Juu. Mutta DVI:ssä ei esimerkiksi kulje ääntä. Ja ei taida toimia minun G5-näyttiksestä ulospäin tuo HDCP vaikka se siinä lataamassani leffassa olisikin. Kortti ei tue HDCP:tä, eikä sitä siihen käsittääkseni saa ajureillakaan. Ja vaikka se nyt kuitenkin toimisikin jollain vippaskonstilla tuolla vanhalla rouskulla siinä DVI:ssä se HDCP, niin saako sen HDCP-suojatun äänen ulos analogisesti eri liittimestä kun DVI ei sitä kuljeta. Eipä taida saada. Ja jos vaikka saakin esim. huonompilaatuisena ja lähes synkassa leffaan nähden, niin eikö ala olla jo hieman turhaa maksavan asiakkaan kiusaamista ja melkoista värkkäystä?honpsu kirjoitti:Wikipedia:mikastus kirjoitti:Niin, mutta toimiiko HDCP?honpsu kirjoitti:DVI-D -> HDMI adaptereita löytyy kaupasta, eikä se kuva nyt kovin kummoisempi ole VGA-liitäntääkään käyttämällä.
"HDCP (High-Bandwith Digital Content Protection) on Intelin kehittämä digitaalisten oikeuksien hallintajärjestelmä äänen ja kuvan hallintaa varten DVI- ja HDMI-liitännöissä."
Eli mikä pännii, niin ainakin laitteistohankinta olisi ensin tarpeen, vaikka nykyinen, toki jo joillekin ikäloppu, HTPC-koneeni jaksaa purkaa 720p:tä juuri passelisti. Ja kun saan itseni hyväksymään uudet minulle oikeasti tarpeettomat investoinnit hupikäyttöön, niin vaikkapa MacMinin ollessa kyseessä tarvitsen silti myös sen kolmannen osapuolen minidisplayport-HDMI-adapterin. Enkä saa fyysistä varakopiota, enkä takuuta leffan toimivuudesta vaikkapa 10 vuoden päästä. Ei silti, silloinhan se jo myydään mulle Platinum-ray:nä ja oikealla 3D-kuvalla ja hajulla.
Ja muutenkin ihmettelen miten nuo DRM-sedät ovat päässeet sanelemaan omia kontrolleitaan minun kaikkiin tietokoneisiini huolimatta siitä missä käytössä ne ovat.
Mielelläni maksaisin helposta soffa-käytöstä, mutta ihan kaikkeen en ole valmis sen vuoksi nöyrtymään. Ymmärrän kuitenkin loppumattoman kasvun ja voitontavoittelun päämäärät. Sellaista on bisnes, joten loppukoon vuodatukseni tähän.
Siis tältäpäivältä
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)