MacBook Pro 15" hankinta
-
MacBook Pro 15" hankinta
Viesti Kirjoittaja Maikke »
Olen jo muutaman vuoden himoinnut siirtymistä ikkunasta mac maailmaan ja nyt olen vihdoinkin päättänyt tehdä sen. Olisi tarkoitus laittaa tammi/helmikuussa MacBook Pro 15" ja time capsule tilaukseen.
Hieman tarvisin kylläkin neuvoja millä spekseillä kone kannattaisi ottaa. Lähinnä tuo näytönohjain hämmästyttää. Onko siis tuosta toisesta näyttiksestä suurtakin hyötyä? Kone tulee mulle kotiin. Suurrimaksi osaksi kuuntelen musiikkia ja katselen leffoja, mutta teen myös töitä koneella. Jotenka Adobe CS4 ohjelmia tulee käytettyä. Pelaamisen olen jo unohtanut aikoja sitten. Eli riittääkö mun käyttöön tuo NVIDIA 9400 vai onko 200 euron panostus sen arvoista? Isompi kovalevy, nopeampi prossu... Näytössä olen kallistumassa matan puolelle.
Onko noihin MBP uudistus huhuihin uskomista? Kannattaako mun vielä hieman lykätä tuota hankintaa ja odottaa, että päivitetty versio tulee markkinoille?
-
Re: MacBook Pro 15" hankinta
Viesti Kirjoittaja supreme »
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
Magic mouse
iPod nano 4gb
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Samoin tein vaan kauppaan. Häviät vaan rahaa, kun joudut vanhoilla römpeleillä touhuamaan siihen asti kunnes uudet tulee ja niissä saattaa olla lastentautejakin. 2-3 kk (tai 6 kk) tehokäytölle voi itse kukin laskea hintaa. Ulkoisesti eivät varmasti muutu ja kun ostat, hyvä idea on ottaa se mattanäyttö - et kadu.
Kovalevyä ja muistia saa jälkikäteen helposti lisättyä vaikka itse tai verkkiksessä. Kannattaa ehkä harkita sitä 17" mallia, jos vain rahkeet rittää. Isompi näyttö (1920x1200) ja pidempi akkukesto.
-
Viesti Kirjoittaja willwill »
Ja komppaan kanssa sitä et mieluummin sarjansa viimeinen kuin eka, sama pätee myös autoihin.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Itse koneet päivittyvät kun päivittyvät, en minä näe että noihin tulisi mitään mielettömiä parannuksia. Nopeampaa prossua, isompaa kiintolevyä ja sitä tavallista. Nykyiset koneet tuskin hoitavat kuvailemiasi tehtäviä juurikaan sen huonommin mutta ainahan odotella saa jos tahtoo eikä kiire ole, varsinkin kun nuo saattavat tuossa ensimmäisen neljänneksen aikana hyvinkin päivittyä.
Näytönohjainasia on kriittinen vasta jos käyttää softia jotka osaavat näytönohjainta käyttää, Photoshopissa on kyllä joku "3D Acceleration"-täppä mutta se ei tainnut vaikuttaa 2D-kuvien käpistelyyn vielä millään tavalla. Käyttiksessä on tietty OpenCL-rajapinta joka mahdollistaa näytönohjaimen valjastamisen yleiseenkin laskentaan pelkän 3D:n sijaan mutta softatuki on vielä suhteellisen olematon joskin kasvanee ensi vuonna ihan kivasti.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Hmm. En oo koskaan edes ajatellut että tuollaisista tarvis murhetia. Kai se "oikea" akkukäyttö liittyy jonnekin 90 luvulle.atheos kirjoitti:... eikä tarvitse miettiä akkukestoja, akun oikeaa käyttöä, kalibrointeja tai muutakaan.

-
Viesti Kirjoittaja VilleK »
Mitenkäs on näiden iMaccien näyttöjen laita? Itse olen siinä uskossa, että jos vähänkään meinaa kuvankäsittelyä tehdä, niin se näyttö ei ole kummonen siihen hommaan? Eikö noissa ole kuitenkin tn-paneelit? Voi toki korjata jos olen väärässä.atheos kirjoitti:Ja kotikäyttöön jos kone tulee niin kannattaa muistaa että iMaceissa on selkeästi enemmän tilaa ja vääntöä sekä merkittävästi isompi ja parempi näyttö vähemmällä rahalla (no okei, mattaa ei iMaciin saa) eikä tarvitse miettiä akkukestoja, akun oikeaa käyttöä, kalibrointeja tai muutakaan. Eli harkitse nyt vielä muutaman kerran että paljonko sitä liikuteltavuutta oikeasti tarvitsee. Lisäksi päivittyivät suht äskettäin joten ei tarvitse ihan heti miettiä tulisiko kohta uudet.
*EDIT* Näköjään on IPS-paneeli. Mun mututuntuma on silti se, että noista näytöistä on ollu aika paljon marinaa ympäri internettiä. Kannattaa käydä vaikka kaupassa tsekkaamassa miellyttääkö värientoisto. Itsellä on ollu käytössä HPn LP2475w joka on vallan erinomaisen mahtava S-IPS paneelilla varustettu mattanäyttö. Suosittelen kyllä MBPn kaveriksi.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Näin on näreet. Jos näppärä siirrettävyys riittää, iMacissa saa paljon enemmän konetta halvemmalla. Toimitusaika saattaa sitten toistaiseksi olla viikkojakin pitempi kuin läppäreissä.atheos kirjoitti:Ja kotikäyttöön jos kone tulee niin kannattaa muistaa että iMaceissa on selkeästi enemmän tilaa ja vääntöä sekä merkittävästi isompi ja parempi näyttö vähemmällä rahalla (no okei, mattaa ei iMaciin saa) eikä tarvitse miettiä akkukestoja, akun oikeaa käyttöä, kalibrointeja tai muutakaan. Eli harkitse nyt vielä muutaman kerran että paljonko sitä liikuteltavuutta oikeasti tarvitsee. Lisäksi päivittyivät suht äskettäin joten ei tarvitse ihan heti miettiä tulisiko kohta uudet.
i-neliytimet ovat kyllä tulollaan ja voivat hyvinkin ilmestyä jo seuraavaan MBP-linjaan. Parannus nykyiseen on siinä tapauksessa sangen huomattava, etten sanoisi jopa odottamisen arvoinen. Ja siinä samallahan nykymalleja myydään yhtäkkiä paljon halvemmalla kuin nyt, jos kuitenkin tuntuu siltä että tämän päivän MBP-linja piisaa. Ei oo helppoo...atheos kirjoitti:Itse koneet päivittyvät kun päivittyvät, en minä näe että noihin tulisi mitään mielettömiä parannuksia.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Haha, omakehu.VilleK kirjoitti:*EDIT* Näköjään on IPS-paneeli. Mun mututuntuma on silti se, että noista näytöistä on ollu aika paljon marinaa ympäri internettiä. Kannattaa käydä vaikka kaupassa tsekkaamassa miellyttääkö värientoisto. Itsellä on ollu käytössä HPn LP2475w joka on vallan erinomaisen mahtava S-IPS paneelilla varustettu mattanäyttö. Suosittelen kyllä MBPn kaveriksi.
On ne iMacin paneelit ihan ensiluokkaisia silti, vaikka olekin nurinaa löytänyt.
-
Nyt siis kone on pakko hankkia ja kaiken lisäksi se pitäisi saada heti käyttöön. Nopea kierros Kotkan kaupoissa tuotti sellaisen tuloksen, että yksi MBP 15" löyty hyllystä. Tuo siis paremmalla näytönohjaimella, mutta kiiltävällä näytöllä. Sit just soitin MacPeopleen ja toimitus ajaksi mattanäytölle annettiin 2-4 viikkoa. Kysymys nyt onkin pystyykö tolla kiiltävällä näytöllä tekemään töitä? Meikän työ on pääsääntöisesti ohjelmointia, mut teen myös webbigraffaa.
En siis todellakaan voi olla ilman konetta 2-4 viikkoa.
-
Viesti Kirjoittaja VilleK »
Pystyy jos työpiste on tähän tarkoitukseen sopivasti valaistu. Kiiltävä näytön pinta toimii peilinä kaikelle kirkkaalle, eli on vähän ikävää jos sun takana on ikkuna tai joku kirkas valo. Muista myös se että jos lähellä on ikkuna, niin se oma kroppa voi toimia kirkkaana valona ja näet ruudusta vaan peilikuvasi. Suosittelen kokeilemaan jonkun kaverin läppärillä.Maikke kirjoitti: Kysymys nyt onkin pystyykö tolla kiiltävällä näytöllä tekemään töitä? Meikän työ on pääsääntöisesti ohjelmointia, mut teen myös webbigraffaa.
-
Rouvan Airia on tullut käytettyä paljonkin, eikä kertaakaan ole tullut mieleen että kiiltävä näyttö jotenkin estäisi tai edes rajoittaisi työn tekemistä sillä koneella. Rouvakaan ei ole ikinä valittanut näytöstä.Maikke kirjoitti:Kysymys nyt onkin pystyykö tolla kiiltävällä näytöllä tekemään töitä? Meikän työ on pääsääntöisesti ohjelmointia, mut teen myös webbigraffaa.
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Mites Apple Storesta tilaamalla, siellä lupailisivat mattanäytöllä ajaksi 3 päivää (+ toimitus joka on yleensä päivän tai pari)?Maikke kirjoitti:Nyt tuli koneen hankinta ajankohtaiseksi. Aamulla pc:n näytöllä oli melkoinen määrä ylimääräisiä viivoja. Käynnistin koneen uudelleen ja kas kummaa memory erroria pukkasi näytölle. Taisi emolevy mennä koneesta, eikä konetta enää kannata korjata. Alkaa olla sen verran vanha masiina.
Nyt siis kone on pakko hankkia ja kaiken lisäksi se pitäisi saada heti käyttöön. Nopea kierros Kotkan kaupoissa tuotti sellaisen tuloksen, että yksi MBP 15" löyty hyllystä. Tuo siis paremmalla näytönohjaimella, mutta kiiltävällä näytöllä. Sit just soitin MacPeopleen ja toimitus ajaksi mattanäytölle annettiin 2-4 viikkoa. Kysymys nyt onkin pystyykö tolla kiiltävällä näytöllä tekemään töitä? Meikän työ on pääsääntöisesti ohjelmointia, mut teen myös webbigraffaa.
En siis todellakaan voi olla ilman konetta 2-4 viikkoa.
-
Viesti Kirjoittaja juhagoespro »
Olen itsekkin suunnitellut mbp 15" hankkimista, osaako joku sanoa onkohan noista joku uusi mallisto pian tulossa?
Ei vain kiinnostaisi investoida sitä 1600€ huomatakseni vaan että saman mallin olisi saanut halvemmallla tai paremman samalla hinnalla parin viikon päästä.
-
Apple osais...juhagoespro kirjoitti:http://guides.macrumors.com/MacBook_Pro_Buyer%27s_Guide
Olen itsekkin suunnitellut mbp 15" hankkimista, osaako joku sanoa onkohan noista joku uusi mallisto pian tulossa?

Todennäköisesti alkuvuodesta linja päivittyy. Epätodennäköisempi skenaario on kevät. Kesän todennäköisyys on nolla.
-
Elektroniikkaahan ei ikinä sinäänsä kannata laittaa rahaa, joska se ei säilytä arvoa ollenkaan. Kaupasta kun ulos kävelet niin arvo tippuu tyylin 30 pinnaa. Tekniikka kehittyy kokoajan ja uusia malleja/versioita tulee markkinoille. Ei niitä edes kannata ajatella. Käyt vaan tilaamassa sen koneen itelles.
-
Viesti Kirjoittaja larpa »
Kyllä minä ainakin tässä vaiheessa odotan vuoden alkuun. Apple ei noita koneitaan ihan joka kuukausi päivittele, niin ehdottomasti kannattaa odottaa Tammikuulle, pärjää sillä sitten vähän pidempään. Olettaen, että koneen hankinnalla ei ihan hengenhätä ole.Maikke kirjoitti:Itehän just eilen tilasin MBP 15" (paremmalla näytönohjaimella), AppleCare Protection Planin, Time Capsulen ja Magic Mousen. Kokonaishinta oli myös sen mukainen.
Elektroniikkaahan ei ikinä sinäänsä kannata laittaa rahaa, joska se ei säilytä arvoa ollenkaan. Kaupasta kun ulos kävelet niin arvo tippuu tyylin 30 pinnaa. Tekniikka kehittyy kokoajan ja uusia malleja/versioita tulee markkinoille. Ei niitä edes kannata ajatella. Käyt vaan tilaamassa sen koneen itelles.
-
Tuolla myyntiosastossa on kauppa, jossa 699 egen tarjous-MacBookin ostaja sai koneestaan muutaman päivän päästä myydessään hieman enemmän kuin oli maksanut. Tai ainakin väitti saaneensa.Maikke kirjoitti:
Elektroniikkaahan ei ikinä sinäänsä kannata laittaa rahaa, joska se ei säilytä arvoa ollenkaan. Kaupasta kun ulos kävelet niin arvo tippuu tyylin 30 pinnaa.
Ja toinen, jossa myytiin avaamaton iMac eteenpäin Storen opiskelijahinnalla ilman tappiota myyjälle.
Kyllä siihen tuokio menee, ennen kuin kahden tonnin Macci pitää 1400 eurolla myydä. Etenkin jos on maksanut kohtuullisemman hinnan kuin Store-ovh:n. Ja vielä etenkimmin jos on ostanut koneensa pian julkistuksen jälkeen.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Ei voi muuta kuin hämmästellä koneen viimeistelyn tasoa! Mulla oli tossa kaverin 17" Acerin läppäri lainassa ja se on MBP:n verrattuna niin muovinen lelu.
-
MacBook Pro 15" hankinta
Viesti Kirjoittaja ipalainen »
Ensimmäinen tyhmä kysymys liittyisi tuohon "nukkumis" -valoon. Kuuluuko sen vilkkua koko ajan? Mielestäni kaverin koneessa se himmenee pikkuhiljaa ja sammuu lopulta kokonaan. Okei, naurakaa vaan
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Sen kuuluu himmetä ja kirkastua jatkuvasti. Valon kirkkaus riippuu myös ympäristön valaistuksesta (jos kansi on auki).ipalainen kirjoitti:Ensimmäinen oma mac saapui eilen Apple Storen kautta. MacBook Pro 15" matta-näytöllä. Pankkilakko hidasti maksun suorittamista, samoin nämä pyhät tässä välissä. Mutta silti jouhevaa toimintaa kotiovelle saakka. Ja PC:n jälkeen en tosiaan kadu hankintaani vaikka pienen omaisuuden tähän saikin sijoittaa.
Ensimmäinen tyhmä kysymys liittyisi tuohon "nukkumis" -valoon. Kuuluuko sen vilkkua koko ajan? Mielestäni kaverin koneessa se himmenee pikkuhiljaa ja sammuu lopulta kokonaan. Okei, naurakaa vaan
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka