Miten estää ohjelmia hyppimästä etualalle?
-
Miten estää ohjelmia hyppimästä etualalle?
Viesti Kirjoittaja omppa »
-
Re: Miten estää ohjelmia hyppimästä etualalle?
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
-
Kiitti. Toi ei kuitenkaan ole ratkaisu isompaan ongelmaan, eli miten saisin estettyä ettei mikään ohjelmaa hyppää aktiivisena olevan ohjelman eteen..?Juhani L kirjoitti:Järjestelmäasetusten kohdassa CD:t ja DVD:t määritellään se, mitä tapahtuu, kun laitat levyn sisään. Sieltä homman saa hallintaan.
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Mikä muu hyppää salakavalasti esille?omppa kirjoitti:Kiitti. Toi ei kuitenkaan ole ratkaisu isompaan ongelmaan, eli miten saisin estettyä ettei mikään ohjelmaa hyppää aktiivisena olevan ohjelman eteen..?Juhani L kirjoitti:Järjestelmäasetusten kohdassa CD:t ja DVD:t määritellään se, mitä tapahtuu, kun laitat levyn sisään. Sieltä homman saa hallintaan.
-
Viesti Kirjoittaja senuti »
Tuohan on helposti ratkaistavissa. Älä avaa muita ohjelmia ohjelmapalkista silloin kun haluat rauhassa käyttää esim. Safaria.omppa kirjoitti:Kiitti. Toi ei kuitenkaan ole ratkaisu isompaan ongelmaan, eli miten saisin estettyä ettei mikään ohjelmaa hyppää aktiivisena olevan ohjelman eteen..?Juhani L kirjoitti:Järjestelmäasetusten kohdassa CD:t ja DVD:t määritellään se, mitä tapahtuu, kun laitat levyn sisään. Sieltä homman saa hallintaan.
Jos kesken kirjoittamista työnnät vaihvihkaa esim. musiikki CD:n sisään, niin määrittele aiemmin ettei musiikkiohjema aukea CD:tä sisään laitettaessa.
Ratkesiko ongelma näillä neuvoilla?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »

Minä en jotenkin ongelmaa kyllä tuossa näe, kun ei ne softat naamalle ilman omia tekemisiä hypi.
-
Viesti Kirjoittaja skip »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
No tuossa on kyllä kyseessä v-mäinen väärin koodattu softa, jos tosiaan moista tekee.skip kirjoitti:Kyllä tuo aiheuttaa ongelmia esim. Canonin skannerilla skannaillessa. Canonin ohjelma pomppii päällimmäiseksi aivan turhaan ja tunkee ties mitä skannauksen status-hommia päällimmäiseksi, eivätkä ne mene edes muiden ikkunoiden taakse, vaikka minne klikkaa. Täällä taas koitetaan ratkaista ongelmaa väärin, väittämällä, ettei ongelmaa ole olemassakaan sen sijaan, että koitettaisiin etsiä oikeaa ratkaisua…
Minusta on vähän takamus eellä puuhun kiipimistä, että yritetään suitsia jotain softaa kuriin etsimällä käyttiksestä jotain kurinpalautustoimenpiteitä, kun vika on oikeasti siinä softassa.
-
Viesti Kirjoittaja skip »
Huonohan se on, sitä ei käy kieltäminen, mutta silti parempi kuin kuvansiirtäjällä skannailu. Itseäni myös ärsyttää esim mitä vaan Office 2008:n ohjelmaak käynnistettäessä tuleva hieno ruutu, joka jää päällimmäiseksi. Sillä aikaa kun ruutu on näkyvissä ehtisi helposti pari kolme lausetta kirjoittamaan esim. tänne foorumille, mutta ei onnistukaan niin helpolla, koska ruutu on tiellä. Tosin Office 2008:n kaikki ohjelmat myös ovat huonoja. Mutta harmillisesti aina ei voi valita, joskus pitää käyttää niitä huonojakin ohjelmia…TheKraken kirjoitti:No tuossa on kyllä kyseessä v-mäinen väärin koodattu softa, jos tosiaan moista tekee.skip kirjoitti:Kyllä tuo aiheuttaa ongelmia esim. Canonin skannerilla skannaillessa. Canonin ohjelma pomppii päällimmäiseksi aivan turhaan ja tunkee ties mitä skannauksen status-hommia päällimmäiseksi, eivätkä ne mene edes muiden ikkunoiden taakse, vaikka minne klikkaa. Täällä taas koitetaan ratkaista ongelmaa väärin, väittämällä, ettei ongelmaa ole olemassakaan sen sijaan, että koitettaisiin etsiä oikeaa ratkaisua…
Minusta on vähän takamus eellä puuhun kiipimistä, että yritetään suitsia jotain softaa kuriin etsimällä käyttiksestä jotain kurinpalautustoimenpiteitä, kun vika on oikeasti siinä softassa.
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Inhottaa toistaa mitä tuossa juuri kirjoitin vastaukseksi Juhanille samaan neuvoon.senuti kirjoitti:Tuohan on helposti ratkaistavissa. Älä avaa muita ohjelmia ohjelmapalkista silloin kun haluat rauhassa käyttää esim. Safaria.omppa kirjoitti:Kiitti. Toi ei kuitenkaan ole ratkaisu isompaan ongelmaan, eli miten saisin estettyä ettei mikään ohjelmaa hyppää aktiivisena olevan ohjelman eteen..?Juhani L kirjoitti:Järjestelmäasetusten kohdassa CD:t ja DVD:t määritellään se, mitä tapahtuu, kun laitat levyn sisään. Sieltä homman saa hallintaan.
Jos kesken kirjoittamista työnnät vaihvihkaa esim. musiikki CD:n sisään, niin määrittele aiemmin ettei musiikkiohjema aukea CD:tä sisään laitettaessa.
Ratkesiko ongelma näillä neuvoilla?

Tollasella läppärillä kun mun sigussa on, tämä ongelmakin nyppii.TheKraken kirjoitti:Vai onko kone niin hidasta sorttia, että siinä ohjelman aukeamista odotellessa ehtii esim. parit viestit tänne kirjoitella?
Minä en jotenkin ongelmaa kyllä tuossa näe, kun ei ne softat naamalle ilman omia tekemisiä hypi.

Applen omat softat toimii ihan yhtä kehnosti..TheKraken kirjoitti:No tuossa on kyllä kyseessä v-mäinen väärin koodattu softa, jos tosiaan moista tekee.skip kirjoitti:Täällä taas koitetaan ratkaista ongelmaa väärin, väittämällä, ettei ongelmaa ole olemassakaan sen sijaan, että koitettaisiin etsiä oikeaa ratkaisua…
-
Viesti Kirjoittaja welou »
Syyttävän sormen voi osoittaa sovelluksen suuntaan siinä vaiheessa, kun se päälläolonsa aikana tuo pyytämättä itseään etualalle.
Aloittajan toivoma "uusi ohjelma ei koskaan aktiiviseksi"-toiminnallisuus osoittautuisi varmasti pidemmän päälle rasittavaksi. Jokainen uusi sovellus pitäisi erikseen klikata aktiiviseksi, ennenkuin sitä voisi käyttää. Tästä toiminnallisuudestahan saa jo esimakua yhdistelmällä Firefox 3.5.4, Growl 1.2 ja Snow Leopard. Fox ei vaan suostu käynnistymään aktiiviseksi. Koomisin tilanne syntyy, kun Firefoxin käynnistäminen keskeyttää jonkin toimenpiteen, esimerkiksi kirjoittamisen, jolloin tuloksena on fokuksen katoaminen kirjoituksesta ja Foxin piiloutuminen inaktiiviseksi aiemmin aktiivisena olleen sovelluksen taakse. (Käsittääkseni syypää on Growl)
-
Kuitenkin, tuossa kun testasin, niin esim. tämä tekstikenttä pysyi aktiivisena koko sen ajan, kuten myös Safari. Eli kirjoittaa kyllä pystyi, mitä nyt se uusi softa blokkasi sen näkymän

Tämä ei ole mikään softien vika vaan ihan käyttiksen ominaisuus, jota voisi kyllä kai viaksikin kutsua. En kyllä keksi mitään käytettävyydellistä syytä miksi tuon noin tulee toimia ja vaikka tulisikin, niin saisi olla jostain asetuksista ruksittavissa pois.
Mitkä Applen softat muka hyppii kyselemättä naamalle, muusta kuin omasta toiminnasta, ja pysyy siinä vaikka mitä tekisi? Ja lasken siis tällaiseksi toiminnaksi esim. iPodin kytkemisen, cd-levyn syöttämisen yms. jolle on asetuksissa määritelty joku toiminto.omppa kirjoitti:Applen omat softat toimii ihan yhtä kehnosti..TheKraken kirjoitti:No tuossa on kyllä kyseessä v-mäinen väärin koodattu softa, jos tosiaan moista tekee.skip kirjoitti:Täällä taas koitetaan ratkaista ongelmaa väärin, väittämällä, ettei ongelmaa ole olemassakaan sen sijaan, että koitettaisiin etsiä oikeaa ratkaisua…
iTunes nyt joskus tekee sitä silloin kun se esim. synkkaa ja vetää hetkeksi jotain kevyitä jumeja sitä tehdessään, mutta ei se minulla koskaa kovin montaa sekuntia siinä mieti ennen kuin tajuaa mennä omppu-h:lla jemmaan.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Jos joku softa taas jättää itsensä muiden ikkunoiden tielle always on top -tilaan, esim. vaikka joku etenemispalkki, niin sen softan voi lukita Leopardissa johonkin Spaceen jolloin se käynnistyy aina vaikka sinne viimeiseen Spaceen jota käytetään vähiten ja jossa se on vähiten tiellä. Kunhan se Spaces on käytössä siis.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Voi olla että tässä kysymyksessä hyväksytään vain yksi mahdollinen ratkaisu, mutta ehdotan kuitenkin seuraavaa:omppa kirjoitti:Tollasella läppärillä kun mun sigussa on, tämä ongelmakin nyppii.Mutta siis jos esim. kirjoittelen tähän foorumille viestiä ja samalla muistan että mun pitää seuraavaksi tehdä pari juttua ja tarvin siihen 2-3 softaa. No napsautan ne tuolta dockista käynnistymään ja jatkan kirjoittamistä tänne. Kuinka ollakaan, joudun kolme kertaa kesken sanan/lauseen/kappaleen palaamaan takaisin Safariin.. miksi oi miksi. Miksei OSX:lle voi kertoa, että softan aukeaminen ei ole se juttu jota haluan seurata, vaan haluan jatkaa sitä mitä olin tekemässä toisaalla. Flow kärsii.
Ainakin omissa maceissa (iMac G5:stä lähtien) on huoletta voinut pitää vaikka viittä yleisintä ohjelmaa käynnissä (kuten nyt Safari, Mail, iCal, Mellel, Bookends, iTunes, EyeTV, Laskin = 8 softaa), jolloin uuden softan käynnistämisiä tapahtuu harvemmin. Esim. kun alan käsitellä valokuvia (joko Lightroomilla tai Photoshopilla), niin silloin työskentelyssä tapahtuu selvä muutos, jolloin 10-20 sekunnin tauolla ei ole mitään haittaa, vaan päinvastoin voi koota ajatuksiaan.
Tällainen workflow sopii minulle.
-
Minä olen tässä pikkuisen eri mieltä.atheos kirjoitti:Totta kai softa hyppää silmille kun sen käynnistää. Oikeammin vielä ohjelma saa fokuksen heti kun sen käynnistää ja jos vaihtaa toiseen softaan niin se ohjelman ikkuna pomppaa sieltä vielä kun ohjelma saa sen piirrettyä että "hei, tässä mä nyt oon, teetkö sä jotain vai et?". Ja juuri noin sen pitääkin toimia. Jos softia käyttää niin paljon että tuo rassaa niin pitää ne softat koko ajan päällä niin eivät pompi. Ja ihan ideatasollakin kun miettii sitä että softa käynnistyy pari sekuntia niin eihän sen pitäisi kellekään olla merkittävä asia, sitä vaan liian moni nykyään kehittää itselleen sellaisen ajatuksen että olisi muka kiire koko ajan.
Jos joku softa taas jättää itsensä muiden ikkunoiden tielle always on top -tilaan, esim. vaikka joku etenemispalkki, niin sen softan voi lukita Leopardissa johonkin Spaceen jolloin se käynnistyy aina vaikka sinne viimeiseen Spaceen jota käytetään vähiten ja jossa se on vähiten tiellä. Kunhan se Spaces on käytössä siis.
Näen, että tuo "hypätään etualalle, vaikka käyttäjä onkin välissä ehtinyt valita jonkun toisen softan" on lähinnä jäänne niiltä ajoilta kun softien käynnistymisajat olivat oikeasti merkittävän pitkiä tai resoluutiot niin pieniä, että softia täytyi pitää koko ruudun tilassa ja oli ihan hyödyllistä nähdä milloin se softa on kokonaan käynnissä. Muuten en kyllä oikein näe miten tuo käytettävyyttä edistää, jos käyttäjä oikeasti itse valitsee toisen softan, niin minusta tätä valintaa tulisi kunnioittaa.
Mutta siinä olen kyllä samaa mieltä, että eipä tuon käytännössä kyllä kenenkään elämää tulisi nykylaitteilla haitata. Minäkin tuon huomasin vasta, kun oikein testailin parilla softalla joiden tiesin vähän pidempään starttailevan, että ylipäätään ehti sitä Safaria siinä välissä klikata

-
Juuri näin. Ja jotenkin muistin että OSX:ssä oli mahdollista pitää aktiivinen ohjelma etualalla aina, mutta ei se taida ollakaan. Ehkäpä joskus tulevaisuudessa.TheKraken kirjoitti:Näen, että tuo "hypätään etualalle, vaikka käyttäjä onkin välissä ehtinyt valita jonkun toisen softan" on lähinnä jäänne niiltä ajoilta kun softien käynnistymisajat olivat oikeasti merkittävän pitkiä tai resoluutiot niin pieniä, että softia täytyi pitää koko ruudun tilassa ja oli ihan hyödyllistä nähdä milloin se softa on kokonaan käynnissä. Muuten en kyllä oikein näe miten tuo käytettävyyttä edistää, jos käyttäjä oikeasti itse valitsee toisen softan, niin minusta tätä valintaa tulisi kunnioittaa.
Pidän kyllä monesti päällä useita ohjelmia, joten ei tässä ole mun puolellani kyse mistään workflow-jutuista tms.

Applen ohjelmista tätä ärsyttävyyttä tekee mm. iTunes ja Pages. Jos esim. klikkaan tosta työpöydältä dokkarin aukeamaan Pagesiin, joka ei ole vielä päällä, ja vaihdan heti takas Safariin jatkaakseni kirjoittelua, n. 2-4 sekunnin kuluttua Safarista katoaa kursori ja ikkuna muuttuu harmaaksi. Ollaan käynnistämässä Pagesiä. Palaan uudelleen takas Safariin ja kohta se avaamani dokkari peittää Safarin. Ts. dokkarin avaaminen aiheuttaa kaksi ylimääräistä katkosta siihen, mitä olen varsinaisesti tekemässä. Hupaisaa.
-
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Kyllä pitäisin tätä jonkinlaisena workflow-juttuna. Kun itse klikkaan Pages-dokumentin kuvaketta, niin olen silloin menossa kyseiseen dokumenttiin, joten on aika luontevaa että se avautuu päällimmäiseksi. Mulla on 3,06 iMac, en tiedä kuinka paljon hitaampi macbookisi on. Mulla on Pages '08 ja dokumentti avautuu Pagesin ollessa suljettuna noin sekunnissa, jossa välissä en ehdi kunnolla Finderista Safariin vaikka kuinka yritän.
Tämä ei tietenkään poista ongelmaa sinun näkökulmasta, mutta olisin kovin harmissani, jos en saisi sitä dokumenttia päällimmäiseksi, kun avaan sen. Silloin joutuisin tekemään ylimääräisiä klikkauksia sekä etsimään haluamaani ohjelmaa esim. Cmd-Tabilla.
-
Uusin.mcpekkis kirjoitti:Mikä versio Pagesista?
Mulla on tapana tehdä useampaa juttua limittäin, eikä oikeastaan koskaan kiinnosta odotella että joku ohjelma tai dokkari avautuu. Näin olen totteunut konetta käyttämään, kädet ja aivot kun on tähän mennessä toimineet aina nopeammin kuin tietokone.mcpekkis kirjoitti:Tämä ei tietenkään poista ongelmaa sinun näkökulmasta, mutta olisin kovin harmissani, jos en saisi sitä dokumenttia päällimmäiseksi, kun avaan sen. Silloin joutuisin tekemään ylimääräisiä klikkauksia sekä etsimään haluamaani ohjelmaa esim. Cmd-Tabilla.

-
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
Oikeaoppinen tapa on pomputtaa Dockissa olevaa ikonia ja kertoa tämän avulla, että ohjelma kaipaa käyttäjän huomiota tai sitten vain avata softa taustalle, mutta jostain kumman syystä etenkin iTunes ja iPhoto hyppivät aina silmille.
Usein on käynyt myös niin, että kirjoittaa viestiä tai pahimmassa tapauksessa salasanaansa ohjelmassa X kun ohjelma Y varastaakin fokuksen ja kirjoitus menee väärään paikkaan. Vikaa voi etsiä koodareista.
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka