Jaa-a, tarkkaa syytä en osaa kyllä sanoa mutta hinta on yksi mikä vaikutti päätökseen. Jos SX10 IS olisi maksanut sen 349 € niin olisin ehkä voinutkin ostaa sen mutta hinnalla 379 € ja lukemani mukaan huonolla muotoilulla kädelle sekä huonolla sijoittelulla SD-kortille tripodia suunnitellen päädyin sitten SX1 IS. Henkilö jonka kanssa juttelin ei kyllä varsinaisesti perustellut ehdostustaan SX1 IS koskien, kumma kyllä.
Itse laitteeseen olen ollut tyytyväinen mutta noise tulee vähän liian vahvasti esille. Tämä kannattaa tosiaan testata ja vaihtaa kamera P-tilaan heti käyttöönoton yhteydessä kiekosta, kuten kanavalla minulle mainittiinkin. ISO-tilat kannattaa käydä kunnolla läpi, sekä salamalla että ilman. Kuvanlaatu on mielestäni kyllä aika hyvä, myöskin zoomilla. Digitaalinen zoom muuten sitten pois, se on pelkkää roskaa. Sen saa asetuksista pois päältä ettei tule vahingossakaan käytettyä sitä.
Akun kesto (tai no pattereiden) on kyllä erittäin huono. Sinänsä ymmärrettävää tällaiselta laitteelta mutta 160 kuvaa peruspattereilla? Enpä tiedä montako salaman kanssa otettua kuvaa tuohon sisältyy mutta tähän mennessä patterit on loppunut jo kahdesti ja nyt olen menossa ostamaan Sanyon Enloope-pattereita eli ladattavia tilalle. Lukemani perusteella noihin kannattaa sijoittaa rahaa.
Kameran mukana tuli myöskin ohjelmisto mitä voisi käyttää mutta valitettavasti se ei toimi Snow Leopardin kanssa. Kuvat pitää siis tuoda erikseen vaikka Esikatselulla tai Adobe Bridgellä. Se mitä sain Canonin ohjelmistosta testattua oli kyllä niin kuraa että hyvä vain että ei toimi, kuvien lataaminen pelkästään kuvakkeina kesti niin kauan ja jumitti että huh huh.
Videokuva toimii ihan hyvin, saa katselukelpoista materiaalia mutta äänenlaadulta ei kannata odottaa ihmeitä. En tiedä saako tuohon ulkoista mikkiä vaiko ei mutta en aio käyttää kameraa muutenkaan videoon oikeastaan yhtään. Käsittääkseni mikin saa kyllä pois päältä kumminkin.
Eli jos minulta kysytään niin kannattaa käydä kokeilemassa sekä SX10 IS että SX1 IS ja valita sitten kumman haluaa. SX1 IS on enemmän noisea kuvissa, SX10 IS vähemmän. Muotuilut on taas erilaiset kameroissa ja mielestäni SX1 IS sopii paremmin käteen ja tripodiin kuin SX10 IS. Itse olen tyytyväinen tähän kameraan ja hankinkin piakkoin tähän takuun pidennyksen.
EDIT: Ja tosiaan, jos aikoo käyttää tuota miniHDMI-porttia niin kannattaa etsiä kyllä ihmeessä miniHDMI-HDMI/miniHDMI kulma-adapteri. Tuo nykyinen tapa eli adapterin änkeminen aukkoon vaikuttaa erittäin vaaralliselta mielestäni, jos ajatellaan ko. portin käyttöikää. Patteriluukku voi kanssa olla ensimmäisellä kerralla jäykkä mutta sen oppii heti kun saa sen ensimmäisen kerran auki.