Sleepperi kirjoitti:Läppäri vs pöytäkone ei ole järkevä vertailu. Jos tarvitsee kannettavan, niin ostaa kannettavan. Ja tällöin yleensä kannattaisi ostaa tarpeeksi kevyt ja pieni, että sitä jaksaa päivästä toiseen kantaa. Muussa tapauksessa kannattaa ostaa pöytäkone.
Kyllä se itse asiassa on järkevä vertailu tässä tilanteessa. Siksihän näitä isompinäyttöisiä kannettavia tehdään, koska ihmiset haluavat pienikokoisia tietokoneita (vaikkapa tilanpuutteen tai esteettisyyden takia) ja siksi näitä Sonynkin kaltaisia ns. desktop replacement -kannettavia ostellaan. Ne ostetaan pysymään tasan yhdessä paikassa ja vaikka pöytäkoneen saa paljon tehokkaampana samalla rahalla, niin jotkut ihmiset näkevät enemmän arvoa siinä, ettei tornille tarvi etsiä paikkaa missä se vie tilaa jne. Samasta syystä tämän nykyisen 17" n. 2000 euron läppärin aikanaan ostin. Jos tähän samaan tilaan olisin ostanut tornillisen pöytäkoneen, niin aika täyteenahdetulta tämä tila olisi näyttänyt (tosiaan työpöytä toimii samalla ruokailupöytänä ja olohuoneen pöytänä).
Kun tila kerran on kortilla, niin onko käynyt mielessä käyttää sitä 40" telkkua näyttönä? Siinä luonnollisesti säästäisikin vähän. Toinen tapa säästää tilaa olisi kiinnittää näyttö seinään ja/tai joku kiinnike Minille pöydän alle (johtospagetti katoaa sinne samalla). Näppis ja hiiri voivat olla langattomia, jolloin ne on helppo nostaa pöydältä syrjään jos tarvitsee joskus koko pöytäpinnan
Paljon kirjoitustyötä tekevälle nuo taulutelkkarit ovat vähemmän optimaalisia ensisijaisia näyttöjä, varsinkin kun yleensähän ne on laitettu olemaan enemmän yhteydessä sohvaan kuin sitten työpöytään. Tämän takia tarvitsen ehdottomasti toisen pienemmän näytön. Olisi melko epämukavaa sohvalta kirjoitella tai täältä vähän kauempaa työpöydän äärestä siihen.
Minulla tosiaan on kokemusta tämän vuoden Mineistä, joten tiedänkin sen olevan hiirenhiljainen. Vastaavasti tämä läppäri, jolla kirjoitan, päästää koko ajan sellaista pientä hurinaa. Se ei tosin ole koskaan haitannut sinänsä, vaikka kyllähän äänetön malli olisi kiva.
No itse asiassa pidän ainakin tämän läppärin näppämistöstä paljon enemmän kuin niistä erillisnäppiksistä mitä olen kokeillut (muun muassa Apple Wireless Keyboard, Logitechin astetta paremmat näppikset). Kirjoitan nopeasti 10-sormijärjestelmällä "tuntumalla", ja monissa erillisnäppiksissä näppäimet ovat liian etäällä ja eritasolla toisiinsa nähden. Apple Wireless Keyboard on siitä hyvä, että siinä asia on toisin. Toisaalta siinä taas näppäimet ovat tiukemmin yhdessä kuin monessa läppärissä. Toki kyse on pitkälti tottumuksesta sillä eiköhän sen "tuntuman" saa näppäimistöön kuin näppäimistöön, kunhan alkaa vain käyttämään sitä päivittäin.
Kyllä verkkokauppa.comin sivuilla on vielä hintamerkintä (toisten mallien ollessa "loppu" tilassa) tuolle halvimmalle alkuvuoden 2009 mallille. En tiedä sitten onko se vain sen takia, että Oulun hyllyssä (satun tosin asumaan Oulussa) on vielä pari kappaletta niitä. Toisin sanoen, en sitten tiedä saako noita netistä tilattuna enää -- mitä kautta siis pitäisi ilmeisesti tilata, jos haluaa tuon koroton osamaksu -vaihtoehdon.