nyt?
Olen aikeissa siirtyä macciin, mutta vaikuttaa siltä että moista ei kannattaisi nyt hankkia, koska uusia koneita ja käyttöjärjestelmiä on tulossa lähiaikoina. Nyt olisi vaan ollut hyvää aikaa opetella ja käyttää.
Kannattaako macci hankkia...
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kannattaako macci hankkia...
Viesti Kirjoittaja xenoble »
-
Re: Kannattaako macci hankkia...
Viesti Kirjoittaja Nemesis »
Uusia koneita ja käyttöjärjestelmiä on tulossa koko ajan. Jos päätät odottaa koska "uusi versio julkaistaan ihan kohta", niin varaudu pitkään odotukseen
we're trapped in the belly of this horrible machine
and the machine is bleeding to death
and the machine is bleeding to death
-
Viesti Kirjoittaja iRock »
Aina tulee uusia ja parempia kaitteita, joten tuolla logiikalla koneen osto ei olisi koskaan kannattavaa... ![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
PowerBookit päivittyivät juuri, iBookit myös jokin aika sitten. Mac mini on ihan tuore, iMacit saattavat saada päivitystä myöhemmin keväällä, kuten myös PowerMacitkin. Netissä on jossakin listattu päivtyssyklit eri koneille ja spekulaatiot, mitä kannattaa ostaa ja mitä ei, jos päivityssykli lähestyy loppuaan. En vaan muista sivua, joku parempimuistinen kertonee sen.
Millaista kokoonpanoa olet ajatellut?
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
PowerBookit päivittyivät juuri, iBookit myös jokin aika sitten. Mac mini on ihan tuore, iMacit saattavat saada päivitystä myöhemmin keväällä, kuten myös PowerMacitkin. Netissä on jossakin listattu päivtyssyklit eri koneille ja spekulaatiot, mitä kannattaa ostaa ja mitä ei, jos päivityssykli lähestyy loppuaan. En vaan muista sivua, joku parempimuistinen kertonee sen.
Millaista kokoonpanoa olet ajatellut?
-
Viesti Kirjoittaja PeTe »
Rehellisesti sanottuna, niitä uusia malleja on tulossa koko ajan. Kun olin ostamassa konetta syksyllä sanottiin, että älä osta kohta päivittyy. Nyt tuli uudet PowerBookit ja sama laulu alkoi heti. Älä osta kohta tulee G5:t. Tuumasin, että tulkoot, mutta minä olen odottanut jo aivan liian kauan. Ja toisaalta vältän yleensä ensimmäisiä revisioita kaikesta, oli kyse sitten raudasta tai softasta. Eli ostin viikko sitten 17" PowerBookin, enkä ole katunut. Nyt saa tulla vaikka G5 ensi viikolla, niin tuskin yöuniani menetän.
Kuten niin monet muut ovat sanoneet. Jos tarvitset uutta konetta ja rahat löytyy, osta se. Jos et juuri nyt tarvitse, niin aina voi odottaa, mutta siinä voi mennä 10 vuotta, kun aina on tulossa jotain uutta. Minä olen ostanut uuden koneen ennen tätä PB:tä -93. Myin sen pois tammikuussa -94 ja siitä lähtien olen käyttänyt firmalta lainattuja koneita ja firman läppäreitä. Nyt vain on jo niin paljon tarvetta, että en tuumannut odottaa hetkekään.
Kukaan muu, kuin Apple ei varmuudella tiedä mitä tulee ja milloin. Tiikeri kaiketi tulee viimeistään kesäkuussa, mutta sitten lieneekin jo nurkan takana rautapäivitykset ja seuraavaksi tiikerin seuraaja jne.
Helpointa on toki olla kokonaan ilman. Ei tarvitse murehtia pettyvänsä, kun kaksi viikkoa koneen oston jälkeen julkaistaan uudet mallit, eikä päädy tähän ikuiseen varustelukierteeseen, jolle ei loppua näy ;-)
Kuten niin monet muut ovat sanoneet. Jos tarvitset uutta konetta ja rahat löytyy, osta se. Jos et juuri nyt tarvitse, niin aina voi odottaa, mutta siinä voi mennä 10 vuotta, kun aina on tulossa jotain uutta. Minä olen ostanut uuden koneen ennen tätä PB:tä -93. Myin sen pois tammikuussa -94 ja siitä lähtien olen käyttänyt firmalta lainattuja koneita ja firman läppäreitä. Nyt vain on jo niin paljon tarvetta, että en tuumannut odottaa hetkekään.
Kukaan muu, kuin Apple ei varmuudella tiedä mitä tulee ja milloin. Tiikeri kaiketi tulee viimeistään kesäkuussa, mutta sitten lieneekin jo nurkan takana rautapäivitykset ja seuraavaksi tiikerin seuraaja jne.
Helpointa on toki olla kokonaan ilman. Ei tarvitse murehtia pettyvänsä, kun kaksi viikkoa koneen oston jälkeen julkaistaan uudet mallit, eikä päädy tähän ikuiseen varustelukierteeseen, jolle ei loppua näy ;-)
--
PeTe
PeTe
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Miten niin ei loppua varustelukierteeseen näy.
Mä en millään keksi mitä mä vielä tarttisin. Softaa on vaikka muille jakaa. Rammia giga, kovoa 60 + 160 GB, DVD ja CD-polttajat, kajarit,, BT hiiri, Airportit (molemmat), vara-akku, tulostimia monta, no A3 tulostin puuttuu, mutta naapureilla on, digikamera, digivideo, iPod tulossa. Onneksi vaimo ei tiedä kuinka paljon tähän on uponnut rahaa, tosin se on työmaan rahaa suurimmalta osin.
Mä en millään keksi mitä mä vielä tarttisin. Softaa on vaikka muille jakaa. Rammia giga, kovoa 60 + 160 GB, DVD ja CD-polttajat, kajarit,, BT hiiri, Airportit (molemmat), vara-akku, tulostimia monta, no A3 tulostin puuttuu, mutta naapureilla on, digikamera, digivideo, iPod tulossa. Onneksi vaimo ei tiedä kuinka paljon tähän on uponnut rahaa, tosin se on työmaan rahaa suurimmalta osin.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Kottarainen »
Olen ostanut neljä pöytämallin maccia yksityiskäyttöön aina suurten uudistusten jälkeen. Pari olen tilannut ulkomailta heti julkistusten jälkeen. Kertaakaan en ole pettynyt. Nyt venttaan seuraavaa mallia jonka oston ratkaisen luultavasti syksyllä mikäli uudet mallit julkaistaan ja masiinassa riittävästi uutta innovaatiota oikeissa paikoissa ja ominaisuuksissa.xenoble kirjoitti:nyt?
Olen aikeissa siirtyä macciin, mutta vaikuttaa siltä että moista ei kannattaisi nyt hankkia, koska uusia koneita ja käyttöjärjestelmiä on tulossa lähiaikoina. Nyt olisi vaan ollut hyvää aikaa opetella ja käyttää.
-
Viesti Kirjoittaja PeTe »
Mielikuvituksen puutettaMacFinn kirjoitti:Miten niin ei loppua varustelukierteeseen näy.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ainahan sitä nyt jotain löytyy. Mulla on tosin homma vasta alussa. Edellisen kierteen lopetin -94. Uusi on alkanut sitäkin vauhdikkaammin(iPod Photo, iPod remote, Koss Porta Pro:t, Apple Travel Kit, PB, lisäakku, 1GB lisämuisti...) Ja nyt jo siintää mielessä webbikamera, ulkoinen levy, softaa WLAn-tukiasema jne...
Onneksi tämäkin vuosi menee enimmäkseen ulkomailla ja ylitöitä on saanut tehdä ihan kiitettävästi.
--
PeTe
PeTe
-
Viesti Kirjoittaja xenoble »
Joo, toi varustelukierre on tiedossa ja myös se että aina tulee uutta...niinhän se on näissä asioissa aina. Mutta just tollanen isompi G5 olisi hankinnassa ja käsittääkseni ne ovat jo pitkään olleet päivittämättä, joten järkevää olisi kai odottaa. Mutta kun...
-
Viesti Kirjoittaja daffy »
Osto-osviittaa: http://buyersguide.macrumors.com/
-
Viesti Kirjoittaja funfunk »
Joopa tästä näytti tulevan "kupla et koska ostetaan"...xenoble kirjoitti:Joo, toi varustelukierre on tiedossa ja myös se että aina tulee uutta...niinhän se on näissä asioissa aina. Mutta just tollanen isompi G5 olisi hankinnassa ja käsittääkseni ne ovat jo pitkään olleet päivittämättä, joten järkevää olisi kai odottaa. Mutta kun...
Mut asiaan tein ko. päätöksen vuodenvaihteen paikkeilla ja hetkeekään en oo katunut.
Hankinta tietysti riipuu siitä mitä koneellas teet, mutta jos haluut toimivan koneen
etkä paljoo pelaile, niin valinta on oikee = Mac.
Se sitten et tarviitko G5 DP masiinan, onkin tarpeista kiinni.
Mulle kyllä täys ylläri, nää päällä ja vielä kone toimii:
Kaikki servot päällä (ssh,ftp,httpd,mysql)
Mailit & "kahlaimet" auki
Nettiliikennettä sekä lan & wlan käytössä (rankkoja latauksii abt.15Mbit/s uppii abt.1.5Mbit/s)
Divx -> MPEG konversio päällä
+ muut tarpeelliset apuohjelmat
Sit vielä siinä videon valmistumista odotellessa päätin pelaa Call of Dutyy,
eikä edes tökkinyt!
Rauta G51.8DP,ATI9600,2GB,2*200GB... tuntuu "ruutia" riittävän!
Ainoo mikä on hassuu mut ei häiritse, se pikku "fööni" välillä, poistuu kyllä kun alkaa tekeen
ihan oikeesti jotain. Toki "föönää" hetken (2-4sek.) sen jälkeen kun on ollut molemmat prosat "tapissa" vaikka tunnin ja lopettaa kuormituksen, mut itse koneen kuormitus ei aiheuta metelii.
Päätinkin jättää noi videon veivaamiset nyttemmin aina yöksi pörähteleen,
masiina n.1m punkasta (eikä häiritse edes mammaa!!!).
Et ei muuta kuin kaupoille!
_ff_
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Tällä "vanhalla" Quicksilver DP:lläkin skannaa, surffaa ja paistaa DVD:tä ja kuuntelee musaa, kaikkea sujuvasti yhtäaikaa. Uusissa G5-torneissa on potkua vielä jonkin verran enemmän...![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Se kun Macrumours sanoo että älä osta, tarkoittaa sitä, että nykyisiä kauppojen hyllyiltä poistuvia (huippu-)malleja(-kin) alkaa saada hieman halvemmalla, viimeistään silloin kun uudet esitellään. Minkä tahansa G5-tornin ottaa, muutama vuosi sillä tulee juttuun peruskäytössä hienosti.
Tiikerin käyttäminen tulee olemaan pitkälti samanlaista kuin Pantterinkin.
Hyvät ominaisuudet pysyvät ja uusia tulee.
Käyttöjärjestelmän perusasiat eivät tule muuttumaan,
joten siinä mielessä opettelun voi huoletta alkaa heti.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Se kun Macrumours sanoo että älä osta, tarkoittaa sitä, että nykyisiä kauppojen hyllyiltä poistuvia (huippu-)malleja(-kin) alkaa saada hieman halvemmalla, viimeistään silloin kun uudet esitellään. Minkä tahansa G5-tornin ottaa, muutama vuosi sillä tulee juttuun peruskäytössä hienosti.
Tiikerin käyttäminen tulee olemaan pitkälti samanlaista kuin Pantterinkin.
Hyvät ominaisuudet pysyvät ja uusia tulee.
Käyttöjärjestelmän perusasiat eivät tule muuttumaan,
joten siinä mielessä opettelun voi huoletta alkaa heti.
Hopeinen Omena -tuotteet: http://hopeinenomena.net/shop
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka