TheKraken kirjoitti:Esitän vielä toisen tyhmän kysymyksen: Onko sitä luuria parin hiushalkeaman takia pakko kiikuttaa sinne huoltoon joka viikko? Hoidattaa sitten kuntoon takuuajan lopussa tai jos halkeamat alkavat siitä leviämään laajemmalle?
Enkä edelleenkään tahdo asiaa vähätellä, ymmärrän, että tämän hintaluokan vehkeen tulisi olla mielellään virheetön, mutta kuitenkin. Lähinnä kosmeettinenhan tuo vika tuntuupi olevan?
Niinhän sitä äkkinäinen luulisi, mutta ei.
Yksi yleisimmistä murtumakohdista on kaksi halkeamaa, jotka menevät mutenapin aukon reunoista kohti metallireunaa. Kun kaksi halkeamaa saavuttavat metallikehyksen reunan ja mutenapin aukon yhtäaikaa, käyttäjän suureksi ihmetykseksi mutenappi irtoaa.
Yksi kuluttajasuojan oleellisista säännöistä on se, että laitteen vikaannuttua on laitteen edustajalla on oltava mahdollisimman pian vian ilmettyä mahdollisuus päästä korjaamaan se.
Jos viet SCF:lle 11,5 kuukautta vanhan murentuneen puhelimen, josta puuttuu osia tai ne ovat irti, voi takuukäsittelystä tulla yllättävän lyhyt ja kivulias.
Mitä tulee kommenttiisi kosmeettisesta viasta, niin mieti nyt oikeasti.
Ota nyt kotonasi mikä tahansa arvokas ja maineeltaan korkealuokkaiseksi tunnettu tuote, oli se sitten olohuoneen pöytä, kahvinkeitin, auto, taulutelkkarin kehys, kaiutin tai Teema-lautanen, niin hyväksyisitkö sen että ne vaan halkeilevat, tai ovat uutena kelmuista esiin vedettäessä jo valmiiksi murtumiä täynnä? Tai saati jokun aikaa halkeituaan niistä alkaisi putoilemaan käyttökytkimiä? Audistasi lohkeilisi lokasuojan maali ja vilkunviiksi jäisi ohjauspylvään kuoren murtuiltua jonain aamuna käteesi? Eihän nää mitään, kosmeettisia vikoja.
Huolisitko esim. Bang & Olufsenin BeoCenter kakkosen (
http://www.bang-olufsen.com/beocenter2) jossa olisi kuorissa halkeamia ja napit irtoilisivat?
Mua syö asiassa erityisesti se (juu, olette varmaan jo sen hokanneet), että mä olen käyttänyt Suomessa saatavilla olleita matkapuhelimia jo vuodesta 1980 lähtien, eikä yksikään niistä ole ollut näin selkeästi ja sitkeästi kuorimateriaalivammaisia. Applella on ollut polykarbonaattiongelma jo vuosia.
Olin kännykkämyynnin räjähtäessä -90 luvun alkupuolella useamman vuoden yhdessä Nokian valtuuttamassa takuuhuollossa vastaamassa nimenoamaan materiaalivirheista (akut, näppäinmatot, hf-telineet jne.) Nokian suuntaan. Olen myös ollut Helsingin keskustassa sijainneessa , nyt jo haudatun ketjun myymälässä paljon töissä. Käsieni kautta on kulkenut tuhansia puhelimia, eikä koskaan ole tullut vastaan itsestään murenevia puhelimia. Kun niitä halkeilleita luureja tuli, niin ne olivat sitten niitä perinteisiä parista metristä betoniin/asfalttiin osuneita.
Tiedän, muissakin puhelimissa on kuorissa materiaalivirheitä, mutta niille on useimmiten tehty pian jotain. Esim. se Nokian puhelin mikä naarmutti kameran linssiä.
Mulla on nyt suht' aktiivissa käytössä 9 puhelinta jotka ovat vuosimalleiltaan 2000 - 2009, valmistajina on Nokia, Samsung, SE ja iPhone. Arvatkaa onko missään niissä kuoret halkeilleet itsestään? Tai jonkun kuukauden käytön jälkeen tiputelleet osia perässään?
Esim. aikansa wap-ihme, Nokian 7110 on lennellyt pitkin lattioita ja parkkipaikkoja niin että akku ja liukukansi on irronnut, mutta kuoressa ei ole yhtään halkeamaa.
Itse olen sen verran teknologiasta perillä, että tiedostan nykyisten isoilla kosketusnäytöillä varustettujen puhelinten olevan suoraan näyttöön kohdistuneiden iskujen/pudottamisten osalta erittäin herkkiä rikkoutumaan, joten niitä kohdellaan sen mukaisesti. Iso näyttö = iso lasilevy, ja se halkeaa kolhittaessa tai pudotettaessa helposti. Luulisi myös että se luurin takapuoli myös kestäisi tällaista normaalia varovaisempaa käyttöä.
Ja mikä syö miestä halkeilevissa iPhoneissa eniten? Se tietysti, että 3G:stä on tullut jo kokonaan uusi puhelinmalli (3Gs), ja siinä on edelleen samoja vikoja kuin edeltäjässään. Ja eihän tämä halkeileva polykarbonaatti rajoitu Applen osalta pelkkiin puhelimiin, vaan halkeilusta on saanut osansa myös kannettavat tietokoneet. Eikö ne jumaliste ole 3 - 4 vuodessa oppineen miten sitä muovia valetaan?
Silti, pidän puhelimestani kovasti, ja ihan tosissani odotan innolla ensi kesänä mahdollisesti tulevaa uutta mallia.
PS: aivan turha sitten alkaa tässä ketjussa marisemaan muiden puhelinmallien mahdollisista vioista, lukee vaan otsikon. Laitan tähän loppuun täysin vastoin periaatteitani hymiön (
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
) jotta kukaan ei nyt ottaisi hernettä nenään.
Muuten olen sitä mieltä että hymiöt pitäisi kieltää. No huh...
Ylikomisarion jutut muuttuvat usein aina vain sekavammiksi ja runollisemmiksi, kunnes joku yleensä muistuttaa häntä ottamaan lääkkeensä...