HD:n tuonti iMovieen
-
HD:n tuonti iMovieen
Viesti Kirjoittaja toz »
Kysessä siis tuo iMovie '09 8.0.5
-
Re: HDn tuonti iMovieen
Viesti Kirjoittaja samnyrhi »

Kyllä ainakin itse olen saanut tuotua Canon HF200 kamerasta HD-tason kuvaa iMovieen. Toinen asia on sitten saada se ulos. En ainakaan itse ole siinä vielä onnistunut kunnolla.
--
Sami
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Mä oon saanut ihan kelpo kuvaa ulos jotenkin näin: Jako/Vie QuickTimella…/Muoto QuickTime-elokuva/Vaihtoehdot…/Valinnat… (vaikka H.264 paras laatu, multi-pass )/koko… HD 1920x1080.samnyrhi kirjoitti:Kyllä ainakin itse olen saanut tuotua Canon HF200 kamerasta HD-tason kuvaa iMovieen. Toinen asia on sitten saada se ulos. En ainakaan itse ole siinä vielä onnistunut kunnolla.
-
Viesti Kirjoittaja samnyrhi »
--
Sami
-
Viesti Kirjoittaja compura »
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Sanon nyt jo toiseen kertaan: ISOT Alkukirjaimet, pisteet, pilkut, välilyönnit, kiitos.compura kirjoitti:onnistuu,kamera vain kiinni ja imovie auki,eikä muuta,sehän sitte muuttuu aic muotoon mutta on silti alkuperästä hd laatua.imovie editointien jälkeen,jaa elokuva quick timella 1980x1080 apple intermediate codecilla.toki toi .264 on myös ihan hyvää mutta ei aivan yhtä terävää,kun se pakkaa kuvaa niin voimakkaasti,tiedostot on tossa jälkimmäisessä tietysti paljon pienempiä joten tilaa säästyy.mpeg4 myös todella hyvää kuvan laatua.itse kuvaan canon hg20 kameralla,käytän 25p asetusta niin ei ole tota interlace ongelmaa.dvd polton jälkeen kuvan laatu erinomaista. [:D]aattelin tarkentaa omaa kommentiani siis tähän malliin toimii.jako/vie elokuva quicktimella/vaihtoehdot apple intermediate codec esiasetus pakkaaja muu ok/koko 1980x1080HD älä käytä videon lomituksen poisto vaihtoehtoa.tota jes deinterlacea oon myös joskus käyttäny,on toiminu ihan hyvin kyllä.
-
-
Nämä "kaikki" eivät siinä tapauksessa hirveästi sitä lukijaakaan kai arvosta. Jos pari välilyöntiä ja shiftin painamista tuntuu jotenkin ylitsepääsemättömän raskaalta palvelukselta lukijalle, niin enpä kovin lähtisi neuvomaan käytöstapa-asioissa.compura kirjoitti:Jos minulle tarkoitat tuota kommenttia,korostaisin kyllä käytöstapoja sinulle.kaikki eivät välttämättä aina ajattele viestiä kirjoittaessa,ja neuvoja antaessaan onko kaikki pilkut oikeissa paikoissaan.Jos olet aiemmin asiasta maininnut,niin on mennyt kommenttisi ohi.Toki oikea kirjoitustapa on aina hieno asia.
Ymmärrän aivan hyvin sen, jos joku ei osaa kirjoittaa aivan kieliopin mukaisesti enkä varmasti olisi tuohon sävyyn kirjoittanut mikäli virheet olisivat viest(e)issäsi vahingossa. Jotenkin en vain jaksa uskoa, että nuo isot alkukirjaimet ja välimerkkiä seuraavat välilyönnit viesteistäsi täysin vahingossa uupuisivat.
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Jos oiken ymmärsin ongelmasi, niin videota tuodessa poista rasti valinnasta "Optimize Video", jolloin video tuodaan siinä muodossa kuin se on.toz kirjoitti:Onko totta, etten voi tuoda iMovieen kamerasta natiivia HDta, vaan se siirtyy kovalevylle ainoastaan SD-muodossa ?
-
Ei pidä ihan paikkaansa. Kyllä se video "puretaan" sinne levylle. iMovie ei kykene suoraan editoimaan esim. MPEG2 tai AVCHD-tavaraa.Toivonen kirjoitti:Jos oiken ymmärsin ongelmasi, niin videota tuodessa poista rasti valinnasta "Optimize Video", jolloin video tuodaan siinä muodossa kuin se on.toz kirjoitti:Onko totta, etten voi tuoda iMovieen kamerasta natiivia HDta, vaan se siirtyy kovalevylle ainoastaan SD-muodossa ?
Mutta sitä vastoin asetuksissa on se ruksi, josta saa valittua sen, että HD pidetään normaalilla resolla. Muistaakseni sitä kysytään aina projektia tehdessä vai oliko se tavaraa tuodessa.
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Piti tietysti lisätä tuohon loppuun, että ne tuodaan suoraan, mitkä ovat iMovien tukemassa formaatissa.TheKraken kirjoitti:Ei pidä ihan paikkaansa. Kyllä se video "puretaan" sinne levylle. iMovie ei kykene suoraan editoimaan esim. MPEG2 tai AVCHD-tavaraa.Toivonen kirjoitti:Jos oiken ymmärsin ongelmasi, niin videota tuodessa poista rasti valinnasta "Optimize Video", jolloin video tuodaan siinä muodossa kuin se on.toz kirjoitti:Onko totta, etten voi tuoda iMovieen kamerasta natiivia HDta, vaan se siirtyy kovalevylle ainoastaan SD-muodossa ?
Mutta sitä vastoin asetuksissa on se ruksi, josta saa valittua sen, että HD pidetään normaalilla resolla. Muistaakseni sitä kysytään aina projektia tehdessä vai oliko se tavaraa tuodessa.
Itse olen tuonut mm. Canon EOS 500D:n HD (ready) -videoita, joiden tuonti on noin onnistunut ihan suoraan. Mielestäni mitään konvertointia ei tehdä, sillä tuominen kestää tasan sen verran kuin datan siirto. Olen tuonut myös tietokoneen ruudunkaappaus-videota (1680x1050 .mov), joka on myös tullut suoraan tuossa koossa ja formaatissa editoitavaksi.
Tähän voisin laittaa samalla pikku vinkin. Vähänkään monimutkaisempia taustamusiikkeja ei kannata lisätä iMoviessa, vaan mieluummin GarageBandissa. GB:ssä videon ääniraitojen editointi sujuu todella mallikkaasti. GB:tä käynnistäessä pitää vain valita "Movie". Tämä on mielestäni Applen toimesta huonosti "mainostettu" ominaisuus.
-
Viesti Kirjoittaja Kolli »
http://blog.davidglover.org/2009/03/cre ... ie-09.html
Eli jotta voi työstää iMovien kanssa HD-matskuja, tarvitaan:
JES deinterlacer (ilmainen)
Quicktime Pro (30 €)
ja HD-poltto Roxio Toast titanium 10 PRO:lla (119,95 €)
(niin ja tietenkin sen kamera)
Toivottavasti olen ymmärtänyt jotain väärin, on nimittäin melko kallista.
-
Viesti Kirjoittaja luu5 »
Miten olet polttanut tämän DVD:lle?compura kirjoitti:itse kuvaan canon hg20 kameralla,käytän 25p asetusta niin ei ole tota interlace ongelmaa.dvd polton jälkeen kuvan laatu erinomaista.
ps. MPEG-4 sisältää H.264:nkin.
-
-
http://blog.davidglover.org/2009/03/cre ... ie-09.html
ja
http://www.maciverse.com/export-hd-vide ... ie-09.html
Kalustona iMovie 9, Snow Leopard ja sony CX105 AVCHD.
Homma menee siis käsittääkseni näin:
1. Video importataan full size -muodossa Imovieen.
2. Video editoidaan.
3. Video exportataan Imoviella to quicktime movie (apple intermediate codec) interlaced-muodossa. Koko 1920x1080.
4. Exportattu video deinterlacetetaan JES deinterlacerilla (eli progressive out). Imovie ei tee lomituksen poistoa oikein, siksi käytetään JESsiä.
5. Video importataan takaisin Imovieen, full size.
6. Video exportataan using quicktime MP4-muodossa (Imovie9 osaa tämän itse, ei siis tarvita Qt prota), image size 1920x1080.
7. Nyt on koossa Mp4-muodossa oleva progressiivinen video.
Ei tätä turhan helpoksi ole tehty.
Kertokaapa vielä mihin tuota Toastia oikein tarvitaan?
-
Jos tahdot polttaa sen levylle.Kolli kirjoitti:Kertokaapa vielä mihin tuota Toastia oikein tarvitaan?
-
Katselin äsken edellä kuvaamani prosessin läpikäyneitä videoita ja vertailuna alkuperäisiä suoraan kamerasta...ero on kyllä suuri kameran hyväksi.
Joku mättää. Mikä? Tiukka mp4-pakkaus? Voiko tälle tehdä mitään? Muita keinoja?
-
iMovien kohdalla ei tartte edes MP4:ksi niitä laittaa vaan iMoviesta saa vietyä suoraan iDVD:hen. Toast nyt vain on monen mielestä se paras polttosofta ja siksi sitä ihmiset suosittelevat.Kolli kirjoitti:Ok, eli iDVD ei osaa polttaa Mp4:sta?
Pakkasit siis videon huomattavasti pienempää tilaan ja ihmettelet kun laatu huononi? Niin. Mikäköhän mättää?Kolli kirjoitti:Katselin äsken edellä kuvaamani prosessin läpikäyneitä videoita ja vertailuna alkuperäisiä suoraan kamerasta...ero on kyllä suuri kameran hyväksi.
Joku mättää. Mikä?

-
Joo, piti laittaa tuossa viestin esikatselu niin painoinkin lähetä...muokkasin viestiäni ihan tovi myöhemmin.TheKraken kirjoitti:Pakkasit siis videon huomattavasti pienempää tilaan ja ihmettelet kun laatu huononi? Niin. Mikäköhän mättää?Tuon resoluutioasetuksen lisäksi kannattaa muistaa myös säätää bitrate-asetuksia. Siitä se "laatu" säädetään.
Onko olemassa siis keinoa editoida alkuperäistä matskua ja siirtää se jollekin medialle (ulkoinen levy, dvd jne) säilyttäen alkuperäinen kuvanlaatu? Jos on, niin kertokaa mikä, voin sitten lopettaa tämän arpomisen

-
Ei oikeastaan ole. HD tavara pakataan kamerassa yleensä niin tiukkaan, koska siellä on sirut ja systeemit jotka on optimoitu juuri tuolle yhdelle codecille, että koneelle tuotaessa se on periaatteessa pakko kääntää johonkin kevyemmin pyörivään muotoon ja jos se tahdotaan editoinnin jälkeen taas saattaa tiiviimpään tiedostoon, niin se pitää pakata uudestaan.Kolli kirjoitti:Onko olemassa siis keinoa editoida alkuperäistä matskua ja siirtää se jollekin medialle (ulkoinen levy, dvd jne) säilyttäen alkuperäinen kuvanlaatu? Jos on, niin kertokaa mikä, voin sitten lopettaa tämän arpomisen
Ihan tuolla pro-sektorillakin useimmiten toimitaan, eli kyseessä ei ole pelkästään mikään iMovien tai muiden kuluttajasoftien erikoisuus.
-
Tässä linkki, missä hyvät ohjeet.
http://blog.davidglover.org/2009/03/cre ... ie-09.html.
Noilla ohjeilla pitäisi kyllä onnistua.Toastilla olen itse saanu parhaiten poltettua sitte valmiit projektit.
Toi koko operaatio on tietysti aika työläs, mutta jälki on kyllä hyvää.
good luck.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ps.Mitä enemmän pakkaat, sitä enemmän hävität alkuperäistä laatua.
-
Ups pahoittelen viestiä.Piti linkittää kuva, mutta ei näköjää onnistunu.

-
Joo mutta mp4:ksi toi video pitänee kuitenkin loppupeleissä muuttaa jos meinaa sitä esim. PS3:n kautta katsella (movia ei PS3 tue). Eli laatu huononee. Jatketaan testailuacompura kirjoitti:Imoviehin viety video alkuperäisessä koossa ,editointien jälkeen, jako quicktime, aic codec,pakkaaja muu, koko 1920x1080HD,tallenna.
Tässä linkki, missä hyvät ohjeet.
http://blog.davidglover.org/2009/03/cre ... ie-09.html.
Noilla ohjeilla pitäisi kyllä onnistua.Toastilla olen itse saanu parhaiten poltettua sitte valmiit projektit.
Toi koko operaatio on tietysti aika työläs, mutta jälki on kyllä hyvää.
good luck.![]()
Ps.Mitä enemmän pakkaat, sitä enemmän hävität alkuperäistä laatua.

-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja 40kn »
Kamerana Sony TG3 (HD). Kaikki tiedostot ovat muotoa *.m2ts tai *.modd. Yritin yrittämällä saada tiedostoja hilattua iMovieen Arkisto/Tuo/Elokuvat... mutta itse fileet pysyvät harmaana (eivät siis aktivoidu eikä esikatselukaan toimi).
Eikö iMovie ymmärrä tätä formaattia? Jos ei, niin voiko tiedostomuotoa konvertoida (tarvitaanko QT Player)?
Näitä videoita olisi sitten vino pino, joten haluaisin siirtää ne vanhasta puuceestä tähän omenajyrsimeeni.
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka