taulut ovat tarkempia kuin monen mielipide - ajonopeuden vakiointi on vaikeaa, eikä omia virheitä nopeudenmäärittelyssä helposti huomata saati tunnusteta.
Sinänsä muuten jotenkin älytöntä, että suuretkin mittarivirheet on sallittu, kun liikenteen sujuvuuden kannalta olisi toivottavaa, että kuljettajat edes itse tietäisivät oman nopeutensa. Eri asia tietysti on noudatettavaan nopeuteen vaikuttavien seikkojen vaikutus, kuten mm. kuljettajan henkilökohtainen ajotaito ja -kokemus, sää- ja keliolot, liikenteen ruuhkaisuus ja erityisesti muiden tielläliikkujien sääntöjen noudattaminen - tai pikemminkin noudattamatta jättämisen aiheuttama pelote, joka voi häiritä jopa kokenutta kuljettajaa.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tievalvontakamerat ja nopeusrajoitukset Suomessa
Viesti Kirjoittaja JHA »
Jos GPS:si näyttää paikallaan ollessa 5 km/h nopeuksia suosittelisin sijoittamaan rahaa uuteen ja kunnollisella antennilla varustettuun laitteeseenarisel kirjoitti: Tuo Sherukan huomautus on täyttä hepreaa useimmille nopeusmielipiteitään esittäville - jotka muuten ovat niitä äänekkäimpiä ja kärkkäimpiä mielipiteensä julkituojia. Jotkut jopa kehuvat seuraavansa nopeuttaan tarkasti GPS:n avulla...![]()
...
Siis laitteen, joka näyttää paikallaan ollessa nopeudeksi 0-5km/h välillä vaihtelevia lukemia...

- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit