Miten pääsen Maciin roottina?
-
Miten pääsen Maciin roottina?
Viesti Kirjoittaja Tron »
Jos olen graafisessa moodissa, niin Mac ei anna mahdollisuutta loggautua sisään roottina kuten Linux antaa. (Sekä Mac että Linux ovat unix koneita.)
Jos yritän loggautua päätteeltä sisään, niin kone kysyy rootin salasanaa jota minulla ei ole. (Kone on oma ja olen itse asentanut sen joskus uudelleen asennuslevykkeiltä, joten mitään sellaisia salasanoja ei pitäisi olla jotka eivät ole tiedossani. Jos jossain on ollut rootin salasanan asetus, niin olen asentanut sen tapani mukaan samaksi kuin käyttäjän Tron salasana.)
Tarve olisi kopioida eräs komentomoodissa toimiva ohjelma paikkaan /usr/bin. Oikeudet vaan puuttuu. Vai miten saan kyseisen ohjelman hakupolkuun?
-
Re: Miten pääsen Macciin roottina?
Viesti Kirjoittaja kermit »
Koodi: Valitse kaikki
sudo cp polku/jossa/ohjelma /usr/bin/ohjelma
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Onko oikeasti tarve laittaa se "järjestelmä-polkuun", vai riittäisikö pelkkä käyttäjäkohtainen polku?
Jos on oikeasti tarve "järjestelmä-polkuun", niin parempi vaihtoehto liennee /usr/local -polku.
Root -tunnuksen voi halutessaan ottaa käyttöön mutta tässä tapauksessa siihen ei ole tarvetta. Nimittäin jos normaalitunnuksesi on määritelty järjestelmäasetukset -paneelista hallitsemaan tietokonetta, niin siinä on seurauksena se, että sen jälkeen tunnus kuuluu admin -ryhmään, jota kautta voit vaikka sudottaa rootiksi (sudo su -), tai vain suorittaa tarvittavan komennon (sudo cp ohjelmasi /usr/local/bin # edellyttäen että siellä sellainen hakemisto on. Jos ei ole, sen voi luoda: sudo mkdir -p /usr/local/bin).
Oletuksena tuo /usr/local/bin pitäisi löytyä ympäristön polusta.
MUOKS: ^jumatsuiga te ootte nopeita...
-
Viesti Kirjoittaja Geemies »
Minulla oli joskus tarve tuolle rootin salasanalle ja sain se vaihtamalla Leopardin buutti-DVD:n avulla. Buuttaa DVD:ltä ja sitten valikoista salasanojen hallintaan, siellä sitten rootille salasana. Tuon jälkeen siinä alun loggautumisruudussa on "Muu käyttäjä" tms. johon voi kirjoittaa sitten root ja salasanan.Tron kirjoitti:Miten pääsen Macciin roottina?
Jos yritän loggautua päätteeltä sisään, niin kone kysyy rootin salasanaa jota minulla ei ole. (Kone on oma ja olen itse asentanut sen joskus uudelleen asennuslevykkeiltä, joten mitään sellaisia salasanoja ei pitäisi olla jotka eivät ole tiedossani. Jos jossain on ollut rootin salasanan asetus, niin olen asentanut sen tapani mukaan samaksi kuin käyttäjän Tron salasana.)
-
Viesti Kirjoittaja Tron »
Niinpä niin..... kiitos. (Tosin komennoksi riittää 'sudo cp polku/jossa/ohjelma /usr/bin')kermit kirjoitti:Käytä sudoa...Koodi: Valitse kaikki
sudo cp polku/jossa/ohjelma /usr/bin/ohjelma
Sudoa tulee käytettyä niin kovin harvoin, että se ei ole vielä selkärangassa refleksinä.
Käytin "sudo"-komennon sijasta "su"-komentoa. Siinä se mun moka oli. Sekin kysyi salasanaa ja vastasi salasanaan pelkästään "Sorry".
Pidän mielessä mahdollista tulevaa tarvetta varten.Geemies kirjoitti: Minulla oli joskus tarve tuolle rootin salasanalle ja sain se vaihtamalla Leopardin buutti-DVD:n avulla. Buuttaa DVD:ltä ja sitten valikoista salasanojen hallintaan, siellä sitten rootille salasana. Tuon jälkeen siinä alun loggautumisruudussa on "Muu käyttäjä" tms. johon voi kirjoittaa sitten root ja salasanan.
-
Re: Miten pääsen Maciin roottina?
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja nobu178 »
Sinulle toi sudo-komennon käyttö varmasti sopii ja en nyt jauha mitään turvallisuusriskeistä yms., koska kun kerran haluaa roottina olla, pitäisi tietää, mitä tekee. Ihmettelen vaan, miksei suoraan kerrota, mistä löytyy ohjeita root-käyttäjän käyttöönottamiseksi. Apple ei nimittäin ole salannut mitenkään, miten root-käyttäjän voi ottaa käyttöön. Finder -> Ohjeet -> hakuikkunaan "root", niin vastaus tulee. Näin pitäisikin olla, jos käyttäjän älyä ei aliarvioida. Olisi tilanne toisin, jos Apple on piilottanut koko root-jutun. Tuhoja voi aiheuttaa roottina olemattakin. Itse olettaisin, että järkevä ihminen osaa lukea ohjeissa olevia varoituksia ja olla siten varovainen. Täällähän on joskus aiemmin kirjoitettu kotihakemiston poistava komento ilman minkäänlaista selitystä, oliko vieläpä "Ongelmia ompun kanssa?" -osastossa. Tällaista kyllä pidän vaarallisena, mutten pelkkää root-käyttäjän käyttöönottoa, jota Applekaan ei ole salannut.Tron kirjoitti:Pidän mielessä mahdollista tulevaa tarvetta varten.Geemies kirjoitti: Minulla oli joskus tarve tuolle rootin salasanalle ja sain se vaihtamalla Leopardin buutti-DVD:n avulla. Buuttaa DVD:ltä ja sitten valikoista salasanojen hallintaan, siellä sitten rootille salasana. Tuon jälkeen siinä alun loggautumisruudussa on "Muu käyttäjä" tms. johon voi kirjoittaa sitten root ja salasanan.
Oops, MacFinn ehti.
-
Viesti Kirjoittaja masterakk »
No jaa, ainakin 10.6.1:ssa ohjeen kohdassa "Root-käyttäjän salliminen" neuvotaan jotain ihan muuta, kuin mitä on mahdollista käytännössä tehdäMacFinn kirjoitti:Ei siihen mitään DVD:tä tarvita. Lukekaa nyt hyvät homppulaiset itsekin noita Ohjeita tuosta valikkopalkista. Finderin ohjeissa löytyy tietoja Rootista.

On tainnut jäädä lumileopardissa ohjeet päivittämättä. No ehkäpä nuo suomennusbugit osaa jokainen itse havaita.
-
Minä ainakin pääsen tuon ohjeen mukaan roottiin käsiksi. Käyttis tietysti 10.6.1masterakk kirjoitti:No jaa, ainakin 10.6.1:ssa ohjeen kohdassa "Root-käyttäjän salliminen" neuvotaan jotain ihan muuta, kuin mitä on mahdollista käytännössä tehdäMacFinn kirjoitti:Ei siihen mitään DVD:tä tarvita. Lukekaa nyt hyvät homppulaiset itsekin noita Ohjeita tuosta valikkopalkista. Finderin ohjeissa löytyy tietoja Rootista.
On tainnut jäädä lumileopardissa ohjeet päivittämättä. No ehkäpä nuo suomennusbugit osaa jokainen itse havaita.
-
Eikö sulla ollut mitään suomennosbugeja? Ehkäpä käytät englanninkielistä lumileopardia?nobu178 kirjoitti:Minä ainakin pääsen tuon ohjeen mukaan roottiin käsiksi. Käyttis tietysti 10.6.1masterakk kirjoitti:No jaa, ainakin 10.6.1:ssa ohjeen kohdassa "Root-käyttäjän salliminen" neuvotaan jotain ihan muuta, kuin mitä on mahdollista käytännössä tehdäMacFinn kirjoitti:Ei siihen mitään DVD:tä tarvita. Lukekaa nyt hyvät homppulaiset itsekin noita Ohjeita tuosta valikkopalkista. Finderin ohjeissa löytyy tietoja Rootista.
-
Kuinka root-käyttäjä sallitaan:
Valitse Omenavalikko > Järjestelmäasetukset ja osoita sitten Käyttäjät.
Avaa Käyttäjät-asetukset
Osoita Valinnat.
Osoita Verkon tunnuspalvelin -osiossa Muokkaa.
Osoita Avaa Hakemistotyökalu.
Avaa lukitus osoittamalla lukkosymbolia ja anna sitten ylläpitäjän nimi ja salasana.
Valitse Muokkaa > Salli root-käyttäjä ja syötä root-salasana Salasana- ja Vahvista-kenttiin.
-
nobu178 kirjoitti: Avaa Käyttäjät-asetukset
Osoita Valinnat.

nobu178 kirjoitti:Osoita Verkon tunnuspalvelin -osiossa Muokkaa.

nobu178 kirjoitti:Valitse Muokkaa > Salli root-käyttäjä ja syötä root-salasana Salasana- ja Vahvista-kenttiin.

Vai onko minun koneessani jokin leopardin ja lumileopardin sekasikiö, jossa ohjeet ovat väärin?
-
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Niin, miten minä pääsinkään tuonne sallimaan root-käyttäjän? Ehkä ruudun ja silmieni välissä on kielenoikaisukenttä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Nopeiten varmaan näin:nobu178 kirjoitti:Olet oikeassa. En tosiaan tarkkaan katsonut
Niin, miten minä pääsinkään tuonne sallimaan root-käyttäjän? Ehkä ruudun ja silmieni välissä on kielenoikaisukenttä
Terminal auki ja kirjoita:
sudo passwd root
Ensin kysytään sinun salasanaasi ja sen jälkeen pyydetään antamaan (luodaan) rootin salasana.
-
Viesti Kirjoittaja mindgame »
Haha, tulihan tämä vihdoin. Lueskelin ketjun läpi ja ihmettelin, eikö kukaan ole vastannut alkuperäiseen kysymykseen lyhyesti ja ytimekkäästi. Komentorivi ohjeet on aina se yksinkertaisin tie. GUI-ohjastaminen on aina rautalangasta vääntämistä.spiidi78 kirjoitti:Nopeiten varmaan näin:nobu178 kirjoitti:Olet oikeassa. En tosiaan tarkkaan katsonut
sudo passwd root
Ensin kysytään sinun salasanaasi ja sen jälkeen pyydetään antamaan (luodaan) rootin salasana.
Mut totta, ettei tuota varten kannate turhaan roottitunnusta aktivoida.. se on kuitenkin aina riski kirjautua järjestelmään roottina, vaikka pieni riski onkin (Siis, vaikka tietää mitä tekee). Tämä nyt vain heille jotka ajattelee käyttävänsä roottia päätunnuksena. Jäähän siinä turhat ja "turhat" varoitukset ja salasanan kyselyt pois, mut.. niin.Tarve olisi kopioida eräs komentomoodissa toimiva ohjelma paikkaan /usr/bin. Oikeudet vaan puuttuu. Vai miten saan kyseisen ohjelman hakupolkuun?

-
Luulenpa, että moni tässä ketjussa vastanneista tietää, mitä komentorivillä voi hoitaa, mutta eikö olekin parempi antaa ensi kertaa rootiksi haluavien lukea ne varoitukset, jotka tulevat ohjeiden kera. Voihan OSX:ssä olla roottina, vaikkei koskaan käyttäisi komentoriviä. Onko siinä järkeä vai ei, on eri asia. Ekaviestilläni tarkoitin, että on toisen älyn aliarvioimista, jos vaietaan sellaisesta, joka lukee vapaasti luettavissa ohjeissa. Apple antaa tiedot mutteivät homppulaiset, on minusta kyllä outo juttu. Siinä mielessä toi komentoriviltä asian hoitaminen ei ole samalla tasolla kuin GUI:n kautta tekeminen.mindgame kirjoitti:Haha, tulihan tämä vihdoin. Lueskelin ketjun läpi ja ihmettelin, eikö kukaan ole vastannut alkuperäiseen kysymykseen lyhyesti ja ytimekkäästi. Komentorivi ohjeet on aina se yksinkertaisin tie. GUI-ohjastaminen on aina rautalangasta vääntämistä.spiidi78 kirjoitti:Nopeiten varmaan näin:nobu178 kirjoitti:Olet oikeassa. En tosiaan tarkkaan katsonut
sudo passwd root
Komentorivi ohjeet on aina se yksinkertaisin tie
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka