Pappa-PC, pärjääköhän?
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Pappa-PC, pärjääköhän?
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Macille on nykyään olemassa ohjelmaa kuin meren mutaa, joten onnistuiskohan vastaava tällä puolella?
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Re: Pappa-PC, pärjääköhän?
Viesti Kirjoittaja willwill »
Odotetaan 20 vuotta ni ihmiset osaavat jo käyttää tietokonetta eläkkeelle siirtyessään. Mikäs kiire tässä, valmiissa maailmassa.
edit: Musta näppis senioripc:ssä, ei hyvä, alle eläkeikäisilläkin on sellaisten kanssa näkemisongelmia. Kyllä seniorikoneessa pitäisi olla siihen räätälöity näppis mistä on ylimääräiset karsittu pois ja merkit ovat isoja, selkeitä ja hyväkontrastisia.
-
Viesti Kirjoittaja hot »
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Mutta mitä tulee Repen esittämään suoraan kysymykseen, niin mikä ettei onnistuisi. Itse asiassa siinä voisi olla jopa ideaa. Joskus olen miettinytkin tuommoista palvelua, joka perustuisi omppukoneisiin ja niiden käytölle annettuun käyttäjätukeen.
Hommahan olisi käytännössä jopa helpompaa kuin noilla Win- ja Lin-pohjaisilla systeemeillä, eikä mitään erityistä Pappa-PC:tä edes tarvita.
Minusta ihanteellinen vanhemman väen mäkki kyseiseen hommaan voisi olla mini, johon se palvelun tarjoaja räätälöisi käytäjälle valmiiksi juuri sopivat ohjelmat ja asetukset, niin että ne perustoiminnot hoituvat kivasti suoraan Dockista, turhan nerdy-namnamit joko piilotetaan tai disabloidaan siihen asti, että käyttäjä itse keksii niitä haluta, jne.
Palvelun tarjoajan tehtävä on myös laatia listat tunnetusti sopivista lisälaitteista sekä ohjelmista, ja suositella niitä, kun tarve tulee, ja ennenkaikkea varata aikaa sille, että voi näyttää asioita paikanpäällä, eikä millään kursseilla tai pahimmillaan puhelin- tai sähköpostitukena.
Voisin kuvitella tuollaisen palvelun vaikka laillisena vaihtoehtona sille aiemmin esitetylle Hackintosh-harrasteyrittämiselle, sillä moni seniori varmaan jopa maksaisi siitä, että joku tekisi tietotekniikan käytöstä miellyttävää ja helppoa, ja vaivautuu näyttämään asioita ihan paikan päällä käyden, eikä nörttilatinaa puhelimessa mongertaen.
Yksi tärkeä ominaisuus olisi myös sen palveluntarjoajan asenne, eli hänen tulisi suhtautua niihin asiakkaisiin luontevasti ja ystävällisesti, eikä jotenkin etäisen alentuvasti tai holhoavasti. TS. osaa käyttäytyä fiksusti.
Voisin teoariassa jopa kuvitella perustavani pienen valtakunnallisen franchise-ketjun, jonka idea perustuisi juuri tuollaiseen alueellisten harrasteyrittäjien muodostamaan palveluverkostoon ja omppukoneiden käyttöön. Siihen tarkoitukseen voisin jopa olla hiukan kateellinen Fimugille, kun sillä on jo valmiiksi moiseen bisnekseen loistavasti sopiva markkinointinimi ja domain.

Voisin siis teoriassa jopa kysyä sieltä lupaa Hopeinen Omena -nimen käytölle ko. palvelufirmaa varten, tai tehdä ostotarjouksen koko domainin ostamisesta. Siis teoriassa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Käytännössä pitäisi varmaan keksiä joku toinen yhtä sopivan naseva nimi ko. palvelulle. Kyllähän niitä jo löytyykin, jos vaikka moisesta bisnestä rupeaisi kehittelemään.
Vai mites ois, ruvetaanko kehittelemään Hompun omaa valtakunnallista Hopeinen omena -senioripalvelukonseptia?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ite kyllä ottaisin iMacin pohjaksi, selkeämpi kokonaisuus. Tosin syöttölaitteet saisivat olla erikseen senioreille suunnitellut ja näppiksessä voisi olla reilusti varusteltu USB-hubi että ei tarvii tökkiä mitään sinne koneen taakse. Applen näppis on kyllä siitä hyvä että siinä ei ole niin paljon "ylimääräisiä" namiskoja. Tulis kyllä paketille melkoisesti hintaa noilla specseillä.
Snow Leopardissa saisi kuvakkeetkin skaalattua riittävän isoiksi. Tekstin kokoa ei taida vieläkään saada muutettua?
-
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja jpva »
Ooksää senioramanita kirjoitti:Miksi aina pappa, miksei mamma, seniorkin kelpaisi ja taitaisi olla paras.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Syy: Lainaus kuntoon
-
- Ylläpitäjä
Pöh, minähän otin kantaa tuohon aiheen syvimpään olemukseen. Minä olen seniorita Amanita.jpva kirjoitti:Ooksää senioramanita kirjoitti:Miksi aina pappa, miksei mamma, seniorkin kelpaisi ja taitaisi olla paras.

-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Niin tuon vekottimen virallinen nimi näyttäisi olevan SenioriPC. Mutta sekin on seksistinen ilmaisu, koska siihen sisältyy sana "ori". SeniorPC voisi olla kohdallaan.amanita kirjoitti:Miksi aina pappa, miksei mamma, seniorkin kelpaisi ja taitaisi olla paras.
-
Viesti Kirjoittaja jpva »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Höh, viimeksi se meinas huitasta mua kaulimella kupoliin, kun rupesin nimittelemään Señorita Amanitaksi..amanita kirjoitti:Pöh, minähän otin kantaa tuohon aiheen syvimpään olemukseen. Minä olen seniorita Amanita.jpva kirjoitti:Ooksää senioramanita kirjoitti:Miksi aina pappa, miksei mamma, seniorkin kelpaisi ja taitaisi olla paras.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Heh, ilmeisesti porukka ei sitten ole kovin paljoa ollut tekemisissä "senioriasiakkaiden" kanssa...willwill kirjoitti:Harmaa Omena?
Ite kyllä ottaisin iMacin pohjaksi, selkeämpi kokonaisuus. Tosin syöttölaitteet saisivat olla erikseen senioreille suunnitellut ja näppiksessä voisi olla reilusti varusteltu USB-hubi että ei tarvii tökkiä mitään sinne koneen taakse. Applen näppis on kyllä siitä hyvä että siinä ei ole niin paljon "ylimääräisiä" namiskoja. Tulis kyllä paketille melkoisesti hintaa noilla specseillä.
Snow Leopardissa saisi kuvakkeetkin skaalattua riittävän isoiksi. Tekstin kokoa ei taida vieläkään saada muutettua?
Ei ne kaikki seniorit ole suinkaan jotain puolisokeita ja kaiken mahdollisimman isona ja yksinkertaistettuna haluavia. Noissa kommenteissa mennään helposti ko. asiakaskunnan aliarviointiin. Applen alumiininäppis esimerkiksi on vallan passeli kampe. Se joko sopii tai ei sovi aivan samalla tavalla kuin nuoremmallekin väelle, ja samoista syistä.
iMac olisi kyllä toinen kätevä ratkaisu, mutta tuo mini oli mulla vaihtoehtona siksi, että se on edullisempi, ja voidaan helpommin vaihtaa jo olemassaolevaan Wintel-systeemiin pienemmillä kuluilla, ja mini on sinällään nätti ja näppärä kone siihen perinteiseen pc-pömpeliin verrattuna.
Samalla saadaan se ahaa-elämys siitä, kuinka erilaista se kotikompuutterin kanssa eläminen voi olla ihan vaan se iso pömpeli ja wintoosa pienempään ja erilaiseen vaihtamalla. Mielellään tietty näppis myös. Voisi olla kynnys hankinnan tekemiselle monesti pienempi, kuin koko systeemin iMaciksi muuttamisessa. Mutta varmaan nuo kaksi voisivat olla toistensa vaihtoehtoina, budjetin ja olemassaolevan laitteiston mukaan.
Olennaista ainakin tuossa omassa ideassa oli se, että asiakkaalle ei tarjota pelkästään sitä mäkkiä, vaan kokonaispaketti, jossa se koneen konffaus, jälkimarkkinointi ja muu opastus kuuluu olennaisena osana pakettiin.
Yhtenä referenssinä pidän esim. omaa äitiäni, joka on vielä varsin tomera ja terävä "seniori", mutta vielä toistaiseksi kärvistelee visva-koneen kanssa. Toinen hyvä esimerkki on naapuruston vuosia sitten eläkkeelle jäänyt diplomi-insinööri, joka on innostunut kuvankäsittelystä ja erilaisten omien tietokantojen ylläpidosta. Molemmat potentiaalisia miniin vaihtajia, kun kodeista löytyy jo ennestään se pömpeliwintoosa ja ihan hyvät lcd-näytöt.
Insinöörin ylipuhumiseen menee tietty enemmän energiaa kuin ihmisen, mutta ei se mahdotonta ole, varsinkaan jos asian voi demota livenä. Vastaavia tietotekniikkaa aktiivikäyttäviä iäkkäämpiä asiakkaita lienee runsaasti ympäri maata. Tuosta asiakaskunnasta löytynee ihan kivasti sellaisia, jotka ovat valmiita maksamaan myös siitä palvelusta, eikä pelkästään koneen ostosta ja sen käyttöönottoavusta.
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Näin.Touho kirjoitti:Heh, ilmeisesti porukka ei sitten ole kovin paljoa ollut tekemisissä "senioriasiakkaiden" kanssa...willwill kirjoitti:Harmaa Omena?
Ei ne kaikki seniorit ole suinkaan jotain puolisokeita ja kaiken mahdollisimman isona ja yksinkertaistettuna haluavia. Noissa kommenteissa mennään helposti ko. asiakaskunnan aliarviointiin. Applen alumiininäppis esimerkiksi on vallan passeli kampe. Se joko sopii tai ei sovi aivan samalla tavalla kuin nuoremmallekin väelle, ja samoista syistä.
Olennaista ainakin tuossa omassa ideassa oli se, että asiakkaalle ei tarjota pelkästään sitä mäkkiä, vaan kokonaispaketti, jossa se koneen konffaus, jälkimarkkinointi ja muu opastus kuuluu olennaisena osana pakettiin.
Täällä myös kokemusta elävästä elämästä. Isovanhemmillani ei aiemmin ollut tietokonetta kotona mutta he miettivät sellaisen hankkimista (Windows-PC:t etunenässä), joten asensin heille vanhan PowerMac G3:n Tiikerillä, koska ajattelin että se olisi vaivattomampi. Laitoin siihen valmiiksi tärkeimmät ohjelmat ja asetukset.
Hiiren käytössä ja OS X:n peruslogiikassa oli opettelemista ensin, ja neuvoja milloin missäkin asiassa on kaivattu ja mä tietysti olen opastanut. Nykyään on kuitenkin hauska huomata että netissä ja valokuvissa koikkelehditaan kuin vanhat tekijät, sähköpostin liitteetkin osataan katsoa

Tekstin tai ikonien koosta en ole kuullut valituksia - Mac OS X:n oletusasetuksilla. Näppäimistönä on musta Applen Pro-näppäimistö ja hiiri Microsoftin eli aivan normaalit syöttölaitteetkin.
-
Viesti Kirjoittaja jjuola »
Tuo muuten on oikeasti juuri SenioriPC. PappaPC taitaa olla tietokone-lehden toimittajan "näkemys" palvelusta.amanita kirjoitti:Miksi aina pappa, miksei mamma, seniorkin kelpaisi ja taitaisi olla paras.

http://www.senioripc.fi
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Linkki tuohon oli kyllä jo Tietokoneen uutisessa, jonka linkki on aloitusviestissä. Eli projektin virallisesta nimestä ei pitäisi vallita epäselvyyttä.jjuola kirjoitti:Tuo muuten on oikeasti juuri SenioriPC. PappaPC taitaa olla tietokone-lehden toimittajan "näkemys" palvelusta.amanita kirjoitti:Miksi aina pappa, miksei mamma, seniorkin kelpaisi ja taitaisi olla paras.![]()

– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Ylläpitäjä
Seni_ori ja seni_or ja seni_orita...joo semmottia pappoja ja mammojahan nuo....Repe Ruutikallo kirjoitti:Linkki tuohon oli kyllä jo Tietokoneen uutisessa, jonka linkki on aloitusviestissä. Eli projektin virallisesta nimestä ei pitäisi vallita epäselvyyttä.jjuola kirjoitti:Tuo muuten on oikeasti juuri SenioriPC. PappaPC taitaa olla tietokone-lehden toimittajan "näkemys" palvelusta.amanita kirjoitti:Miksi aina pappa, miksei mamma, seniorkin kelpaisi ja taitaisi olla paras.![]()

-
Viesti Kirjoittaja Lare »
-
Teen itse esimerkiksi käyntikortteja ja olen huomannut että hyvin moni viisikymppinen kaivaa automaattisesti lukulasit esiin kun saa kouraansa käyntikortin. Itse pyrin kuitenkin käyttämään selkeää tekstiä ja riittävää kontrastia, moni onkin kiitellyt luettavuutta. Minusta se on hyvää asiakaspalvelua eikä asiakkaiden aliarvioimista. Itse olen asian järkeillyt siten että minulla ei ole varaa menettää asiakasta sen takia että hän ei jaksanut kaivaa lukulaseja esiin ja soittikin jollekin muulle.
Näön heikkeneminen ei tee kenestäkään sen tyhmempää, asiat eivät vaan suju kun ei näe kunnolla. Ja kummasti sitä itsekin välillä kaipaa yksinkertaisia ja helppoja ratkaisuja vaikka ikää ei ole kolmea kymmentäkään.
Ja mulla on ollut tuollainen G3 iMac, sen näytön resoluutio on nykymittapuulla aika alhainen, kuvakkeet ovat oletuksena suhteellisen isoja. Applella on myöskin ollut hyvät graafikot, esimerkiksi yläpalkin kuvakkeet pesevät luettavuudessa windowsin vastaavat mennen tullen. Luulisi myös sellaisten ihmisten olevan huono kohderyhmä senioripc:lle jotka voivat vaivattomasti käyttää tavallisiakin laitteita.
-
Viesti Kirjoittaja Jiiel »
"SenioriPC" on sikäli hyvä uutuus, että herättelee Applea ja muita tosiseikalle, ettei jokainen tietsikan käyttäjä tule toimeen täyteen ahdetulla, esim. 1600-resoluution "työpöydällä". Simppeli esimerkki: kun asetukset vaihtaa omalle näölle sopiviksi, niin 30-40% jonkin iGooglen tai My Yahoon aloitussivun infosta jää näytön reunojen ulkopuolelle. Jos ko. sivu on oman selurin aloitussivu, niin asia pitkälti ratkeaa asetusten ronkinnalla. Mutta kun noin tapahtuu jonkin weppikaupan etusivulla, niin moni vaihtaa putiikkia...willwill kirjoitti:Teen itse esimerkiksi käyntikortteja ja olen huomannut että hyvin moni viisikymppinen kaivaa automaattisesti lukulasit esiin kun saa kouraansa käyntikortin.
Muutama tuttava välttelee tietokoneen käyttöä, olen huomannut, näkemissyistä - uuden koneen kohdalla ei esim. ole aluksi tajunnut, että asetuksia voi muuttaa joustavasti. Jollakulla on lukulasit, mutta ne eivät auta tietokonetta käytettäessä. Tiedän ongelman. Omatkin lukulasini on tarkoitettu n. 30 sentin päässä olevan pienen tekstin lukemiseen, eivät 70 sentin päässä olevaa näyttöä varten. Kun on näkemisongelma, niin konetta ei mielellään käytä: on helpompi soittaa kaverille ja pyytää tsekkaamaan jokin juttu...
SenioriPC:n heikko kohta on tietysti Linux - kun se menee sekaisin esim. päivityksen yhteydessä, niin tottumattoman on huonoimmassa tapauksessa soitettava paikalle maksullinen mikrotuki. Mac OSX:llä on tässä ehdoton sauma, vaan ei taida Applea kovin kiinnostaa moinen pienen katteen peruskone?
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Suosittelen siis kunnon laseja ennen Pappa-PC:tä.
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
Samat askelten kaiut (paitsi kuitenkin vielä 5 lähempänä ku 6 kymmentä;)). Vois myös kokeilla ctrl-scrollia...MacFinn kirjoitti:Tuohon näköjuttuun. Itse olen lähempänä kuutta- kuin viittäkymmentä. Mulla on kolmet lasit: vakiona moniteholasit, kirkkaalle aurinkolasit vahvuuksin ja kolmantena nyt pari vuotta tietokonelasit, jotka silmälääkärini kanssa säädimme läppärinkatseluetäisyydelle. Ei muuten paljoa kiusaa MBP:n 1920x1200 resoluutio.
Suosittelen siis kunnon laseja ennen Pappa-PC:tä.
-
Näin varmaan on, mutta ei ne isot kuvakkeet ja vaalea näppis vielä tee koneesta ihanteellista seniorikonetta. Ainakaan minusta.willwill kirjoitti:Olen kyllä ollut tekemisissä ihan työikäistenkin kanssa joilla on vaikeuksia lukea pientä tekstiä ja nähdä pieniä kuvakkeita. Ja voisin väittää että seniori-ikäisissä on kovin vähän sellaisia joilla lähinäkö ei ole huonontunut joten settiä ei ehkä kannata suunnitella noiden laserkatseiden tarpeisiin. Tunnen myös ihan työssä käyviä ihmisiä joiden on hankala käyttää mustaa näppäimistöä.
Juuri näin, mutta pointtina tuossa aiemmin olikin se, että ei kannata takertua lillukanvarsiin, ei pidä ajatella asioita turhan yksioikoisesti ja tekniikkakeskeisesti, eikä missään nimessä niitä seniorikansalaisia aliarvioiden.Näön heikkeneminen ei tee kenestäkään sen tyhmempää, asiat eivät vaan suju kun ei näe kunnolla. Ja kummasti sitä itsekin välillä kaipaa yksinkertaisia ja helppoja ratkaisuja vaikka ikää ei ole kolmea kymmentäkään.
Kuten tuossa jo ilmeni, silmälaseillakin voidaan hoitaa ainakin osa näkökyvyn heikkenemisen ongelmista, ja se ihanteellinen seniorikompuutteri muodostuu useamman yksityiskohdan kokonaisuudesta. Siihen esim. tuo aiemmin mainitsemani mini valmiiksi käyttäjän mukaan konfiguroituna ja käyttöopastettuna olisi minusta vallan toimiva ratkaisu.
Vanhempi väestö osaa yleensä muutenkin arvostaa myös palvelua pelkän 'hienon' tekniikan sijaan. Ainakin minä tarjoaisin siis mieluummin senioripc-palvelua kuin pelkkää senioripc:tä.
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
tuon johdosta kannattaisikin keskittyä enemmän erilaisiin service-paketteihin kuin tarkasti rajattuihin konepaketteihin. Dia- ja kaitafilmiarkoistojen digitoinnista haaveilevan seniorin ja rapakon takan asustavn lapsenlapsen kanssa yhteydenpidosta haaveksivien seniorikansalaisten tarpeet kun eivät ole välttämättä yhteneväisiä. Puhumattakaan siitä että yleesnä palvelubisneksessä katteet ovat raudan myyntiä paremmat.. Servicehän voisi alkaa tarvekartoituksestaTouho kirjoitti: Siihen esim. tuo aiemmin mainitsemani mini valmiiksi käyttäjän mukaan konfiguroituna ja käyttöopastettuna olisi minusta vallan toimiva ratkaisu.
Vanhempi väestö osaa yleensä muutenkin arvostaa myös palvelua pelkän 'hienon' tekniikan sijaan. Ainakin minä tarjoaisin siis mieluummin senioripc-palvelua kuin pelkkää senioripc:tä.

-
...Mistä päästäänkin vihdoin takaisin tuohon aiempaan ajatukseen siitä "Hopeinen Omena" -palvelubisneksestä.JHA kirjoitti: tuon johdosta kannattaisikin keskittyä enemmän erilaisiin service-paketteihin kuin tarkasti rajattuihin konepaketteihin. Dia- ja kaitafilmiarkoistojen digitoinnista haaveilevan seniorin ja rapakon takan asustavn lapsenlapsen kanssa yhteydenpidosta haaveksivien seniorikansalaisten tarpeet kun eivät ole välttämättä yhteneväisiä. Puhumattakaan siitä että yleesnä palvelubisneksessä katteet ovat raudan myyntiä paremmat.. Servicehän voisi alkaa tarvekartoituksesta

Tuossa osaltasi tiivistit aika hyvin myös sen, miksi se myyntiäkin harjoittava palvelukonsepti toimisi paremmin kuin jonkun "senioripuuceen" kauppaaminen. Itse asiassa yksi ulkomaalainen tuttavani lienee jo lanseerannut oman "Silver Surfers" -työnimellä kulkevan bisneksensä.
Toki täällä meillä verottaja pitää omalta osaltaan huolen siitä, että täällä vastaavan projektin aloittaminen ja kannattava pyörittäminen on huomattavasti hankalampaa ja riskaabelimpaa. Mutta silti, ajatuksena ihan mielenkiintoinen, ja varteenotettava vaihtoehto vaikka sille osa-aikaiselle ja laillisuudeltaan kyseenalaiselle hackintosh-tehtailulle.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka