-T- kirjoitti:TheKraken kirjoitti:Jos nyt tässä joku voidaan v*ttuiluksi laskea, niin katsoisin tämän Nokian uusimman tempauksen sitä olevan. Nimittäin noita (varsinkin käyttöliittymä) patentteja kun rikkoo tosiaan varmaankin jokainen vastaavia laitteita valmistava. Tällainen juttu ei jenkkilän oikeusistuimessa oikein välttämättä nimittäin mene läpi.
Ja tiedossahan on, että merkittävimmät laite-/ohjelmistovalmistajat eivät maksa mitään näistä patenteista? Onko tiedossa, että esim. Sony, SonyEricsson, Samsung tai Creative käyttävät kyseisiä patentoituja tekniikoita ilman mitään hyvityksiä Nokialle? Onko ne Applen vastauksessa olleet wanhat patentit myös "arvottomia", kun niitä on mahdollisesti käytetty ties kuinka monen yrityksen toimesta "oikeudetta"?
Varmaksihan en tietenkään tätä voi tietää, mutta eiköhän Nokia olisi heti Applelle ko. patenteista nurissut, jos yleinen käytäntö alalla olisi noista maksaa. Tässä puhutaan nyt kuitenkin myös tietokoneistakin, joita valmistaa melkoisen monta eri tahoa. Melkein joka puljun pöytälaatikostahan noita patentteja löytyy, joita rikotaan ties missä yhteyksissä maailmalla ja tätä katsellaan läpi sormien, kunnes ne sitten kiskaistaan pöytään siinä vaiheessa kun yritetään firmalta joko saada jotain vaihtokauppoja aikaan tai jotain muuta hyötyä. Ihan samanlaista puolityhjää uhittelua se Applen vanhojen patenttien pöytään kiskominen oli minun nähdäkseni heidän osaltaan: Yritetään saada aikaan jonkinlainen sopimus ja nämä patentit lyödään pöytään neuvotteluvaltteina, ilman sen suurempaa oikeaa toivetta siitä, että joku näistä jotain maksaisi.
Mitään sääntöä asiasta ei ymmärtääkseni ole, mutta sellaisen kuvan minä olen muutaman jenkkilän laki-ihmisen suusta kuullut (en nyt muista tähän hätään missä yhteydessä ja keneltä), että oikeuksien puolustaminen jälkikäteen on varsin nihkeää (ja voisin olettaa, että varsinkin silloin jos kohdistaa sen kanteen vain yhteen rikkojaan eikä koko alaan, kuten tässä tapauksessa uskoisin olevan). Tietenkin jos on joku hyvää syy (emme huomanneet rikkomuksia aiemmin tms.) niin asia voi olla aivan eri. Jos kuitenkin tilanne on se, mitä minä epäilen, että Nokia ei ole muita valmistajia noista aiemmin haastanut ja tähän asti on rikkomuksia katsellut läpi sormien, niin siinä on vähän tuomarille perustelemista miksi juuri nyt tässä tapauksessa asiaa ollaan eteenpäin viemässä. Jos nyt oletetaan, että muutkaan valmistajat eivät maksuja maksa niin ei ole kovin oikeudenmukaista kenenkään kannalta, että ainoastaan Apple tällaisessa tilanteessa on kanteen kohteena ja yritetään saada esim. tuontikiellolla pakotettua maksut maksamaan.
Enemmänkin minä nyt näen tuon Nokian uhkailuna saada Apple lompakkonsa (ja mahdollisesti patenttisalkkunsa) nyörejä höllentämään näissä aiemmin mainituissa asioissa, kuin ihan oikeana yrityksenä saada Apple noistakin jotain maksamaan, jos asia oikeuteen asti menee. Applen tuntien olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että ihan tuosta vain Apple ei moisen painostuksen alla taivu ja ylipäätään syyt jättää maksut maksamatta olivat varmastikin, Applen vinkkelistä, hyvät. Sen verran huono bisnesveto ne olisi muutaman sentin per luuri säästöjen takia jättää maksamatta ja toivoa, että Nokia ei muka asiaan puuttuisi. Kyllä tässä joku isompi agenda on taustalla (tai sitten se Jobsin holtittoman suuri ego

).
Mielenkiintoista tätä on kyllä seurata, mutta eipä kannata tulosten kohdalla henkeään pidätellä. Tietenkin on aivan mahdollista, että ITC yhtäkkiä päättääkin Applea rankoa oikein kunnolla ja pistää vehkeet tuontikieltoon ja tämä voi muuttaa tilannetta todella radikaalisti, mutta jotenkin en tähän usko. Applella on kuitenkin tässä, niin väärältä kun se voi tuntuakin, varsin vahva "kotikenttäetu".
spiidi78 kirjoitti:Mitähän nää käyttöliittymäpatenttirikkomukset mahtaa edes olla?

Mitä muuta Nokia on tehnyt viimoset 10 vuotta käyttöliittymissä kuin pelkkää p*skaa? Appleko sitä on muka halunnut kopioida?
No kyllähän se joku mp3-valmistaja (olisiko Creative ollut? EDIT: Ei ollut tämä Creativen patenttijuttu se mitä minä tarkoitin, vaikkakin heillä tämä iPodiin liittyvä juttu oli, mikä sovittiin salien ulkopuolella) yritti tuossa pari vuotta sitten, siinä vaiheessa kun iPodeja oli jo tehty aika monta sukupolvea ja myyty aika monta miljoonaa, Applea ahdistella sillä, että heillä on patentti musiikin esittämiseen mobiilisoittimessa kategorioittain. Kyseessä siis voi olla ihan vastaavat naurettavan pienet patentit. Ei välttämättä mitkään suuret innovaatiot. Usein patentit ovat myös hyvin kyseenalaisia. Se, että patentti on myönnetty ei vielä takaa sitä, että patentti pitäisi oikeussalissa.
Pidän kuitenkin hyvin epätodennäköisenä, että esim. noiden käyttöliittymäpatenttien kohdalla Apple olisi ainut joka näitä ei Nokialle maksa tai että muut valmistajat eivät näitä patentteja rikkoisi.
EDIT: Niin se piti sanoa, että on aivan varmaa, että Apple penkoo pöytälaatikostaan vähintään tuplaten enemmän patentteja, joita heidän mielestään Nokia rikkoo. Kyllä niitä siellä piisaa
EDIT2:
http://www.nytimes.com/2009/12/28/busin ... .html?_r=1
Tässä muuten hyvä juttu noista älypuhelinpatenttikuvioista ylipäätään. Pistää miettimään onko touhussa enää mitään järkeä