Nokia haastaa Applen oikeuteen
-
Re: Nokia haastaa Applen oikeuteen
Viesti Kirjoittaja crk1 »
Tässä patenttiasiassa on kyse siitä, että Apple ei halua maksaa Nokialle jostain sellaisesta, josta kaikki muut noin 40 matkapuhelin ym. valmistajaa on aiemmin suostunut maksamaan. En ihan usko että Apple olisi GSM, UMTS, WLAN ym. -tekniikkoihin liittyvissä asioissa yhtäkkiä harpannut Nokian ja kaikkien noiden 40:n yhtiön edelle. Ja vielä ihan omia teitään alan perustutkimuksen kautta. Jos on, niin silloinhan noita lisenssimaksuja ei tarvitse maksaa. Luulen kuitenkin että edes näillä foorumeilla ei tuolle ajatukselle tukea löydy.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Googletus
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Ihan vastaavasti jokainen firma on ollut haastettuna patenttirikkomusten takia. Niin Nokia kuin Microsoftkin. Tämä kuuluu pelin henkeen ja amerikkalaisten täysin aivokuolleeseen patenttikäytäntöön (ensin hutkitaan ja vasta sitten tutkitaan).Jonttufantti kirjoitti:Samaan aikaan sama porukka kuitenkin palvoo Applen tuotteita, joissa käytetään luvatta ja surutta toisten kehittämää teknologiaa ainakin sen neljänkymmenenseitsemän haastetun patenttirikkomuksen verran.
Mistä muuten tiedät, että käytetään luvatta ja surutta toisten kehittämää teknologiaa? Patenttihaaste on vasta osa prosessia ja vasta oikeudessa todetaan, onko mitään tapahtunut, onko patentti edes oikea patentti ja kuka oikeudet omistaa (sekään ei aina ole niin itsestään selvää). Amerikassa tapana on vaatia lisenssimaksuja (ja syyttää patenttirikkomuksesta), jos vaikka joku pelokas firma maksaisikin turhasta. Kuvaan kuuluu, että vastapuoli iskee takaisin joko vastakanteella tai mitätöintivaatimuksella. Korvaussummaa saadaan ainakin alaspäin.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Jotain voi päätellä siitä, että 40 muuta valmistajaa on kiltisti sopinut lisenssimaksuista. Siis eivät ole uskaltaneet/halunneet "luvatta ja surutta" sitä käyttää.
Mistä muuten tiedät, että käytetään luvatta ja surutta toisten kehittämää teknologiaa?
-
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Tama oli muuten kuin omasta suustani. Vaikkei ehka taman ketjun perusteella uskoisi, sen verran aanekkaita ovat tassa ketjussa olleet nuo "hutkitaan ensin"-linjan edustajat, kun itse olen ainakin omasta mielestani edustanut "tutkitaan ensin"-linjaa..crk1 kirjoitti:Pidän monista Applen tuotteista, mutta en Applen toimintatavoista.
-
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Kuinkas moni maksoi SCO:lle lisenssimaksuja vaikka oikeus myohemmin totesikin ettei SCO:lla ollut mitaan mista tarvitsisi maksaa?crk1 kirjoitti:Jotain voi päätellä siitä, että 40 muuta valmistajaa on kiltisti sopinut lisenssimaksuista. Siis eivät ole uskaltaneet/halunneet "luvatta ja surutta" sitä käyttää.
Mistä muuten tiedät, että käytetään luvatta ja surutta toisten kehittämää teknologiaa?
-
Tuskin löytyy, mutta osa noista 40 valmistajasta lisensoi vastaavasti Nokialle omia patenttejaan, jolloin kysymys on enemmänkin keskinäisestä sopimuksesta ("älä haasta minua niin en haasta sinua ja molemmilla menee hyvin"). Huonosti tehtyjen patenttien kiertäminen ei välttämättä vaadi erityisen suurta edistyksellisyyttä, jokainen vähän vanhempi muistanee Microsoftin DOS 6.2-seikkailut DoubleSpace- ja DriveSpace-teknologioiden kanssa.crk1 kirjoitti: Tässä patenttiasiassa on kyse siitä, että Apple ei halua maksaa Nokialle jostain sellaisesta, josta kaikki muut noin 40 matkapuhelin ym. valmistajaa on aiemmin suostunut maksamaan. En ihan usko että Apple olisi GSM, UMTS, WLAN ym. -tekniikkoihin liittyvissä asioissa yhtäkkiä harpannut Nokian ja kaikkien noiden 40:n yhtiön edelle. Ja vielä ihan omia teitään alan perustutkimuksen kautta. Jos on, niin silloinhan noita lisenssimaksuja ei tarvitse maksaa. Luulen kuitenkin että edes näillä foorumeilla ei tuolle ajatukselle tukea löydy.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Näin varmaankin on, mutta pointtini olikin se, että nuo 40 muuta valmistajaa on aiemmin jo tulleet siihen tulokseen että patentti on pätevä ja halunneet sitten ihan lisensoimalla Nokian patentoimia tekniikoita käyttää. Vaihtaen tai rahalla.jomppa kirjoitti: Huonosti tehtyjen patenttien kiertäminen ei välttämättä vaadi erityisen suurta edistyksellisyyttä, jokainen vähän vanhempi muistanee Microsoftin DOS 6.2-seikkailut DoubleSpace- ja DriveSpace-teknologioiden kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja metsämaalainen »
Jos osoittautuu, että Apple on velvollinen maksamaan Nokialle, sympatiani ovat täysin Nokian ja siten hieman myös suomalaisten puolella. Tunnen henk.koht. parikin ihmistä, jotka tekevät töitä Nokialle ns. kovan tason suunnittelupuolella. Siten olen nähnyt, miten kovaa duunia se on ja mitkä verot se ihmisiltä vaatii. Ja myös miten heidän työnantajansa on puristuksessa jatkuvan kehitystarpeen alla.
Jos osoittautuu, että Apple on mennyt tuomittavasti aidan alta matalalla tyylillä, lupaan vaikka tällä saitilla myydä pois kaikki Apple-hileeni( Iphonea en omista, muuta kylläkin). Sen verran junttipullamaisesti kuitenkin pidän kotosuomalaisten työpaikkojen puolta. Vielä kun niitä täällä on. Oma työpaikkani ei ole Nokiaan liittyvä ja työllisyyteni on ok.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Miks ei? Taino riippuu mitä tarkoittaa muualleSherukka kirjoitti:Älkää paasatko verotulojen päläpäläpälä....

-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Tyytyväisenä käytän tätä Macbookkia, mutta ei se nyt sentään harkintakykyäni ole vienyt. Tai no, ehkä pohjanmaalaisten kakaroiden suhteen jotain on muuttunut.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Nokian puolella olen sitten kun pomot asettuvat työntekijöidensä tasolle eivätkä leiju pilvissä kun mitkäkin Hitlerit. Tällä hetkellä häpeän Nokian puolesta...KunkkuJ kirjoitti:Sitä en osaa lakata ihmettelemästä, miten täällä suhtaudutaan Nokiaan. Luulisi suomalaisten tuntevan ylpeyttä siitä, mihin kotimainen yritys on pystynyt. Vaan kun ei, sen sijaan hehkutetaan amerikkalaisen firman puolesta kuin uskonnollisessa hurmoksessa. Nokian menestyksellä on merkitystä Suomelle ja suomalaisille, mihin tämä totuus on unohtunut?
Tyytyväisenä käytän tätä Macbookkia, mutta ei se nyt sentään harkintakykyäni ole vienyt. Tai no, ehkä pohjanmaalaisten kakaroiden suhteen jotain on muuttunut.

Meininki reiluksi niin ansaitsevat kansan kunnioituksen muuten menkööt muualle väliportaiden bonariporkkanoidensa kanssa! Mrrrr!

-
Viesti Kirjoittaja skip »
KunkkuJ kirjoitti:Sitä en osaa lakata ihmettelemästä, miten täällä suhtaudutaan Nokiaan. Luulisi suomalaisten tuntevan ylpeyttä siitä, mihin kotimainen yritys on pystynyt. Vaan kun ei, sen sijaan hehkutetaan amerikkalaisen firman puolesta kuin uskonnollisessa hurmoksessa. Nokian menestyksellä on merkitystä Suomelle ja suomalaisille, mihin tämä totuus on unohtunut?
Ehkä syytä voisi etsiä Nokian lähimenneisyyden puhelimista, jotka ovat olleet keskimäärin aivan luvattoman surkeita vehkeitä (varsinkin puhelimet, joilla pitäisi voida tehdä jotain muutakin kuin soittaa ja tekstata). Oma kunnioitus Nokiaa kohtaan on kyllä rapissut kiihtyvää tahtia siitä lähtien, kun kännyköihin rupesi tulemaan värinäyttöjä…
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Niinhän sitä luulisi. Toisaalta Nokia ei viime aikoina ole kovinkaan ylpeä ollut suomalaisista ja koko lafkan "suomalaisuuskin" on vähän niin ja näin. Enkä mitenkään erityisen Nokia-vastaista mielialaa ole täällä havainnut. Toinen osapuoli haluaa selvittää asian ensin ("patenttihaasteita tulee ja menee, maksaa jos on aihetta") ja toinen osapuoli taas väittää, että Apple on varastanut Nokialta kaiken jo 70-luvulta alkaen (unohtaen, että itse puhelintekniikka iLuurissa on hankittu muualta). Mihin tässä sitä ylpeyttä tarvitaan?KunkkuJ kirjoitti:Sitä en osaa lakata ihmettelemästä, miten täällä suhtaudutaan Nokiaan. Luulisi suomalaisten tuntevan ylpeyttä siitä, mihin kotimainen yritys on pystynyt.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
En tiedä, olenko oikeassa vai väärässä, mutta olen kuvitellut puhelimien käyttöominaisuuksien puhelu- ja tekstarikäytössä menneen huonompaan suuntaan viime vuosina valmistajista riippumatta?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Sanoinko minä, että en käsitä mitä siellä tapahtuu? En. Sanoinko minä, että minä en arvostaisi Nokian innovaatioita ja saavutuksia mobiiliverkkojen ja teknologioiden kehittämisessä? En. Sanoinko minä, että minun mielestä Apple keksi "mobiilihomman" (näitä tapauksia kun kutsuin valopäiksi)? En. Joten jätetäänkö ne valopäättelyt nyt johonkin muuhun yhteyteen?hatmac kirjoitti:Eipä sitä valopäätä nyt niin kamalan pitkältä tarvinnut lähteä etsimäänTheKraken kirjoitti: Jos joku on sitä mieltä, että Nokialla ei ole innovaatioiden suhteen mitään annettavaa Applelle, niin se ei tarkoita, ettäkö tämä henkilö pitäisi Applea "mobiilihomman" keksijänä. Minustakin tuossa lauseessa on kyllä tietyllä tavalla perää. Uusien mobiiliteknologioiden kehittely ei kovin, kuluttajan vinkkelistä ainakaan, innovatiivista hommaa ole, kun lähinnä yritetään vain puristaa lisää nopeutta irti. Ja Nokian isoimmat annit maailman puhelinmarkkinoille ovat nimenomaan olleet tekniikoita, eivät tuotteita.Sen takia että sinä et käsitä mitä innovaatiota siellä taustalla joudutaan tekemään, kyse ei ole innovaatiosta ja Nokia ei ole innovatiivinen yhtiö? Halleluja veli todistaa.

Minun mielipide nyt kuitenkin on, että Apple on innovatiivisempi firma kuin Nokia. Avaan tätä väitettä tarkemmin vähän tuolla pidemmällä, kunhan ensin huidon nämä muut väärinkäsitykset tästä pois jaloista. (EDIT: En ehtinyt, kun pitää jatkaa töitä, mutta jos asia jäi jotenkin epäselväksi myöhemmän tekstin perusteella, niin voinen perjantaina palata asiaan, kun kiireiltäni kerkiän

Lähdetään vain aiheesta ja pysytään vain aiheessa, mutta sinä se otit alunperin puheeksi sen miten Apple-fanit asiaan suhtautuvat ja siihen minä tartuin. Esitit väitteen jonka mukaan Applen esiintyminen innovaattorina on syynä siihen, että Apple-fanien mielestä Nokian haaste on aiheeton, koska Apple "keksi mobiilihomman". Näin ei ole ja se oli minun pääpointtini. Toki voit olla eri mieltä ja voihan sellaisia valopäitä tosiaan maailmasta löytyä, mutta ei sen parin valopään takia sovi yleistää.hatmac kirjoitti:Menee tää keskustelu melko absurdiksi. Jos nyt lähdetään aiheesta ei Nokia haastaa Applen oikeuteen patenttirikkomuksista niin se minkä tyyppisestä innovaatiosta on kyse on aika selvästi rajattu, patentoitavista keksinnöistä. Ei sitä innovaation syvempää sisältöä tarvitse wikipedioista tai muista lähteistä lähteä kaivamaan. Ja tämä innovaation ilmentymä on nykymaailmassa ihan universaalisti hyväksytty, yksi kivijalka itsensä Applen innovaatioiden hyödyntämispolitiikassa. Ei tarkoita sitä etteikö muunkinlaisia innovaatioita olisi, mutta tässä on nyt kyse nimenomaan näistä.
Ehdottomasti! Nokian kehitystyö on ollut mahtavaa ja ilman heitä oltaisiin varmasti vähintään muutama vuosi kehitystä jäljessä, mutta eiköhän joku muukin firma olisi samat tai vastaavat ratkaisut myöhemmin keksinyt.hatmac kirjoitti:Kun tässä kehyksessä keskustellaan niin Nokian panos mobiilialalle on ihan täysin kiistämätön, sillä ei ole pelkästään järkyttävän isoa liutaa patenttoituja keksintöjä mutta nämä keksinnöt ovat myös alaa parhaiten tuntevien henkilöiden innovaatioiksi hyväksymiä, ja vieläpä niin että ovat todenneet että eipä tätä mobiili-internettiä voida ilman näitä keksintöjä toteuttaa. Tämä nyt on vain tosiasia. Ja tämän Applekin on tunnustanut maksaessaan lisenssimaksut kiltista Ericssonin suuntaan.
Missaat nyt sen pointin, että Apple ei ole osallistunut koko alan kehitykseen. Eikä se missään nimessä ole edes Applen toimialaa. Apple tekee niitä lopputuotteita. Joten Nokian ja Applen vertaaminen tältä pohjalta on aika omituista. Jos kysytään kumpi on innovatiivisempi, Nokia vai Apple, niin varmasti mobiili-insinööri vastaa Nokia. Jos kuitenkin asiaa kysytään siltä lopputuotteen käyttäjällä, niin Apple saa varmasti enemmän ääniä. Perspektiivistä se on kaikki kiinni.hatmac kirjoitti:Se että Nokialla on iso kasa sellaisia patentteja joista tässä jutussa on kyse implikoi myös sitä että Nokia on panostanut asiaan runsaasti resursseja, eivätkä ne tätä ole ihan huvin vuoksi tehneet vaan sen takia että siellä on ollut visio että mobiili-internet on vielä tulevaisuudessa iso juttu. Isoista matkapuhelinvalmistajista nimenomaan Nokia on tähän panostanut, verkkopuolella Ericsson. Tämä siis jo silloin kun Jobs vielä näperteli piirroselokuvien parissa. Jos lisäksi katsoo Nokian laitteiden historiaa niin kyllä siltäkin puolelta käy selville että mobiilinettiä on ajettu sisään voimalla, jopa niin että herkemmät jenkkioperaattorit sydämmistyivät...
Jos katsotaan sitä itse lopputuotetta (puuttumatta siihen montako insinööriä on väsännyt sitä ratkaisua, jolla wlan saadaan toimivaksi mobiililaitteessa) niin minun mielestäni Apple on onnistunut innovoimaan ehdottomasti onnistuneemman laitteen.
Toki Nokiallakin on käyttöliittymäkehitystä tehty ja aikanaan Nokian puhelimet minusta edustivat ehdotonta käytettävyyden kärkeä. Sitten tulivat Symbianit ja muut kikkareet ja se käytettävyys lopahti minusta siihen. Sen jälkeen Nokia ei ole minusta saanut pihalle yhtä ainuttakaan oikeasti innovatiivista tuotetta, joka käyttäisi innovatiivisella tavalla hyväkseen niitä heidän omia innovaatioitaan. Apple sen sijaan lanseeraa yhden ja ensimmäisen tuotteensa ja pamauttaa sillä kaikkien want-listojen kärkeen ja jokaisen joulupukin toivelistan ykköseksi. Tämä osoittaa Applelta selkeästi sitä innovointia.hatmac kirjoitti:[Eri keksintöjä ovat sitten ne käyttöliittymäpuolella tehdyt keksinnöt, mutta niissäkin Nokialla on ihan merkittävä panostuksensa. Niitä ehkä käsitellään Nokia ja Apple kontekstissa joskun myöhemmässä vaiheessa, mutta kuten todettua niin se on sitten eri asia ja sillä puolella Nokialla on myös ollut pitkäaikaista kehitystä, ihan Applestä riippumatta.
Mikäli viittaat minuun, niin a) en itkukiuttele ja b) olen osallistunut tähän keskusteluun ihan muutamalla viestillä ja puhtaasti sen takia, että vedit esiin fani-kortin, johon tykkään suuresti takertuahatmac kirjoitti:Apple on tehnyt yhden monen mielestä ihan kivan laitteen, Nokia on tämän alan pioneereja. En ymmärrä miten joku Apple-fani voi tuosta tyrmistyä niin että jaksaa asiasta vääntää itkukiukuttelua sivukaupalla.

Miten voit sanoa, että "ei ole mahdollista"? En missään nimessä väitä, että siitä olisi kyse, minustakin ajatus on hieman outo, mutta miten silti voit olla noin varma? Entä jos Motorola maksaakin 5 senttiä per puhelin ja Applelta pyydettiin 7 senttiä per puhelin? Kohtuullisia molemmat, mutta kuitenkin epäreilua ja siinä mielessä ehkä ihan validi kiukuttelun syy. Ja ei. Tuo edellinen ei ole minun teoriani tämän riidan syihin, kunhan nyt vain nakkasin esimerkkinä. Minulla ei ole asian syistä sen suurempia mielipiteitä.hatmac kirjoitti:Alan essentiaalipatenttien osalta tilanne on se että niin Nokia kuin muutkin panoksensta tuohon pistäneet ovat sopineet että nuo lisensioidaan kohtuullista korvausta vastaan. Sellaista korvausta että se ei alalle tuloa estä. Ei siis ole mahdollista että Nokia voisi esittää Applelle jotain uhkavaatimuksia vaikkapa siitä millaisin ehdoin Apple essentiaalipatentit voi lisensioida. Rahalla siitä selviää ja vieläpä kohtuullisella summalla. Jostain syystä Apple nyt vain on päättänyt kiukutella.TheKraken kirjoitti:Minä en aio ottaa kantaa suuntaan enkä toiseen tämän oikeudenkäynnin syihin, mutta eiköhän siellä pohjalla joku sellainen kuitenkin ole ja eiköhän se julki saada, ellei sitten asiaa sovita salien ulkopuolella, kuten usein käy. Tässä tapauksessa en kuitenkaan siihen usko, kun haiskahtaa vähän siltä, että nimenomaan noiden neuvottelujen kariutuminen on koko haasteen syy.
Applella varmasti tosiaan asia tiedetään, mutta minä en näe missä mielessä olisi hyvää bisnestä kynsin ja hampain taistella joidenkin pienien korvausten maksamista vastaan ja sen sijaan järjestää tavattoman kallis ja mahdollisesti vuosia kestävä oikeusprosessi ELLEI Applella ole joku laskenut, että a) Applella on realistinen mahdollisuus voittaa oikeudenkäynti tai b) oikeudenkäynnin kautta perittävät korvaukset (plus sen kustannukset) ovat pitkällä tähtäimellä kannattavammat kuin maksaa Nokian pyytämä hinta.hatmac kirjoitti:Kuten Apple itsekin toteaa kyse on essentiaalipatenteista ja Applen on kyllä tiedettävä että se noita tarvitsee, ja Apple asian tietääkin kun se moisista on osannut Ericssonille lisenssimaksut hoitaa. Jos ei tiennyt niin Nokia on asiasta muistuttanut ilmeisesti ainakin yli vuoden ajan. Ja kuten todettua niin essentiaalipatenttien omistaja ei voi asettaa erityisempiä ehtoja lisensioinnille vaan se tapahtuu kohtuullista korvausta vastaan. iPhonen ollessa kyseessä Applen on kovin vaikea argumentoida ettei sillä olisi varaa kohtuullista korvausta suorittaa.TheKraken kirjoitti:Ja kyllä tuo ihan normaalia toimintaa yritysmaailmassa on. Vaikka firmalla olisi kuinka iso lakimieslauma ja tutkijaporukka, niin kukaan ei pysty käymään läpi jokaista maailman patenttia. Tässä tapauksessa rikkomus nyt kuitenkin oli varmasti Applen tiedossa ja oikeussaliin menon syy on varmasti jotain aivan muut kuin huolimattomuutta tai tyhmyyttä. Eiköhän kyse ole niistä lisenssiehdoista tai sitten Applella on joku muu ässä hihassaan.
Eiköhän Applen "ässä hihassa" ole ihan se että pitävät Nokiaa sellaisena kilpailijana että eivät penniäkään sinnepäin luovuta ilman tappelua.
Jotenkin en usko, että kyse on mistään periaatteesta, kun muille kilpailijoille Apple maksaa ihan mielellään. Mutta kun en tosiaan mitään faktoja asian syistä omista, niin odottelen mieluummin oikeudenkäynnin kautta julkisuuteen tulevia dokumentteja ja muodostan niistä mielipiteeni, kuin lähden vakavissani spekuloimaan asialla.
ps. Jonttufantti: Nyt meni pahasti vertauksesi ohisektorille. Sen kuuluisi mennä näin: "Jos minua (siis minua) syytetään plagionnista, niin silloin sinulla on oikeus plagioida minun musiikkia". Tuohon logiikkaan kun minä tartuin, en siihen, oliko Nokian haaste aiheellinen. Ehdottomasti oli. Nokialla on oikeus, ja minusta jopa velvollisuus, pitää kiinni omista patenteistaan.
-
Viesti Kirjoittaja metsämaalainen »
Se nyt vaan tuntuu pahalta minullekin hyväksyä, että Apple(kin) osaa vaikkapa Microsoftin tapaan olla voittoa tavoitteleva iso firma, minkä ei kannata kovin hevillä pienten ihmisten narinoita vaivautua kuuntelemaan. Ottaa päähän, oikeasti. Mutta silti olen Nokian puolella tässä asiassa. Käännän ehkä kelkkani, jos Nokian palvelu(ja työpaikka-asiat) Suomessa romahtaa ja Applen palvelut(IPhonen huoltoa myöten) paranee Suomessakin.
Ps. Eräiden Apple- fanaatikkojen ja Nokia-solvaajien johdosta en sitten p i r u ut ta n ik kaan laita Apple-hilujani tänne myyntiin, jos lupaukseni joudun lunastamaan. Myyn ne jossain paljon juntimmalla saitilla

-
Jos aletaan oikeasti vakavissaan miettimään kumpi on innovatiivisempi pulju Apple vai Nokia, niin pitää verrata näiden firmojen vertailukelpoisia puolia. Tietenkin on mahdollista joku yleinen mitta-asteikko kehittää innovatiivisuuden mittaamiseen, mutta sen pitää silloin olla joku yleisesti hyväksytty. Muussa tapauksessa puhutaan vain mielipiteistä ja niistähän mikään ei ole väärä.
Jos nyt tätä vertailua varten jaetaan Nokia nyt vaikkapa kahteen osastoon. Siihen, olkoot tämä vaikka selkeyden vuoksi Nokia 1, joka kehittelee niitä legopalikoita minkä päälle puhelimia voi rakentaa ja siihen toiseen puoleen, Nokia 2, joka sitten kasaa niistä legopalikoista niitä kuluttajille myytäviä tuotteita.
Applella ei ole mitään mahdollisuuksia piestä millään mittarilla Nokia 1:tä, koska Apple ei kilpaile millään lailla heidän kanssaan eikä kehitä mitään kilpailevia ratkaisuja (tosin huhut väittää, että Apple olisi mobiiliprossuja ehkä tehtailemassa jossain vaiheessa). Näiden kahden vertaaminen on siis mielestäni lähtökohtaisesti väärin.
Kun taas verrataan Nokia 2:ta ja Applea, eli niitä lopullisia tuotteita riippumatta siitä kenen kehittämiä teknologioita siellä sisällä on, niin minun mielestäni Applen iPhone on huomattavasti innovatiivisempi laite, kuin mitä Nokia on vuosiin saanut aikaan.
Eli yhteenveto: Minun mielestäni matkapuhelimia (ei tekniikoita niiden takana) tarkastellessa Apple on, nykytilanteessa, innovatiivisempi firma kuin Nokia. Jos tarkastellaan taas sitä mobiiliteknologiaa siellä takana niin Nokia voittaa 6-0. Tällaisen vertailun tekeminen on minusta kuitenkin järjetöntä, koska Apple ei ole koskaan, tietääkseni, edes yrittänyt moisia innovaatioita tehdä.
Mutta minun puolesta voidaan palata itse topicin aiheeseen ja jättää sivuraiteet sikseen. Nokia on haastanut Applen aivan hyvin ja oikein perustein ja, ellei nyt jotain mullistavia paljastuksia tule, niin minun mielestäni Nokian tulee myös tuo oikeudenkäynti voittaa. Kuitenkin Applen visioon firmana luotan sen verran, että oletan jonkun yllättävän käänteen jossain vaiheessa paljastuvan, koska ihan turhaan Apple ei tuollaiseen oikeudenkäyntiin varmasti lähde. Tosin Jobsin egoa ei voi koskaan aliarvioida

-
Viesti Kirjoittaja Jonttufantti »
TheKraken kirjoitti:Heitetään nyt vielä, tahdoitte tai ette, ne perustelut, kun vielä on parikytä minuuttia Mythbustersien alkuun:
Jos aletaan oikeasti vakavissaan miettimään kumpi on innovatiivisempi pulju Apple vai Nokia, niin pitää verrata näiden firmojen vertailukelpoisia puolia. Tietenkin on mahdollista joku yleinen mitta-asteikko kehittää innovatiivisuuden mittaamiseen, mutta sen pitää silloin olla joku yleisesti hyväksytty. Muussa tapauksessa puhutaan vain mielipiteistä ja niistähän mikään ei ole väärä.
Jos nyt tätä vertailua varten jaetaan Nokia nyt vaikkapa kahteen osastoon. Siihen, olkoot tämä vaikka selkeyden vuoksi Nokia 1, joka kehittelee niitä legopalikoita minkä päälle puhelimia voi rakentaa ja siihen toiseen puoleen, Nokia 2, joka sitten kasaa niistä legopalikoista niitä kuluttajille myytäviä tuotteita.
Applella ei ole mitään mahdollisuuksia piestä millään mittarilla Nokia 1:tä, koska Apple ei kilpaile millään lailla heidän kanssaan eikä kehitä mitään kilpailevia ratkaisuja (tosin huhut väittää, että Apple olisi mobiiliprossuja ehkä tehtailemassa jossain vaiheessa). Näiden kahden vertaaminen on siis mielestäni lähtökohtaisesti väärin.
Kun taas verrataan Nokia 2:ta ja Applea, eli niitä lopullisia tuotteita riippumatta siitä kenen kehittämiä teknologioita siellä sisällä on, niin minun mielestäni Applen iPhone on huomattavasti innovatiivisempi laite, kuin mitä Nokia on vuosiin saanut aikaan.
Eli yhteenveto: Minun mielestäni matkapuhelimia (ei tekniikoita niiden takana) tarkastellessa Apple on, nykytilanteessa, innovatiivisempi firma kuin Nokia. Jos tarkastellaan taas sitä mobiiliteknologiaa siellä takana niin Nokia voittaa 6-0. Tällaisen vertailun tekeminen on minusta kuitenkin järjetöntä, koska Apple ei ole koskaan, tietääkseni, edes yrittänyt moisia innovaatioita tehdä.
Mutta minun puolesta voidaan palata itse topicin aiheeseen ja jättää sivuraiteet sikseen. Nokia on haastanut Applen aivan hyvin ja oikein perustein ja, ellei nyt jotain mullistavia paljastuksia tule, niin minun mielestäni Nokian tulee myös tuo oikeudenkäynti voittaa. Kuitenkin Applen visioon firmana luotan sen verran, että oletan jonkun yllättävän käänteen jossain vaiheessa paljastuvan, koska ihan turhaan Apple ei tuollaiseen oikeudenkäyntiin varmasti lähde. Tosin Jobsin egoa ei voi koskaan aliarvioida
Kerrotko millaisia innovaatioita Apple on puhelimeensa tuonut. Mielestäni heidän ainut anti on käyttöliittymä, mikä erottaa puhelimen muista vastaavasta. Kaikki muu on kopioitu. Siis KAIKKI.
- Steve Jobs
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Voi äly mikä jätkä - inttäntinttä.Jonttufantti kirjoitti:Kerrotko millaisia innovaatioita Apple on puhelimeensa tuonut. Mielestäni heidän ainut anti on käyttöliittymä, mikä erottaa puhelimen muista vastaavasta. Kaikki muu on kopioitu. Siis KAIKKI.
-
Luepa nyt vaikkapa se minun Wikipediasta lainaamani sanan innovaatio määritelmä. Ilmeisesti se ei ole tuttu? Voin nyt vielä sen tähän nakata:Jonttufantti kirjoitti:Kerrotko millaisia innovaatioita Apple on puhelimeensa tuonut. Mielestäni heidän ainut anti on käyttöliittymä, mikä erottaa puhelimen muista vastaavasta. Kaikki muu on kopioitu. Siis KAIKKI.
Itsestään selvää on, että tietenkin suurin osa on "kopioitu" ihan kuten kaikissa muissakin puhelimissa, kun rakennetaan standardi laite ja kun tehdään masiina jollaisia on ollut markkinoilla jo pitkään. Mutta ei se innovaationa yhtään sen parempi olisi, vaikka Apple olisi kehittänyt ihan oman tavan toteuttaa wlan tai vaikka ostanut jenkeistä ihan oman taajuudeen ja kehittänyt oman standardin matkapuhelinverkolle. Päin vastoin. Silloin tuote ei varmasti olisi vastaavanlainen hitti.
Sinä saat tietenkin olla sitä mieltä, että iPhone ei esitellyt käyttöliittymän lisäksi mitään uutta, mutta siinä tapauksessa minä kysyn miksi jokaikinen alan toimija apinoi tällä hetkellä Applelta niin käyttöliittymää, designia, multitouchia (jos vain kehtaa patenttiriitojen pelossa) sekä ennen kaikkea iPhonen ympärille ja sisään rakennettuja muita ansaintamalleja, kuten musiikki- ja ohjelmistokauppoja? Se on se Applen innovaatio: Miten luodaan aivan uudenlainen markkina vanhojen markkinoiden päälle ja miten saadaan ihmiset ostamaan tuotteita, joita he eivät vuosi sitten tarvinneet eivätkä välttämättä edes pystyneet kuvittelemaan tarvitsevansa.TheKraken kirjoitti:Lainaan vielä Wikipediaa hieman:
Tuosta kohdat 1-3 pätevät minusta varsin hyvin iPhoneen.Innovaation määritelmä
Innovaatioajattelun uranuurtajiin kuuluva Joseph Schumpeter määritteli innovaation seuraavasti vuonna 1934:
- 1. Uuden tuotteen esittely - sellaisen, joka ei ole kuluttajille entuudestaan tunnettu tai uuden laatuisen tuotteen.
2. Uuden tuotantotavan tai -menetelmän esittely, jonka ei tarvitse millään muotoa olla tieteellisesti uusi, ja joka voi olla myös uusi tapa kaupallistaa hyödyke.
3. Uuden markkinan avautuminen - sellaisen, jossa tuotetta ei aikaisemmin ole ollut kaupan, olivatpa nämä markkinat olleet olemassa jo aikaisemmin tai eivät.
4. Uuden raaka-aineen ja puolivalmisteen toimituslähteen haltuunotto, jälleen riippumatta siitä, oliko toimituslähde ollut olemassa jo aikaisemmin vai luotiinko se ensimmäistä kertaa.
5. Uuden teollisen markkinarakenteen toteuttaminen, kuten monopoliaseman luominen tai purkaminen.
Unohtamatta tietenkään sitä miten saadaan parin halpaläppärin hintainen kännykkä myytyä ihan tavallisenkin kuluttajan taskuun. Mikään muu firma ei siinä ollut aiemmin onnistunut, vaikka ihan samat onnistumisen avaimet olivat heidänkin käsissään. He eivät vaan tienneet mihin reikiin ne tulisi laittaa ja kumpaan suuntaan kääntää, vaan Applen piti tulla näyttämään mallia. Ja siltikin vielä näyttää aika haparoivalta kilpailijoiden yritykset.
-
Viesti Kirjoittaja -T- »
Pilkkua viilaten ja aiheen ohi mennen, mutta on se Nokiakin myynyt kuluttajille noita kalliita puhelimia. Ihan eilen tätä ei ole tapahtunut suuremmissa määrin. Tarkkoja lukuja on mahdotonta heittää, mutta kyllä niitä 2110:ia myytiin kuluttajillekkin aikoinaan ja hinta oli kova. Se oli melko kova jopa nykyiseen tulotasoon verrattuna. Sittemmin puhelinten hintataso on tippunut paljon. Eli tuo "Mikään muu firma ei siinä ollut aiemmin onnistunut" ei osu ihan kohdalleen. Oikeammin voisi olla, että viimeiseen viiteen vuoteen ei olla onnistuttu myymään noin kalliita puhelimia kuluttajille. Tuossa on muutenkin innovaatio Nokian historiassa joka vetää omalla tavallaan vertoja iPuhelimellekkin. Sittemmin on kyllä väsähtänyt ja itsekkin siirryin parin 2110:n seuraajan jälkeen Ericssonin ekaan värinäytölliseen luuriin.TheKraken kirjoitti:Unohtamatta tietenkään sitä miten saadaan parin halpaläppärin hintainen kännykkä myytyä ihan tavallisenkin kuluttajan taskuun. Mikään muu firma ei siinä ollut aiemmin onnistunut
-
Eli Apple ei sinunkaan mielestä tuonut mitään uutta käyttöliittymän lisäksi. Se että Apple on onnistunut myymään tuotteitaan kohtalaisesti, samoin siihen liitettyjä sovelluksia on kyllä osaamista josta voidaan käyttää ainakin jossain määrin markkinointi-innovaatio määritelmää ihan nykypäivän oppienkin mukaisesti, mutta ei se puhelimeen mitään uutta tuo.TheKraken kirjoitti:Luepa nyt vaikkapa se minun Wikipediasta lainaamani sanan innovaatio määritelmä. Ilmeisesti se ei ole tuttu? Voin nyt vielä sen tähän nakata:Jonttufantti kirjoitti:Kerrotko millaisia innovaatioita Apple on puhelimeensa tuonut. Mielestäni heidän ainut anti on käyttöliittymä, mikä erottaa puhelimen muista vastaavasta. Kaikki muu on kopioitu. Siis KAIKKI.
Itsestään selvää on, että tietenkin suurin osa on "kopioitu" ihan kuten kaikissa muissakin puhelimissa, kun rakennetaan standardi laite ja kun tehdään masiina jollaisia on ollut markkinoilla jo pitkään. Mutta ei se innovaationa yhtään sen parempi olisi, vaikka Apple olisi kehittänyt ihan oman tavan toteuttaa wlan tai vaikka ostanut jenkeistä ihan oman taajuudeen ja kehittänyt oman standardin matkapuhelinverkolle. Päin vastoin. Silloin tuote ei varmasti olisi vastaavanlainen hitti.
Sinä saat tietenkin olla sitä mieltä, että iPhone ei esitellyt käyttöliittymän lisäksi mitään uutta, mutta siinä tapauksessa minä kysyn miksi jokaikinen alan toimija apinoi tällä hetkellä Applelta niin käyttöliittymää, designia, multitouchia (jos vain kehtaa patenttiriitojen pelossa) sekä ennen kaikkea iPhonen ympärille ja sisään rakennettuja muita ansaintamalleja, kuten musiikki- ja ohjelmistokauppoja? Se on se Applen innovaatio: Miten luodaan aivan uudenlainen markkina vanhojen markkinoiden päälle ja miten saadaan ihmiset ostamaan tuotteita, joita he eivät vuosi sitten tarvinneet eivätkä välttämättä edes pystyneet kuvittelemaan tarvitsevansa.TheKraken kirjoitti:Lainaan vielä Wikipediaa hieman:
Tuosta kohdat 1-3 pätevät minusta varsin hyvin iPhoneen.Innovaation määritelmä
Innovaatioajattelun uranuurtajiin kuuluva Joseph Schumpeter määritteli innovaation seuraavasti vuonna 1934:
- 1. Uuden tuotteen esittely - sellaisen, joka ei ole kuluttajille entuudestaan tunnettu tai uuden laatuisen tuotteen.
2. Uuden tuotantotavan tai -menetelmän esittely, jonka ei tarvitse millään muotoa olla tieteellisesti uusi, ja joka voi olla myös uusi tapa kaupallistaa hyödyke.
3. Uuden markkinan avautuminen - sellaisen, jossa tuotetta ei aikaisemmin ole ollut kaupan, olivatpa nämä markkinat olleet olemassa jo aikaisemmin tai eivät.
4. Uuden raaka-aineen ja puolivalmisteen toimituslähteen haltuunotto, jälleen riippumatta siitä, oliko toimituslähde ollut olemassa jo aikaisemmin vai luotiinko se ensimmäistä kertaa.
5. Uuden teollisen markkinarakenteen toteuttaminen, kuten monopoliaseman luominen tai purkaminen.
Unohtamatta tietenkään sitä miten saadaan parin halpaläppärin hintainen kännykkä myytyä ihan tavallisenkin kuluttajan taskuun. Mikään muu firma ei siinä ollut aiemmin onnistunut, vaikka ihan samat onnistumisen avaimet olivat heidänkin käsissään. He eivät vaan tienneet mihin reikiin ne tulisi laittaa ja kumpaan suuntaan kääntää, vaan Applen piti tulla näyttämään mallia. Ja siltikin vielä näyttää aika haparoivalta kilpailijoiden yritykset.
Tuon vanhan gubben määritelmän mukaisesti lähes jokainen uusi tuote, mikä markkinoille lykätään on innovaatio. Sana innovaatio on muutenkin kauan sitten kärsinyt inflaation ja muuttunut virkamies/konsultti-jargoniksi, vailla pohjaa.
Sekään, että Apple myy kalliita puhelimia kytkykaupalla menestyksekkäästi ei ole mitään uutta. Onhan he tähänkin asti onnistuneet myymään ylihintaisia tietokoneita "uskollisille asiakkailleen" . Brändi on vahva ja markkinointiosaaminen huipussaan se on selvä. Käyttöliitymiin ja ulkomuotoon panostataan, tekniikan saralla kopioidaan ja sovelletaan.
- Steve Jobs
-
Sulla oli varmaan jotain asiaa kun ihan vaivauduit kirjoittamaan? Tuo kommenttisi vahvistaa sen käsityksen mikä minulla sinusta jo olikin.NeliX4 kirjoitti:Voi äly mikä jätkä - inttäntinttä.Jonttufantti kirjoitti:Kerrotko millaisia innovaatioita Apple on puhelimeensa tuonut. Mielestäni heidän ainut anti on käyttöliittymä, mikä erottaa puhelimen muista vastaavasta. Kaikki muu on kopioitu. Siis KAIKKI.
- Steve Jobs
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka