Hei,
Saan pitkän odotuksen jälkeen Macbook pron 15" ja 17" (molemmat 2.8GHz) kokoisena. Kumpaa koneista suosittelette?
Kone kulkisi mukana muutaman kerran viikossa, eli ei päivittäin ja pääasiallinen käyttö on kuvankäsittely ja taitto (Photoshop, Illu ja InD).
Nopeasti ajateltuna, työskentely olisi helpompaa 17" näytöllä, mutta monet ovat kyllä kehuneet täällä myös 15" versiota, ehkä kätevämmän kokonsa ansiosta?
Itsellä ei ole tietotaitoa asennella koneeseen kiintolevyjä tms itse, joten minkälaisin lisävarustein suosittelisitte 15" / 17" pron ostettavan, jos tilaan suoraan Applen storesta? Ajattelin esim. 128GB:n SSD:n lisäämistä pakettiin.
Iso kiitos avusta!
MacBook Pro 15" vai 17"?
Keskustelua kannettavista
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook Pro 15" vai 17"?
Viesti Kirjoittaja rakuuna »
Viimeksi muokannut amanita, 13.12.2009 klo 13.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ketju siirretty
Syy: Ketju siirretty
-
Re: MacBook Pro 15" vai 17"?
Viesti Kirjoittaja rantom »
Mitä nyt nopeasti katsoin Applen sivuilta niin noilla kahdella on liitännöiltään kait eniten eroa. 15"-mallissa on 2 x USB sekä 1 x SD kun taas 17"-mallissa on 3 x USB ja 1 x ExpressCard. Kaipa tuo lähinnä riippuu siitä miten näet tarpeelliseksi eli tarvitsetko EC tai 3 x USB? 15"-mallissa on kanssa "vain" yksi näytönohjain vakiona eli Nvidia GeForce 9400M kun taas 17"-mallissa on vakiona kaksi eli 9400M sekä 9600M Gt. Joihinkin 15" malleihin saa näköjään myös kaksi näytönohjainta mutta sitten koneessa on edelleen 2 x USB sekä SD eikä kuten 17" eli 3 x USB ja EC.
Apple - MacBook Pro 15" tekniset tiedot
Apple - MacBook Pro 17" tekniset tiedot
Jos minulta kysytään niin ottaisin varmaan tuon 15". Mielestäni 17" vaikuttaa enemmän videonkäsittelyyn tarkoitetulta kuin kuvankäsittelyyn. Jos taas liitäntöjä haluaa enemmän sekä kaksi näytönohjainta niin valinta on aika automaattisesti tuo 17".
Tuossapa oli sitten se mitä itse osaan tähän hätään sanoa. Vinkkinä kumminkin vielä että odota nyt jonkin aikaa, keväällä (varmaan tammikuussa) on kuulemma tulossa uudet MacBook Prot Intel i5/i7-prosessoreilla. Minä ainakin odottaisin, neuvoin tuttuakin odottamaan (ei osaa päättää MB ja MBP 13" välillä).
PS: Jos on kerran SSD tulossa käyttöön niin harkitsisin ulkoisen levyn hankkimista, varsinkin jos käytät paljon RAW-muotoa kuvissa. Nuohan vie kivasti tilaa ja enpä usko että tuo 128 Gt riittää paljon mihinkään. Jos tosin teet vain satunnaista käsittelyä kuvien kanssa ja et käytä RAW niin sitten on ihan sama jo että onko sisäinen vai ulkoinen (käsittääkseni).
PPS: Muistatko että noihin saa vain Applen kautta tilaamalla sitten matta-näytön? Näin olen asian käsittänyt, toki voit jälkikäteenkin ostaa kalvon siihen päälle mutta ei taida olla ihan yhtä tehokas kuin mitä olisi valmis näyttö. Huolto kait voi vaihtaa näytön mattaan myöhemmin mutta se maksaa, loogisesti, ainakin 400 € plus asennustyöt.
Apple - MacBook Pro 15" tekniset tiedot
Apple - MacBook Pro 17" tekniset tiedot
Jos minulta kysytään niin ottaisin varmaan tuon 15". Mielestäni 17" vaikuttaa enemmän videonkäsittelyyn tarkoitetulta kuin kuvankäsittelyyn. Jos taas liitäntöjä haluaa enemmän sekä kaksi näytönohjainta niin valinta on aika automaattisesti tuo 17".
Tuossapa oli sitten se mitä itse osaan tähän hätään sanoa. Vinkkinä kumminkin vielä että odota nyt jonkin aikaa, keväällä (varmaan tammikuussa) on kuulemma tulossa uudet MacBook Prot Intel i5/i7-prosessoreilla. Minä ainakin odottaisin, neuvoin tuttuakin odottamaan (ei osaa päättää MB ja MBP 13" välillä).
PS: Jos on kerran SSD tulossa käyttöön niin harkitsisin ulkoisen levyn hankkimista, varsinkin jos käytät paljon RAW-muotoa kuvissa. Nuohan vie kivasti tilaa ja enpä usko että tuo 128 Gt riittää paljon mihinkään. Jos tosin teet vain satunnaista käsittelyä kuvien kanssa ja et käytä RAW niin sitten on ihan sama jo että onko sisäinen vai ulkoinen (käsittääkseni).
PPS: Muistatko että noihin saa vain Applen kautta tilaamalla sitten matta-näytön? Näin olen asian käsittänyt, toki voit jälkikäteenkin ostaa kalvon siihen päälle mutta ei taida olla ihan yhtä tehokas kuin mitä olisi valmis näyttö. Huolto kait voi vaihtaa näytön mattaan myöhemmin mutta se maksaa, loogisesti, ainakin 400 € plus asennustyöt.
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
Ei vaihda, kävin kysymässä. Osan hinta on n. 1000 €rantom kirjoitti: PPS: Muistatko että noihin saa vain Applen kautta tilaamalla sitten matta-näytön? Näin olen asian käsittänyt, toki voit jälkikäteenkin ostaa kalvon siihen päälle mutta ei taida olla ihan yhtä tehokas kuin mitä olisi valmis näyttö. Huolto kait voi vaihtaa näytön mattaan myöhemmin mutta se maksaa, loogisesti, ainakin 400 € plus asennustyöt.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
17" pesee kyllä 15" kaikessa käytännön elämässä. Erityisesti näytön tarkkuus on sen verran parempi ja työtilaa enemmän, mutta esim pidempi akkukestokin on mukava. ... ja mattanäytöllä tietty.
.. wanhoissa peltikuorisissa olisin valinnut 15".
.. wanhoissa peltikuorisissa olisin valinnut 15".
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla on kuusi vuotta ollut 17" PowerBook/MacBook Pro eikä tulisi mieleenkään vaihtaa pienempään. Otat vaan kunnollisen laukun ja kuljetus ei ole ongelma. Itse ostin Brenthavenin olkalaukun heti enkä ole kyllä hetkeäkään katunut kalliin laukun ostoa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Juu kunnon laukku ja neopreenisuoja heti kättelyssä mukaan. SSD:n kannattaa hankkia jimm's:stä tai verkkiksestä, saat varmasti uusimman mallin ja säästät rahaa. Wanhan kovon voi heittää vaikka varmuuskopiolevyksi.
Fotosoppailuun joku mukava hiiri. Itse suosin läppärissä langallista, niin ei tarvitse murehtia pattereista(bluetooth hiiret) tai vastaanotinpulikoista (muut).
Tämmönen kulkee, missä langan voi kääriä nopeasti hiiren sisään http://www.lps2u.com/shop/images/3.jpg . Käytännössä kuitenkin HYVIN harvoin sitä hiirtä tarvitsee.
Fotosoppailuun joku mukava hiiri. Itse suosin läppärissä langallista, niin ei tarvitse murehtia pattereista(bluetooth hiiret) tai vastaanotinpulikoista (muut).
Tämmönen kulkee, missä langan voi kääriä nopeasti hiiren sisään http://www.lps2u.com/shop/images/3.jpg . Käytännössä kuitenkin HYVIN harvoin sitä hiirtä tarvitsee.
-
Viesti Kirjoittaja rakuuna »
Kiitos!!
Saitte vakuutettua, että pukinkonttiin tulee 17" mattanäytöllä.
Taidan kuitenkin lisätä pakettiin vielä tuon 128gt SSD:n, koska pelkään etten osaa jälkikäteen valita oikeaa SSD:tä uuteen tulevaan lapsukaiseeni. Käy kuten pesukoneelleni, ei mahtunut ovesta sisään.
Vai olisiko jollain suositella n.200e SSD:tä esim. tuolta Verkkokaupasta tai jimm's:stä, joka pesisi "Mac:n" 180euron vastaavan?
Jes, hiiri on kiva Photarissa ja löysin täällä surffatessa vielä tyylikkään Ompun oman hiirimaton kotikäyttöön =)
Saitte vakuutettua, että pukinkonttiin tulee 17" mattanäytöllä.
Taidan kuitenkin lisätä pakettiin vielä tuon 128gt SSD:n, koska pelkään etten osaa jälkikäteen valita oikeaa SSD:tä uuteen tulevaan lapsukaiseeni. Käy kuten pesukoneelleni, ei mahtunut ovesta sisään.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Vai olisiko jollain suositella n.200e SSD:tä esim. tuolta Verkkokaupasta tai jimm's:stä, joka pesisi "Mac:n" 180euron vastaavan?
Jes, hiiri on kiva Photarissa ja löysin täällä surffatessa vielä tyylikkään Ompun oman hiirimaton kotikäyttöön =)
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka