Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 12.3.2008 klo 21.32
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja EKorppi »
-
- Viestit: 25497
- Liittynyt: 9.6.2005 klo 15.24
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Erño »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
- Viestit: 7416
- Liittynyt: 20.5.2005 klo 10.41
- Paikkakunta: Turku I
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja hatey »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Saksalaisia merkkeja on tosiaan pitkaan vaivannut laadun tipahtaminen hinnan pysyessa ennallaan. VAG:n sisallakin tasta on muodostunut ongelma, volkkari ei kay kaupaksi kun skodalta saa samoista osista tehdyn auton halvemmalla. Eika okyvolkkarin omistajaa paljon naurata kun duunari-alainen naureskelee etta samat osat kay hanen poloonsa, ja niiden asennuksenkin hinta korkeintaan puolet siita.
Toinen ikava ilmio, merkkivaraosia ei enaan saa. Juuri luin yhdesta lehdesta kolumnistin kokemuksista mersun kanssa. Oli hajonnut mersu tielle, josta siirrettiin lahimmalle korjaamolle. Kardaanin ristinivel rikki. Mersulta ilmoittavat ettei uutta nivelta saa vaan pitaa tilata koko kardaani paketti. Sen hinnalla olisi saanut kaypasen japsi auton.
No kolumnisti onnistui suhteilla paasemaan yhteyksiin alihankkijan kanssa joka mersulle kardaanit ja nivelet kyseiseen autoon tekee. Sielta sai ristinivelen yksittaisena ja hintakin alkoi muistuttaa normivaraosan hintaa..
Apple vaellehan tassa ei ole mitaan uutta..
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 1514
- Liittynyt: 14.9.2007 klo 22.39
- Paikkakunta: Turku
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
1.4 TSI:n tehokkaampi versio tuottaa 160 heppaa ja yhdistetty kulutus on siinä 6 litran kieppeillä. Noihin teholukemiin tarvittaisiin vähintään 2 litrainen vapaastivirtaava moottori, jolloin kulutuskin pomppaa litran tai pari. DSG-vaihteistosta löytyy sitten riittävät 7 vaihdetta, joka sekin osaltaan pienentää kulutusta. Naapurin kaimalla taisi olla jotain ongelmia tuollaisen volkkarin kanssa, mutta miltään viralliselta taholta en ole tuollaisista ongelmista kuullut.Sherukka kirjoitti:Mitäs mieltä olette VAG -konserni uusista tuotteista kuten 1.4 TSI moottori ja DSG kaksoiskytkinvaihteisto ja näihin liittyvistä ilmeisesti runsaista ongelmista? Tuo moottorihan voisi toimivana olla ihan ok mutta kulutus on kyllä aivan liian kovaa, isompi kuin 1.4 tarttis olla vai mitä muutoksia ehdotatte?
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja EL5 »
..raks..raks..rattaat raksuttaa..The raconteur kirjoitti:1.4 TSI:n tehokkaampi versio tuottaa 160 heppaa ja yhdistetty kulutus on siinä 6 litran kieppeillä. Noihin teholukemiin tarvittaisiin vähintään 2 litrainen vapaastivirtaava moottori, jolloin kulutuskin pomppaa litran tai pari.
Optimaalisessa palotilanteessa polttoaineen ja ilman suhde on vakio. Ahtamalla saadaan lisaa ilmaa sylinteriin. Kun lisaa ilmaa on tarjolla niin pystytaan polttamaan enemman polttoainetta, eli saadaan lisaa tehoa. Ahdettu moottori on kuin virtuaalisesti kasvatettu vapaastivirtaava moottori.
Tahan yhdistelmaan en mitenkaan saa kulutusta kasvamaan. Muut tekijat on sitten asia erikseen.
(ja jos kulutusta ei ihmetella niin ei sen vaparin tartte olla 2 litranen, 90-luvun lopun sunnyssa 1.6l vapari toi >170hp ja tehoversio 200hp.. pienempiin ei ole vaparina oikein mielenkiinto riittanyt..)
-
- Viestit: 6634
- Liittynyt: 24.12.2004 klo 14.18
- Paikkakunta: Turku
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
"Tällöin saadaan lisää vääntöä. Lisävääntöhän antaa enemmän tehoa ilman että tarvitsee nostaa moottorin kierrosnopeutta. Samalla bensiinin palamisesta tulee täydellisempää eli hyötysuhde nousee. Hyötysuhteen parantuminen näkyy kulutuksen vähenemisenä (sillä ehdolla että kaasujalka pysyy kurissa, maksimitehoahan saadaan enemmän ja se tarkoittaa että polttoainetta voidaan myös halutessa kuluttaa enemmän). Kulutuksessa saatu hyöty ei yleensä ole yhtä suuri kuin saadussa tehossa."EL5 kirjoitti:..raks..raks..rattaat raksuttaa.. Optimaalisessa palotilanteessa polttoaineen ja ilman suhde on vakio. Ahtamalla saadaan lisaa ilmaa sylinteriin. Kun lisaa ilmaa on tarjolla niin pystytaan polttamaan enemman polttoainetta, eli saadaan lisaa tehoa.The raconteur kirjoitti:1.4 TSI:n tehokkaampi versio tuottaa 160 heppaa ja yhdistetty kulutus on siinä 6 litran kieppeillä. Noihin teholukemiin tarvittaisiin vähintään 2 litrainen vapaastivirtaava moottori, jolloin kulutuskin pomppaa litran tai pari.
Vähemmän edestakas liikkuvaa massaa = parempi hyötysuhde. Vaparissakin voidaan keventää osia, mutta turbolla päästään halvemmalla (ehkä) samoihin lukuihin. Kumpikaan ei ole halpaa verrattuna moottorin koon ja kulutuksen kasvattamiseen tehon saamiseksi. Optimaalinen palotilanne on vielä paljon muutakin kuin bensa/ilma suhde.
Waikka wikipediasta turbon hyödyt ja haitat:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Lare »
Millä?EKorppi kirjoitti:Eilen hain lehden postilaatikolta kalsarit ja reinot jalassa ja tervehdin ohikulkevaa naapuritalon rouvaa.
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Lare »
Käsittääkseni juuri ahtamisen säätö on kehittynyt, ja saadaan muuttuvasiipisilä ahtimilla painetta alhaisillakin kierroksilla.KunkkuJ kirjoitti:Mitenkäs ne amerikkalaiset sanoivatkaan? Mikään ei korvaa kuutiotuumia. Vapaasti hengittävissä moottoreissa tuo on pitänyt paikkansa. Vaikea on ollut pienempiin moottoreihin saada sitä vääntöä, mikä isoista V-koneista useimmiten löytyy. Nyt vaan alkaa vaikuttaa siltä, että ahtamistekniikka on niin kehittynyttä, että se vahva vääntö löytyy pienistäkin moottoreista.
-
- Viestit: 6634
- Liittynyt: 24.12.2004 klo 14.18
- Paikkakunta: Turku
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
...ja vikaherkkiä koneita. Sama saadaan myös kahdella erikokoisella turbolla. Edelleen isot V-koneet ovat niitä ainoita oikeita moottoreita. Voihan niitä V-koneitakin sitten ahtaa, jos ahdistaa.Lare kirjoitti:Käsittääkseni juuri ahtamisen säätö on kehittynyt, ja saadaan muuttuvasiipisilä ahtimilla painetta alhaisillakin kierroksilla.KunkkuJ kirjoitti:Mitenkäs ne amerikkalaiset sanoivatkaan? Mikään ei korvaa kuutiotuumia. Vapaasti hengittävissä moottoreissa tuo on pitänyt paikkansa. Vaikea on ollut pienempiin moottoreihin saada sitä vääntöä, mikä isoista V-koneista useimmiten löytyy. Nyt vaan alkaa vaikuttaa siltä, että ahtamistekniikka on niin kehittynyttä, että se vahva vääntö löytyy pienistäkin moottoreista.
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja EL5 »
btw. tuli KunkkuJ:n avatarista ja tehon lisaamisesta kierroksilla yksi ryhma missa on esiintynyt aika mukavia litratehoja vaparina, moottoripyorat. Litrasista taitavat repia jo 200hp?
-
- Viestit: 6634
- Liittynyt: 24.12.2004 klo 14.18
- Paikkakunta: Turku
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Muutama vuosi sitten mulla oli ralli-Lancian 2,0 turbokoneella varustettu Fiat Croma, jossa 280-300hp. Turbo oli siis ISO ja meno sen mukaista - ahtopaineet 2 bar luokkaa. 4000rpm:ssä kone heräsi ja tihkusadekelillä rykäisi renkaat sutimaan vielä +100km/h vauhdissa, talvikeleistä puhumattakaan. Alle 3000rpm kone meinasi sammua. Painoa autolla 1300kg. Siinä sitten oli muutamakin AMG-mersu/CivicR/BMW-M3-kaveri ihmeissään, kun 9000 Saabin näköinen perhelaatikko rykii heittämällä ohi 200km/h vauhdissa.
Onneks tuli se auto myytyä, niin on vielä hengissä.
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja EL5 »
NeliX4 kirjoitti:...ja vikaherkkiä koneita. Sama saadaan myös kahdella erikokoisella turbolla. Edelleen isot V-koneet ovat niitä ainoita oikeita moottoreita. Voihan niitä V-koneitakin sitten ahtaa, jos ahdistaa.Lare kirjoitti:Käsittääkseni juuri ahtamisen säätö on kehittynyt, ja saadaan muuttuvasiipisilä ahtimilla painetta alhaisillakin kierroksilla.KunkkuJ kirjoitti:Mitenkäs ne amerikkalaiset sanoivatkaan? Mikään ei korvaa kuutiotuumia. Vapaasti hengittävissä moottoreissa tuo on pitänyt paikkansa. Vaikea on ollut pienempiin moottoreihin saada sitä vääntöä, mikä isoista V-koneista useimmiten löytyy. Nyt vaan alkaa vaikuttaa siltä, että ahtamistekniikka on niin kehittynyttä, että se vahva vääntö löytyy pienistäkin moottoreista.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 6634
- Liittynyt: 24.12.2004 klo 14.18
- Paikkakunta: Turku
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Niinhän niitä pruukataan käyttää, en juuri yksiahtimisa 8-koneita ole nähnytkään, kun silloin remmillä saadaan helpommin tuloksia.EL5 kirjoitti:Miettinyt tuossa itselle tuon V8 paivittamista yhdella turbolla lisaa, yksi per puoli on mielestani parempi ratkaisu yhdysputkella yhteen ahtimeen hassakka..
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Toi voimalla mukaan tuleva turbo on kylla sellanen tekija mika melkein vaatisi oman ajokortin, silla on saatu raatoja aikaiseksi osaamattomissa (ja osaavissa joilla on huomio herpaantunut tms) kasissa..NeliX4 kirjoitti:Vormulapuolella litrateho vapaastihengittävissä taitaa olla 2,4 l ja 700-800 hp, paljos siitä tulee. Haybausasta on vissiin irroitettu turbolla 550hp (ja 1,3 l) moottoripyöräpuolella.
Muutama vuosi sitten mulla oli ralli-Lancian 2,0 turbokoneella varustettu Fiat Croma, jossa 280-300hp. Turbo oli siis ISO ja meno sen mukaista - ahtopaineet 2 bar luokkaa. 4000rpm:ssä kone heräsi ja tihkusadekelillä rykäisi renkaat sutimaan vielä +100km/h vauhdissa, talvikeleistä puhumattakaan. Alle 3000rpm kone meinasi sammua. Painoa autolla 1300kg. Siinä sitten oli muutamakin AMG-mersu/CivicR/BMW-M3-kaveri ihmeissään, kun 9000 Saabin näköinen perhelaatikko rykii heittämällä ohi 200km/h vauhdissa.
Onneks tuli se auto myytyä, niin on vielä hengissä.
Joo, toi yksi ahdin ei ole ainoa puutteellinen osa joka tuossa koneessa on alun perin suunniteltu pieleen, tuo siis on lahes vakio vielakin, sen lisaksi etta budjetti on aina valilla kuralla niin saa jatkuvasti olla tarkkana tuontiauton kanssa etta mita se AKE on talla kertaa keksinyt.. Nyt kesalla olivat keksineet alkamaan kuvaamaan valoja, ettei kukaan vaan kayta pelkkia katsastus valoja, se puuttuva e-merkki kun tekee noista valoista vaaralliset tiella, paitsi jos on vanhempi kuin -95 tai uudempi kuin 22.4.2009 tai muuttoauto tai rekisteroity suomeen ennen 2002.. huoh..NeliX4 kirjoitti:Niinhän niitä pruukataan käyttää, en juuri yksiahtimisa 8-koneita ole nähnytkään, kun silloin remmillä saadaan helpommin tuloksia.EL5 kirjoitti:Miettinyt tuossa itselle tuon V8 paivittamista yhdella turbolla lisaa, yksi per puoli on mielestani parempi ratkaisu yhdysputkella yhteen ahtimeen hassakka..
-
- Viestit: 7466
- Liittynyt: 28.5.2004 klo 1.44
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Sitä luokkaahan nuo on, esmes Kawasakin 10R jossa 188 hp ja Suzukin GSX-R1000 jossa 185 hp. Alkaa oleen teho/painosuhde kohdillaan.EL5 kirjoitti:btw. tuli KunkkuJ:n avatarista ja tehon lisaamisesta kierroksilla yksi ryhma missa on esiintynyt aika mukavia litratehoja vaparina, moottoripyorat. Litrasista taitavat repia jo 200hp?
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Lare »
Jos siis halutaan tietty hevosvoimamäärä, niin pienempää kulutukseen päästään kaksoisturbolla kuin vapaastihengittävällä. Osaselitys lienee se että hyötysuhde on parempi kunnolla kuormitettuna. Ylikokoinen kone syö enempi. (Samoin tietysti alitehoinenkin). Noihin VW:n TSI-kulutuslukemiin ei oikein muilla moottoreilla päästä tuossa autojen kokoluokassa.EL5 kirjoitti:Kuutiotuumat ne jyraavat edelleenkin hyotysuhdekisassa.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Todelliset kulutuslukemat eivät nyt mitään kovin hyviä ole olleet, edes kilpailijoihin verrattuna. Kyllä diisseli on edelleen poikaa! 8)Lare kirjoitti:Noihin VW:n TSI-kulutuslukemiin ei oikein muilla moottoreilla päästä tuossa autojen kokoluokassa.
Bensakoneet (myös turbolliset) syövät vähän vauhdikkaammassa ajossa edelleen paljon. Olen sitten aina valmis takinkääntöön jos hyvin perustelette!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Itse ajoin tuolla TSI moottorilla 400km ja totesin sen kovaruokaiseksi. Noin 4.7 litraa tuli keskikulutukseksi 100km. Kun dieselillä (vm 2000) pääsee helposti 3.6litran lukemiin. Kun vertaa 9v vanhaa autoa tuohon niin kulutus on aika kova. Mitäköhän 2009vuoden diesel veisi. Pitää katsoa, jos voitan taas arvonnasta auton käyttöön. Eivät taida liikkeestä antaa 400km koeajoa tehdä. Kai se vaan on niin, etten bensa autolla osaa ajaa.Sherukka kirjoitti:Todelliset kulutuslukemat eivät nyt mitään kovin hyviä ole olleet, edes kilpailijoihin verrattuna. Kyllä diisseli on edelleen poikaa! 8)Lare kirjoitti:Noihin VW:n TSI-kulutuslukemiin ei oikein muilla moottoreilla päästä tuossa autojen kokoluokassa.
Bensakoneet (myös turbolliset) syövät vähän vauhdikkaammassa ajossa edelleen paljon. Olen sitten aina valmis takinkääntöön jos hyvin perustelette!
Sitten maitorauhasiin
Onkos kukaan ostanut tätä uutta playboy lehteä missä Marge Simpson? Miltäs näyttää lehdessä.
-
- Viestit: 17376
- Liittynyt: 26.1.2005 klo 18.16
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Macco »
En ole lehdessä nähnyt, mutta netissä oli kuva, jossa maitorauhasetkin oli hyvin esillä. Täytyy sanoa, että näytti kyllä hyvältä naiseksi, jolla on 30-vuotias poika...M.P.T kirjoitti:Onkos kukaan ostanut tätä uutta playboy lehteä missä Marge Simpson? Miltäs näyttää lehdessä.
-
- Viestit: 7383
- Liittynyt: 10.6.2009 klo 22.08
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Tuossa hieman aikaisemmin pidin reippaan viikon oluenjuontiloman Saksassa. Sen takia jäänyt kirjoitteleminen ja seuraaminen hiukka vähemmälle tällä puolen. Oli hyvää vehnäolutta tarjolla, kuten myös nättejä paikallisia haideja
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Viestit: 2725
- Liittynyt: 14.3.2006 klo 9.23
- Paikkakunta: Espoo
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Aries »
Que? Onko Marge muutakin kuin piirroshahmo? Vai koijataanko tässä nyt apinaa..?Macco kirjoitti:En ole lehdessä nähnyt, mutta netissä oli kuva, jossa maitorauhasetkin oli hyvin esillä. Täytyy sanoa, että näytti kyllä hyvältä naiseksi, jolla on 30-vuotias poika...M.P.T kirjoitti:Onkos kukaan ostanut tätä uutta playboy lehteä missä Marge Simpson? Miltäs näyttää lehdessä.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit