kreikan fontit
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
kreikan fontit
Viesti Kirjoittaja Kustaa »
Hei, tietääkö kukaan miten saa kreikankieliset fontit toimimaan. Minulla on OS X , versio 10.2.8. Venäläiset fontit löysin, mutta kreikkalaiset ovat liian vaikea rasti.
-
Re: kreikan fontit
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Tsekkaa Helsingin yliopiston sivulta. Löysin sieltä itselleni fontit.
http://www.helsinki.fi/teol/hyel/linkit.htm#6
http://www.helsinki.fi/teol/hyel/linkit.htm#6
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
-
Viesti Kirjoittaja pontifex »
Helpompaa olisi hakea lippuvalikkoon Järjestelmäasetusten Maakohtaisista kreikkalainen näppäinjärjestys ja alkaa kirjoittamaan.
On nääs tämäkin homma paremmin järjestetty täällä valoisalla puolella ...
On nääs tämäkin homma paremmin järjestetty täällä valoisalla puolella ...
-
Ongelmana vain on, että esim. SPIonic nimistä kirjasinta ei löydy valikosta, joten sen joutuu hakemaan muualta. Tässä suhteessa Helsingin yliopiston sivut ovat hyvät. [H] En ole löytänyt kirjasinkirjasta kirjasimia, jotka toimisivat oikealla tavalla esim. aksenttien suhteen. Valistakoon joku jos tietää miten ne saa toimimaan ilman haettuja kirjasimia.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Jospa kävisit Tom Gewecken sivuilla kun ei selvinnyt onko kyse modernista vai muinaiskreikasta.Mikael K. kirjoitti:Ongelmana vain on, että esim. SPIonic nimistä kirjasinta ei löydy valikosta, joten sen joutuu hakemaan muualta. Tässä suhteessa Helsingin yliopiston sivut ovat hyvät. [H] En ole löytänyt kirjasinkirjasta kirjasimia, jotka toimisivat oikealla tavalla esim. aksenttien suhteen. Valistakoon joku jos tietää miten ne saa toimimaan ilman haettuja kirjasimia.
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
-
Käväisin Tom Gewecken sivuilla. Sieltä löytyy näemmä ties mitä materiaalia. Pähkäilin kirjasinongelmia aikoinaan OS 9:n kanssa ja ne eivät silloin ratkenneet. Nyt tällä Jaguaarilla (vai onx tää Pantteri?) saan luettua ja kirjoitettua kaiken aivan oikein.
Ainoa ongelma minulla on oikeastaan eri näppäimistöjen käyttö. 9:n tottuneena pudotin kirjasimet järjestelmän laajennusten kirjasimet kansioon ja kirjoitus sujuu Appleworksillä mainiosti. Lisäsin myöhemmin tuolta Tom Gewecken sivuilta XCreek-ohjelman. Nyt vain ihmettelen sitä, että miten oikeastaan kielen valinta toimii Finderissa. Löydän kreikankielen valikon, mutta miten saan sen toimimaan Appleworksissa. Tätä en vielä tajua. Pitääkö minun lisätä fontit Appleworksin lisäkirjasimet kansioon? En tiedä sotkenko asioita keskenään vai mikä on ongelma?
Kaivoin aikoinaan tarvittavat fontit Helsingin yliopiston sivuilta ja ne ovat minun käytössäni hyvät (koinee kreikka). Nykykreikasta minulla ei ole oikeastaan mitään käsitystä. Tämä kielimuoto mitä opiskelen on peräisin Aleksanteri Suuren ajoilta ja sen käyttö loppui joskus 1400-luvulla jKr.
Joka tapauksessa pystyn lukemaan, kirjoittamaan ja tulostamaan kaiken tarvittavan, joten en tiedä onko mitään ongelmaa edes olemassa. Tekstien muuttaminen pdf-muotoisiksi on hyväksi, kun olen tulostanut jotakin yliopiston koneilla.
Ainoa ongelma minulla on oikeastaan eri näppäimistöjen käyttö. 9:n tottuneena pudotin kirjasimet järjestelmän laajennusten kirjasimet kansioon ja kirjoitus sujuu Appleworksillä mainiosti. Lisäsin myöhemmin tuolta Tom Gewecken sivuilta XCreek-ohjelman. Nyt vain ihmettelen sitä, että miten oikeastaan kielen valinta toimii Finderissa. Löydän kreikankielen valikon, mutta miten saan sen toimimaan Appleworksissa. Tätä en vielä tajua. Pitääkö minun lisätä fontit Appleworksin lisäkirjasimet kansioon? En tiedä sotkenko asioita keskenään vai mikä on ongelma?
Kaivoin aikoinaan tarvittavat fontit Helsingin yliopiston sivuilta ja ne ovat minun käytössäni hyvät (koinee kreikka). Nykykreikasta minulla ei ole oikeastaan mitään käsitystä. Tämä kielimuoto mitä opiskelen on peräisin Aleksanteri Suuren ajoilta ja sen käyttö loppui joskus 1400-luvulla jKr.
Joka tapauksessa pystyn lukemaan, kirjoittamaan ja tulostamaan kaiken tarvittavan, joten en tiedä onko mitään ongelmaa edes olemassa. Tekstien muuttaminen pdf-muotoisiksi on hyväksi, kun olen tulostanut jotakin yliopiston koneilla.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Tomin sivuilla on lueteltu eri ohjelmien ominaisuuksiakin. AW:ta ei varsinaisesti mainita enkä minäkään muista sen tukevan OS X:n monikielisiä ominaisuuksia. Vaihtoehtoisia tekstureita ovat mm. Mellel ja Abiword. Molemmista on ollut täälläkin juttua eri yhteyksissä. Finderissa temppu on yksinkertainen, heti sen jälkeen kun olet säätänyt Järjestelmäasetuksissa hieman. Eli Kansainväliset-asetuksissa valitse syöttövalikko, täppää Syöttövalikosta haluamasi näppäimistöt päälle ja etenkin se rasti alareunasta että Syöttövalikko on koko ajan Finderin Menussa käytössä. Muista myös että syöttöjärjestys voi olla eri ohjelmissa erilainen samaan aikaan. Eli vaikka Finderille kerrot käyttäväsi kreikkalaista syöttöjärjestystä voi Abiword samaan aikaan käyttää suomalaista. Lippu kertoo millä milloinkin työskentelet ja sieltä syöttöä on helppo myös vaihtaa.Mikael K. kirjoitti:
Fonttien ei tarvitse sijaita AppleWorksin omassa kansiossa, riittää kunhan ne ovat jossakin järjestelmän omista fonttikansioista (mieluiten kuitenkin /Library/Fonts).
Käyttöjärjestelmän tarkan version näet omppuvalikon ylimällä komennolla. Jos tietoruutu sanoo Mac OS X Version 10.2.x on käytössäsi Jaguar, Pantherista se sanoo 10.3.x.
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
-
Ahaa, nyt selkisi. Latasin Abiwordin ja sillä voi näemmä kirjoittaa ihan millä kirjasimella vain kreikantekstejä. [H] Appleworksillä pitää olla erikseen valitut kirjasimet, joilla kirjoittaminen ainoastaan onnistuu. Abiword tekee näemmä lisäksi korkomerkit ja muut aksenttimerkit siistimmän näköisesti, kuin AppleWorks.
Onko Abiwordiin olemassa suomenkielinen oikoluku vai pitääkö se itse opettaa lukemaan?
Onko Abiwordiin olemassa suomenkielinen oikoluku vai pitääkö se itse opettaa lukemaan?
-
Viesti Kirjoittaja pontifex »
AppleWorks ei tue Unicodea, joten lippuvalikosta eikä Unicode-koodatuista fonteista ole apua.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka