KunkkuJ kirjoitti:Aikuisten oikeasti nämä edellä kerrotut asiat ovat saivartelua. Ajonopeuden määrittelyyn liikenteessä pitäisi riittää nopeusmittari huomioiden sen virhe, jonka oletuksena voisi käyttää +10% näyttämää. Yhtään järkisyytä tuon tarkempaan tarkkuuteen en keksi. Ikävä kyllä tämä nykyinen nopeusvalvonta ei tunnu perustuvan järkisyihin, vaan ihan johonkin muuhun.
Nopeusmittarin todellakin pitäisi riittää, tietysti olisi hyvä, jos kuljettaja oikeasti tietäisi mitä mittari näyttää. Nopeusvalvonnan ymmärrän hyvin ja
haluan sitä lisää, koska tienpäällä on aivan liikaa niitä, joiden mielestä nopeuden saa valita itse, ja hitaammat rajoituksen mukaan ajavat ovat heidän tiellään; katson tämän johtuvan juuri siitä, että on sallittu "mittarivirheen" ajaminen täysin puuttumatta - vaikka mittarivirhe ei saa olla niinpäin, että siitä aiheutuisi ylinopeutta hiukkaakaan, eikä sitä siten voi käyttää ylinopeuden puolustamiseen.
En kuitenkaan voi tutkaan ylinopeutta ajaessani puolustella itseäni sillä, että kaikki muutkin ajavat kovempaa, vai kuinka? En usko sen auttavan, vaan pikemminkin saattaa lisätä sakkoa, kun ylinopeus katsottaisiin tahalliseksi...?
Sakkojen maksamisen sijaan käytän rahani mieluummin vaikka bensan ostamiseen tai auton huoltamiseen - tai ihan mihin tahansa hyödylliseen, vaikka iPhoneen tai uuteen iMacciin avokkaalle...
Kenellä on oikeus painostaa minut rikkomaan sääntöjä? Näihin perässäroikkujiin ei auta välttämättä edes oikealle vilkuttaen pientareelle väistäminen (sekin on kiellettyä?), vaan ne jäävät samalle etäisyydelle ihmettelemään, vaikka tyhjää suoraa ja leveää kaistaa olisi edessä kilometri - kokeiltu on; sellaistakin on tapahtunut, että olen ajanut sivuun ja hiljentänyt, jolloin myös takanatuleva on hiljentänyt...
Toivoisin kovaa puuttumista liian lähellä takana ajamiseen - se on tahallista turvallisuuden vaarantamista ja muista piittaamattomuutta, josta pitäisi kylmästi ottaa kortti hyllylle. Ja jos muutaman metrin päässä takana hiihtelevä luulee saaavansa auton pysähtymään sillä matkalla, niin korttia ei pitäisi antaa takaisin ollenkaan - silloin kuskilla on aivan liian epärealistinen käsitys omista kyvyistään ja ylipäätään ihmisen reagointinopeudesta...
Vahinkoja sattuu tietysti kokeneellekin kuskille, ja tilanteet muuttuvat liikenteessä joskus nopeastikin, mutta jatkuva perässäroikkuminen on tahallista, ja siitä pitäisi rangaista.
Tässä on kysymys myös siitä, että tulevat kuljettajapolvet saavat täysin väärän käsityksen siitä, miten liikenteessä tulee toimia - viime aikoina on kai ihmetelty lisääntyviä nuorten kaahausonnettomuuksia. Katson osasyyllisiksi kaikki ne, joiden mielestä nopeusrajoitus on "alin sallittu ajonopeus kelillä kuin kelillä" ja myös ne, joiden mielestä yhden tai kaksi olutta voi hyvin ottaa ja lähteä sen jälkeen ajamaan. Malli on se, ettei se niin tarkkaa ole...
Kun kokemattomalla kuskilla ei ole käsitystä nopeuden vaikutuksesta ajokin hallintaan, eikä siitä, miten alkoholi vaikuttaa, niin ei tajuta, että vaikka itse tuntee kuinka olevansa ajokykyinen sen neljännenkin jälkeen, niin jälki onkin karmeaa sitten kun todennäköisyydet toteutuvat.