Kippiauto kirjoitti:Noniin, ehkä sopiva alue kysymykselle, kun en ole asiaa kovinkaan paljoa tutkinu.
Tuolla on kyllä iPodeille ja iPhonelle ihan oma osastonsakin. Varmaan tämäkin olisi passannut parhaiten juuri sinne.
Kysymyksen koskee siis matkapuhelimia ja tarkotuksena olis hankkia joululahjaksi itselleni puhelin.
-Saako iPhonea(3GS) vieläkään muualta kuin Soneralta liitymän kanssa? Entä onko tilauksille vieläkin jonoa, eli saako puhelinta kuinka nopeasti itselleen jos sen Soneralta tilaa?
Sonera edelleen se ainoa virallinen. Toimitusajasta ei kait uskalla sanoa mitään, varsinkaan mustan mallin osalta. Tuskin saa nytkään kovin vikkelään.
-Minkälainen on Soneran hintataso verrattuna, jos sen hankkii muita teitä?
Kallis.
-Mitä muita vaihtoehtoja hankkimistavalle on? Muistilla nyt ei kovinkaan paljoa ole väliä, ehkä toi 16gb riittää hyvin.
-Mitä vastaavia puhelimia Nokialta löytyy, jos miettii vaihtoehtoisesti Nokian puhelimissa pysymistä? Tämä kiinnostaa erityisesti sillä iPhone ei ole mikään ehdoton vaihtoehto.
Taitaa olla nuo vaihtoehdot varsin pitkälle makuasioita, ja itse kunkin tarpeen ja mieltymysten mukaan ratkeavia. Ihan vastaavia puhelimia ei taida nyt oikein ollakaan, ainakaan toistaiseksi. iPhonen tapauksessa se softien ja iPodin ja iTunesin ekosysteemi lienee toistaiseksi vielä muita reilusti edellä. Itse puhelinkin on erilainen etenkin noksuihin verrattuna, mutta ei tietenkään mikään ihmelaite. Makuasioita.
Itse olen haukkunut Nokialaisia 'insinööripuhelimiksi', koska niissä on yleensä vähän kömpelö ja ärsyttävä käyttöliittymä, eikä muutenkaan enää mitään sellaista, joka aiheuttaisi voimakkaan omistamisen halun. Toiset taas tuntuu tykkäävän. Joillekin noksu taas on melkein pyhä asia edelleen jopa hompussa, joten... Enivei, niin kauan kun ei ole päässyt räpläämään semmoista (ilmeisesti) tulevaa Maemo-Noksua, niin itse ainakin katselisin myös esim. Motorolan suuntaan, olettaen että vastaavia malleja täältä jo saa, ja joku iPhonen kaltainen mobiililaite eli taskulelu pitäisi saada.
Jos taas sillä kapulan ostolla ei ole tulenpalava hoppu, kannattaisi varmaan odotella ainakin ensi vuoden alkupuolelle asti, jolloin saattaa tulla taas uusia malleja ja/tai päivityksiä useimmilta merkeiltä, ja voi olla, että iPhonen operaattorisopimukset menevät Euroopassakin uusjakoon, eli saa jatkossa muidenkin operaattorien kautta. Sitten tulee varmaan näitä uusia Anroideja ja Maemoja pikkuhiljaa. Tosin tokkopa se itse puhelimen hinta täällä meillä kovin paljoa tulee tippumaan, oli operaattori mikä tahansa.
-my 2c