OstaisinkoPowerbookin vai iMacin?
-
OstaisinkoPowerbookin vai iMacin?
Viesti Kirjoittaja auteur »
Opiskelut painavat täällä päälle ja Suomeen jäi vanha PC:ni. Olen käyttänyt yliopistolla nyt mäkkejä ja puuceehen en enää koske tikullakaan. Ajattelin ostaa täältä mäkin, mutta en osaa päättää kumman:
12" Powerbook vai 17"/ 20" iMacin ? Toinen on näppärä kannettava, toinen järeämpi pöytäkone. Onko kenelläkään tullut mitään hankaluuksia kummastakaan mallista? Mahdollista olisi ostaa myös 15" PB, mutta se tulee sitten jo paljon kalliimmaksi. Kannettavaa arvostan, mutta jos se hyytyy heti kun alan hommiin, niin ei sitten se ole mieleinen.
Konetta käyttäisin pääasiassa videoleikkaukseen ja gradun kirjoittamiseen. Järki käskee ostamaan iMacin, mutta kun tulen jo heinäkuussa takaisin kotomaahan, niin se pitää jotenkin saada raahattua mukana. Suomessa tietenkin lisänäyttö sitten tarvittaessa. Muuten jos lisään 12" PB:hen lisänäytön, niin onko siinäkin sitten vain 1024x768 resoluutio? Entäpä mikä on realistinen ero videoleikkauksessa G4 vs. G5 koneilla?
Powerbookin saa täältä hintaan 1432EUR (512muisti) ja iMac 17" 1338EUR / 20" 1658EUR (768muisti). Tulen jenkkilän kautta takaisin ja siellä ne vissiin halpoja vasta olisivatkin, mutta en kestä odottaa niin kauan.. [:S]
Apua kaivaten,
Julius
-
Re: OstaisinkoPowerbookin vai iMacin?
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
-
Viesti Kirjoittaja daffy »
(Itse ostaisin tuossa tilanteessa muutenkin PowerBookin niin selviäisi muutossa helpommalla, tosin videoleikkaus 12" näytöllä voi olla aika tunkkaista varsinkin jos on tottunut kahteen näyttöön + tv-monitoriin.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Itse olen myös pähkäillyt että ostanko kakkoskoneeksi kannettavan vai pöytäkoneen - faktahan on että esim. 15" PB G4:n hinnalla saisi 1,8 Dual G5 pöytäkoneen. Se täytyy vain hyväksyä että kannettava ei ole yhtä tehokas kuin samanhintaiset pöytäkoneet, ja arvioida että haluaako siitä siirreltävyydestä ja käyttömukavuudesta maksaa, ja tarvitseeko tosiaan niitä kaikkia nopean tuplan antamia tehoja.
Itse kun en ole kiireessä niin päädyin odottelemaan G5 PowerBookia - joka _toivottavasti_ julkistetaan kesällä ja saadaan kauppoihin syksyllä (huhupuhetta, älkää perustako ostopäätöksiänne tähän tietoon
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Itse hankkisin nimenomaan tuon pienen PB:n. Raahasin vuoden ajan isompaa konetta koko ajan mukana ja en sitä virhettä enää tee. iBookin näytön jaoin screen spanning doctorilla ja ulkoisena näyttönä käytin sonyn 19 tuuman putkinäyttöä.
Myöhemmin voi ostaa sitten jonkun tehokoneen ykköskoneeksi. Itse hankin DP 1.8 pöytäkoneen ja 20 tuuman Cinema Displayn. Nyttemmin ei kovin isoja hommia jaksa enää iBookilla tehdä ja Sonyn laitoin kierrätykseen - mutta tien päällähän se iBook on mahtava.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Siinä on riittävästi potkua raskaampiinkin hommiin, mutta se on silti kätevän kokoinen. Lisäksi liitännät ovat mainiot, ja siinä on jopa laajennuskorttipaikka.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja PeTe »
Nyt kahden viikon kokemuksella voin varauksettomasti antaa ääneni myös 17" PB:lle. Kone kulkee päivittäin hotellin ja työmaan väliä. Ajoittain laukussa mukana 14" Dell, iPod + erilaista sälää. En ole kyllästynyt kantamaan. Konei ei ole kunnon laukulla liian suuri tai painava (Tai no, joidenkin lentoyhtiöiden turstiluokassa tulee vähän ahdasta)MacFinn kirjoitti:Minä kyllä kannatan 17" Powerbookia. Keskiviikkonakin menin pitkin Hesaa tän kans ja vielä dataprojektorikin mukana. Hyvässä laukussa 17" liikkuu ihan mukavasti ja pöytätöissä taas tää näyttö on kätevä, on tilaa tehdä.
Hotellissa kone vielä kulkee sujuvasti aulabaarin ja huoneen väliä Brenthavenin laukun irroitettavassa "pikkulaukussa", jossa on kahva.
Tosin olisin ehkä itse ostanut iMacin tai PowerMacin, jos olisin yleensä iltaisin kotona, mutta kun olen ollut tänä vuonna huikeat 14 päivää suomessa ja niistäkin osan poissa kotoa, niin ei paljoa viitsi hankkia mitään sinne pölyttymään.
Mini saattaapi tulla piakkoin hyllyyn lähinnä serveriksi.
Tosin tuo PB:n näyttö alkaa jo tuntua melkein ahtaalta sellaisenaan, kun on alkanut tottua tuplanäyttöön (Töissä koneessa kiinni 19" Nec TFT)
PeTe
-
Viesti Kirjoittaja JanNebert »
OT: Olen huomannut, että PC-koneen valitsevat ihmiset ostavat järjestään nykyään kannettavia "kun ovat niin käteviä piilottaa, silloin kun ei tee koneella mitään". Olen kysynyt miksi ihmeessä ostaa niin rumia koneita, että pitää piilottaa, kun voi ostaa Macin? Tähän on yleensä selitelty "Voihan sen ottaa vaikka lomamatkalle mukaan..." . Hohhoijaa, ihan siitäkin syystä, että alkaisi päässä viiraamaan niin pahoin, jotta ottaisin lomalla tietokoneen mukaan, en ostanut kannettavaa kotikoneeksi.
-
Kun kyselin kaupasta noista takuista niin pitaisi toimia koko maapallolla. Se pitaa vaan sitten rekisteroida kuulemma eurooppaan. Taalla myydaan myos kunnollisen nakoisia 15" PB:ta noin 1200 euron hintaan. Takuuta tulee reippaat 3 kk. Niissa vaan taitaa olla akut jo valmiiksi romuja. Kaytettykin kelpaisi, mutta se on aina semmoista arpapelia varsinkin ulkomailla.
G5 PB:ta myos kyselin, mutta myyjat meinaavat, etta ei tule tana vuonna. No mun tuurilla se julkistetaan ostopaivaa jalkeisena paivana..
p.s. Istun muuten nyt kirjaston pc-luokassa kun sulkivat makkiluokan viikonlopuksi ja en tajua, etta mista tahan saa skandimerkit!
-
Viesti Kirjoittaja marge »
Siltä varalta että päädyt kannettavaan, on hyvä mietiiä vielä kokoa.
Miten tulet liikkumaan (mahdollisen) kannettavasi kanssa?
Autolla, julkisilla, vai lihasvoimalla?
Tottakai 15" ja 17" PB ovat helppoja kuljettaa, jos alla on auto.
silloin ei kantomatka tule yleensä kovin pitkäksi eikä hauis väsy
Liikun akselilla Turku-tampere-helsinki aina julkisilla ja kävellen.
Kun mukana on myös pari mappia tms. "tarpeellista", 12" on ainoa oikea koko.
Harkitsin vakavasti 15" PB hankkimista, mutta järki voitti.
Ultrakannettavuus on näillä liikkumamuodoilla tärkeämpää kuin sinänsä hieno isompi näyttö.
Just my two cents..
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
Itse liikun myös yleensä julkisilla ja 15" PB kulkee ihan kivasti mukana. 12" on kyllä todella näppärän kokoinen, mutta suosittelen silti 15-tuumaista. Tosin 20" iMac saattaisi sittenkin olla se oikea valinta.marge kirjoitti:Moi Auteur
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja arcana »

-
Mä kävelen enkä käytä julkisia, kun niistä ei täällä maalla ole mitään iloa. Taannoin mulla oli työnantajan Dell riesana, joku 15 tuumaa tai sinnepäin. Se painoi aivan järkyttävästi - ja suorastaan pänni raahata sitä. Nyt tota 12 tuuman iBookkia tuskin huomaa vaikka kävelee päivässä 2 tuntia siirtymätaipaleita. Eroa oli varmaan kilo-puoltoista.
-
En omista autoa, joten ainoa kulkumuoto on julkiset välineet. Täällä englannissa tosin kuljemme autolla, mutta silloin kannankin usein kahta läppäriä. Suomessa ehdin kantaa PB:tä ja Delliä reitin Kirkkonummi->Turku->Rauma->Helsinki->Kirkkonummi8Ensin töihin, sitten kämpille) Matkaan kuului kolmisen kilometriä kävelyä, juna ja neljä eri bussia. Mukana reppu ja Brenthaven, jossa PB ja Dell(+toinen PB:n akku, hiiri, pari CD:tä, virtalähteet jne.)marge kirjoitti:Moi Auteur
Ultrakannettavuus on näillä liikkumamuodoilla tärkeämpää kuin sinänsä hieno isompi näyttö.
Taitaa tosin olla tottumiskysymys. Olen tottunut kantamaan 20 kilon rinkaa ympäri lentokenttiä läppärin yms. roinan kanssa jne, joten pelkkä PB on liki huomaamaton kantaa. Takki taskut ladattuna painaakin sitten taatusti enemmän, kuin 12PB
PeTe
-
-
Ollakseni 195cm pitkä olen yllättävin hyvin välttynyt selkäongelmilta(knock, knock). Polvet nyt on lasketeltu palasiksi kertaalleen, mutta ei sen kummempaa.Pastori kirjoitti:Sun kantsii ruveta kuiteskin valmistelemaan eläkkeellepääsyä tulevien tuki- ja liikuntaelinprobleemien perusteella. Heh.
Tämä nykyinen työ vie kyllä eläkkeelle ihan muista syistä, jos niikseen tulee.
Tosin ihan vakavasti puhuen, osaksi tuosta syystä maksoin kiltisti Brenthavenista tuon monien hirvittelemän hinnan. Rinkka myös kustansi 2002 300 Euroa, mutta en ole katunut kertaakaan sitä maailmalla kantaessani.
Mutta jottei menisi totaalisen off-topic, niin tuo koko ja paino on suhteellista. Mun mielestä 17" ei ole liian suuri, enkä voisi kuvitellakaan vaihtavani näyttöä 12":een. Ja sylissä pidettäessä tuo on jopa mukavampi, kuin 14" Dell.
Ja jos valinta kerran on iMacin ja PB:n välillä, niin 17" PB pääsee lähimmäs, mutta kulkee silti suhteellisen sutjakasti mukana käsimatkatavarana suomeen palatessa.
Parasta olis jos käy itse ihmettelemässä eri vaihtoehtoja ja etenkin eri mallien kokoa. Nämä kun ovat pitkälti makuasioita.
PeTe
-
Harva se päivä käyn kuolaamassa jossain viidestä Melbournen MAC-kaupassa. Eri päivinä eri liikkeet, niin eivät heitä joka päivä pihalle samasta liikkeestä.PeTe kirjoitti:Pastori kirjoitti: Ja jos valinta kerran on iMacin ja PB:n välillä, niin 17" PB pääsee lähimmäs, mutta kulkee silti suhteellisen sutjakasti mukana käsimatkatavarana suomeen palatessa.
Parasta olis jos käy itse ihmettelemässä eri vaihtoehtoja ja etenkin eri mallien kokoa. Nämä kun ovat pitkälti makuasioita.
Taidan ostaa molemmat, kun voitan paikallisesta lotosta 10 miljoonaa!
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka