No tuo alimmainen sentään on vaakuna, tuo ylempi on kyllä ihan komea, mutta ei kai kolmiulotteisuudessaan oikein taiteen sääntöjen mukainen, jos oikein muistan.
Jamac kirjoitti:No tuo alimmainen sentään on vaakuna, tuo ylempi on kyllä ihan komea, mutta ei kai kolmiulotteisuudessaan oikein taiteen sääntöjen mukainen, jos oikein muistan.
Ei tainnut vuonna 1951 näyttää tuo Kurikan hirvi ihan noin kolmiulotteiselta.
Ja tuo toinen kuvaa hyvin liitosta, samoin kuin Keravan vaakuna (jonka on suunnitellut sama jamppa kuin Kurikan hirven)...
PKivireki kirjoitti:Vielä vähän aiheesta, vaihteeksi vuoden ja muutenkin.
Laukaan vaakuna ei ole uusi, mutta aina jaksaa ihmetyttää.
Että "sydämellisestä maaperästä kasvaa vahvaa petäjää", tai jos vaakunan kääntää nurin niin hedelmällisestä perästä kasvaa jotain..
OTtä. Juu, myönnetään, mulla on vaimon diagnosoimana kaksimielinen assosiatiivinen lukihäiriö, "mukana ilmainen sieni" kääntyy mun lukemana "mukana limainen sieni". Vissiin myös näköhäiriö.
Hauskin lukihäiriö on tähän mennessä ollut Jyväskylään aikanaan avattu "Anneli kebabribuli", joka ihan suomeksi oli "Anneli - kellaribub".
No kyl tuosta tulee Love Records mieleen. Mutta mitä se sissihavu tekee siel...?
"Vaakunaselitys: Hopeakentässä punainen sydän, josta kasvaa kolmihaarainen vihreä havunoksa.
Tunnus kuvaa kunnan sijaintia metsien keskellä, kolmen vesireitin sydämessä. Saarijärven, Viitasaaren ja Rautalammin vesireitit, yhtyvät Laukaan Saravedessä. Havunoksan yhdeksän haaraa kuvaavat Wanhan Laukaan entisiä osia ja nykyistä Laukaata. Vuonna 1593 perustettu Wanha Laukaa oli pintalaltaan suuri emäpitäjä, johon kuuluivat aikoinaan Jyväskylän, Suolahden ja Äänekosken kaupungit sekä Jyväskylän maalaiskunta ja Sumiaisten kunta. Myös Hankasalmen, Toivakan ja Uuraisten kuntien alueista osa on entistä Laukaata. Vaakunan on suunnitellut heraldikko Olof Eriksson v. 1955."
tosikko kirjoitti:Kummeliarvoitus, mikä ei kuulu joukkoon:
-Letäältä
-Litkän latkan läästä
-Laukaa
Tähän joukkoonhan ei kuulu (tietenkään) Letäältä, koska kaikissa muissa tapauksissa L-kirjain korvaa jonkun kirjaimen, kun taas Letäältä-sanassa L-kirjain lisätään sanan alkuun. Juu, olen tylsä
tosikko kirjoitti:Kummeliarvoitus, mikä ei kuulu joukkoon:
-Letäältä
-Litkän latkan läästä
-Laukaa
Tähän joukkoonhan ei kuulu (tietenkään) Letäältä, koska kaikissa muissa tapauksissa L-kirjain korvaa jonkun kirjaimen, kun taas Letäältä-sanassa L-kirjain lisätään sanan alkuun. Juu, olen tylsä
Macco kirjoitti:Tähän joukkoonhan ei kuulu (tietenkään) Letäältä, koska kaikissa muissa tapauksissa L-kirjain korvaa jonkun kirjaimen, kun taas Letäältä-sanassa L-kirjain lisätään sanan alkuun. Juu, olen tylsä
Ei se tylsyyttä ole, vie vitsiltä terän
Kummellista samanlainen:
Mikä ei kuulu joukkoon:
-Maa Katosi
-Maa Hävisi
-Maa Livahti?
Minun puolestani vaakunasuunnittelun saisi kyllä erotella ihan omakseen. Jossain määrin itseäni on huvituttanut kun koulussa missä olen pitänyt luentoja niin graafisen oppilaat tuntuu opiskelevan vaakunoiden tekoa huomattavasti enemmän kuin normaalia graafista suunnittelua. Itselle ei ole kertaakaan koko urani aikana tullut keissiä vastaan, missä olisi pitänyt suunnitella vaakuna.
En siis kiellä, etteikö kaikkia perusteita pitäisi olla, mutta painopiste noissa.... jeps, näen kyllä kuinka he pärjäävät työelämässä kun pitää suunnittella markkinointimateriaalia kokonaisella kamppanjalle/yritykselle. Ei paljoa vaakunat auta.
MG-koulussa vielä ihan opiskeltiin heraldiikkaa. Opettajaa en nyt muista mutta joku asiansa osaava kuitenkin. Oli itseasiassa ihan mielenkiintoista.
HACY kirjoitti:
eskofot kirjoitti:
...Tuossa uudessa vaakunassa ei mielestäni rikota heraldisia sääntöjä, vaan laadullisia arvoja ja vaakunaperinnettä.
Ps. Pohjanmaanvaakuna rikkoo sääntöä, jossa väri ei saisi yhtyä väriin, noin pitkälti siis. Olen ymmärtänyt että väri pitäisi sijoittaa vasten metallia.
...
Kuten jo tuolla aiemmin linkitin, sama pätee myös toisinpäin, eli metalli ei saa yhtyä metalliin. Copypastean ne säännöt tähän, kun kukaan ei kuitenkaan jaksa klikata linkkiä. Isot kirjaimet on alkuperäisessä, eli älkää syyttäkö huutamisesta.
4. METALLIA EI SAA ASETTAA METALLIN PÄÄLLE, EIKÄ VÄRIÄ VÄRIN PÄÄLLE.
5. VÄRI EI SAA YHTYÄ VÄRIIN EIKÄ METALLI METALLIIN, ELLEI YHTEINEN RAJA OLE AIVAN LYHYT.
Eli tuon vaakunan kukkien kultainen keskusta hopeisten terälehtien päällä rikkoo noita kahta sääntöä.
tosikko kirjoitti:Padasjoella sentään hyvin looginen.
Vielä loogisempi se olisi, jos vaakunassa olisi kuvattu pata, jossa on joki. Padas joki. Nykyisen vaakunan perusteellahan looginen kunnan nimi olisi Patajoel.
Padas tarkoittaa muuten joessa olevaa pyörrettä, ehkä sen voi nähdä kattilankaltaisena... Niin juu, hornankattilahan on julmetunmoinen pyörre. Annan siis luvan padan käyttöön Padasjoen vaakunassa, joskin pitkähköin hampain.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
Kyllä osa vaakunoista kauhistuttaa sallittaisiin vaan laajempi värikirjo edes oranssi,turkoosi ja violetti palettiin lisää ja
vois tietysti nykyään olla photorealsitiset vaakunatkin poikaa...
jpq kirjoitti:Kyllä osa vaakunoista kauhistuttaa sallittaisiin vaan laajempi värikirjo edes oranssi,turkoosi ja violetti palettiin lisää ja
Tai 3D-animoidut! Semmonen mikä pyörii keskiakselin ympäri, ja jos sitä tökkää hiirelöllä niin se vaakuna aivastais!
jpq kirjoitti:Kyllä osa vaakunoista kauhistuttaa sallittaisiin vaan laajempi värikirjo edes oranssi,turkoosi ja violetti palettiin lisää ja
Tai 3D-animoidut! Semmonen mikä pyörii keskiakselin ympäri, ja jos sitä tökkää hiirelöllä niin se vaakuna aivastais!
viittasin että älyttömiä vaakunoita syntyy jatkuvasti ja värit oli tosissaan sanottu juttu. oikeasti todella "taiteilua" rajoittavaa.