Onko? Melkein olisi kivaa jos vaikka meitä olis enemmän, niin aiheelle olis oma föörymi. Elikkäs Mac-pohjalta.
Itse olen hankkimassa FCPro:ta ja olishan se kiva ku löytäis samassa jamassa olevaa porukkaa helposti.
Kun vaan esim. digivideo.org on aika win-pohjainen...
Onko teidän joukossa videoharrastajia?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Onko teidän joukossa videoharrastajia?
Viesti Kirjoittaja Shark »
Kännissä on kiva olla, henki haisoo ja kaatuuluttaa.
-
Re: Onko teidän joukossa videoharrastajia?
Viesti Kirjoittaja am_tiainen »
No kyllä taitaa täältä jotain löytyä porukkaa jota Final Cut Pro:ta käyttää mutta itse en ole huomannut että tuo digivideo.org foorumi mitenkään Mac vastainen olisi. Monet siellä tuntuvat hyvin tietävän Final Cut Pro:n parhaana videoedittisoftana ja hyvä niin. Kyllähän niitä Win pohjaisia käyttäjiä toki tuolta digivideo foorumissa varmaan on hurjat määrät mutta niin on myös Win koneitakin.
Aiheelle voisi ehkä olla oma foorumi kun Audio puolellakin on omansa.
Toisaalta kun katsoo omaa kaveripiiriä niin yksikään ei editoi videoita vaan minä ja veljeni on ainoot kaveripiirissä jotka osaa editoida kunnolla noita videoita. Eli ainakin täällä tilanne on se että "luovat" ihmiset löytyy Mac (tai no ollaan Mac-PC sekakäyttäjiä) puolelta kun taas pelimiehet löytyy PC puolelta [H]
Toisaalta kun katsoo omaa kaveripiiriä niin yksikään ei editoi videoita vaan minä ja veljeni on ainoot kaveripiirissä jotka osaa editoida kunnolla noita videoita. Eli ainakin täällä tilanne on se että "luovat" ihmiset löytyy Mac (tai no ollaan Mac-PC sekakäyttäjiä) puolelta kun taas pelimiehet löytyy PC puolelta [H]
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPhone SE ]
-
Viesti Kirjoittaja amok- »
AppleGardenissa on ollut jo pitkään Ääni ja Video -konffi (tosin siellä jäsenpuolella). Avoimilla alueilla on tuo varsinainen Final Cut & DVD Studio Pro-alue. Siellä on ainakin ihan ammattilaisia pyörimässä, mutta kyllä harrastajiakin siellä näkyy. 
Ja kannattaa tosiaan imuroida FirstClass, jotta saa vähän mukavamman käyttöliittymän tuonne.
Tunnukset AppleGardenin avoimille alueille saa välittömästi ja ilmaiseksi täyttämällä rekisteröitymislomakkeen.

Ja kannattaa tosiaan imuroida FirstClass, jotta saa vähän mukavamman käyttöliittymän tuonne.
Tunnukset AppleGardenin avoimille alueille saa välittömästi ja ilmaiseksi täyttämällä rekisteröitymislomakkeen.
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
[valitusvirsi]am_tiainen kirjoitti:No kyllä taitaa täältä jotain löytyä porukkaa jota Final Cut Pro:ta käyttää mutta itse en ole huomannut että tuo digivideo.org foorumi mitenkään Mac vastainen olisi. Monet siellä tuntuvat hyvin tietävän Final Cut Pro:n parhaana videoedittisoftana ja hyvä niin. Kyllähän niitä Win pohjaisia käyttäjiä toki tuolta digivideo foorumissa varmaan on hurjat määrät mutta niin on myös Win koneitakin.
Ok, leikkisästihän tuo oli tarkoitettu, mutta aivan pakko kommentoida. "Luovaa" työtä voi tehdä ihan hyvin PC:lläkin, ei mac ole mikään tae omista taidoista.Meikkua ketuttaa tämä Windows vs Mac vs Linux sepustukset josta ei ole kuin harmia kun jengi voisi käyttää noita siihen missä ne ovat hyviä.
Meinaan, OS X on se mitä on kivoin käyttää, mutta työasemassa on linux joka on kyllä paljon kustannustehokkaampi 3D grafiikassa ja kompositoinnissa josta tavara tulee sitten FCP:hen. Tai yleensä Mac -> (Windows ->) Linux -> Mac rimpsun kautta milloin on kyseessä nauhoitetun kuvan käsittely.
Windowsille nyt en heti keksi käyttöä, mutta varmasti joku keksii ja joille sekin on hyvä lenkki välissä. Helppokäyttöisyyksistä nyt jengi voi tapella miten haluaa, mutta harvoimpa voi tehdä kovin hyvää workflowta perustuen yhteen arkkitehtuuriin. Ylipääsä että kaikki tehtäisiin yhdessä koneessa ei nyt vain ole kovin todennäköistä kun mennään tarpeeksi pitkälle ja sotketaan mukaan useampia ihmisiä.
[/valitusvirsi]
Ok, ei asiasta enempää eikä tämä ollut kommentti kummallekkaan teistä. On vaan tullut seurattua liikaa näitä mac/linux/win palstoja omien ongelmien takia.
Mun maailmassani on hauskempaa.
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
No, kyllä tuo mun mielestäni oli lähinnä toteamus eikä väite. Eli aika monella "luovalla" kaverilla tuntuu olevan mäcci-alusta, on se syy siihen sitten mikä tahansa. Eri asia on sitten se, että muuttuuko sitä luovaksi, jos käyttää Mäcciä vai ei...BlueTide kirjoitti:
Ok, leikkisästihän tuo oli tarkoitettu, mutta aivan pakko kommentoida. "Luovaa" työtä voi tehdä ihan hyvin PC:lläkin, ei mac ole mikään tae omista taidoista.Meikkua ketuttaa tämä Windows vs Mac vs Linux sepustukset josta ei ole kuin harmia kun jengi voisi käyttää noita siihen missä ne ovat hyviä.
-
Viesti Kirjoittaja windowlicker »
Mulla on täällä muutaman kaverin kanssa lyhytelokuvaprojekti menossa ja ajattelin tässä samalla opetella FCP:n. On muuten aika helppo ohjelma jopa iMovien jälkeen. pari asiaa herätti kysymysmerkkejä päässä, mutta niistä selvisi melko nopeasti. Tuntuu erinomaiselta softalta jo nyt parin päivän jälkeen.
Ihaninta tossa on varmaan non-destructive editing, eli toisin kuin imoviessa, clipit ei mee käyttökelvottomiksi yhden käyttökerran jälkeen.
Ihaninta tossa on varmaan non-destructive editing, eli toisin kuin imoviessa, clipit ei mee käyttökelvottomiksi yhden käyttökerran jälkeen.
It's all a matter of opinion.
-
Viesti Kirjoittaja am_tiainen »
Niinpä. Olenhan itsekkin ollut todella pitkään PC käyttäjä ja eipä tuo Mac ole minusta yhtään luovempaa tai parempaa tehnyt. Ja on minullla PC pöytäkone kotona tuon PowerBookin lisäksi. Mutta kyllä Macilla usein tehdään luovempaa työtä ylipäätään jos katsotaan % lukuja. Mutta on niitä PC käyttäjiäkin aivan mieletön määrä verrattuna Macin käyttäjiin. Silloin on aivan selvää että vaikka tuottavuus/luovuus % määräisesti olisi kovempi Macissa, se ei tietenkään tarkoita sitä että luovia Mac käyttäjiä olisi enemmän.BlueTide kirjoitti:Ok, leikkisästihän tuo oli tarkoitettu, mutta aivan pakko kommentoida. "Luovaa" työtä voi tehdä ihan hyvin PC:lläkin, ei mac ole mikään tae omista taidoista.Meikkua ketuttaa tämä Windows vs Mac vs Linux sepustukset josta ei ole kuin harmia kun jengi voisi käyttää noita siihen missä ne ovat hyviä.
Sitten iso kasa propagandaa ( jota tuo Tekniikan Maailmakin harrrastaa) ja jota ei tule ottaa täytenä faktana:
Minulla kun jotenkin on jäänyt sellaiset mielikuvat että Windows on pelaamiseen (ja koneen ulkonäöstä viis kunhan se on tehokas), Linux on alan tietäjille jotka konffaa ja haluavat koneesta jättää kaiken turhan pois ja Mac on luxustuote (hieno design) niille jotka haluavat erottautua massasta ja jotka haluavat käytettävyyden olevan konffausta tärkeämpiä asioita.
Tekniikan maailma hehkuttaa aina BMW ja Macceja sellaisella fiiliksellä että ne olisivat aivan eri luokassa kuin tavallisemmat kilpailijoiden tuotteet. Kyllä niillä kilpailijoiden tuotteilla voi tasan tarkkaan tehdä samat asiat mutta kaikkea ei voi järjellä selittää. Eihän se että olen BMW kyydissä ( sellaista en kyllä omista mutta kaverilta sellainen löytyy) tee minusta parempaa ajajaa (ehkä siinä jopa pissa nousee päähän ja haluaa ohitella ihan hyvin vuoksi autoilijoita isolla V8 moottorilla... älkää syyllistäkö minua vastuuttomaksi kun Tekniikan Maailmakin vuoden takaisessa luxusautojen vertailussa pistivät miinukseksi olikohan se Phaeton kohdalla yli 250km vaudin jälkeen olevasta hieman häiritsevästä sivuäänistä), mutta se fiilis kun sä ajat luxusautolla joka on iso ja vahva saa ihan oman tutinan kuin ajaisin meidän perheen pienellä saabilla (siis pienellä tarkoitan uuden sukupolven 900 sarjaa jonka alusta pohjautuu Opel Vectraan). Jos minulla olisi kotona 30" Cinema Display ja 2x2,5GHz PowerMac tehohirmu, se ei tekisi minusta yhtään luovempaa tai parempaa ihmistä mutta taatusti olisi todella ylpeä tuosta koneesta.
Mutta on ihmisiäkin jotka ostaa Macin myös sen takia että se on helppokäyttöinen, viruksista vapaa ja siinä tulee kaikissa maceissa aika hyvät softat koneen mukana (ainakin peruskäyttäjille). Eikä ole yleisesti raudan kanssa yhteensopivuusongelmia tai ajuriongelmia.
On varmaan myös ihmisiäkin jotka taas ostaa Mac koneen ihan esteettisistä syistä. En ole ikinä nähnyt upeampia koneita PC puolella. Nuo Mac koneet kun oikeasti suunnitellaan niin innovatiivisesti kuin se on mahdollista. Pieniä kivoja oivalluksia voisin luetella vaikka kuinka paljon. Ne suunnitellaan niin pitkäksi aikaa että suunnittelijoilla jää aikaa visioida ja suunnitella ne koneet joka pientä yksityiskohtaa myöten.
Näiden lisäksi on varmaan myös ihmisiä jotka ostaa Macin vain työkaluiksi ilman sen isompaa miettimistä. Työt halutaan vain tehdä ja halutaan että se toimii ekasta päivästä lähtien iloman sen isonpaa miettimistä.
Tässä tiedän tasan tarkkaan ketkä ei Mac koneita ainakaan osta:
- henkilöt jotka ei pelikoneita kotiin hanki
- henkilöt jotka haluavat pelata paljon stradegia pelejä
- henkiöt jotka eivät halua maksaa "turhasta"
- henkilöt joille säätäminen ja kellotus on isoin harrastus elämässään
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPhone SE ]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPhone SE ]
-
Viesti Kirjoittaja tuittu »
joo, mä teen taidevideota ja mulla on mäkki, koska sitä on helppo käyttää, se on ollut opiskeluaikana opinnon puitteissa ainoa mahdollinen. siis siihen on jo opiskeluaikoina tottunut, ja tietenkin se on lisäksi nätti, eli on mukavampi työskennellä kun se on kaunis.
tietenkin tämä voi jostain kuulostaa tyhmältä, mutta ei ole kivaa aina avata jotain harmaata laatikkoa jonka sisältä aukeaa värittömiä harmaita ohjelmia..
teen itse final cut expressillä, ei ole vielä varaa hommata kaikkia järeitä pro-ohjelmia.
luovuudesta en tiedä, luulen, että koska taidekoulutus suosii macintosheja, niin se on siitä syystä ylipäätään visuaalisen kulttuurin puolella yleinen..?? ja, koska mäkillä työskentely sujuu mulla ainakin jouhevasti, niin ei tarvitse kuluttaa turhaan energiaansa teknisiin ongelmiin. (koputtaa puuta) joita olen kuullut että pc-puolella ilmenee enemmän kun ohjelmat ja oheislaitteet on hankalampia asentaa. mäkki toimii kuin ajatus. oma mielipiteeni ja luulokseni oli siis tässä.
tietenkin tämä voi jostain kuulostaa tyhmältä, mutta ei ole kivaa aina avata jotain harmaata laatikkoa jonka sisältä aukeaa värittömiä harmaita ohjelmia..
teen itse final cut expressillä, ei ole vielä varaa hommata kaikkia järeitä pro-ohjelmia.
luovuudesta en tiedä, luulen, että koska taidekoulutus suosii macintosheja, niin se on siitä syystä ylipäätään visuaalisen kulttuurin puolella yleinen..?? ja, koska mäkillä työskentely sujuu mulla ainakin jouhevasti, niin ei tarvitse kuluttaa turhaan energiaansa teknisiin ongelmiin. (koputtaa puuta) joita olen kuullut että pc-puolella ilmenee enemmän kun ohjelmat ja oheislaitteet on hankalampia asentaa. mäkki toimii kuin ajatus. oma mielipiteeni ja luulokseni oli siis tässä.
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Heti näin aluun, en todellakaan ala vänkäämään tätä vastaan. Omista kokemuksista sen verran että käytän suurimman osan ajasta PowerBookkia ja kiroan Linuxin käytettävyyttä (joka löytyy 3d työasemasta). Tällä vain on hyvin vähän merkitystä koska tuota käytettäessä käytetään ohjelmia eikä konetta.tuittu kirjoitti:luovuudesta en tiedä, luulen, että koska taidekoulutus suosii macintosheja, niin se on siitä syystä ylipäätään visuaalisen kulttuurin puolella yleinen..?? ja, koska mäkillä työskentely sujuu mulla ainakin jouhevasti, niin ei tarvitse kuluttaa turhaan energiaansa teknisiin ongelmiin. (koputtaa puuta) joita olen kuullut että pc-puolella ilmenee enemmän kun ohjelmat ja oheislaitteet on hankalampia asentaa. mäkki toimii kuin ajatus. oma mielipiteeni ja luulokseni oli siis tässä.
Muutenkin nyt lähinnä meinasin tilannette missä kyseessä ei ole yksityinen henkilö, nämä kun ovat asia erikseen. Veikkaan että ilmaisin huonosti sen skaalan missä tuota tarkoitin. Kotivideoita varmaan tehdään yhdellä koneella, hieman vaativampia progigksia useammalla ja mitä pidemmälle mennään sitä enemmän laitteita ja ihmisiä tarvitaan.
Ja videoprojektin saaminen päätökseen ei nyt ole vain sitä editointia. Matsku on voitu kuvata studiossa, tallentaa kovolle avidin kautta, mahdollisesti siihen on ajettu efektejä SGI:llä kuvauksen aikana ja chroma-matsku voi kiertää Discreeting FFI pakettien läpi jossa se keyataan tms. Osa matskusta voi olla (2d/3d) efektejä mitkä täytyy kompositoida ennen kuin se edes saapuu editoitavaksi. Hyvällä tuurillä tässä vaiheessa on ollut mukana jo 2-4 eri ympäristöä (linux, irix, os x, windows) ja se materiaali täytyy ajaa vielä johonkin loppuformaattiin, sekä master että toimitettavaksi versioksi. Ja tekninen tuki on sitä varten että ei tarvitse murehtia siitä ohjelman asennuksesta.
Kyllä kaiken voi tehdä macillä, en minä sitä sano, mutta ei välttämättä riitä perusteeksi se, että se on mac. 3d kaverit evtekissä esim ovat pitkälti pc pohjaisia enkä noita nyt sanoisi mitenkään vähemmän luovaksi porukaksi. Muutenkin tämmöinen määrittelemätön luovuus on omiaan luomaan turhaa elitismiä ja stereotypioita.
Ja kuten sanoitkin, niin kyllä taidekoulu(i)ssa on mac enemmistö mikä tuohon varmaan vaikuttaa, hyvässä ja pahassa. Kokemuksia mulla on vaan yhdestä. Minusta macin käyttöön riittää perusteeksi se, että sitä tykkää käyttää eikä siinä pitäisi olla muilla mitään naputtamista. Siitä syystä minulla on sellainen, mutta turha meikun on keksiä tekosyitä että mä olisin nyt jotenkin luovempi ihminen.
Mun maailmassani on hauskempaa.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka