Jos pitää Nokiasta niin pitää tästäkin, symbianista tutut jutut ovat tässäkin mukana, hyvässä ja pahassa. Käytettävyys on kahdestakin syystä aivan kauhea. Ensinnäkin kosketusnäyttö on ihan persiasta, ei sitä ilman stylusta viitsi edes käyttää, toiseksi käyttöliittymä on hitaanoloinen ja ei todellakaan niin sliipattu kuin iPhonen, ei lähellekään. Koko käyttöliittymä huutaa uudelleensuunnittelua, tämä nykyinen on kyllä niin Nokiaa, niin Nokiaa. Käytettävyydessä iPhonen vie pisteissä voiton 9-5. Kuinka Nokia voikaan olla näin kaukana edelleen, ei voi tajuta? Ihan hämmentynyt olo on kuin odotti edes olisi jollain tavalla pystynyt laittaa iPhonelle kampoihin mutta ei kun ei, ja pahin moka on todella huono käytettävyys.

En tiedä kenelle tuo N900 on suunnattu, kenties ainoastaan sellaisille jotka ovat jo nyt tyytyväisiä Nokian monimutkaisuuteen tai sellaisille jotka eivät tiedä paremmasta? Olen todella pettynyt tähän ja nyt tuntuu todella pahalta Nokiaa ajatelleen, jäljessä ovat ja kaukana!?

![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
EDIT: Unohdin sanoa että N900 tuntuu todella vanhanaikaiselta ja paksu ja painavahan tuo laite myös on. Selaimen pyöritettävä zoomkin oli liian pienin askelin etenevä mutta ehkä sitä voi jostain säätää? Ohjelmia ladatessa huomasin että ohjelmakuvaukset olivat pääsääntöisesti lyhyet, etenkin jos on tottunut iPhonen AppStoren ohjelmakuvauksiin, onko Applen laadunvalvonnalla (isoveli valvoo vai miten nyt haluatte sen sanoa) tästä kiitettävä? Itse en myös ymmärrä mantraa avoimuudesta että miten se nyt on käyttäjän näkökulmasta niin kova juttu? Itse olen löytänyt kasoittain hyviä ilmaisia ohjelmia iPhonelle joten en ihan ymmärrä, potentiaaliako tarkoitetaan vai mitä?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
En ole iPhonen uskovainen mutta uskon iPhonen olevan käyttäjän kannalta edelleen paras laite markkinoilla (Android testaamatta).