(Olikohan tämä taas niin iso kuva, että on strictly verboten?)
Nuo runsaammat värivalikoimat ovat jaappanilaisille, euroille tarjoillaan näillä näkymin mustaa, valkoista, punaista ja sinistä.

EDIT:

Viesti Kirjoittaja ER »
Viesti Kirjoittaja Keppi »
Kiitoksia, vastauksesta. Yksi Tamronin objektiivi löytyy kanssa tuohon vanhaan Canoniin, mutta se vaatii jo Canoniinkin sovittimen. Ilmeisesti tuollainen sovitin olisi myös Nikoniin saatavilla jostakin päin?rahi kirjoitti:Turha saivarrella vaan mielummin autetaan.harri kirjoitti:Mikä on "filmiputki"? Jos tarkoitat objektiivia, sano se. Auttaa ehkä saamaan paremmin vastauksia.Keppi kirjoitti:Tietääkö joku muuten että saako Nikonin järjestelmärunkoihin kiinni vanhoja Canonin filmiputkia millään sovittimella?
-Harri
Eli ei onnistu noin päin, toisinpäin onnistuu:
http://photo.net/filters-bags-tripods-a ... rum/009kjO
Viesti Kirjoittaja ER »
a) Nythän tuosta ei ota selvää Erkkikään!mamanita kirjoitti:Syy: Kauhian iso kuva pienennetty...eikä ne verhot oo synninpunaiset ku kiehtovan punaiset! ;=)
Viesti Kirjoittaja amanita »
a) Näkeepi nuo värit, sev viininpunasenki. Eikös se ollut tarkoitus?ER kirjoitti: a) Nythän tuosta ei ota selvää Erkkikään!
b) Syntikö ei sitten ole kiehtovaa?
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Viesti Kirjoittaja mluhtala »
Viesti Kirjoittaja jjari »
Niin iso ISO kuin kohina antaa periksi ja niin iso aukko että saa tärähtämättömiä kuvia. Kuvanvakaaja antaa kuvata pidemmillä valotusajoilla ilman tärähdystä, mutta sitten saattaa kohteeseen mahdollisesti tulla liikkeen aiheuttamaa epäterävyyttä. Jos puhuja vaikka huitoo käsillään samallamluhtala kirjoitti:Hoi järkkärillä kuvaavat: millä asetuksilla kannattaa kuvata hämärässä/pimeässä auditoriossa, jossa ainoastaan siis lava valaistu?
Tilannetta sen tarkemmin tietämättä voisin kuvitella seuraavan toimivan. Kuvaa ajan esiasetuksella (Canonissa Tv) ja säädä se käyttämäsi optiikan mukaisesti vanhan nyrkkisäännön perusteella. Jos esimerkiksi käytät kamerassasi 50 mm:n objektiivia ja kamerasi on ns. kroppikennoinen niin silloin pisin valotusaika on 50 mm x 1,6 (kroppikerroin) = 80. Säädä ISO-arvo sen mukaisesti, että voit käyttää valotusaikana vähintään 1/80s. Riittääkö tämä näin aluksi?mluhtala kirjoitti:Hoi järkkärillä kuvaavat: millä asetuksilla kannattaa kuvata hämärässä/pimeässä auditoriossa, jossa ainoastaan siis lava valaistu?
Luulis tietävän, ollaan me niistä niin paljon juteltu. Eli vika on joko mun auktoriteetissa tai sitten...mluhtala kirjoitti:enkä tiedä kameran asetuksista oikeastaan hevon****ua.
jjari kirjoitti:Luulis tietävän, ollaan me niistä niin paljon juteltu. Eli vika on joko mun auktoriteetissa tai sitten...mluhtala kirjoitti:enkä tiedä kameran asetuksista oikeastaan hevon****ua.
Tämän luettuani ehdotan seuraavaa: Mikäli saat kameran ennen keikkaa käsiisi niin käy läpi sen toiminnot ja kokeile sitä. Toista kaikki riittävän monta kertaa, niin että osaat käyttää kameraa kohtalaisen sujuvasti. Näin tehdessäsi voit keskittyä itse tapahtuman kuvaamiseen eikä huomiosi huku hermoiluun sen suhteen miksi kamera nyt ei toimi niin kuin haluaisit. Kuvien laatu paranee huomattavasti, kun voit keskittyä itse kuvaamiseen kameran säätöjen ihmettelyn sijaan.mluhtala kirjoitti:Kiitos neuvoista. Kuvaan satunnaisesti työkseni, mutten omista tällä hetkellä edes toimivaa järkkäriä enkä tiedä kameran asetuksista oikeastaan hevon****ua. Olen siis menossa kuvaamaan vielä toistaiseksi määrittelemättömällä lainakalustolla samaa tapahtumaa kuin viime vuonna, ja silloin en treenannut yhtään etukäteen. Räpsin satoja kuvia ja uskomattoman tuurin ansiosta niiden joukosta löytyi se tarvittu määrä hyviä otoksia, joista sai käsittelemällä vähän vielä parempia.
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Mielestäni sinänsä ehdottoman hyvä ohje ei välttämättä istu kysymyksen kontekstiin, jossa kysyjä tunnustaa tietämättömyytensä valokuvauksen perusteista. Tämähän on perusongelma kaiken uuden oppimisessa: jos ei tunne menetelmää, kuinka voi edes esittää riittävän hyviä kysymyksiä tai vieläpä itse etsiä vastaukset välinettä tutkimalla.Mikael K. kirjoitti:Mikäli saat kameran ennen keikkaa käsiisi niin käy läpi sen toiminnot ja kokeile sitä. Toista kaikki riittävän monta kertaa, niin että osaat käyttää kameraa kohtalaisen sujuvasti. Näin tehdessäsi voit keskittyä itse tapahtuman kuvaamiseen eikä huomiosi huku hermoiluun sen suhteen miksi kamera nyt ei toimi niin kuin haluaisit. Kuvien laatu paranee huomattavasti, kun voit keskittyä itse kuvaamiseen kameran säätöjen ihmettelyn sijaan.
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Tuota ei varmaan ehdi testaamaan ennen kuvauskeikkaa. Uusilla täydenkoon kennoilla voit varmaan saada aika käyttökelpoisia kuvia ISO 3200:lla. Vaajakennoinen Nikon D90 tekee hyvää jälkeä vielä ISO 1600:lla, joka tosin todellisuudessa vastaa arvoa ISO 1125.jjari kirjoitti:Niin iso ISO kuin kohina antaa periksi...mluhtala kirjoitti:Hoi järkkärillä kuvaavat: millä asetuksilla kannattaa kuvata hämärässä/pimeässä auditoriossa, jossa ainoastaan siis lava valaistu?
Eikös kysyjä eli mluhtala väittänyt ongelmia olevan kameran suhteen? Ei itse valokuvauksen perusteiden suhteen.mcpekkis kirjoitti:
Mielestäni sinänsä ehdottoman hyvä ohje ei välttämättä istu kysymyksen kontekstiin, jossa kysyjä tunnustaa tietämättömyytensä valokuvauksen perusteista. Tämähän on perusongelma kaiken uuden oppimisessa: jos ei tunne menetelmää, kuinka voi edes esittää riittävän hyviä kysymyksiä tai vieläpä itse etsiä vastaukset välinettä tutkimalla.
Tässä on ymmärtääkseni eroteltava kameran asetukset ja kuvaaminen. Siinähän on kyse kyvystä nähdä tilanteet ja painaa laukaisijaa oikealla hetkellä. Kameran asetukset taas mahdollistavat sen, että visuaalisuus toimii teknisesti oikein eli nähty tilanne tallettuu kuvaajan toivomalla tavalla kuvan ollessa oikein tarkennettu ja tilanteen vaatimalla tavalla tärähtämätön. Näistä on vaikea sanoa tämän enempää, kun en tunne mluhtalan kuvaushistoriaa. Mistä sen tietää vaikka hän olisi kuinka haka näkemään tilanteet mutta ei vain osaa käyttää kameraa. Tästä pääsee eteenpäin helposti pienellä harjoittelulla.mluhtala kirjoitti:-- enkä tiedä kameran asetuksista oikeastaan hevon****ua.
Kuvaan ihan amatöörikameralla, eli Canon D1000:lla... tai D400:lla. Riippuu kumman saan lainaan. En mä ny ehkä ihan niin käsi ole kuin mitä annoin tuossa ymmärtää, mutta kiva kysellä osaavilta ihmisiltä neuvoja. Parhaiten varmaan opin tekemällä samat virheet moneen kertaan.p-veli kirjoitti:Tuota ei varmaan ehdi testaamaan ennen kuvauskeikkaa. Uusilla täydenkoon kennoilla voit varmaan saada aika käyttökelpoisia kuvia ISO 3200:lla. Vaajakennoinen Nikon D90 tekee hyvää jälkeä vielä ISO 1600:lla, joka tosin todellisuudessa vastaa arvoa ISO 1125.jjari kirjoitti:Niin iso ISO kuin kohina antaa periksi...mluhtala kirjoitti:Hoi järkkärillä kuvaavat: millä asetuksilla kannattaa kuvata hämärässä/pimeässä auditoriossa, jossa ainoastaan siis lava valaistu?
Helposti ehtii, eihän käytettävän kameran maksimi käyttökelpoisen ISOn löytämiseen tarvitse olla pelipaikoilla.p-veli kirjoitti:Tuota ei varmaan ehdi testaamaan ennen kuvauskeikkaa. Uusilla täydenkoon kennoilla voit varmaan saada aika käyttökelpoisia kuvia ISO 3200:lla. Vaajakennoinen Nikon D90 tekee hyvää jälkeä vielä ISO 1600:lla, joka tosin todellisuudessa vastaa arvoa ISO 1125.jjari kirjoitti:Niin iso ISO kuin kohina antaa periksi...mluhtala kirjoitti:Hoi järkkärillä kuvaavat: millä asetuksilla kannattaa kuvata hämärässä/pimeässä auditoriossa, jossa ainoastaan siis lava valaistu?
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Totta, helppoahan se oli ennen kuvata, kun tarvi säätää vain aukko, aika ja tarkennus ennen laukaisimen painallusta. Uuden digijärkkärin menujen läpi käyntiin ja eri asetusten pintapuoliseen testailuun meni itseltäni (D90) ainakin pari tuntia. Ja silti olo oli vähän epävarma...Mikael K. kirjoitti:Eikös kysyjä eli mluhtala väittänyt ongelmia olevan kameran suhteen? Ei itse valokuvauksen perusteiden suhteen.mcpekkis kirjoitti:
Mielestäni sinänsä ehdottoman hyvä ohje ei välttämättä istu kysymyksen kontekstiin, jossa kysyjä tunnustaa tietämättömyytensä valokuvauksen perusteista. Tämähän on perusongelma kaiken uuden oppimisessa: jos ei tunne menetelmää, kuinka voi edes esittää riittävän hyviä kysymyksiä tai vieläpä itse etsiä vastaukset välinettä tutkimalla.
Eli heikkouteni on se, etten osaa säätää kameraan olosuhteisiin sopivia asetuksia. Kuvat ovat joko heilahtaneita, liian pimeitä, ylivalottuneita jne. Useimmiten heilahtaneita. Pimeässä kuvaaminen on ehkä kaikkein hankalinta. Osaan kyllä hakea hyvän kuvauskulman ja käsitellä kuvia.Mikael K. kirjoitti:
Eikös kysyjä eli mluhtala väittänyt ongelmia olevan kameran suhteen? Ei itse valokuvauksen perusteiden suhteen.
mluhtala kirjoitti:-- enkä tiedä kameran asetuksista oikeastaan hevon****ua.
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Olisin kyllä toista mieltä. Jokaisen kameran asetuksissa on se vihreä säädin (siis kun jätetään pro-mallit pois ja joissakin se on korvattu sydämen kuvalla). Sen pistät päälle ja alat pössötellä niin johan tulee kuvaa.p-veli kirjoitti:Totta, helppoahan se oli ennen kuvata, kun tarvi säätää vain aukko, aika ja tarkennus ennen laukaisimen painallusta.
Mä luulen että sun kuvauskalusto ei ole hyvä pimeässä kuvaamiseen. Kun rungossa/putkessa ei puhti riitä niin asetuksilla päästään vain tiettyyn pisteeseen. Mutta kuten sanoit, hirvesti kuvia niin jotkut onnistuu. Ja ehkä jalusta.mluhtala kirjoitti:Eli heikkouteni on se, etten osaa säätää kameraan olosuhteisiin sopivia asetuksia. Kuvat ovat joko heilahtaneita, liian pimeitä, ylivalottuneita jne. Useimmiten heilahtaneita. Pimeässä kuvaaminen on ehkä kaikkein hankalinta. Osaan kyllä hakea hyvän kuvauskulman ja käsitellä kuvia.Mikael K. kirjoitti:
Eikös kysyjä eli mluhtala väittänyt ongelmia olevan kameran suhteen? Ei itse valokuvauksen perusteiden suhteen.
mluhtala kirjoitti:-- enkä tiedä kameran asetuksista oikeastaan hevon****ua.
Edellä mainitsemani nyrkkisääntö valotuksen suhteen ja tukeva ote kamerasta mahdollistavat kuvauksen. Lisäneuvona tai perusneuvona sanoisin, että tue kamera otsaan ja pidä siitä kummallakin kädellä kiinni. Tue kädet kehoa vasten ja ota tukeva seisoma-asento. Jos olet ampunut niin ota siitä mallia. Harjoittele vaikka edellisenä iltana kotona peilin edessä.mluhtala kirjoitti: Eli heikkouteni on se, etten osaa säätää kameraan olosuhteisiin sopivia asetuksia. Kuvat ovat joko heilahtaneita, liian pimeitä, ylivalottuneita jne. Useimmiten heilahtaneita. Pimeässä kuvaaminen on ehkä kaikkein hankalinta. Osaan kyllä hakea hyvän kuvauskulman ja käsitellä kuvia.
Viesti Kirjoittaja EvilPet »
mluhtala kirjoitti:Kuvaan satunnaisesti työkseni
Tässäpä vasta voittajayhdistelmä!mluhtala kirjoitti:enkä tiedä kameran asetuksista oikeastaan hevon****ua.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”