Shine kirjoitti:Erikoista mielestäni on tuo lämpöjen pomppaaminen 25 asteella ihan pienellä rasituksella. Ja jos kerran 60-65 astettakin tulee 80-90% idlellä, niin joko sulla on maanantaikappale tai sitten Early 2008 ja 2009 mallien välillä on kunnon lämpötilaerot vakiona. Eikö noiden uusien Nehalem-prossien pitänyt käydä viileämpänä kuin näiden vanhojen ?
Mä oon taas kuullut, että Nehalemit on lämpimämpiä kuin vanhat.
Oon tässä nyt jonkin verran tutkinut lisää aina kun oon sattunut iStatsia katsomaan. Nyt esim. kone ollut muussakin kuin sleep-tilassa noin pari tuntia ja CPU-lämpötila on ja pysyy siellä 55-62°C. Idle on tässä ollut sellaista 70-100% koko ajan. Tuulettimet hyrräilee siellä reilusti alle tonnissa kaikki (CPU-tuuletin 599rpm). Ambient = 32°C. Toisaalta joskus samassa tilassa CPU:n lämpötila näyttäis olevan siellä 38-45°C, joka on hassua.
Näyttäis siis siltä, että tää on ihan suunniteltu juttu, että lämpötilojen annetaan nousta. Toisaalta: oikeastaan parastahan CPU:lle on se, ettei lämpötilat paljoa vaihtele, oli sitten kyse idlestä tai ei, jolloin tää ois ihan loogista. Nää asteet kun ei tosiaan oo vielä mitenkään vaarallisia prossulle kuitenkaan, eikä tehotkaan laske näissä lämpötiloissa, vaan vasta siellä 90°C tienoilla.
Oon rendaillut myös jotain vähän isompia pätkiä videoita tässä nyt ja ei lämpötilat ole päässyt nousemaan kertaakaan esim. 71°C, vaan aina on pysähtynyt siihen max. 70°C tuo kehitys lämpötiloissa. Se myös vakuuttaa minut siitä, että tätä asiaa on taidettu Applella hetki ajatella.
Tästä voitais siis vetää yhteenvetoa vähän pidemmällä aikajuoksulla (kuin ekan viestin lähettäessäni ja miettiessäni mahdollisuutta jopa maanantaikappaleesta), että Nehalemit yksinkertaisesti hyrrää siellä 55-62°C, mutta eivät toisaalta kovallakaan rasituksella nouse yli 70°C vaikka tuulettimet ei silloinkaan hyrrää kuin vähän yli tuhannessa rpm:ssä.
Ois kuitenkin kiva kuulla lämpötiloista myös ihmisiltä, joilla on nimenomaan early 2009 Mac Pro. Onko samoissa lämmöissä, vai onko tää nyt sittenkin maanantaikappale?