A.K.A kirjoitti:MB olis ollut ihan hyvä, ympäristöystävällinen ja kaikkee, mutta tarvitsen välttämättä firewiren, joka siitä puuttui. MBP:stä se löytyy (ei ympäristöystävällinen), mutta jo muutenkin kalliimpaan koneeseen joutuisin ostamaan paljon isomman kovalevyn, kun se olikin kalliimmassa MBP:ssä yllättäen standardina pienempi.
Mikäs tää ympäristöystävällisyysjuttu on? Ihan perstuntumalta sanoisin, että mbp on hieman ympäristöystävällisempi alumiinikuorensa ansiosta. Sisuskaluthan noissa on suunnilleen samat. Ihan kaikkea ympäristöbullshittiä ei kannata uskoa.
Jos ja kun tarvitset FW:tä, niin MBP on tosiaankin ainoa vaihtoehto Applen mallistossa ja siihen tulee tuskin muutosta ihan lähiaikoina. Jos tuo kovalevyn koko kauheasti harmittaa, niin seuraavassa päivityksessä tulee 100% varmasti isompaa kovalevyä kehiin. 2010 tammi- tai helmikuussa on kai seuraava päivitys.
The raconteur kirjoitti:Jos tuo kovalevyn koko kauheasti harmittaa, niin seuraavassa päivityksessä tulee 100% varmasti isompaa kovalevyä kehiin. 2010 tammi- tai helmikuussa on kai seuraava päivitys.
250 tai 320 GB tulee vakioksi perus-aluun. Eihän silläkään tietty nokitella halvempia PC-läppäreitä, jotka jäävät tässä suhteessa yhä "tehokkaammiksi".
okei ansaittu kuitti toi "tehokkuus". En siis tarkoita että kovalevy tekee koneen tehokkaammaksi, kunhan nyt vaan kattelin että ompas kaikki speksit noissa PeeCeissä ison tuntuiset. Ympäristöystävällisyydestä sen verran, että vaikka siinä haiskahtaisi kuinka maailmanparannushaihattelu, niin onhan se silti selkeesti vain plussaa. Ja ihan henkilökohtaisella tasollakin, ainakin energiatehokkuus tuo ihan arkeen hyötyä. Ja mua ainakin huolestuttaa tieto siitä, että nykyihmisten elimistöstä löytyy jatkuvasti isompia pitoisuuksia myrkyllisiä palonestoaineita, jotka ainakin MacBookista on saatu karsittua ja muitakin myrkyllisiä aineita siitä puuttuu. MBP:ssakin on näköjään myrkkyjä vähennetty, en tiedä sitten onko siinä niitä MB:tä enemmän, kun ainakin asia on mainostettu vähän eri tavalla. MB:n vihreyttä on ainakin mainonnassa korostettu enemmän.
The raconteur kirjoitti:Jos tuo kovalevyn koko kauheasti harmittaa, niin seuraavassa päivityksessä tulee 100% varmasti isompaa kovalevyä kehiin. 2010 tammi- tai helmikuussa on kai seuraava päivitys.
250 tai 320 MB tulee vakioksi perus-aluun.
Johan on kovalevyt seuraavalla vuosikymmenellä tehneet hurjasti harppauksia eteenpäin kapasiteetin suhteen
On sitä itsekin tullut ihmeteltyä Applen nihkeyttä kovalevyn suhteen. 500GB on normi ja kyllä tosiaan "tonnin koneessa" tälläinen saisi olla valmiina. Ehkä seuraavan päivityksen yhteydessä tulee..?
Yksi kysymys tuli vielä omaa käyttöäni ajatellen. Kone tulee kulkemaan mukana kun olen matkoilla ja tarvitsen tällöin myös nettiyhteyden. Tarkoitus olisi käyttää matkapuhelinta modeemina (tällä hetkellä Nokia E72), joten kuinkas saan sen toimimaan? Nokian ohjelmistoa ei varmaan voi ladata, siellä ainakin puhutaan vain PC-versioista. Tämä on erittäin tärkeä asia ja pitää toimia täysin...uskon/tiedän jo valmiiksi, että toimii - mutten tiedä kuinka käytännössä, mitä pitää tehdä? Kiitos taas.
jehu kirjoitti:On sitä itsekin tullut ihmeteltyä Applen nihkeyttä kovalevyn suhteen. 500GB on normi ja kyllä tosiaan "tonnin koneessa" tälläinen saisi olla valmiina. Ehkä seuraavan päivityksen yhteydessä tulee..?
Yksi kysymys tuli vielä omaa käyttöäni ajatellen. Kone tulee kulkemaan mukana kun olen matkoilla ja tarvitsen tällöin myös nettiyhteyden. Tarkoitus olisi käyttää matkapuhelinta modeemina (tällä hetkellä Nokia E72), joten kuinkas saan sen toimimaan? Nokian ohjelmistoa ei varmaan voi ladata, siellä ainakin puhutaan vain PC-versioista. Tämä on erittäin tärkeä asia ja pitää toimia täysin...uskon/tiedän jo valmiiksi, että toimii - mutten tiedä kuinka käytännössä, mitä pitää tehdä? Kiitos taas.
En ole ihan varma Nokialaisista, mutta joku voipi korjata jos olen väärässä.
Paritat ensimmäisellä kerralla bluetoothilla koneen ja puhelimen. Sitten OS X:n bluetooth -valikosta painat puhelimen kohdalta nappia "yhdistä internettiin".
coolmeester kirjoitti:
En ole ihan varma Nokialaisista, mutta joku voipi korjata jos olen väärässä.
Paritat ensimmäisellä kerralla bluetoothilla koneen ja puhelimen. Sitten OS X:n bluetooth -valikosta painat puhelimen kohdalta nappia "yhdistä internettiin".
Ok, näyttäisi olevan yksinkertaista. Toiminee varmaan myös datakaapelin kautta, jossei halua käyttää bluetoothia? BT:n kautta on mahdollisesti hitaampaa, kuin suoraan kaapelilla...
Jos täällä on henkilö(itä) jolla on omaa kokemusta asiasta, niin mielelläni kuulisin asiaan varmennuksen. Tämä on tosiaan itselleni tärkeä ominaisuus, työpaikka maksaa matkapuhelimen ja kulut niin en enää itse liikkuvaa nettiä esim. mokkulan kautta aio hankkia.
ih kirjoitti:
Reilu vuosi käyttöä takana. Akun lataussyklejä 258 ja kapasiteetista jäljellä 96%. Jos tähän malliin tasaisesti mennään, pitäisi akun olla n.80% 1000 syklin kohdalla. Saa nyt sitten nähdä tuleeko jokin romahdus kapasiteetissa jossakin välissä.
Itse olen aina käyttänyt akun kokonaan tyhjäksi, ladannut täyteen ja nypännyt pois virtajohdon päästä.
Voi pemalauta jurkele. Viisi päivää sitten kirjoitin yo. viestin ja nyt tekee akku kuolemaa. Heti seuraavalla latauskerralla putosi kapasiteetti 71%:n, seuraavalla neljällä kapasiteetti 90% ja nyt kalibroinnin jälkeen 84%. Ei näe tämä akku tuhatta latauskertaa.
ih kirjoitti:
Reilu vuosi käyttöä takana. Akun lataussyklejä 258 ja kapasiteetista jäljellä 96%. Jos tähän malliin tasaisesti mennään, pitäisi akun olla n.80% 1000 syklin kohdalla. Saa nyt sitten nähdä tuleeko jokin romahdus kapasiteetissa jossakin välissä.
Itse olen aina käyttänyt akun kokonaan tyhjäksi, ladannut täyteen ja nypännyt pois virtajohdon päästä.
Voi pemalauta jurkele. Viisi päivää sitten kirjoitin yo. viestin ja nyt tekee akku kuolemaa. Heti seuraavalla latauskerralla putosi kapasiteetti 71%:n, seuraavalla neljällä kapasiteetti 90% ja nyt kalibroinnin jälkeen 84%. Ei näe tämä akku tuhatta latauskertaa.
Yrität ennustaa tulevaa? Ei hutkita ennenkuin se oikeasti kuolee?
Itse pidän koko ajan piuhan päässä ja viimeksi kun käytin ilman piuhaa akku jaksoi edelleen todella hyvin (olisiko jo 2v vanha kone).
Sherukka kirjoitti:
Yrität ennustaa tulevaa? Ei hutkita ennenkuin se oikeasti kuolee?
Itse pidän koko ajan piuhan päässä ja viimeksi kun käytin ilman piuhaa akku jaksoi edelleen todella hyvin (olisiko jo 2v vanha kone).
Enkä pelkästään yritä vaan tiedän. Nyt ei nimittäin enää riitä akussa virtaa tarpeksi päivän töihin. Kai se on kohta uusi ostettava.
En kyllä uutta akkua ostaisi, vaan soittaisin Applen tukeen ja kertoisin tilanteen. Hyvä vielä mainita tästä 1000 lataussykliä 80% ... Mutta jos akun kapasiteetti on vielä yli 80%, niin eikös se sitten riitä työpäiväksi?
jehu kirjoitti:En kyllä uutta akkua ostaisi, vaan soittaisin Applen tukeen ja kertoisin tilanteen. Hyvä vielä mainita tästä 1000 lataussykliä 80% ... Mutta jos akun kapasiteetti on vielä yli 80%, niin eikös se sitten riitä työpäiväksi?
En muista mainostettiinko uuden alu macbookin lanseerauksen yhteydessä tuota 1000 latausta ja 80%:n kapasiteettia. Täytyy soittaa ja kysellä.
Alkaa kyllä olemaan virrasta pula, kun kuudesosa akun kapasiteetista on kadonnut.
jehu kirjoitti:En kyllä uutta akkua ostaisi, vaan soittaisin Applen tukeen ja kertoisin tilanteen. Hyvä vielä mainita tästä 1000 lataussykliä 80% ... Mutta jos akun kapasiteetti on vielä yli 80%, niin eikös se sitten riitä työpäiväksi?
En muista mainostettiinko uuden alu macbookin lanseerauksen yhteydessä tuota 1000 latausta ja 80%:n kapasiteettia. Täytyy soittaa ja kysellä.
Ei mainostettu. Apple lupasi akun pitävän vähintään 80 % latauksesta kun lataussyklejä on alle 300.
Vielä kaipaisin varmennusta siihen, miten (Nokian) matkapuhelin saadaan toimimaan modeemina MacBookissa? Jos täältä sellainen henkilö löytyy joka on ko. kokoonpanoa itse testannut, niin varmista ihmeessä asia minulle. Kitosh!
jehu kirjoitti:Vielä kaipaisin varmennusta siihen, miten (Nokian) matkapuhelin saadaan toimimaan modeemina MacBookissa? Jos täältä sellainen henkilö löytyy joka on ko. kokoonpanoa itse testannut, niin varmista ihmeessä asia minulle. Kitosh!
Hyvin toimii sekä bluetoothilla, että kaapelilla. Juuri nytkin Nokia E90:n kautta kulkee netti kun kirjoittelen tätä MBP:llä junassa. Kokeiltu myös Nokia E63:n sekä 5800:n kanssa. Verkkoasetuksiin ilmestyy esim. Nokia E90, johon lisävalinnoissa laitetaan valmistajaksi Nokia ja malliksi GPRS sekä operaattorin apn.
Nostelen tätä riidiä vähän, kun tuli lisäkysymys...
Kävin tänään taas tyypittämässä ohi kulkiessani sekä MB:a että MBP:ta. Lyhyen testin aikana huomasin, että MBP:ssa hiiri tottelee huomattavasti paremmin niin klikkauksia kuin liikuttamistakin. Johtuuko tämä jostakin asetuksesta, vai onko niissä todella noin suuri ero? MB oli itse asiassa surkea käyttää vrt. MBP. No olen muutoinkin enemmän Pron kannalla - en täysin varma siltikään. Odottelen kovasti Applen tammikuun lopun tapahtumaa, jos/kun siellä uusittu Pro julkaistaan.
Sori nyt kun jankutan ( ) täällä, mutta vieläkin kaipaan vastausta tuohon hiiriasiaan - onkohan se jostain asetuksesta kiinni? MBP tuntui tosiaan huomattavasti paremmalta, varsinkin kosketusvasteessa klikkauksen osalta.
Ihmetyttää myös Mac:ien kuumentuminen... Onkohan unibody susi, vai onko vika Snow Leopardissa? Uusien mallien myötä on toki mahdollista ettei ongelmaa ole, mutta sitähän ei tiedä vielä. Toivottavasti ongelma myönnetään, koska ominaisuudet ovat tosiaan siitä hauskoja ettei niitä tarvitse korjata.
Katsoitko system preferencesistä, että hiiren asetukset on varmasti samat. Nimittäin itse kun kokeilin valkoista bookkia, ei sen levyssä ollu muuta eroa alumiiniseen kuin väri ja napsunta oli vähän pehmeämpi.
Ei tullut katsoa asetuksiin, kun en tiennyt mistä ne Mac:ssä löytyvät ja tosiaan hyvin nopeasti kävin vain vilkaisemassa laitteita. Kun jotakin kohdetta yritti klikata, niin MBP otti sen heti vastaan ja MB:lla joutui välillä yrittämään useampaan kertaan, jotta komento meni perille.
jehu kirjoitti:Ei tullut katsoa asetuksiin, kun en tiennyt mistä ne Mac:ssä löytyvät ja tosiaan hyvin nopeasti kävin vain vilkaisemassa laitteita. Kun jotakin kohdetta yritti klikata, niin MBP otti sen heti vastaan ja MB:lla joutui välillä yrittämään useampaan kertaan, jotta komento meni perille.
-valikko/Järjestelmäasetukset.../Ohjauslevy/
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
jehu kirjoitti:Ei tullut katsoa asetuksiin, kun en tiennyt mistä ne Mac:ssä löytyvät ja tosiaan hyvin nopeasti kävin vain vilkaisemassa laitteita. Kun jotakin kohdetta yritti klikata, niin MBP otti sen heti vastaan ja MB:lla joutui välillä yrittämään useampaan kertaan, jotta komento meni perille.
Mitään virallista en tiedä, mutta lähtisin myöskin ensimmäisenä tarkistelemaan asetuksista.
Se mitä olen käyttänyt/kokeillut uutta MacBookia, niin en ole huomannut eroa omiin Pro-/alu MacBook-malleihin.
Mikäli sitä eroa noiden mallien välillä on, niin se on sitten hyvin olematonta.