NeliX4 kirjoitti:Eipä VR:ssä ruohonjuuritasolla ole valittamista. Konsernitasolla asiakaspalvelu kusee kuin olis osia pois.
Just näin. Instituutiona VR on outo yhdistelmä tsaarinaikaikaista byrokratiaa ja ahnetta osakeyhtiötä joka ajattelee vain voiton tuottamista tällä kvartaalilla.
VR:ssä on unohdettu kokonaan sen tärkeä yhteiskunnallinen funktio: toimiva raideliikenne on tärkeä osa maan infratruktuuria! Toki pitää toimia kustannustehokkaasti, mutta pelkkä voitontavottelu ei sovi yhteen tämän tärkeän peruspalvelun kanssa.
Jos VR:lle tekee valituksen, siis asiallisen sellaisen (lomakkeita saa esim. telineestä jossa on joku hymyilevä mainosihminen ja teksti tyylin "Mielipiteesi on meille tärkeä" - tosin teline on yleensä tyhjä), saa vastaukseksi aivan fantastisen tylyn kirjeen, jossa ilmoitetaan, että VR on oikeassa ja minä valituksentekijänä väärässä. Pohjois-Korean propagandaministeriössäkö niihin valituksiin vastaajia koulutetaan?!?
Mutta
asiaan: matkustan junilla melko paljon, kaukojunilla lähinnä. Yllä mainitulla ruohonjuritasolla, siis henkilökunta, voi olla
todella mukavaa ja ammattitaitoista! Esimerkkinä Parikkala-Savonlinna -välin lähiliikennejunan henkilökunta: sen ystävällisempää, auttavaisempaa ja mukavampaa junahenkilökuntaa saa hakea! Junilla on ilo matkustaa, kalusto on uutta ja henkilökunta auttaa painavampien matkatavaroiden kanssa spontaanisti. Jos matkustaja on esim. iäkäs ja liikkuu huonosti rollaattorin kanssa, junaan ja junasta ulos autetaan ja matkatavarat saatetaan jopa kantaa vaihtojunaan asti! Ei ole aina sanat riittäneet kiitoksiin. Asiakaspalvelua parhaimmillaan. Ja joskus ne savolaiset kuulutukset junassa pelastavat päivän...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)