Harkinnassa on Mac Mini 2.53GHz/4GB/320/Geforce 9400M(MC239K/A).
Tuohon AppleCare Protection Plan maksaa 169 euroa Apple Storen(Suomi) hinnan päälle.
Mitenkä on nykyään; onko aihetta ottaa tuo lisätakuu, jolla vuoden takuu mm. kasvaa kolmeen vuoteen?
Minulla oli edellisessä eMac G4 800 Superdrivessa tuo lisätakuu, se mahdollisti ilmaisen puhelintuen kolmeksi vuodeksi(en käyttänyt koskaan) ja ilmaiset rahdit lähimpään huoltoon. Kerran käytin huollossa, 2 kuukautta ostosta; korjattiin ns. tyyppivika jossa vaihdettiin koko näyttöyksikkö; sen jälkeen ei ole tarvinnut huoltoa vaivata. Matkahuollon paikallinen jakeluauto kuljetti ilmaiseksi(haki ja toi Matkahuollosta). Kyseinen eMac toimii edelleen moitteetta; pari vuotta sitten vaihdoin itse DVD-aseman uuteen; vaihto sujui moitteetta; kiitos tämän foorumin ohjeiden. Nyt olisi aihetta luopua uskollisesta palvelijasta ja lahjoittaa hyväntekeväisyyteen tuo nykyinen eMac.
Mac Mini MC239K/A ja AppleCare Protection Plan tarpeellisuus
Pienen ihmeen ystävät
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 15.12.2009 klo 15.41
Mac Mini MC239K/A ja AppleCare Protection Plan tarpeellisuus
Viesti Kirjoittaja xana73 »
-
- Viestit: 343
- Liittynyt: 18.1.2007 klo 21.17
Re: Mac Mini MC239K/A ja AppleCare Protection Plan tarpeellisuus
Viesti Kirjoittaja iler »
Tuo lisätakuu on hyödyllinen jos ostajana on yritys. Yksityisillehän kuluttajansuoja takaa kahden vuoden virhevastuun, jotenka se jää omaan harkintaan haluaako panostaa tuohon AppleCareen.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 15.12.2009 klo 15.41
Re: Mac Mini MC239K/A ja AppleCare Protection Plan tarpeellisuus
Viesti Kirjoittaja xana73 »
Tarkoittaako tuo kirjoittamasi sitä, että virhevastuu kasvattaa takuun tavallaan kolmeen vuoteen?iler kirjoitti:Tuo lisätakuu on hyödyllinen jos ostajana on yritys. Yksityisillehän kuluttajansuoja takaa kahden vuoden virhevastuun, jotenka se jää omaan harkintaan haluaako panostaa tuohon AppleCareen.
-
- Viestit: 1856
- Liittynyt: 29.5.2007 klo 15.58
Re: Mac Mini MC239K/A ja AppleCare Protection Plan tarpeellisuus
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
Jos ostat kuluttajana koneen, sen odotettu käyttöikä on noin kolmisen vuotta. Joten sinä aikana voi (koittaa) pistää kovan kovaa vastaan ja yrittää saada valmistajan virhevastuun piikkiin mahdollisen huollon.xana73 kirjoitti:Tarkoittaako tuo kirjoittamasi sitä, että virhevastuu kasvattaa takuun tavallaan kolmeen vuoteen?iler kirjoitti:Tuo lisätakuu on hyödyllinen jos ostajana on yritys. Yksityisillehän kuluttajansuoja takaa kahden vuoden virhevastuun, jotenka se jää omaan harkintaan haluaako panostaa tuohon AppleCareen.
Yrityksellä ei tuon normaalin vuoden takuun jälkeen ole muuta suojaa kun syvä lompakko josta korjaukset maksaa. Sekä tietenkin sitten Apple Care.
Itse olen ostanut ebay.co.uk:sta kolme Apple Carea, jokainen noin puolet normaaleista kaupan hinnoista, ja ovatten rekisteröityneet kaikki oikein ja nätisti Applelle.
Karsee läjä kaikkee roinaa.
-
- Viestit: 4702
- Liittynyt: 4.11.2007 klo 13.32
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mac Mini MC239K/A ja AppleCare Protection Plan tarpeellisuus
Viesti Kirjoittaja atheos »
Lisäksi kuluttajansuojassa sen takuun jälkeen on kuluttajan velvollisuus kyetä osoittamaan että koneessa on valmistusvika joka on ollut siinä jo ostohetkellä, se ei siis ole mikään takuun jatke vaan ainoastaan pidennetty reklamaatioaika valmistusvirheestä. Osoittaminen tapahtuu valtuutetun huollon diagnoosilla joka yleensä maksaa asiakkaalle mikäli vikaa ei pystytä osoittamaan tai se voi johtua vääränlaisesta käytöstä, esim. koneessa on kolhuja tai naarmuja jotka kielivät huolimatonta käyttöä. Ja koska Apple (tai mikään muukaan valmistaja) ei mielellään maksa tarpeettomia huoltoja niin nuohan syynätään sitten todella tarkkaan, kuten Matti Niemelä sanoi niin kova kovaa vastaan. Kyllä Apple osaa noista vääntää jos on tarvis.
Jos alkaa hinnoittelemaan omaa aikaansa niin kokonaiskustannukset saattavat äkkiä nousta yli sen AppleCaren hinnan ja stressihermokin ärtyy takuuvarmasti. Ja jos korjaus ei mene virhevastuun piikkiin niin lähes huolto kuin huolto tulee maksamaan jo sen AppleCaren verran. Lisäksi se kuluttajansuoja on yleensä noin kaksi vuotta ostopäivästä, kolmannen vuoden kanssa saa tapella jo tosissaan kun taas AppleCare ei ota kantaa onko kone kaksi päivää yli vuoden vai kaksi päivää vaille kolme vuotta. Lisäksi AppleCareen sisältyy se todella laadukas puhelintuki vaikka suomalaiseen mentalieettiin kuuluukin ennemmin kolmen tunnin googletus, virittely ja kiroilu kuin kymmenen minuutin puhelinsoitto tekniseen tukeen...
Jos tuntuu huijaukselta niin tuntukoon, monella firmallahan on vain 6kk takuu, vaikka esim. soitinpuolella (mm. monet efektivalmistajat) jossa laitteiden oletettu elinikä on jopa kymmeniä vuosia - eli ihan hyvin ne pullat ovat uunissa loppuviimein. Elinikäiset takuut puolestaan ovat lähinnä laitteilla jotka maksavat pari dollaria valmistaa ja joita näin ollen voi jakaa ilmaiseksi ihan rauhassa ilman että tuntuu missään. Applen takuu on vuosi ja koneelle saa halutessaan 2v lisää huoltoturvaa sekä laajennetun puhelintuen ostamalla huoltosopimuksen, niin yksinkertaista se on.
Jos siis koet olevasi valmis vääntämään mahdollisesti paljonkin huollon, Applen ja kuluttaja-asiamiehen kanssa muutaman satasen tähden vaikka takkiin saattaa tullakin niin et tarvitse AppleCarea. Tai jos koet olevasti kykeneväinen diagnosoimaan koneen ongelmat ja hankkimaan tarvittavat varaosat halvalla sekä osaat vaihtaa ne. Voin muuten kertoa että helponkin tuntuiset diagnoosit ovat toisinaan menneet pieleen ja vika on ollut jossain ihan muualla... Silloin kun on ostanut turhaan varaosia sen AppleCaren hinnalla eikä ongelma ole ratkennut niin voi miettiä että olisiko asia kannattanut sittenkin jättää valtuutetun huollon murheeksi. Plussana voi hinnoitella työtuntinsa mitä on asiaan käyttänyt, olen huomannut että yrittäjät ainakin hallitsevat moisen taidon minkä takia moni ei sitä AppleCarea pahemmin mietikään vaan ottaa sen suoraan vaikkei kone edes tulisi firman nimiin.
Lopultahan kaikki on kiinni siitä paljonko on rahaa, vapaa-aikaa ja kärsivällisyyttä ottaa se riski että jotain hajoaa. Nykypäivänä elektroniikka on sen verran monimutkaista että edes Apple ei kykene toimittamaan täysin virheettömiä tuotteita vaan jotain voi aina sattua, olkoon se sitten 2,5kk, 2,5 vuotta tai 10 vuotta ostopäivästä.
Jos alkaa hinnoittelemaan omaa aikaansa niin kokonaiskustannukset saattavat äkkiä nousta yli sen AppleCaren hinnan ja stressihermokin ärtyy takuuvarmasti. Ja jos korjaus ei mene virhevastuun piikkiin niin lähes huolto kuin huolto tulee maksamaan jo sen AppleCaren verran. Lisäksi se kuluttajansuoja on yleensä noin kaksi vuotta ostopäivästä, kolmannen vuoden kanssa saa tapella jo tosissaan kun taas AppleCare ei ota kantaa onko kone kaksi päivää yli vuoden vai kaksi päivää vaille kolme vuotta. Lisäksi AppleCareen sisältyy se todella laadukas puhelintuki vaikka suomalaiseen mentalieettiin kuuluukin ennemmin kolmen tunnin googletus, virittely ja kiroilu kuin kymmenen minuutin puhelinsoitto tekniseen tukeen...

Jos tuntuu huijaukselta niin tuntukoon, monella firmallahan on vain 6kk takuu, vaikka esim. soitinpuolella (mm. monet efektivalmistajat) jossa laitteiden oletettu elinikä on jopa kymmeniä vuosia - eli ihan hyvin ne pullat ovat uunissa loppuviimein. Elinikäiset takuut puolestaan ovat lähinnä laitteilla jotka maksavat pari dollaria valmistaa ja joita näin ollen voi jakaa ilmaiseksi ihan rauhassa ilman että tuntuu missään. Applen takuu on vuosi ja koneelle saa halutessaan 2v lisää huoltoturvaa sekä laajennetun puhelintuen ostamalla huoltosopimuksen, niin yksinkertaista se on.
Jos siis koet olevasi valmis vääntämään mahdollisesti paljonkin huollon, Applen ja kuluttaja-asiamiehen kanssa muutaman satasen tähden vaikka takkiin saattaa tullakin niin et tarvitse AppleCarea. Tai jos koet olevasti kykeneväinen diagnosoimaan koneen ongelmat ja hankkimaan tarvittavat varaosat halvalla sekä osaat vaihtaa ne. Voin muuten kertoa että helponkin tuntuiset diagnoosit ovat toisinaan menneet pieleen ja vika on ollut jossain ihan muualla... Silloin kun on ostanut turhaan varaosia sen AppleCaren hinnalla eikä ongelma ole ratkennut niin voi miettiä että olisiko asia kannattanut sittenkin jättää valtuutetun huollon murheeksi. Plussana voi hinnoitella työtuntinsa mitä on asiaan käyttänyt, olen huomannut että yrittäjät ainakin hallitsevat moisen taidon minkä takia moni ei sitä AppleCarea pahemmin mietikään vaan ottaa sen suoraan vaikkei kone edes tulisi firman nimiin.
Lopultahan kaikki on kiinni siitä paljonko on rahaa, vapaa-aikaa ja kärsivällisyyttä ottaa se riski että jotain hajoaa. Nykypäivänä elektroniikka on sen verran monimutkaista että edes Apple ei kykene toimittamaan täysin virheettömiä tuotteita vaan jotain voi aina sattua, olkoon se sitten 2,5kk, 2,5 vuotta tai 10 vuotta ostopäivästä.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 23.11.2007 klo 10.39
Re: Mac Mini MC239K/A ja AppleCare Protection Plan tarpeellisuus
Viesti Kirjoittaja tliedes »
verkkokauppa.comissa näyttää olevan kaksikin pakettia minille apple carea, toinen kympin kalliimpi, kumpiko noista pitäs ottaa, vai onko sillä merkitystä?
Niin ja tuli sellanen mieleen, kun itse en ollut konetta ostamassa niin kone ei taida olla minun nimissä, vaikuttaako se jotenkin huoltoon, ostokuitissa kun on eri nimi.
Niin ja tuli sellanen mieleen, kun itse en ollut konetta ostamassa niin kone ei taida olla minun nimissä, vaikuttaako se jotenkin huoltoon, ostokuitissa kun on eri nimi.
Macbook Pro Late 2011
Mac Mini Late 2012
Mac Mini Late 2012
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Re: Mac Mini MC239K/A ja AppleCare Protection Plan tarpeellisuus
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ja toisaalta täällä Hompussa on eri ketjuissa suuri joukko raportteja, joissa asiakas on saanut sovittua virhevastuukorjauksen käytännössä Applen tukinumeron kanssa, joten läheskään aina ei tarvitse tapella ollenkaan. Tärkeintä näyttäisi olevan se, että puhuu kuluttajansuojalaista ja virhevastuusta eikä ala sekoilla jatketuista takuista tai vastaavista. Tietysti kuluttajan on myös oltava varma ettei ole kolhinut tai ronkkinut konettaan rikki, sehän on kai päivänselvää pelkällä arkijärjelläkin? Tuo atheoksen näkemys on siis kovin synkkä siihen nähden mikä on yleinen todellisuus ollut. Apple on varmasti hyvin kärjessä, jos verrataan eri tietokonemerkkien suhtautumista virhevastuuseen kuluttajan kannalta.atheos kirjoitti:Lisäksi kuluttajansuojassa sen takuun jälkeen on kuluttajan velvollisuus kyetä osoittamaan että koneessa on valmistusvika joka on ollut siinä jo ostohetkellä, se ei siis ole mikään takuun jatke vaan ainoastaan pidennetty reklamaatioaika valmistusvirheestä. Osoittaminen tapahtuu valtuutetun huollon diagnoosilla joka yleensä maksaa asiakkaalle mikäli vikaa ei pystytä osoittamaan tai se voi johtua vääränlaisesta käytöstä, esim. koneessa on kolhuja tai naarmuja jotka kielivät huolimatonta käyttöä. Ja koska Apple (tai mikään muukaan valmistaja) ei mielellään maksa tarpeettomia huoltoja niin nuohan syynätään sitten todella tarkkaan, kuten Matti Niemelä sanoi niin kova kovaa vastaan. Kyllä Apple osaa noista vääntää jos on tarvis.
Tietääkseni mitään Applen virhevastuupolitiikkaan liittyvää ei myöskään ole ollut kuluttajaviranomaisen mustalla listalla, mikä sekin viittaa siihen että Mac-asiakas yleensä saa oikeutta.
Ei eBayn halpa AppleCare silti mikään turha ostos ole, onhan siinä puhelintukikin. Apple-hintainen AC on kyllä etuihinsa nähden kalliihko, vaikka jämyt ja Apple niitä kuinka kiljuen kauppaisivat. Ja kerrataan taas, että jos on ostanut koneensa kotimaasta Nordean omalla MC- tai Visa-luottokortilla, ei välttämättä tarvitse mitään lisäturvaa korttiin sisältyvän 4,5 vuoden mittaisen vakuutuksen ansiosta.
Edit: Muistettakoon vielä, että koko virhevastuun ideahan on siinä että koneen tulee kestää normaalissa käytössä ja asiallisesti pidettynä kohtuullinen aika, ei se että aletaan vaatia kuluttajaa juurta jaksain todistamaan valmistusvian olemassaoloa, kun hänellä ei siihen muita keinoja ole kuin toimittaa laite huollon (eli tavallaan riidan vastapuolen edustajan!) arvioitavaksi. Kohtuullinen kestoaika ei Apple-tietokoneen tapauksessa mitenkään voi olla yksi ainoa vuosi, ja kuluttajalla on todellakin syytä odottaa että Mac kestää vähintään pari vuotta ilman sentinkään lisäinvestointeja.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
7 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit