24-tuumainen näyttö graafikolle
-
Re: 24-tuumainen näyttö graafikolle
Viesti Kirjoittaja coolmeester »
En osaa päättää ostaakko HP LP2475W vai Dell U2410. Mitä olen lukenut niin ei kauheasti ole eroja kuvanlaadussa, HP ehkä hitusen parempi ollut testeissä. Esiintyykö noissa minkäänlaista häntimistä/haamuilua? HP on vasteeltaan (kait) nopeampi kuin Dell, mutta HP on hiukan muovisen näköinen että se taas vaikeuttaa valintaa.
Dell on hard antiglare ja HP soft antiglare: Mitä eroa noilla on? (lähde: Anandtech.com foorumi)
Ja sitten minulle "tärkeimpään". Kumpi näyttö on matalampi? HP:n korkeuden jotakuinkin tiedän, mutta kuinka korkea Dell on kun näytön korkeus on säädetty mahdollisimman alas? Voisiko joku ystävällinen mitata? HP:nkaan korkeus ei haitaksi olisi tietää. Minulla näyttö tulee sohvapöydälle, ja korkea näyttö menee kaiuttimien eteen = huono hifistellä.
Onnistunko 17" MBP:lläni käyttämään sekä koneen omaa, että ulkoista näyttöä samanaikaisesti täydellä resolla? Pystynkö kenties käyttämään tuota 9600GT:tä ulkoiselle näytölle ja 9400M:ää koneen omalle? Vai mitenkä se menee?
Kiitoksia vastaajille!
-
Viesti Kirjoittaja Monte-Cristo »
Häntimisestä vaikea sanoa, kun ei ole, mihin verrata. Ei ainakaan minua häiritsevää häntimistä esiinny tällä Dellillä.coolmeester kirjoitti:Esiintyykö noissa minkäänlaista häntimistä/haamuilua?
Hyvä kysymys. Pikainen googletus ei tuonut vastausta. Oma veikkaukseni on tämä: mattapintahan saadaan aikaan kalvolla, joka on pinnaltaan hieman rosoinen — niin pienellä rosolla, että se ei ihmissilmää juuri häiritse, mutta tappaa täysin tasaisen pinnan kiiltävyyden ("glossyisyyden"). Uskoisin siis, että kyseessä on tuon rosoisuuden tasoero. Hard lienee vähän rouheampi, soft taas ehkä himpun verran glossympi. Eräällä foorumilla näin jonkun valittavan Dellin (tämän U2410:n siis) kuvan olevan "grainy". Ehkä hän tarkoitti sillä sitä aavistuksenomaista efektiä, jonka mattapinta tuo mukanaan. Tämän voi huomata etenkin kuvan vaaleissa kohdissa, jos oikein tarkkaan syynäilee. Mitään omaa silmääni häiritsevää tässä ei näy. Olisiko efekti pienempi soft anti-glarella, mene ja tiedä. Ja miten on softin ja heijastelun laita? Paremmin tietävät kertokoon.Dell on hard antiglare ja HP soft antiglare: Mitä eroa noilla on? (lähde: Anandtech.com foorumi)
Ole hyvä: Dellin yläreunan korkeus työpöydästäni on 39,8 cm, kun se on juntattu niin alas kuin menee. Alareuna on 3,5 cm korkeudella, kuva alkaa 5,5 sentistä.Ja sitten minulle "tärkeimpään". Kumpi näyttö on matalampi? HP:n korkeuden jotakuinkin tiedän, mutta kuinka korkea Dell on kun näytön korkeus on säädetty mahdollisimman alas? Voisiko joku ystävällinen mitata?
Satavarmasti pystyy ja vielä aivan ongelmitta, kun siihen pystyy vain lievällä nykimisellä (johon tiesin varautua) tämän minunkin koneeni (ks. allekirjoitus) kampakeraaminen Intelin integroitu GMA 950. Jälkimmäiseen kysymykseen en osaa vastata.Onnistunko 17" MBP:lläni käyttämään sekä koneen omaa, että ulkoista näyttöä samanaikaisesti täydellä resolla? Pystynkö kenties käyttämään tuota 9600GT:tä ulkoiselle näytölle ja 9400M:ää koneen omalle?
-
Kiitos, todella matala tuo dell, täytynee hankkia.Monte-Cristo kirjoitti:Häntimisestä vaikea sanoa, kun ei ole, mihin verrata. Ei ainakaan minua häiritsevää häntimistä esiinny tällä Dellillä.coolmeester kirjoitti:Esiintyykö noissa minkäänlaista häntimistä/haamuilua?
Hyvä kysymys. Pikainen googletus ei tuonut vastausta. Oma veikkaukseni on tämä: mattapintahan saadaan aikaan kalvolla, joka on pinnaltaan hieman rosoinen — niin pienellä rosolla, että se ei ihmissilmää juuri häiritse, mutta tappaa täysin tasaisen pinnan kiiltävyyden ("glossyisyyden"). Uskoisin siis, että kyseessä on tuon rosoisuuden tasoero. Hard lienee vähän rouheampi, soft taas ehkä himpun verran glossympi. Eräällä foorumilla näin jonkun valittavan Dellin (tämän U2410:n siis) kuvan olevan "grainy". Ehkä hän tarkoitti sillä sitä aavistuksenomaista efektiä, jonka mattapinta tuo mukanaan. Tämän voi huomata etenkin kuvan vaaleissa kohdissa, jos oikein tarkkaan syynäilee. Mitään omaa silmääni häiritsevää tässä ei näy. Olisiko efekti pienempi soft anti-glarella, mene ja tiedä. Ja miten on softin ja heijastelun laita? Paremmin tietävät kertokoon.Dell on hard antiglare ja HP soft antiglare: Mitä eroa noilla on? (lähde: Anandtech.com foorumi)
Ole hyvä: Dellin yläreunan korkeus työpöydästäni on 39,8 cm, kun se on juntattu niin alas kuin menee. Alareuna on 3,5 cm korkeudella, kuva alkaa 5,5 sentistä.Ja sitten minulle "tärkeimpään". Kumpi näyttö on matalampi? HP:n korkeuden jotakuinkin tiedän, mutta kuinka korkea Dell on kun näytön korkeus on säädetty mahdollisimman alas? Voisiko joku ystävällinen mitata?
Satavarmasti pystyy ja vielä aivan ongelmitta, kun siihen pystyy vain lievällä nykimisellä (johon tiesin varautua) tämän minunkin koneeni (ks. allekirjoitus) kampakeraaminen Intelin integroitu GMA 950. Jälkimmäiseen kysymykseen en osaa vastata.Onnistunko 17" MBP:lläni käyttämään sekä koneen omaa, että ulkoista näyttöä samanaikaisesti täydellä resolla? Pystynkö kenties käyttämään tuota 9600GT:tä ulkoiselle näytölle ja 9400M:ää koneen omalle?
-
Eipä kestä. Voin vain suositella. Sen verran pitää vielä kehaista, että näytön säädöt ovat todella hyvät. Näyttö tosiaan menee hyvinkin alas, ylöskinpäin ihan kiitettävästi, ja kaikki tämä (myös käännökset eri suuntiin) tapahtuu erinomaisen sulavasti, mutta silti jämäkästi.coolmeester kirjoitti:Kiitos, todella matala tuo dell, täytynee hankkia.
-
Viesti Kirjoittaja karvajalka »
http://www.eizo.com/global/products/fle ... index.html
Alhainen virrankulutuskin.
Itselläni vanhempi Eizon FlexScan-malli. Tyytyväinen olen ollut.
Mac Mini 1.66 GHz Core Duo, Tiger
-
Kiitoksia vielä monte-cristolle että toi tämän näytön esille, nyt sain näyttävän designin ja hyvän näytön samassa paketissa. Myös kalibroidut asetukset rokkasi.
Hinta-laatu 10/10, suosittelen

-
Viesti Kirjoittaja TupeN »
Itse sain myös eilen Dellin U2410 ja olen myöskin oikein tyytyväinen. Täältä myös bongasin tuon Dellin, kun olin näyttöä etsimässä, joten kiitokset myös minunkin puolesta monte-cristolle. Edellinen näyttöni HP 2065, joka on myös IPS-paneelilla ei toiminut Mac minin DVI:llä, mutta tämä Dellin näyttö toimii siinä myös hyvin. Näytön saa mukavasti myös tarpeeksi alas, joten niska ja hartiat eivät väsy työskennellessä.coolmeester kirjoitti:Nyt on Dellin U2410 tyypitetty ja olen kyllä tyytyväinen. Värit ovat todella näyttävät, 17" MBP:n näyttö näyttää tämän rinnalla... noh, ei juuri miltään.
Kiitoksia vielä monte-cristolle että toi tämän näytön esille, nyt sain näyttävän designin ja hyvän näytön samassa paketissa. Myös kalibroidut asetukset rokkasi.
-
-
Viesti Kirjoittaja karvajalka »
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Nykyisessä useita vuosia vanhassa Eizossani on VA-paneeli ja se on ollut ihan kelpo. Olen kuitenkin alkanut tiirailla jo uutta isompaa näyttöä, joten täytynee pitää mielessä toi kehuja kerännyt Dellin malli.
Mac Mini 1.66 GHz Core Duo, Tiger
-
Viesti Kirjoittaja MacRotta »
- Kaikki liitännät listana
- Vahvistus, että korkeuden säätö on, pivot on, USB-hubi on (montako porttia), kortinlukija on?
- Kuvan skaalaus 1:1, koko ruutuun kuvasuhteen säilyttäen ja koko ruutuun venyttäen?
- Onko kuva kuvassa -toimintoa?
- Onko värien kanssa gammasäätöä? Tämä on eri asia kuin pelkkä osavärien säätö. Viimeksi kuulin gammasäädöstä näytössä Eizon 22" testivoittajan kohdalla, kun taas lähes jokaisessa lätyssä on lähes aina ollut osavärien säätö.
Dell 2407WFP-HC:sta nämä on VGA, DVI, S-video, komposiitti ja komponentti, kaikkia yksi.
On korkeuden säätö, on pivot, USB-hubi on (2 porttia alla, 2 vasemmassa reunassa), kortinlukija on.
Kuvan skaalaus on 1:1, koko näyttö ja kuvasuhteen säilyttäen.
Kuva kuvassa löytyy.
Värien kanssa ei ole gammasäätöä.
Ainoa ärsytyksen aihe on ollut se, että näytön mentyä virransäästötilaan se pitää jotenkin ensin herättää, esim. source-napista, ja vasta hetken kuluttua voi alkaa kelaamaan kuvanlähteitä. Olen tainnut ottaa automaattisen pläräyksen pois, eli näyttö ei kuvan kadotessa loikkaa seuraavaan lähteeseen, josta kuvaa tulee, vaan jää odottamaan (ja menee siihen virransäästöön).
Lisäksi välillä on ollut sitä, että näytön herätessä siinä näkyy vain digitaalista lumisadetta. Macbook teki tätä useammin kuin Mini. Macbook ehkä joka 2. kerralla, Mini tehnyt muutaman kuukauden aikana pari kertaa. Ongelma ratkesi kun kiersi kerran kaikki kuvanlähteet ympäri ja tuli takaisin DVI:n kohdalle.
-
Muok: päivitys. Dell vaihtaa näytön uuteen tuosta vaan. Tilalle tulee siis pelkkä näyttö, mikä on hyvä, niin ei tule ylimääräisiä piuhoja nurkkiin pyörimään. Sujuvaa palvelua, vaikka totta kai asiakas on iloinen, kun saa uuden vehkeen viallisen tilalle. Propseja joka tapauksessa Dellille.
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
Korjataan nyt vähän, eli samaa näytönohjainta on käytettävä. Eli vain joko 9600M GT tai 9400M, ei kumpikin omalle näytölleen.Monte-Cristo kirjoitti:coolmeester kirjoitti:Satavarmasti pystyy ja vielä aivan ongelmitta, kun siihen pystyy vain lievällä nykimisellä (johon tiesin varautua) tämän minunkin koneeni (ks. allekirjoitus) kampakeraaminen Intelin integroitu GMA 950. Jälkimmäiseen kysymykseen en osaa vastata.Onnistunko 17" MBP:lläni käyttämään sekä koneen omaa, että ulkoista näyttöä samanaikaisesti täydellä resolla? Pystynkö kenties käyttämään tuota 9600GT:tä ulkoiselle näytölle ja 9400M:ää koneen omalle?
- Hount
-
Hienoo, että sait homman hoidettua.Monte-Cristo kirjoitti:No voi rähmä. Nyt ilmaantui punainen pikseli näyttöön. Ei kun testaamaan Dellin takuuta. Jos oikein ymmärsin, sen pitäisi nykyisin kattaa kaikki kirkkaat pikselit, mutta ei mustia (sammuneita).
Muok: päivitys. Dell vaihtaa näytön uuteen tuosta vaan. Tilalle tulee siis pelkkä näyttö, mikä on hyvä, niin ei tule ylimääräisiä piuhoja nurkkiin pyörimään. Sujuvaa palvelua, vaikka totta kai asiakas on iloinen, kun saa uuden vehkeen viallisen tilalle. Propseja joka tapauksessa Dellille.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja perminna »
Hyvä, että toimii palvelu.Monte-Cristo kirjoitti:No voi rähmä. Nyt ilmaantui punainen pikseli näyttöön. Ei kun testaamaan Dellin takuuta. Jos oikein ymmärsin, sen pitäisi nykyisin kattaa kaikki kirkkaat pikselit, mutta ei mustia (sammuneita).
Muok: päivitys. Dell vaihtaa näytön uuteen tuosta vaan.

![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Tuossa se killittää ihan paljain, likinäköisin silmin havaittavissa lähellä vasenta ylänurkkaa. Punaisuuden huomaa selvästi katsomalla lähempää, ja testaamalla vaikka siirtämällä OS X:n avoimen ikkunan punainen nappi siihen päälle (jolloin pikseli "katoaa" näkyvistä). Myös musta tausta hävittää sen, joten kuollut se ei ole, väri vain jumissa. Elvytysyrityksen eivät tehonneet, mutta eipä tässä siis enää mitään hätää. Kai. Huomenna voin raportoida uudesta näytöstä, jos nyt joitain mainittavaa löytyy.TupeN kirjoitti:Näkyikö pikseli selvästi, vai katsoitko jollain testillä?
-
Uuden näytön (joka on samaa revikkaa kuin edellinen, A00) integroitu kortinlukija ei enää syökään SD- ja SDHC-kortteja. Kännykän MMC menee ihan iloisesti, ilmestyy työpöydälle ja dataa siirtyy, mutta SD-kortin laittaminen lukijaan tuottaa vain tylyn "The disk you inserted was not readable by this computer"-ilmoituksen. Disk Utility "näkee" kortit, muttei voi tehdä niille mitään.
Kun kortti on kamerassa ja kameran kytkee näytön USB-paikkaan heti siinä kortinlukijan alapuolella, kaikki kyllä toimii kuten pitääkin. Ja edellisessä näytössä ei siis ollut mitään ongelmia kortinluvun kanssa. Kahdella eri kortilla testattu. Mekaaninen vika? Kortinlukijan/näytön firmis pielessä?
-
Viesti Kirjoittaja willwill »
-
Harmillista.willwill kirjoitti:Mulla on ollu samanlaista ongelmaa Sandiskin kortinlukijan kanssa, ei huoli mun Canonin (S5 IS) SD-korttia ja antaa samanlaisen herjan, CF-kortti Sonystä maistuu kyllä. Veikkaisin jotain firmisvikaa.
Lisää ongelmia ilmenee, alkaa olla maanantaikappaleen makua: näyttö ei mene valmiustilaan kuten virransäästöasetukset käskevät, vaan aina valmiustilaan päästyään palaa taas aktiiviseksi (kuitenkaan kuvaa näyttämättä) mennen sen jälkeen uudelleen valmiustilaan, josta taas sekunnin, parin päästä taas aktiiviseksi... Edellinen kappale ei tällaista harrastanut.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Tukeeko kortinlukijasi varmasti SDHC-kortteja, jos sellaisesta on kyse?willwill kirjoitti:Mulla on ollu samanlaista ongelmaa Sandiskin kortinlukijan kanssa, ei huoli mun Canonin (S5 IS) SD-korttia ja antaa samanlaisen herjan, CF-kortti Sonystä maistuu kyllä. Veikkaisin jotain firmisvikaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
-
Mulla tuli noin viikossa, vaikka ensimmäisessä ilmoituksessa olikin paljon pidempi aika. Takuuasiat näyttävät sujuvan hienosti ja nopeasti päätellen Monte-Criston viesteistäIIIMacci kirjoitti:Tilausessa on Delli U2410 - joutuu nyt kärvistelee pari-kolme viikkoa ennenkun tulee... tai ainakin tarjouksessa oleva arvio veikkas toimitusajaksi hurjat 22päivää... kuinka nopeesti olette saaneet omanne? Juotuukohan takuujutuissakin odottelee noin kauan...??
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Sain näytön sit 4päivässä siitä kun Dell oli saanut rahat SEB-tililleen. Eli noin 20päivää nopeammin kuin tuo arvio - sitä en tiedä onko tälläinen toiminta hyvää vai huonoa markkinointia. Itse meinaa melkeen olin hommaamassa muun merkkistä kun toi odotusarvio tuntui kohtuuttomalta. Eikö nykyään yhtään tarkemmin osata logistiikasta arviota sanoa??coolmeester kirjoitti:Nyt on Dellin U2410 tyypitetty ja olen kyllä tyytyväinen. Värit ovat todella näyttävät, 17" MBP:n näyttö näyttää tämän rinnalla... noh, ei juuri miltään.
No itse näytöstä - säädin rehellisesti näyttöä puolpäivää perjantaina kun sen sain ja pakko sanoa että tuli muutaman kerran mieleen miks en vaan tyytynyt Applen 24tuumaseen glossyyn - Applen näytöt kun aina ennenkin mulla ollu plugnplay kamaa eli kuva out of box on todella hyvä. Tässä Dellissä mikään profiili ei tuntunu hyvältä - näytön oma oli todella pliisu - hailakka ja sRBG taasen hilittömän NEON-kirkas. Esim. Pinkit näyttää neonilta ja kirkkaat vihreät myös. Eli päädyin viettämään perjantai iltapäivän säätäessäni manuaalisesti ja kalibroimaan Applen Calibrate toiminnolla.
Netistä bongasin asetukset joilla kuvan sai suht hyväksi mutta mustat ei ollu tarpeeks syviä ja siniset UI elementit näytti liilalta (liikaa punaista ilmeisesti). Sit jossain vaiheessa käyttiksen harmaat oli sinertävän harmaat eli tosi vaikea oli saada (ei kokemusta siis ammattimaisesta kalibroinnista) värejä kohdalleen. Itse asiassa päädyin soittamaan frendille joka työkseen hoitaa mm. näyttöjen kalibrointia printtisuunnittelijoille eli toivotaan nyt että hän saa laitteillaan näytön semmoseks ettei mikään häiritse.
Hauskinta tässä oli että missään vaiheessa en saanut kuvaa yhtä hyväksi kuin mun 17" MBPssä (vanha ei-unibody) kun pidin sen siinä vieressä auki säätämisen ajan. Ei vois uskoa että läppärin näyttää parempaa kuvaa kuin yli 3tonnin mummonmarkan "PRO"näyttö! Eli lievästi pettynyt - mutta toisaalta säädöt on siinä näytössä sen verran rikkaat että eiköhän se frendi siitä kalibroi asiallisen näytön. En siis voi suositella tota semmoiselle kenellä ei oo laitteita - frendiä joka voi vehkeen laittaa kuntoon.
Ilmottelen kalibroinnin tuloksista, mut jos näyttää vieläkin sen jälkeen MBPn näyttö paremmalta niin laitan kylmästi ton takasin sinne mist se tuli ja sit vaikka se vtun Glossy cinema tai sitten jostain käytetty 24" matta cinema... toivotaan ettei tarvii lähee siihen mut joo - käsittämätöntä ettei tehtaalla osata kalibroida näyttöjä semmoseks että ne toimii out of box... senkun laittais valmiit säädöt macille ja pclle.. tai jotain.. on sielä yks asetus josta voi valita PC tai Mac mut ei paljoo auttanut.... jos ei olis rahasta puutetta niin 30" Cine kaunistais mun työpöytää - tosin koonsa puolesta lievää liiottelua

-
Viesti Kirjoittaja plussa »
Sitä tosin ihmettelen, miksi edes yrität säätää näytön värejä ilman oikeaa kalibraattoria.
-
Viesti Kirjoittaja bamsse »
Tällä hetkellä näyttönä toimii 2 tai 3 vuotta vanha Samsun 940T 19" (1280x1024), jossa on specsien mukaan 1000:1 kontrasti (ei kaiketi dynaaminen roskakontrasti) ja PVA-paneeli, hintaa oli noin 400e silloin. Olen ollut todella tyytyväinen sen tuottamaan kuvaan kohtuullisen normaalikäytössä. Koko rupeaa kuitenkin olemaan vähän pieni ja vähintään 24" 1920x1200 eli 16:10 näyttö tulisi tarpeeseen.
Kysynkin tässä nyt, että mihin ovat kadonneet muut kuin TN-paneeliset kuluttajanäytöt? Tuntuu, että esim. PVA-näytöllisiä kuluttajahintaisia näyttöjä ei ole missään enää. Onko siis vuoden 2009/2010 TN-paneeliset näytöt laadultaan saavuttaneet vaikkapa keskiverto PVA-näytöt? Toisaalta netistä olen saanut myös sen vaikutelman, että TN-paneelit ovat ottaneet lisää takapakkia kiihtyvässä koon kasvattamiskilpailussa. Tässäkin ketjussa mainittu HP:n IPS-paneelin hinnat taas ovat yli 500e, joka on kyllä liikaa hinnan puolesta.
Eli minkä tasoisia ovat noin 300 euron 24" 16:10 TN-paneelin näytöt, esim. Samsung 2443BW, ja kuinka paljon pitää lyödä rahaa tiskiin, että tuossa kokoluokassa rupeaa löytymään PVA-paneelia?
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka