Time Machine -kysymykset ja -ongelmat
-
Re: Time Machine error 109
Viesti Kirjoittaja rantom »
Eli lyhyesti : tuskin voit korjata ko. virhettä ilman kovalevyn alustamista. Minä en ainakaan saanut (muistaakseni) ko. virhettä katoamaan ilman että aloitin puhtaalta pöydältä varmuuskopioinnin Snow Leopardissa. Pitää vain toivoa että joko Apple korjaa tuon virheen (tuskin nyt enää kun Leopard on periaatteessa kuollut) viimeistään ennen 10.7 julkaisua. En kyllä lähde esim. siskolle sanomaan että "joo sun varmuuskopiot pitää sitten tuhota, Time Machine ei toimi taaskaan uuden käyttiksen kanssa kunnolla ilman että se saa aloittaa nollasta".
-
Re: Time Machine ja 10.6
Viesti Kirjoittaja rantom »
Kuten tuolla jo vastasin niin paras keino on aloittaa Snow Leopardin myötä puhtaalta pohjalta. Ilmeisemmin Time Machinen toiminta on muuttunut niin paljon verrattuna Leopardin versioon että se ei oikein ota toimiakseen Snow Leopardilla kunnolla ilman alustusta, valitettavasti.lau kirjoitti:Onko kellään mitään käsitystä siitä, miten error 109:n voisi välttää vastaisuudessa?
-
Re: Time Machine error 109
Viesti Kirjoittaja lau »
Leopardissakin TM korruptoi noita sparsebundleja aikansa ainakin läppärillä, mutta mielikuvani on, että se alkoi fiksaantua 10.5.8:a kohti. Mene tiedä sitten.
Ratkaisin ongelman toistaiseksi tekemällä TM-backupin vain tiukassa rotaatiossa olevista faileista, ja backuppaamalla iTunesin, iPhoton yms. raskaat suht. muuttumattomat setit CrashPlanilla. Jälkimmäinen ei ole ihan niin elegantti yksittäisen Pages-dokumentin esiinkaivamisessa, mutta näyttäisi hoitavan hommansa.
Toivottavasti tuohon TM-sekoiluunkin joskus keksitään ratkaisu...
-
Re: Time Machine-varmuuskopiointi
Viesti Kirjoittaja Crimson »
p-veli kirjoitti:Tulokset 1 - 10 noin 131 000 osuman joukosta haulle "time machine works". (0,17 sekuntia).FMgenie kirjoitti:Tulokset 1 - 10 noin 14 300 osuman joukosta haulle "time machine doesn't work". (0,20 sekuntia)
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=379066
Eiköhän tässä ole kaikki tarvittava. Mielestäni säätäminen alkaa olemaan sitä että pitää tarkistaa n. 10 kohtaa Macissa, ennen kuin voi alkaa käyttään kyseistä aikakonetta ja senkin jälkeen se voi olla lottoa.
Tai ainakin mulla on toiminut ilman virityksiä.

Voisiko "FMgenie" selventää mitä tuo säätäminen on? Ja mitä nuo n. 10 kohtaa ovat? Entäpä tuo lottoaminen?
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Urgent: miten pelastaa deletoitu tiedosto?
Viesti Kirjoittaja straight »
eilen.
Voiko itse pelastaa sen jollakin ohjelmalla kotioloissa.
Kiire!!!!!
-
Re: Urgent: miten pelastaa deletoitu tiedosto?
Viesti Kirjoittaja mluhtala »
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
-
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
On se sitten kivaa kun melkein joka päivä tulee muistutus kytkeä TimeMachine levy koneeseen.straight kirjoitti:Vahingossa meno roskiin ja tyhjensin roskiksen mukana meni tärkeä Word tiedosto
eilen.
Voiko itse pelastaa sen jollakin ohjelmalla kotioloissa.
Kiire!!!!!
Mutta a) älä tee mitään hätäistä (tai muutakaan koneella) b) hae toisella koneella DataRescue ja pelasta sillä.
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php
-
Re: Time Machine -varmuuskopiointi
Mun TM:n käyttöönotto oli se yksi liukukytkin ja TM-levyn (FW800) kiinnikytkentä. No sittemmin valitsin tietyt kansiot ei-varmistettaviksi. Kai tuokin säätämiseksi kelpaa, Maccioloissa.
-
Viesti Kirjoittaja FMgenie »

Mutta ihan selvennykseksi... Ennen kuin Time Machine alkoi toimia kunnolla, niin olin mennyt tällaisen listan läpi:
1. Formatoin ulkoisen kovon -> Mac OS laajennettu (kirjaava)
2. Menin Time Machinen asetuksiin ja valitsin kyseisen kovon ja poistin liudan kansioita, joita en halunnut varmuuskopioida.
3. Tässä vaiheessa ajattelin että varmaankin alkaa toimia. Ei.
4. Luin Macrumors-foorumia ja sieltä löytyneiden neuvojen avulla estin Spotlightia skannaamasta kyseistä kovoa.
5. Menin Time Machineen mutta ei auttanut vieläkään.
6. Katsoin Konsolista, jos siellä näkyisi jotain Erroria, jonka avulla voisi poistaa jotain hidastavia tiedostoja varmuuskopioinnin piiristä mutta ei löytynyt.
7. Menin uudestaan levytyökaluun ja tarkistin levyn mutta näytti olevan kunnossa.
8. Annoin Time Machinen itse formatoida kyseisen levyn. Ei auttanut vieläkään.
9. Kello oli sen verran että menin nukkumaan ja ajattelin että "Aivan sama, EVVK".
10. Laitoin seuraavana päivänä koneen päälle ja Time Machine alkoi toimia kunnolla alusta asti. Huomasin että Time Machine oli formatoinut levyn "Mac OS laajennettu (isot ja pienet kirjaimet erotteleva, kirjaava). Olikohan tuossa sitten se ero ja koneen uudelleenkäynnistys oli viimeinen silaus.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sellaista pientä säätämistä oli matkassa.
-
Kuten varmaan useimmilla meistä.MacFinn kirjoitti:Kaikki on suhteellista.
Mun TM:n käyttöönotto oli se yksi liukukytkin ja TM-levyn (FW800) kiinnikytkentä. No sittemmin valitsin tietyt kansiot ei-varmistettaviksi. Kai tuokin säätämiseksi kelpaa, Maccioloissa.

Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Viesti Kirjoittaja FMgenie »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Kyllä saa sanoa ja mahdollisimman tarkkaan kannattaa ongelma selostaa ilman liioittelua tai muuta turhaa jotta neuvoja ja/tai sympatiaa täältä heruisi. Sen sijaan tuo yllä oleva "Mutta ei saa sanoa jos joku ei toimi. Näyttää olevan aika pyhä esine" on jo suht rasittavaa. Ethän sä tuollaista tuolla tosimaailmassakaan sanoisi ja olettaisi että joku jaksais kuunnella.FMgenie kirjoitti:Se on hyvä se. Kait se johtuu siitä että itse olen käyttänyt Macia vasta muutaman kuukauden. Mutta ei saa sanoa jos joku ei toimi. Näyttää olevan aika pyhä esine..
Tuossa sun säätämislistalla on lueteltu mm. ajattelua, lukemista, sitä että ei auttanut ja nukkumista. Kaikki ei välttämättä olleet varsinaisesti tarpeellisia toimenpiteitä lopputuloksen kannalta. Onko sulla nyt tai onko ollut case-sensitiivisiä partitioita? Tuolla on jollain ollut vastaavaa case-sensitiivisyys-outoutta TM:n kanssa, koska on on joskus käsitellyt levytyökalulla sellaista levyä.
http://www.appleeclectic.com/?p=1469
-
Viesti Kirjoittaja ompponainen »
En minäkään montaa kuukautta ole Macisti ollut, mutta minulla varmuuskopioinnin aloitus sujui hyvin. En olisi osannutkaan mitään säätöjä tehdä. Hankaluuksia tuotti vasta SL'ään päivitys. Mutta sen sain ihan itse selvitettyä. Kai vahingossa, kun en oikeastaan mitään tiedäFMgenie kirjoitti:Se on hyvä se. Kait se johtuu siitä että itse olen käyttänyt Macia vasta muutaman kuukauden. Mutta ei saa sanoa jos joku ei toimi. Näyttää olevan aika pyhä esine..
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja olen minä ainakin saanut ihan rauhassa negatiivistakin heittää

-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Nuo kaksi viimeistä lausetta olivat kyllä luokattoman lapsellisia, eivät enää jaksa edes säälittää.FMgenie kirjoitti:Se on hyvä se. Kait se johtuu siitä että itse olen käyttänyt Macia vasta muutaman kuukauden. Mutta ei saa sanoa jos joku ei toimi. Näyttää olevan aika pyhä esine..
Kerrotko tarkemmin, missä tarkalleen ja kuka sanoi, että ei saa sanoa ettei toimi? Esim. MacFinn ja Crimson lähinnä totesivat lakoniseen tyyliinsä että hänellä homma meni kuin liukuhihnalla, kuten varmaan useimmilla. Miten ihmeessä tuon voi joku tulkita kommentointikielloksi?
Eikä tuo oma säätölistasikaan tosiaan niin viimeisen päälle järkevältä ja välttämättömältä kuulostanut. Taisi ainakin osittain olla vaan säätämisen ilosta säätämistä. Mutta Pis tuossa kommentoikin asiaa jo paremmin, joten olkoon.
Juu no käyttöönotto meni täälläkin täysin ilman ohjelmaa tai dramatiikkaa, joka joillekin tuntuu olevan jotenkin tärkeää, mutta kyllähän tuota itse softaa kokonaisuutena voisi vielä vähän kehitellä, ja lisätä siihen enemmän säätöjä ja jotain uusia ominaisuuksia. Ehkä sitten 10.7:n mukana tulee. Toisaalta en näe mitään omituista siinäkään, jos joku muukin kuin tiikerikäyttäjä haluaa käyttää backup-softana jotain muuta kuin Time Machinea.Crimson kirjoitti:Toisilla näyttää olevan monenmoisia ongelmia ihan perusjutuissakin. Mulla Aikakoneen käyttönotto meni kutakuinkin tähän tapaan:
-
Tärkeintä Time Machinessa on mielestäni juuri tuo yksinkertaisuus. Mitä tekee hienolla varmuuskopiointiohjelmalla, jota ei jaksa ottaa käyttöön tai pitää päällä? Varmaan 90 prosentille kotikäyttäjistä Time Machine on täysin riittävä nykyisellään. Jopa minä jaksoin ottaa Time Machinen käyttöön. Ja se kertoo jo paljon.Touho kirjoitti:Juu no käyttöönotto meni täälläkin täysin ilman ohjelmaa tai dramatiikkaa, joka joillekin tuntuu olevan jotenkin tärkeää, mutta kyllähän tuota itse softaa kokonaisuutena voisi vielä vähän kehitellä, ja lisätä siihen enemmän säätöjä ja jotain uusia ominaisuuksia. Ehkä sitten 10.7:n mukana tulee. Toisaalta en näe mitään omituista siinäkään, jos joku muukin kuin tiikerikäyttäjä haluaa käyttää backup-softana jotain muuta kuin Time Machinea.

Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Eihän sitä yksinkertaisuutta tarvitse uhrata sillä, että ohjelmaan luodaan vaikka jonnekin advanced-nappulan taakse hiukan enemmän säätöjä. Se voisi ja saa edelleenkin olla juuri niin simppeli ja automaattinen kuin se on nytkin, mutta en pistäisi pahakseni, jos sitä voisi vähän halutessaan ohjeistaa, omalla vastuullaan tietty.Crimson kirjoitti:Tärkeintä Time Machinessa on mielestäni juuri tuo yksinkertaisuus. Mitä tekee hienolla varmuuskopiointiohjelmalla, jota ei jaksa ottaa käyttöön tai pitää päällä? Varmaan 90 prosentille kotikäyttäjistä Time Machine on täysin riittävä nykyisellään.Touho kirjoitti:Juu no käyttöönotto meni täälläkin täysin ilman ohjelmaa tai dramatiikkaa, joka joillekin tuntuu olevan jotenkin tärkeää, mutta kyllähän tuota itse softaa kokonaisuutena voisi vielä vähän kehitellä, ja lisätä siihen enemmän säätöjä ja jotain uusia ominaisuuksia. Ehkä sitten 10.7:n mukana tulee. Toisaalta en näe mitään omituista siinäkään, jos joku muukin kuin tiikerikäyttäjä haluaa käyttää backup-softana jotain muuta kuin Time Machinea.
Jos sitten sen seurauksena jotain jää varmuuskopioimatta kun se kagameeliklöntti iskee tuulettimen lapaan, siitähän se ohjeistaja saa sitten syyttää vaan itseään, kuten kuuluukin.
-
Viesti Kirjoittaja straight »
Kuulemma Wordissa on Back up homma-mikä miten?
-
Wordin kuvio on sellainen, että jos ohjelma kaatuu dokumenttiä käsitellessä, se saattaa löytyä vielä väliaikaistiedostosta. Kuten Indyssäkin. Mutta roskikseen tyhjättyä se ei pelasta. Ja muutenkin vain välittömän Wordin uudelleenkäynnistyksen yhteydessä.straight kirjoitti:Kiitos vinkistä Time Machine pelasti.
Kuulemma Wordissa on Back up homma-mikä miten?
-
Viesti Kirjoittaja kaimaani »

-
Viesti Kirjoittaja F1.4 »
-
Word-dokumentin tallentaminen
Viesti Kirjoittaja Gospelist »
"Levy täyttyi yritettäessä kirjoittaa kohteeseen 'Macintosh HD'. Vapauta levytilaa tästä asemasta tai tallenna dokumentti toiselle levylle.
Yritä seuraavia toimia:
* Sulje tarpeettomat dokumentit, ohjelmat ja ikkunat.
* Tallenna dokumentti toiselle levylle"
Tähän asti nuo ohjeet eivät ole ongelmaan auttaneet. Joskus ennenkin tuo herja on tullut, mutta vain väliaikaisesti. Nyt ei tallentaminen onnistu millään. Viimeistä ohjetta kokeilin vain TM-levylle, mutta sekään ei onnistunut.
-
Re: Time Machine, sleep-moodi ja yleinen jouhevuus
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Karvat nousevat vähän pystyyn, kun samassa lauseessa on "Word" + "tärkeä" + "iso dokumentti".
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka