Ja täältä näppäinoikoteitä löytyy sitten lisää:
http://support.apple.com/kb/HT1343?viewlocale=fi_FI
Tuo dokumentti kertoo koskevansa Mac OS X 10.5:ttä ja vanhempia, mutta luulisin että ohjeet pätevät pitkälti lumileopardissakin. En löytänyt Applen sivuilta uudempaa ohjetta.
Home ja end toimivat mäkillä hieman eri tavalla kuin muissa käyttöjärjestelmissä. Tekstin maalaamiseen tuolta löytyy Windows-maailman shift+home ja shift+end komentoja vastaavat näppäinoikotiet (shift + command + nuoli vasemmalle ja shift + command + nuoli oikealle).
Lisäksi ainakin minulla tuntuu yhdistelmä "command + nuoli vasemmalle" toimivan samoin, kuin home - näppäin Windows - maailmassa. Yhdistelmä "command + nuoli oikealle" vastaa end - näppäintä. En muista, onko toiminta käyttöjärjestelmässä oletuksena, vai olenko itse jotenkin muokannut. Ainakin tuossa linkkaamassani dokumentissa näille näppäinkomennoille annetaan vähän erilainen kuvaus...
edit: Tosin olen määrittänyt ctrl - näppäimen yhdessä nuolinäppäimien kanssa vaihtamaan käytössä olevaa työtilaa (spaces), joten se saattaa omalla kohdallani vaikuttaa näppäinkomentoihin. Tuolla listalla nimittäin "ctrl + nuolinäppäin" - komennot kuulostavat siltä, kuin ne voisivat olla home ja end. Joku muu osaa ehkä tarkentaa.