En tiedä olisiko tämä laitepuolen vai softapuolen kysymys mutta laitoinpa sen nyt tähän osastoon.
Ongelma lyhyesti: videoiden pyöritys Maciltä wlania pitkin Pleikka 3:lla tökkii. Käytössä on Nullriver MediaLink UPNP-softa. Jopa iPhonelle pakatut leffat pyörivät verkon läpi streamattuna tökkien Pleikalla, isommista bittinopeuksista puhumattakaan. Epäilen syyksi reititintä eli A-Link R24AP(i+) adsl-modeemia (http://www.a-link.com/RR24AP.html) joka ei tässä tapauksessa ole ihan tehtävänsä tasalla.
Kuulisin (eli lukisin) mielelläni mielipiteitä ja ehdotuksia asiasta. Jos ja kun tuo A-link on syypää niin mikäs laitetaan tilalle? En paljoa ymmärrä noista modeemi/reitittimistä.
Lisäksi kiinnostaisi kuulla miten hyvin leffat Maciltä Pleikkaa steamattuna voisivat teoriassa pyöriä (1080p?)
Sama modeemi on kotona mutta en ole siellä vielä tähän perehtynyt. Täällä Elisan Viihtellä tökki videot kanssa ja ongelma ratkesi helposti eli piti ottaa sillattu tila päälle (bridged mode). Menepäs modeemin asetuksiin ja laita se päälle. Jos tämä ei auta niin koeta sammuttaa palomuuri, tuon laitteen oma on aika huono ja aiheuttaa (ainakin minulla) verkon pätkimistä.
Tässä vielä hallintaosoite (Ethernet-kaapeli kiinni modeemiin tarpeen vaatiessa ja 1-3 porttiin, ei IPTV) : http://10.0.0.2/
Se vastaus löytyy aika pitkälti siitä wlan:ista.. pitäis olla mieluiten piuhalla tai ainakin n-versio, jota pleikassa ei itsessään ole. Haulla löytyy kyllä samasta aiheesta juttua.
Jos Wlanilla tosiaan aiot vetää niin AirPort Extreme (tai muu N-verkkoon perustuva reititin) on varmaan paras vaihtoehto. Jos et mitään laitetta siihen reitittimeen laita kiinni (esim. kovalevyjä, USB-hub sekä tulostin) niin melkein mikä vain riittää, muutoin sitten suosittelen AirPort Extremeä.
Mutta kokeiles noita asetuksia vielä, väitän että saanet jotenkin toimimaan (ellei tuo modeemi sitten käyttänytkin "vain" G-verkkoa enintään joten silloin on jo reitittimen paikka).
serious damage kirjoitti:Niin langattomastihan tässä ollaan liikkeellä. Voisiko siis olla myös että Pleikan oman wlan-yhteys on liian hidas?
Tuskin jos toisilla toimii ja toisilla ei, itse en edes saanut mediaserveriä pelaamaan WLAN:ssa. Nyt on pleikka johdon päässä ja välillä mäkiltä airportilla olen jotakin streamannut, ja silti pätkii. Kyllä se taitaa olla se WLAN -purkki joka ongelmia tuottaa.
Ei sillä oikeastaan ole väliä, mikä wlan versio reitittimessä on, jos ps3:sta ei löydy muuta kuin g-versio.
Yksi vaihtoehto n-verkon luomiseksi: reititin on vaikka se Airport Extreme ja siihen kaveriksi Airport Express, josta sitten piuhalla ps3:seen kiinni.
Viimeksi muokannut kaimaani, 12.11.2009 klo 20.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ps3:ssa wlan pyörii geellä ja muistaisin jostain lukeneeni että sekin on häiriöherkkä. Itse sain homman sulavasti toimimaan ainoastaan laittamalla ps3:n piuhalla reitittimen perään. Saman reitittimen perässä piuhalla myös airport express jonka kautta streamaus tapahtuu langattomasti standardilla n. Tietysti kaikkeen olisi ratkaisu airport extreme.. Mutta joka tapauksessa en ole vielä törmännyt hyvin toimiviin streamausratkaisuihin joissa ps3 ei olisi piuhalla purkin perässä..
Musta se MediaLink on syypää tökkimiseen. Mulla toimi ennen kaikki videot mallikelpoisesti saman langattoman verkon yli, mutta nykyään alkaa viimeistään puolen tunnin jälkeen tökkimään eikä siihen auta mikään. Päivitykset ei ole tuoneet mitään apua.
Kyllähän se wlan-G on lähtökohtaisesti liian hidas HD-videolle. Toisekseen uudessakin plegessä on vain G, ei N. Rantomin vinkki purkin Bridgettämisestä sais homman reisille, koska sisäverkko katoaisi kaikkien laitteiden ollessa ISP:n IP-alueella. Vaikka koneet näkyis bonjourin kanssa toisilleen silti, ei monet softat (kuten DLNA) toimi kuin suoralla LAN-yhteydellä.
Olen huomannut että videon kelaus 100 mbit verkossa on kohtuullisen ankeenhidasta, ja jakselen itse tuota käytellä vain gigaverkossa. Onneksi tarvii käytellä enää vain silloin kun e09 Mini ei jaksa jotain 1080p linuxdistroa pyörittää. Olen huomannut että EyeTV3 Share my library (EyeConnect) hoitaa tuon DLNA-jaon paljon paremmin kuin uusin MediaLink (joka on muuten aivan paska ATM).
Osaatteko auttaa, en saa kaikissa videoissa pyörimään tekstejä ?
Tiedostonimi on sama, ja ei mitään logiikkaa ole havaittavissa vaan sekä .sub ja .srt tekstit jää joissakin tiedostoissa näkymättä.
Toisessa samanlaisessa tiedostossa taasen saattaa näkyä ihan normaalisti.
Mikä avuksi ?
iPhone 5S 16Gb
Macbook Air i5 8GB 13,3"
Apple TV 2Gen XBMC
Minulla langaton streamaus Macilta tai Win7:lta PS3:een tökkii aina, kun sama Xboxille toimii kuin junan vessa, myös 720p (ainakin muistini mukaan - täytynee varmistaa). Signaali on molemmissa ihan ok, ja vain xbox pyörittää videot ongelmitta. Samoin itse asiassa Elisa Viihteen purkki, joka on datasähköverkolla kiinni. Epäilen vahvasti, että PS3:n wlan koodissa on jotakin käpyä, mutta mene ja tiedä.
Viimeksi muokannut Kryptos, 19.1.2011 klo 21.00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.