Tuli ostettua viime viikolla soneran verkkokaupasta uusi MacBook hintaan 640e. Ihmettelin kyllä vähän halpaa hintaa, mutta koska ostotapahtuma meni loppuun asti ihan normaalisti ja tilausvahvistuskin tuli niin ajattelin asian olevan kunnossa. Varsinkin, kun vielä seuraavana päivänä soitin ja varmistin, että kone on tulossa viikon päästä. Noh, tänään sitten soittelin uudestaan soneralle, kun konetta ei kuulunutkaan. Sieltä sitten sössötettiin, että kyseessä on ollut järjestelmävirhe verkkosivuilla, joten mitään konetta taikka hyvitystä asian suhteen ei ole tulossa.
Lankan toisessa päässä oleva "asikaspalveilja" ei viitsinyt edes anteeksi pyytää taikka mitenkään pahoitella tapahtumaa. Ajattelin kyllä käydä kyselemässä kuluttaja-asiamieheltä, että mitenkähän homma nyt oikeasti menee. Tekisi mieli kyllä samantien irtisanoa kaikki soneraan vähänkin liittyvät asiat
Eikös tuo tilausvahvistus maalaisjärjen mukaan ole vähän niin kuin et "homma bueno". Eli kaupasta oltaisiin sovittu jo? Ei kait sitä Myyjäkään tuosta noin vain voi perua, jos hommasta on sovittu yhteistuumin? Tai sit jossain sopimusehtojen pienessä präntissä on joku kaatopykälä?
Kysäise sieltä kuluttajasuoja-asiamieheltä lausuntoa asiasta. Ois aika hyvä jos Sonera joutuis myymään sulle noin huokealla hinnalla ton Macbookin.
Niin sen itsekkin käsitin, että tuon pitäisi kyllä olla ihan pitävä kauppa. Enkä kyllä löytänyt sopimuksistakaan mitään pykälää mikä moisen kumoaisi. Noh, pitää katsella mitä kuluttaja-asiamies on asiasta mieltä. Lähinnä vaan ketuttaa taas soneran tapa hoitaa asioita.
BulletFace kirjoitti:Tuli ostettua viime viikolla soneran verkkokaupasta uusi MacBook hintaan 640e. Ihmettelin kyllä vähän halpaa hintaa, mutta koska ostotapahtuma meni loppuun asti ihan normaalisti ja tilausvahvistuskin tuli niin ajattelin asian olevan kunnossa. Varsinkin, kun vielä seuraavana päivänä soitin ja varmistin, että kone on tulossa viikon päästä. Noh, tänään sitten soittelin uudestaan soneralle, kun konetta ei kuulunutkaan. Sieltä sitten sössötettiin, että kyseessä on ollut järjestelmävirhe verkkosivuilla, joten mitään konetta taikka hyvitystä asian suhteen ei ole tulossa.
Lankan toisessa päässä oleva "asikaspalveilja" ei viitsinyt edes anteeksi pyytää taikka mitenkään pahoitella tapahtumaa. Ajattelin kyllä käydä kyselemässä kuluttaja-asiamieheltä, että mitenkähän homma nyt oikeasti menee. Tekisi mieli kyllä samantien irtisanoa kaikki soneraan vähänkin liittyvät asiat
Älä luovuta! Mielestäni Soneran verkkokaupan toiminta on ollut niin keskeneräistä ja ala-arvoista esim. iPhone-myynnin osalta että kyllä asiakkaan kannattaa vaatia parempaa palvelua ja mikäli sitoutuu maksamalla käteishinnan tuotteesta on tuote toimitettava. En tiedä mitkä ovat nykyiset maksukäytännöt mutta tuskin siellä on vieläkään esim. luottokorttimaksuoptiota.
Nykyisin Sonera kauppaa ylihinnoiteltua Macbookia, ei tuolla hinnalla kannata ostaa ainakaan käteismaksulla (jos sellaista edes tarjotaan):
Tehokas!
Kuukausihinta: 32,90 €/kk
Toimitusaika: Heti
Kokonaishinta:1184,40 €
Luottoaika:36 kk
Toimituskulut: 0,00 €
Jos virhe on niin oleellinen, että maalaisjärjellä olisi se pitänyt mieltää virheeksi, niin hinta ei sido myyjää. Jos myyvät normaalisti osamaksulla hintaan 1184 eurolla ja nyt siis myynnissä 640 eurolla, niin itse järkeilisin, että hinnassa on virhe. Tässä tietysti on hämärää se, että mistä tuo 640 euron hinta on repäisty. Yleisimmät virheet, jotka eivät sido myyjää, muodostuvat lähinnä siitä, että hinnasta puuttuu yksi nolla: 99€ vs 990€
Eipä sun uskomiset kiinnosta vähääkään. Plakkarissa muutamalla miljoonalla myytyjä mäkkejä ja kun kehitys selvästi kääntyi tuohon suuntaan lopetin ja vaihdoin paremmin tuottaviin hommiin. Osa kavereista edelleen jatkaa ja tiukaksi on vetänyt.
Sen verran alkuperäiseen aiheeseen kommenttia, ettei Sonera aina sentään viilaa linssiin. Tässä jokunen viikko sitten soitin vähän harmistuneena asiakaspalveluun, kun näin Soneran mainoksen, jossa tarjottiin laajakaistaa langalla ja mokkulalla edulliseen yhteishintaan. Tarjous oli tällaisen kilpailurajoitteisen maaseutualueen asukin näkökulmasta todella edullinen. Paha vaan kun olin juuri tehnyt mokkulasta sopimuksen. No, pitkän, ystävälliseen sävyyn käydyn keskustelun jälkeen minulle lankesi tuo uusille asiakkaille tarjottu etu vielä vähän parempana. Enää ei pääse valittamaan laajakaistan kalleudesta!
Aika usein vanha sananlasku "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" pitää paikkansa. Kun luurin toisessa päässäkin on ihminen, harvoin sieltä mitään hyvää saa kiukkuamalla(tämä ei liity viestiketjun aloittajaan tämä ajatus kiukuttelusta).
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Termite kirjoitti:Kauppiaan sisäänostohinta perusmasiinoiden ohelta on muutaman kympin alle Applestoren hinnan. Kate on kaivettava muualta.
Tota mä en kyllä usko. Todisteita kaivataan.
Kyllä se niin on. Suuren tukkurin hinnastossa halvin uus imac on karvan alle 1100€ verolla. Suurilla ostajilla on varmasti jonkilainen ostoetu, mutta ei se montaa prosenttia ole. Katteet tulee kyllä muualta.
Mikäköhän tässä nyt on oikein ollut kerta moden tarvinnut ihan otsikko muuttaa. Mistälähtien hompussa on ollut tapana sensuroida ja muuttaa otsikko sellaiseksi, että se ei enää vastaa sisältöä ollenkaan? Alkuperäinen otsikko "sonera viilaa taas linssiin" muutettu "MacBook Soneralta: ongelmia toimituksessa" ei vastaa mielestäni mitenkään asiaa mistä on kyse.
BulletFace kirjoitti:Mikäköhän tässä nyt on oikein ollut kerta moden tarvinnut ihan otsikko muuttaa. Mistälähtien hompussa on ollut tapana sensuroida ja muuttaa otsikko sellaiseksi, että se ei enää vastaa sisältöä ollenkaan? Alkuperäinen otsikko "sonera viilaa taas linssiin" muutettu "MacBook Soneralta: ongelmia toimituksessa" ei vastaa mielestäni mitenkään asiaa mistä on kyse.
Olen samaa mieltä. Toisaalta "Sonera taas viilaa linssiin" ei myöskään kuvaa sitä oikeaa tilannetta, kun kyseessä oli virhe eikä mikään linssiin viilaus. Eiköhän tässä ole moderaattorilla käynyt myöskin virhe ja lukenut topicin sisällön vähän turhan ripeään, ilman että varsinainen pointti meni jakeluun. Nikkaroin sinne jotain muuta.
Provosoivia otsikkoja pyrimme kuitenkin välttämään, mutta varsinaista sensuuria ei sen suhteen harrasteta. Pyrimme kuitenkin otsikkomuokkauksilla siihen, että se yksi rivi pitäisi sisällään sen verran tarkan kuvauksen, että jo topiccia lukematta voi selailija tehdä päätöksen sen suhteen kiinnostaako aihe.
Kiitoksia otsikon korjaamisesta Ja olet kyllä aivan oikeassa. Oma otsikkoni oli vähän provosoiva. Osin tosin tarkoituksellakin. Mutta parempi näin, mitä sitä turhaa provosoimaan.
Hieman aiheeseen liittyen, kolmisen vuotta sitten luokkakaverit ja jopa opettaja osti xbox360 -konsoleita 30-40e hintaan verkkosivuilla olleen pilkkuvirheen takia. Koneet tuli perille. Eräskin osti kerralla kolme. Sattuu sitä joskus kuluttajallekkin onnenpäiviä Ehkä firma käänsi sen sitten markkinointitempuksi tai asiaa ei huomattu varaston puolella tai jotai?
mindgame kirjoitti:Hieman aiheeseen liittyen, kolmisen vuotta sitten luokkakaverit ja jopa opettaja osti xbox360 -konsoleita 30-40e hintaan verkkosivuilla olleen pilkkuvirheen takia. Koneet tuli perille. Eräskin osti kerralla kolme. Sattuu sitä joskus kuluttajallekkin onnenpäiviä Ehkä firma käänsi sen sitten markkinointitempuksi tai asiaa ei huomattu varaston puolella tai jotai?
Tämä on kyllä kaupan kohdalta joko uskomatonta idiotismia, mahtava hyväntahdon osoitus tai sitten helkkarin onnistunut mainoskampanja
Nimittäin tuo on kyllä sen kaliiberin hinnoitteluvirhe, että asiassa ei pitäisi olla lain kannalta mitään epäselvyyksiä ja myyjä olisi aivan varmasti voinut kieltäytyä myymästä
TheKraken kirjoitti:tuo on kyllä sen kaliiberin hinnoitteluvirhe, että asiassa ei pitäisi olla lain kannalta mitään epäselvyyksiä ja myyjä olisi aivan varmasti voinut kieltäytyä myymästä
Kaupan edustajan mukaan heille oli tullut yli tuhat tilausta, joista vain murto-osa toimitettiin em. hinnalla.
TheKraken kirjoitti:tuo on kyllä sen kaliiberin hinnoitteluvirhe, että asiassa ei pitäisi olla lain kannalta mitään epäselvyyksiä ja myyjä olisi aivan varmasti voinut kieltäytyä myymästä
Kaupan edustajan mukaan heille oli tullut yli tuhat tilausta, joista vain murto-osa toimitettiin em. hinnalla.
Uutisessa oli myös maininta joka saattaisi topicin aloittajaakin kiinnostaa?
Jos markkinoinnissa on tapahtunut virhe, tyytymättömät asiakkaat voivat vaatia myyjältä hyvitystä tai ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin esimerkiksi omalla paikkakunnallaan.
edit: Itsellehän sattui niin hyvin, että en kyseisenä aamuna vielä "kerennyt" kouluun "turhille" tunneille..
BulletFace kirjoitti:Mikäköhän tässä nyt on oikein ollut kerta moden tarvinnut ihan otsikko muuttaa. Mistälähtien hompussa on ollut tapana sensuroida ja muuttaa otsikko sellaiseksi, että se ei enää vastaa sisältöä ollenkaan? Alkuperäinen otsikko "sonera viilaa taas linssiin" muutettu "MacBook Soneralta: ongelmia toimituksessa" ei vastaa mielestäni mitenkään asiaa mistä on kyse.
Tällä forumilla on todellakin vähän turhan virkaintoisia modeja. Esim. noiden otsikoiden peukalointi on ärsyttävää kun jotain tiettyä aihetta ei enää meinaa löytää turhanaikaisen editoinnin takia. Millään muulla forumilla en ole törmännyt näin tiukkapipoiseen moderointiin. Tai no yhdellä autoforumilla on kielipoliiseja sorkkimassa turhan usein ihmisten viestejä. Joo turha narista ei täällä ole pakko käydä mutta noin niinkuin muuten vaan palautteeksi. Ei hernehiä, ok?
Sen verran itse aiheeseen että ei tuo 640e niin paljon metsässä ole että vähemmän asioihin vihkiytynyt osaisi epäillä välttämättä virhettä. Tuolla hintaa kun saa vaikka minkälaista PC-läppäriä. Kyllä alkaisin ainakin itse penäämään jonkinlaista korvausta jos kerran tilausvahvistuskin on tehty.
KunkkuJ kirjoitti:Aika usein vanha sananlasku "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" pitää paikkansa. Kun luurin toisessa päässäkin on ihminen, harvoin sieltä mitään hyvää saa kiukkuamalla(tämä ei liity viestiketjun aloittajaan tämä ajatus kiukuttelusta).
KunkkuJ kirjoitti:Aika usein vanha sananlasku "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" pitää paikkansa. Kun luurin toisessa päässäkin on ihminen, harvoin sieltä mitään hyvää saa kiukkuamalla(tämä ei liity viestiketjun aloittajaan tämä ajatus kiukuttelusta).
Menikö ohi silmieni sitten, mutta en löytänyt missään mainintaa syystä, miksi ko. reklamaation kohteena ollut lasku oli muodostunut? Minulle jäi siis epäselväksi oliko vika käyttäjässä, laitteessa vai peräti operaattorissa (jolloin tietysti pitäisi myöntää virhe ja perustellusti alentaa laskua, eikä "poikkeuksellisesti").
Infant kirjoitti:
Menikö ohi silmieni sitten, mutta en löytänyt missään mainintaa syystä, miksi ko. reklamaation kohteena ollut lasku oli muodostunut? Minulle jäi siis epäselväksi oliko vika käyttäjässä, laitteessa vai peräti operaattorissa (jolloin tietysti pitäisi myöntää virhe ja perustellusti alentaa laskua, eikä "poikkeuksellisesti").
Lasku oli muodostunut vuorokauden jokaisena tuntina alkaneista GPRS-tapahtumista. Pääsyy todennäköisesti käyttäjän kömpelyys laitteen käytössä tai muu tahaton väärä toiminta. Vähän kuin monien asioiden summa, tai jotain...