NeliX4 kirjoitti:Muistetaan edelleen mitä se luku tarkoittaa ja mistä se tulee. Se ei siis ole akun absoluuttinen varauksen määrä(1), vaikka näennäisen tarkka luku sille annetaankin. Se on akun elektroniikan itsensä tekemä arvio akun kunnosta, joka on hyvin epätarkka. MUTU:lla Arvioisin 5 prosenttiyksikön tarkkuuden, joka epätarkentuu akun kuluessa. Esim. kännyköissä mulla ainakin akku tyhjenee "logaritmisesti" eli aluksi ei juurikaan montaa pylvästä ja sitten lopuksi palkki/per tunti. Sama on näissäkin.
Hirveen pitkälle vieviä johtopäätöksiä ei noista coconut-luvuista kannata vetää ja ehkä juuri siksi Apple ei itse tuota akun tilaa ilmoita(2). Tämä ei tietenkään poista sitä, että akussa saattaisi olla valmistusvika.
Sekuntikello käteen ja vakiokuorma päälle - se on ainoa tapa todentaa tuo tarkasti.(3)
(1) Uskoisin sen olevan melko tarkka ja perustuvan viimeisen latauksen jälkeiseen varausmäärään. Iha matematiikkaa ja elektroniikkaa. Itse sanoisin mutulla 1-2 prosenttia. Eipä tuo kapasiteetti sen enempää ole syklien välillä vaihdellu.
(2)
Mitä tarkoitat? Käyttikseltä se coconutkin tuon
enimmäisvarausmäärän saa, joka on laskettu viimeisen latauksen perusteella. Coconut vain kertoo vielä päälle sen mitä sen pitäis olla alunperin. "Järjestelmän kuvaus -> virta -> Kokonaiskapasiteetti".
(3) mitäs luulet käyttiksen/akun tekevän

Maksathan sähköäki kulutuksen mukaan. Miksei akku osaisi laskea paljon sille mahtuu virtaa sissään?