AppleFarmer jo vastailikin aika kattavasti, mutta muutama oma lisäys edfelliseen:
milia kirjoitti:Eli tarvisin (pikaisesti) kannettavan opiskeluun ja arkikäyttöön. En osaa kuitenkaan päättää otanko MacBookin vai MacBook Pron, ja jos pron niin näytöllä 13 vai 15. Ja olen tietokoneista muutenkaan juuri mitään ymmärrä ja olen lisäksi ihan mäkkineitsyt, joten apua kaipailisin myös tuon kokoonpanon kanssa. Eli onko tuo pro paljonkin kestävämpi ja muutenkin parempi kuin muovinen? Ja riittääkö 13" näytöksi (kun budjetti ei oikein tahtoisi riittää isompaan)?
Tuskin isompaa näyttöä kannettavaan tarvitset, mutta isoimmat erot Pron eduksi ovat: Alumiininen runko, Firewire -portti, SD -kortinlukija, korkeampilaatuinen näyttö. Kannattaa siis miettiä, ovatko nuo parannukset hinnanlisäyksen arvoisia.
Kovalevyn valinnassa minulla on ehkä suurimmat ongelmat. Minulla on Samsungin 250 GB:n ulkoinen kovalevy, joten en varmaan ihan suurimmasta päästä sitä muistia tarvitsisi, vai? Käyhän muuten tuo samsung macciin? Lähinnä musiikkia varmaan tallentilisin, jonkun verran myös kuvia ja ehkä elokuviakin, mutta kovin tarkasti en osaa arvioida muistin tarvettani.
Oma suositukseni olisi tosiaan 250 GB sisäinen kovalevy koneeseen ja tuon ulkoisen käyttäminen TimeMachine varmuuskopiointiin.
Ja sitten tuo suoritin. Hintaa esim MBP 13":n mallien välillä on melko paljon, joten onko tuo tehokkaampi suoritin hintansa arvoinen? Mihin se oikeastaan edes vaikuttaa?
Erot ovat arkikäytössä sen verran marginaalisia, etten uskoisi olevan hinnan lisäyksen väärtiä käytössäsi.
Mitään ylimäärääisiä ohjelmia (iWork yms) ja adaptereita en kai tarvitse (?). Entä kannattaako tuosta aplle care protection planista maksaa ylimääräistä?
Ohjelmien tarve riippuu ihan siitä, mihin konettasi käytät. Toki iWorkille on ilmainen vaihtoehto esim. OpenOffice, mutta ihan mainio paketti iWork on. Adapterien tarve riippuu ihan ulkoisista laitteista, esim. jos suunnittelet ulkoista näyttöä koneen oman näytön lisäksi, täytyy sille todennäköisesti hankkia sopiva adapteri. AppleCaren hankkimiseenhan on onneksi vuosi aikaa, mutta ostaahan sillä pari vuotta lisää mielenrauhaa takuun jatkoksi. Tosin Suomessa on jo valmiiksi pätevä kuluttajansuoja tukena...
Ja sitten jotku vielä puhuu täällä jostain mattanäytöistä yms. En kuitenkaan näe applen sivuilla mitään juttua siitä. Mitä eroa nuissa näytöissä on, mikä kannattee ottaa ja mistä sen voi siis valita?
13" malleissa on aina lasinen näyttö, joten valintaa ei tarvitse paljon miettiä. Se pitääkö matasta vai kiiltävästä on makuasia. Itse pidän kannettavassa enemmän kiiltävästä lasista, sillä sen avulla saadaan parempi kontrasti ja kannettavan kanssa mahdolliset heijastukset saa kuitenkin helposti ohjattua pois silmistä kääntämällä konetta.
Niin ja jostain olin lukevinani jotain opiskelija-alennuksista. Onko tuo alennus totta ja jos on miten sen voi saada?
Ainakin AppleStoren edu osasta, yliopisto-opiskelijat Lyyran kautta ja useimmilta jälleenmyyjiltä myös kysymällä.