Mikä MacBook Pro minulle?
-
Mikä MacBook Pro minulle?
Viesti Kirjoittaja basiba »
Mikä MacBook Pro ylläkuvattuun käyttöön? Niin, kotioloissa näyttönä toimii sitten Samsungin Syncmaster 2493 HM. Saaks Maccia HDMI-liittimen kiinni sellaisella sovittimella, että kuvan lisäksi siirtyy myös ääni?
-
Re: Mikä Macbook Pro minulle?
Viesti Kirjoittaja KinZZa »
Itselläni on myös MacBook Pron hankinta ollut pidempään harkinnassa, mutta mitään kiirettä ei itselläni ole ollut, kun kone on puhtaasti vapaa-ajan käyttöön tulossa. Tätä olen seurannut.
iMac 20" 2.16GHz 2Gt Late 2006
iBook G4/800 12" 640MB - Telakalla
iPhone 4
iPad 2
-
Viesti Kirjoittaja Armadillo »
Macceihin ei ole Applella tarjolla HDMI -adapteria, mutta Applen DVI -adapterista saa adapterilla ulos HDMI:n (tosin ilman ääntä). Kolmansilta osapuolilta löytyy suoraa HDMI -adapteriakin.
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
Toinen asia mikä on tärkeä, muistia pitäisi sitten laittaa se 4GB, ei meinaan ihan sujuvasti pyöri tuo 7 Ultimate Parallellsilla aina, kun muistia on vain 2GB.
Tosiaan, löytyy kyllä sellaisiakin adaptereita, joissa menee HDMI:n kautta sekä ääni, että kuva. Mutta joutuu tilaamaan, täältä ei taida kaupasta vielä löytyä.
Mac Studio M1 Max 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
... kun tätä 15" sais fullHD:na. ... joka saattaa tulla seuraavan päivityksen yhteydessä. 13" tuskin paljoa päivittyy.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
MacFinn kirjoitti:Mistä tämä käsitys, ettei 17-tuumaista voi kuljettaa, tulee. Mulle ei ole tuottanut ongelmaa kuljettaa 17-tuumaista vielä kuuden käyttövuoden aikana, seitsemäs kohta alkaa. Toki tarvitaan hyvä laukku, kuten Brentwoodin olkalaukku.
Tämähän nyt on täysin henkilökohtainen mielipide, ja perustuu 15" Pron käyttöön, jollekin se ei ole ongelma, eikä se minullekaan ongelma ollut, 13" vaan riitti ihan hyvin. Painossa nyt ei mitään vikaa ollut isommassakaan, mutta muutoin mitä pienempi, sen mukavampi.NeliX4 kirjoitti: 17" ei tarviikaan enää mitään lisänäyttöjä ja 15":kin on riittävä (IMHO) desktopkäyttöön. 13":n ja isompien välillä käytännön painoero ei ole suuri, joten käytännössä ihan yhtä helppo kuljettaa.
Kysyjällä kun on jo tuo iso näyttö, niin ei siinä kannettavassa sitten tarvita välttämättä isoa näyttöäkään, ellei "tienpäällä" tarvitse jostain syystä sitä isompaa.
Lisäksi, jos se FullHD on kotona siinä pöydällä 17":na, tai vaihtoehtoisesti vaikka 24":na, niin onhan sen käytössä aika suuri ero, vaikka tarkkus onkin sama

Mac Studio M1 Max 32Gb
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »

– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Viilataanpa vielä sen verran, että myös 13" pyörittää 8GB muistia.basiba kirjoitti: 15" versiota puoltaa muistin laajennettavuus 8 GB:n.
-
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
Siihen 13" saa myös nopeamman levyn, ohjekirjassa on neuvottu vaihto (muutama ruuvi irti pohjasta), eikä vaikuta takuuseen. Siitä alkuperisestä sitten vaikka Time Machine levy, sopivan kotelon avulla.basiba kirjoitti:No, pahus. Niinpä pyörittääkin. Valinta vaikeutuu. 15"-sta puoltaa vielä mahdollisuus nopeammin pyörivään kovoon sekä kaksi näytönohjainpiiriä. Noin niinkuin sitä ajatellen, että atk-laitehankintaa en sitteen tee seuraavaan viiteen vuoteen.
Applella nuo levyt ovat muutoinkin niin kalliita, että ei kannattane sieltä ostaa, vaan vaihtaa itse.
Mac Studio M1 Max 32Gb
-
-
No sittenhän ainoaksi perusteluksi 15":lle jää enää kaksi näytönohjain piiriä. Mietitään vielä. Sopiiko Macbookiin kolmanne osapuolen kovot?pnp kirjoitti:Siihen 13" saa myös nopeamman levyn, ohjekirjassa on neuvottu vaihto (muutama ruuvi irti pohjasta), eikä vaikuta takuuseen. Siitä alkuperisestä sitten vaikka Time Machine levy, sopivan kotelon avulla.basiba kirjoitti:No, pahus. Niinpä pyörittääkin. Valinta vaikeutuu. 15"-sta puoltaa vielä mahdollisuus nopeammin pyörivään kovoon sekä kaksi näytönohjainpiiriä. Noin niinkuin sitä ajatellen, että atk-laitehankintaa en sitteen tee seuraavaan viiteen vuoteen.
Applella nuo levyt ovat muutoinkin niin kalliita, että ei kannattane sieltä ostaa, vaan vaihtaa itse.
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Kumpaankin sopii samat kovot, mutta 15 saa ehdottoman hyvällä mattanäytöllä.basiba kirjoitti:No, pahus. Niinpä pyörittääkin. Valinta vaikeutuu. 15"-sta puoltaa vielä mahdollisuus nopeammin pyörivään kovoon sekä kaksi näytönohjainpiiriä. Noin niinkuin sitä ajatellen, että atk-laitehankintaa en sitteen tee seuraavaan viiteen vuoteen.
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
Tämä on muuten se suurin plussa, mielestäni. Sietäisi tulla myös 13"NeliX4 kirjoitti:mutta 15 saa ehdottoman hyvällä mattanäytöllä.

Makuasia tosin, joku tykkää niistä kiiltävistäkin.
Mac Studio M1 Max 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
Sopii, kunhan ovat 9mm paksuja, SATA levyjä. Apple ei sitäpaitsi itse noita kovoja tee, vaan käyttää niitä kolmannen osapuolen.basiba kirjoitti: Sopiiko Macbookiin kolmanne osapuolen kovot?
Mac Studio M1 Max 32Gb
-
Tuota en hoksannutkaan. Jep. Matta sen pitää olla. Siihen olen tottunut. Sitä paitsi hintaa tulee 13":kin, jos alkaa kovalevyjä heti alkuunsa hankkimaan. Asia on selvä: 15"-versio mattanäytöllä. Malttaisi vaan odotella uusia malleja.. ja ehkä odottaa näiden nykyisten hinnan laskua.pnp kirjoitti:Tämä on muuten se suurin plussa, mielestäni. Sietäisi tulla myös 13"NeliX4 kirjoitti:mutta 15 saa ehdottoman hyvällä mattanäytöllä.
-
Viesti Kirjoittaja Tzygä »
Mitä koneita olet vertailut?basiba kirjoitti:Olen tässä tutkaillut erinäisiä testejä eri foorumeilta. Applen Macbook Pro -kannettavia kehutaan hyviksi ja samalla hyvin hinnakkaiksi. Voivathan ne sitä ollakin, JOS verrataan halvelmpiin MUOVISIIN suunnilleen samoilla sisuskaluilla varustettuihin muihin kannettaviin. Mutta kun aletaan verrata metallikuorilla varustettuihin PC-kannettaviin alkaa hinta kääntyäkin Applen eduksi. Tietty käytettävyyttä unohtamatta.
Sonylta on tulossa helmikuun lopulla uusi Vaio F sarja alkaen 1 091,62 € Intel® Core™ i5-520M -suorittimella ja Intel® Core™ i7-720QM -suorittimella
1 424,14 € . Tietenkään nämä ei vät ole Appleja, mutta ihan laadukkaita laitteita PC puolelta.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Re: Mikä MacBook Pro minulle?
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja demise »
Olen antanut kertoa itselleni, ettei 15" resot ole silminnähden paremmat kuin 13", mutta en ole rinta rinnan noita kyllä itse vertaillut.
Näin siis jos ei ole hinnasta kiinni. Ilmeisesti ei...
-
Joo, nuo Vaiot ovat varmasti hyviä ja tehokkaita. Omalla kohdallani on ideana koko hankinnassa siirtyminen nimenomaan Applen OS:n käyttäjäksi. Kyllähän hommat wintoosillakinovat sujuneet viimeiset parikymmentä vuotta ja linuxillakin myös. Nyt vaan haluan oppia jotain uutta. En ole nykyään kovin innokas säätämään paljoakaan vaan homman pitää toimia. Linuxista (Ubuntu) tykkäsi paljon ja Unixillehan sekin perustuu kuten Applen käyttiksetkin. Wintoosa virtuaalisesti vain siksi, että työpaikalle pitää olla yhteyksissä grooven avulla. Olen myös pitänyt harrastehommissa jo vajaat 10 vuotta Access-tietokantaa, jota varten wintoosa myöskin. Tosin voisi kai sen NeoOfficelle vääntää. Katsotaan nyt ensin uusien powerbookien speksit. Voisi se kone olla myös iMac, mutta mitenpä sitä sitten surffaat ja säädät kesäisin patiolla auringossa maukkaan bitterin kera 8)Tzygä kirjoitti:Mitä koneita olet vertailut?basiba kirjoitti:Olen tässä tutkaillut erinäisiä testejä eri foorumeilta. Applen Macbook Pro -kannettavia kehutaan hyviksi ja samalla hyvin hinnakkaiksi. Voivathan ne sitä ollakin, JOS verrataan halvelmpiin MUOVISIIN suunnilleen samoilla sisuskaluilla varustettuihin muihin kannettaviin. Mutta kun aletaan verrata metallikuorilla varustettuihin PC-kannettaviin alkaa hinta kääntyäkin Applen eduksi. Tietty käytettävyyttä unohtamatta.
Sonylta on tulossa helmikuun lopulla uusi Vaio F sarja alkaen 1 091,62 € Intel® Core™ i5-520M -suorittimella ja Intel® Core™ i7-720QM -suorittimella
1 424,14 € . Tietenkään nämä ei vät ole Appleja, mutta ihan laadukkaita laitteita PC puolelta.
-
No, on se vähän hinnastakin kiinni mutta ei näissä hintaluokissa enää yhdestä satasesta. Jos edullista haetaan, sitten katteltaisiin alle tonnin koneita. Visa vinkumaan ja kaurapuuroa syömään....Mutta asiaan. 13,3" versio toki näytöltään varmasti riittäisi (voisi sitten laittaa 8 GB muistia säästyneellä rahalla). Mutta se kovalevy, optiona ei ole 7200 RMP versiota. Mutta huomanneeko tuota käytössä? Kokemuksia?demise kirjoitti:Olettaen että uusissakin malleissa säilyy samat koot vaihtoehtona, itse valitsisin melkeinpä 13" ja 17" väliltä. Pienempi jos siirrettävyys on oikeasti tärkeää ja tila usein pienehkö (luentosali, kulkuneuvo, puistonpenkki, syli...) ja aina kun voi niin kiinni ulkoiseen näyttöön. 17" jos ainoaksi koneeksi, toimistoympäristössä siirreltäväksi (kunnon pöytä+tuoli yleensä saatavilla) koska sen tarjoamat resot ovat aivan omaa luokkaansa. Itsellä työkoneena isoimmalla näytöllä oleva Lenovo mitä mallistosta aikanaan löytyi, isohan tämä on muiltakin mitoiltaan, mutta en kyllä vaihtaisi pienempään. Enkä käytä/tarvitse ulkoista näyttöä ollenkaan.
Olen antanut kertoa itselleni, ettei 15" resot ole silminnähden paremmat kuin 13", mutta en ole rinta rinnan noita kyllä itse vertaillut.
Näin siis jos ei ole hinnasta kiinni. Ilmeisesti ei...
-
Viesti Kirjoittaja hellgren »
Tuossa kovalevyssä kannattaa huomioida se, että se 7200RPM-levy värisee aika reilusti enemmän, kuin koneen vakiokovo. Itse iskin 13"MBP:hon vanhasta macbookista tuollaisen 320gb 7200RPM levyn, mutta ehkä tämän alukoneen rungossa tuo värinä ei tunnu ihan niin selvästi, kuin muovimäkkärissä aiemmin. Muovikoneeessa värinä oli niin selvä, että se vaati totuttelua jonkin aikaa. Lisäksi olen törmännyt sellaiseen, että tietynlaisella alustalla esim. työpöydällä oleva esine tmv. saattaa alkaa resonoida MBP:n (äänettömän) värinän mukanabasiba kirjoitti:No, on se vähän hinnastakin kiinni mutta ei näissä hintaluokissa enää yhdestä satasesta. Jos edullista haetaan, sitten katteltaisiin alle tonnin koneita. Visa vinkumaan ja kaurapuuroa syömään....Mutta asiaan. 13,3" versio toki näytöltään varmasti riittäisi (voisi sitten laittaa 8 GB muistia säästyneellä rahalla). Mutta se kovalevy, optiona ei ole 7200 RMP versiota. Mutta huomanneeko tuota käytössä? Kokemuksia?

Uskoisin, että muistipäivityksellä saat merkittävämmän hyödyn, kuin 7200RPM kovolla. Omassa käytössä 4gb on riittänyt mukavasti, olen surutta ajellut raskaampiakin softia monta samaan aikaan.
Ja eikös noista kovoista joku tiedä sellasta, että tietyt modernit 500gb 5400RPM kovot olisivat vähintään yhtä nopeita, tai nopeampia kuin 7200RPM levyt, syystä tai toisesta? Jaa niin, ja se 7200RPM levy kuluttaa jokusen prosentin enemmän myös virtaa, mutta se ei käytännössä paljon vaikuta.
-
Viesti Kirjoittaja demise »
Samaa mieltä että muistin lisäys on todnäk parempi investointi kuin 7200RPM levy. Levyn kun voi itsekin vaihtaa tarvittaessa, vaikka SSD-levyyn kunhan halpenevat järkevälle tasolle. Siinä on sitten vauhtia ihan eri lailla. Niin, ja saahan sen muistinkin itse vaihdettua jos aluksi ottaa ihan perusmallin. Noissa vaan se ero että 1Gt muistikampoja on vaikea myydä, kun taas levyille löytyy aina jotain käyttöä. Siis niille jotka jää yli kun itse vaihtaa.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka