kuda kirjoitti:Kuinka moni palstalaisista tekee valintoja elämäntavoissaan ja kulutustottumuksissaan ympäristön hyväksi? Itse olen tässä puolisen vuotta yrittänyt muuttaa joitakin toimintatapojani ympäristöystävällisempään suuntaan. Julkistaliikennettä olen "oppinut" käyttämään jo, enkä koe sitä edes hankalaksi, tosin yhteydetkin ovat erinomaiset. Auton käyttö on muutoinkin vähentynyt huomattavasti, 2-3 kertaa viikossa kulkemani Hki-Tku-Hki väli menee nykyään leppoisasti junassa Maccia naputellen

Kalliimpaa kuin ajaminen mutta aah.. niin helppoa ja rentouttavaa.
Aktivistiksi minusta ei ole, enkä ymmärrä fanatismia tässäkään suhteessa, kuten en missään muussakaan mutta jos olisin tiennyt, kuinka helppoa loppujen lopuksi kulutus ja ostostottumuksia on muuttaa edes hiukan parempaan suuntaan olisin tehnyt tään "heräämisen" jo aiemmin. Tottumuksiahan tässä on joutunut vain muuttamaan, ilman, että mistään olisi luopua tarvinnut.
Lähes joka päivä tulee Turku-Salo-Helsinki väliä rampattua ja junalla 90% juuri mainituista syistä. Aika moni kaverikin on siirtynyt autosta junaan samasta syystä ja lisäksi voi vetää haluamaansa päihdettä mielen mukaan - välillä juon kaljaa perjantaina kotimatkalla. Törkeen hintainen tuo VR normilippu, joten itse ajattelin pysyä opiskelijana pitkään. Turku-Jyväskylä välillä omaa autoa tuli käytettyä 50/50 suhteessa junaan. Junia menee sen verran harvemmin ja ei iltaisin, sekä matkakustannukset suunnilleen samoissa. VR:n pahin ongelma on paska palvelu ja tyhjästä itselleen lisäarvoa yrittävä markkinointi, joka nostaa samalla lipun hintoja. Exponentiaalisesti nousevat lipun hinnat ja huononeva palvelu, ei juuri kannusta lisäämään junan käyttöä.
Isäntien pojat ajelee autolla oli tilanne mikä tahansa ja auton hintaan PITÄÄ laskea se arvon alenema. Juuri yksikään autoilija ei käytä autoiluun vähemmän rahaa kuin mitä ilman autoa kuluiksi tulisi, mutta "kun se on niin helppoa vaan hypätä auton rattiin". Elämänsä helposti myös rakentaa niin, että se "auto on välttämättömyys".
+ Itse poltan kanssa omaa puuta pannun pesässä ja edistän muutenkin hyvää metsien hoitoa - rauhoittava harrastus.
+ En osta niin paljoa (turhaa) tavaraa vaan pyrin hankkimaan ne palveluina, käytettynä tai korjaamaan rikki menneet. Säästän samalla vaivaa ja rahaa, vaikka aikaa kuluu.
+ Yritän käyttää useimmiten fillaria, nyt vähän laiskistunut.
- Oma likakaivo ja puun poltto mahdollistavat (lähes)harmittoman kuumalla vedellä lotraamisen.
- Asun liian kaukana kaikesta ja käytän autoa.
... juu ja autoillessa pidän aina pelkkiä parkkivaloja päällä enkä käytä vinkkariä - sähköä säästyy.