Jäsenrekisteritietokanta - miten iMacilla?
-
Jäsenrekisteritietokanta - miten iMacilla?
Viesti Kirjoittaja labrador »
PC:llä pidän yhdityksemme jäsenrekisteriä MS Works tietokantaohjelman avulla, mutta miten Macillä? Kuulin, että Works ei toimi Macissä. Pitääkö kutinsa?
Kuulin, että Macissä kaikki on helppoa ja vastoinkäymiset eivät ole mahdollisia! En halua naputella satojen ihmisten tietoja uudestaan, en myöskään kahta konetta pöydälleni! Mikä neuvoksi?
Nyt sitten odottelen ystävällisiä vastauksianne ja kiitän ja pokkaan jo nyt!
-
Re: Jäsenrekisteritietokanta - miten iMacilla?
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Onhan tuossa vaihtoehtoja. Openoffice taitaa olla yksi tapa.
http://echoone.com/filejuicer/formats/formats?f=wps
Wikipediassa hyvin tietoa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Works
-
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Tuon lihavoidun voit unohtaa samantien, Macit ovat tietokoneita siinä missän muutkinlabrador kirjoitti:Kuulin, että Macissä kaikki on helppoa ja vastoinkäymiset eivät ole mahdollisia!

-
Viesti Kirjoittaja atheos »
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja jaznak »
jos kyse on pelkistä henkilötiedoista niin äkkiä tuollaselle oman pikku ohjelman tekee vaikka php.llä
MBP 13" x 2
Iphone 4 16gb x 2
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
iWorkilla voi sitten yhdistellä osoitteiston kirjeisiin, Osoitekirjasta sähköpostiosoitteisto ja osoitetarrat.
edit: ja sitten on tämä: http://www.filemaker.com/products/bento/index.html
edit: tuolta voit ostaa suoraan: https://filemaker-apel.moduslink.com/FM ... ountry=FIN
-
Viesti Kirjoittaja adjpg »
Mikäli kyseessä on satojen ihmisten tietojen näpyttelyä, suosittelen ehdttomasti hommaamaan ed. viestissä mainitun Bento nimisen ohjelman. Tällöin tietojen käsittely on loppupeleissä paljon helpompaa.
RIP iMac 27" ♫ 2,66 GHz i5 → MacPro ♫ Quad-Core Intel Xeon 2,26 GHz
RIP MacBook Pro 15" ♫ 2,4Ghz Core 2 Duo → RIP MacBook Air 13" ♫ 1,7 GHz i7
RIP iPhone 4S ♫ 32gt → RIP iPhone 6S ♫ 64gt → iPhone 11 ♫ 64Gt
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Tervetuloa foorumille.labrador kirjoitti:Olen siirtymässä PC:stä Mac:iin - mahdollisesti?
PC:llä pidän yhdityksemme jäsenrekisteriä MS Works tietokantaohjelman avulla, mutta miten Macillä? Kuulin, että Works ei toimi Macissä. Pitääkö kutinsa?
Pitää varmasti kutinsa. MS Works on tehty ja tarkoitettu vain MS Windowsille, ja asia kyllä kerrotaan melko selvästi siellä MS Worksin pakkauksessa ja sen help-tiedostoissakin.
Eli noin hiukan kärjistäen, ensin aloitat tavanomaisella ja nykyään ilmeisen pakollisella nillityksellä ja heti perään kerrot, ettet edes halua ratkaista ongelmaasi kunnolla. Lopuksi sitten vielä odotat kaikilta ystävällisiä vastauksia? Aika erikoinen lähestymistapa asiaan, ja melko 'hyvän' ensivaikutelman antava esittelyviesti uudella foorumilla.Kuulin, että Macissä kaikki on helppoa ja vastoinkäymiset eivät ole mahdollisia! En halua naputella satojen ihmisten tietoja uudestaan, en myöskään kahta konetta pöydälleni! Mikä neuvoksi?
Nyt sitten odottelen ystävällisiä vastauksianne ja kiitän ja pokkaan jo nyt!

Mutta asiaan, tuossapa ne kenties jotenkuten toimivat vastaukset jo tulivatkin, eli MS Worksin export-toimintoa kannattaa kokeilla, ja sitten harkita johonkin oikeaan tietokantaohjelmaan siirtymistä. Tuo jo mainittu Bento voisi toimia ihan hyvin. Tosin ei sitä manuaalista työtäkään kannata kavahtaa, jos jostain MS Worksistä eroonpääsy sen vaatii. Se kannattaa silti tehdä.
-
Tarkoitin "nillitykselläni" sitä, että kun minulla ei tähänkään asti ole ollut suuremmin ongelmia tietotekniikan kanssa, en niitä haluaisi vastaisuudessakaan. Tunnustan olevani aikamoinen tumpelo kompuuttereiden kanssa, joten neuvotkin toivoisin mahdollisimman kansantajuisesti ilman "bittilatinaa", jos mahdollista.
Kiitos ja kumarrus!
-
Niin siis minäkin yritin lähestyä asiaa sarkasmin kautta. Eli oiskohan tää nyt sitten semmoinen tupla-touché, tjsp.labrador kirjoitti:Tuo "nillitys" on ihan uusi ilmaisu minulle. Ja minä kun halusin lähestyä aihetta hiukan sarkasmilla. Aivan oikeasti; olen ymmärtänyt, että Macissä ei ongelmia ole. Minä en nimittäin harrasta tietotekniikkaa, joskin PC:tä olen käyttänyt verrattain paljon - työssä ja kotona, ja suuremmitta ongelmitta. Nyt siis olisi tarkoitus siirtyä kotona Maciin, kun sitä minulle on mainostettu maailmana, jossa esimerkiksi viruksilla ei ole elintilaa. Tiedän myös, että kuvankäsittelyssä se päihittää PC:n ja se merkitsee minulle paljon.
Tarkoitin "nillitykselläni" sitä, että kun minulla ei tähänkään asti ole ollut suuremmin ongelmia tietotekniikan kanssa, en niitä haluaisi vastaisuudessakaan. Tunnustan olevani aikamoinen tumpelo kompuuttereiden kanssa, joten neuvotkin toivoisin mahdollisimman kansantajuisesti ilman "bittilatinaa", jos mahdollista.
Kiitos ja kumarrus!
Tuo 'nillitys' viittasi siis vaan semmoiseen asiaan, että täällä on nykyään tullut yleiseksi tietty tyyli, jossa mainoksiin tms. vedoten pyritään kokonaan ulkoistamaan oman ajattelun käyttö, ja kritisoidaan Applea tai mäkkejä siitä, että "kaikki" ei olekaan omppumaailmassa kuin unissa tai mainoksissa. Tuota samanlaista ilmaisua käytetään siis nykyään herkästi keljuilukommenttina, tekosyynä tai lyömäaseena jos minkälaisissa tilanteissa, toisinaan surkuhupaisuuteen asti. Tulet kyllä huomaamaan asian, kunhan olet lukenut tiettyjä Hompun ketjuja vähän pitempään.
Asialla ei ole mitään suoraa yhteyttä siihen, kuinka kokenut tai kokematon tietokoneen käyttäjä on. Tuo virusvapaus ja moni muukin asia pitää kyllä paikkansa, mutta jotain jää silti myös käyttäjän itsensä harkinnan varaan, kuten Windowsissa, Linuxissa ja missä tahansa muussakin systeemissä.
Annoit tuossa aloituskommentissasi siis itsekin vähän tulkinnanvaraisen kuvan, eli tuo "Kuulin, että Macissä kaikki on helppoa ja vastoinkäymiset eivät ole mahdollisia!" -lausahdus vaikutti äkikseltään juuri tuommoiselta tavanomaiselta hiukan asenteelliselta ja toisinaan jopa riidanhaluiselta aloitukselta. Siihen reagoin, mutta en ihan 'vakavalla naamalla' (hymiönkin sinne pistin varmuuden vuoksi), joten annetaan siis asian olla.
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tässä on yksi.labrador kirjoitti:Kiitos vaan kaikille vastauksista, mutta täytynee odotella, josko löytyisi ystävällistä Macin käyttäjää, joka itse pitää Macillä yllä jotain asiakas-, jäsen- tms. rekisteriä. Luulisi niitäkin löytyvän.
Osa on AppleWorksin tietokannassa, osa Numbersin taulukossa, suurin osa nykyään Osoitekirjassa. Bentoa olen vähän miettinyt, mutta ei ole tullut vielä ostettua.
Latasin Benton trialin ja näyttää kyllä pätevältä. Pitää ensi viikolla testailla, viikonloppu tuli täyteen muita hommia.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja miicah »
Tähän allekirjoitus.
-
No mikset samantien kokeile noita jo ehdotettuja itse? Sillähän se selviää parhaiten. Vai oletko vaan tottunut siihen, että se sihteerikkö hämmentää puurosikin valmiiksi?labrador kirjoitti:Kiitos vaan kaikille vastaajille. Jos nyt vielä joku jäsensihteeri tms. haluaa tuoda mielipiteensä asiasta julki, otan vastaan sen mielelläni.

OT: Tavallaan harmi, että wanhan kunnon HyperCardin taru loppui viimeistään OS X:ään siirtymisen myötä. Se oli näppärä ja vekkuli pikku ohjelma, monenlaiseen nysväämiseen.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
-
-
Ettäkö miksen kokeile? No kun minulla on PC vielä toistaiseksi, enkä halua ostaa Maciä kokeiluja varten. Heti, kun tiedän, että Mac -kompuutteri palvelee minua kaikissa tarpeissani, menen ja ostan sellaisen. Nyt toistaiseksi hankinta on kiinni tuosta jäsenrekisteriohjelman toimivuudesta ja sitä tässä selvittelen.Touho kirjoitti:No mikset samantien kokeile noita jo ehdotettuja itse? Sillähän se selviää parhaiten. Vai oletko vaan tottunut siihen, että se sihteerikkö hämmentää puurosikin valmiiksi?labrador kirjoitti:Kiitos vaan kaikille vastaajille. Jos nyt vielä joku jäsensihteeri tms. haluaa tuoda mielipiteensä asiasta julki, otan vastaan sen mielelläni.![]()
OT: Tavallaan harmi, että wanhan kunnon HyperCardin taru loppui viimeistään OS X:ään siirtymisen myötä. Se oli näppärä ja vekkuli pikku ohjelma, monenlaiseen nysväämiseen.
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Öh, nähdäkseni käyttöjärjestelmän vaihto on aina kyllä jossain määrin "kokeilu".labrador kirjoitti:enkä halua ostaa Maciä kokeiluja varten
-
Ihan hyvä pointti tuokin.labrador kirjoitti: Ettäkö miksen kokeile? No kun minulla on PC vielä toistaiseksi
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kappas kun en mokomaa hoksannut tai muistanut kertalukua pitempään. Noh, jos mäkistä edelleen haaveilet, niin kyllähän sillä saa jäsenrekisterit hanskattua, eikä homma varmaan sihteerikköjen lausunnoista juuri kummene. Tietokantaohjelmia löytyy mäkillekin, ja tarvittaessa monipuolisempiakin kuin se MS Works -ratkaisu.
Esim. tuo OS X:n osoitekirja saattaisi jo pelkästään pelittää, (esim. joissakin pikkufirmoissa käytetään moista ratkaisua), tai sitten se Bento tai raskaampaan käyttöön vaikka FileMaker. Muitakin vaihtoehtoja löytyy, kun rupeaa selailemaan noita softaluetteloita.
Mars mars mäkkikauppaan. 8)
-
Elikkä Relationship 1.2 saattaisi olla passeli, hiukan naisellisesta nimestään huolimatta. En ole tuota vielä itse päässyt testailemaan, mutta yleensä luotettavalta taholta on annettu ymmärtää, että tuo olisi ihan hyvä softa, varsinkin alle kolmenkympin hintaan. Itsekin olen ajatellut tuollaista, jos Address Bookia laajemmalle crm-ominaisuuksille tulee lähiaikoina tarvetta.
Onhan noita eritasoisia crm-softia toki muitakin, mutta tuon hyvinä puolina pidän hinnan lisäksi softan eurooppalaisuutta, mäkkimäistä simppeliä mutta eleganttia toteutustapaa, ja OS X:lle alunperinkin suunniteltua käyttöliittymää.
-
Tuo Relationship 1.2 otetaan varteenotettavien vaihtoehtojen joukkoon. Kiitos vinkistä.
-
Open Officehan on erittäin toimiva toimisto-ohjelmisto. Oletan, että mäkkiversio ei poikkea PC-OO:sta.
Otan vieläkin vastaan käyttäjäkokemuksia mäkillä henkilö- tms. rekistereitä pitäviltä immeisiltä. Kiitos!
-
Onneksi olkoon uuden omppukoneen johdosta.labrador kirjoitti:No niin, nyt on iMac pöydällä. Ms Officen PC-käyttäjänä otin Open Officen PC-koneeseeni, joka pyörii tuossa rinnalla varmuuden vuoksi, kunnes olen sisäistänyt iMacin.
Open Officehan on erittäin toimiva toimisto-ohjelmisto. Oletan, että mäkkiversio ei poikkea PC-OO:sta.
Otan vieläkin vastaan käyttäjäkokemuksia mäkillä henkilö- tms. rekistereitä pitäviltä immeisiltä. Kiitos!

OO on nk. cross-platform -softa, eli se on kutakuinkin samanlainen kaikilla alustoilla, niin hyvässä kuin pahassa. OS X:n tapauksessa sen jopa toivoisi olevan erilainen, eli vähän mäkkimäisempi. Lienee silti edelleenkin hiukan vakaampi kuin Neo Office, mutta ei kuitenkaan ainoa vaihtoehto nk. office-ohjelmiksi mäkille.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka