hatey kirjoitti:^Diisseli pitää myös pahaa ääntä ja tärisee. Siksi diisseli kuuluu valtamerilaivoihin.
Varmaankin osittain tämän takia aikanaan myös työkoneista jaloimmat, eli saksalaiset Panzerit, kulkivat pääosin bensiinillä.
Ymmärrän kyllä dieselkoneiden suuren väännön ja pienen kulutuksen edut, mutta en siedä sitä, että joku uudehko mersu tai bemari käryää palaneelta ja pössäyttelee mustia tuhnuja mennessään.
Mitään omenoita tueta...
24" iMac 2,93Ghz Core 2 Duo, 8Gb, Radeon HD4850. iPad Pro 10.5 64Gb wifi + cellular.
hatey kirjoitti:^Diisseli pitää myös pahaa ääntä ja tärisee. Siksi diisseli kuuluu valtamerilaivoihin.
Varmaankin osittain tämän takia aikanaan myös työkoneista jaloimmat, eli saksalaiset Panzerit, kulkivat pääosin bensiinillä.
Ymmärrän kyllä dieselkoneiden suuren väännön ja pienen kulutuksen edut, mutta en siedä sitä, että joku uudehko mersu tai bemari käryää palaneelta ja pössäyttelee mustia tuhnuja mennessään.
Yleensä nykydieselien pakoputki on ihan puhdas eikä nokinen, kiitos hiukkasloukun?
Sherukka kirjoitti:
Yleensä nykydieselien pakoputki on ihan puhdas eikä nokinen, kiitos hiukkasloukun?
Eikös niissä ole myös katalysaattori nykyään?
Eikös se ole sama asia?
Itse tykkään ajella dieseleillä, saattaa johtua myös siitä että minimissään tulee jokavuosi se 40k mittariin, vaikkei muka ikinä missään tule käytyä. Nelivedosta voidaan olla montaa mieltä, tarviiko vai eikö, lähinnä kai riippuu käyttötarkoituksesta, mielihalut on toinen asia joka ei liity tarpeeseen. Samaten kuin se että "tarviiko" olla farmari, itsellä ei ole tällähetkellä farmaria, on ollut kylläkin (harkinnassa on kyllä, ei johdu tarpeesta vaan mielihalusta) ja hyvin on pärjännyt parin muksun kanssa ilmankin. Toisille taas "on pakko" olla farmari kun syntyy ensimmäinen lapsi ja toiset pärjää 4 muksun kanssa kengänkokoisella kinderillä. Mieli haluista taas kun on puhe niin pihalla seisoo 4 autoa ja talossa asuu 2 ajokortin omaavaa...
Hengissäpysyminen on helppoa, vain eläminen on vaikeaa...
Juu, joillakin on selittämätön tarve saada olla mustan noen peitossa ja dieselille haisevana.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Juu, joillakin on selittämätön tarve saada olla mustan noen peitossa ja dieselille haisevana.
Ja sitte näiden perässä ollaan liikennevaloissa. Valot vaihtuu, ei liiku ei. Joku tööttää ja alkaa kaali lippalakkineen pyöriä kuin väkkärä. Kuka mitä ai mulle palaakin vihree. Sitten vatkataan koko vaihdeloota läpi ja tuosta se löytyi. Kauhee kaasutus ja kaikki kaks autoo kerkes. heh heh
Mac Pro 2,4 GHz 6-Core Intel Xeon
G5 / DC2.0 / 10.5.8/ 7 G / 1x1000G+2x500G 7200rpm
KunkkuJ kirjoitti:Juu, joillakin on selittämätön tarve saada olla mustan noen peitossa ja dieselille haisevana.
Ja sitte näiden perässä ollaan liikennevaloissa. Valot vaihtuu, ei liiku ei. Joku tööttää ja alkaa kaali lippalakkineen pyöriä kuin väkkärä. Kuka mitä ai mulle palaakin vihree. Sitten vatkataan koko vaihdeloota läpi ja tuosta se löytyi. Kauhee kaasutus ja kaikki kaks autoo kerkes. heh heh
Pirteä bensakone, neliveto ja nykyaikainen automaatti vaan kaikille, niin eipä ole näitäkään tekosyitä valoissa töpeksimiseen.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
KunkkuJ kirjoitti:Juu, joillakin on selittämätön tarve saada olla mustan noen peitossa ja dieselille haisevana.
Ja sitte näiden perässä ollaan liikennevaloissa. Valot vaihtuu, ei liiku ei. Joku tööttää ja alkaa kaali lippalakkineen pyöriä kuin väkkärä. Kuka mitä ai mulle palaakin vihree. Sitten vatkataan koko vaihdeloota läpi ja tuosta se löytyi. Kauhee kaasutus ja kaikki kaks autoo kerkes. heh heh
Pirteä bensakone, neliveto ja nykyaikainen automaatti vaan kaikille, niin eipä ole näitäkään tekosyitä valoissa töpeksimiseen.
Vääntävä dieseli niin jää nuo nuhapumput seisomaan. 8)
Rooivalk kirjoitti:Ymmärrän kyllä dieselkoneiden suuren väännön ja pienen kulutuksen edut, mutta en siedä sitä, että joku uudehko mersu tai bemari käryää palaneelta ja pössäyttelee mustia tuhnuja mennessään.
kallekilponen kirjoitti:Pirteä bensakone, neliveto ja nykyaikainen automaatti vaan kaikille, niin eipä ole näitäkään tekosyitä valoissa töpeksimiseen.
Vääntävä dieseli niin jää nuo nuhapumput seisomaan. 8)
Väännöstä on apua lähinnä ohituskiihtyvyydessä, mutta harvemmassa nelivetoautomaatissa on parempi kiihtyvyys dieselissä kuin pirteimmässä bensamallissa.
Sherukka kirjoitti:Kunhan ette etanoliin sekaannu koska se on kyllä idioottimaisinta mitä on keksitty?
Sitäpä tuo omakin polttaa nykyisellään 5% seoksella ja kohta polttavat kaikki ja vieläkin enemmän mikäli öljy-yhtiöt toteuttavat mitä ovat lupailleet...saapa nähdä mitä moottorit tykkäävät...
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Sherukka kirjoitti:Kunhan ette etanoliin sekaannu koska se on kyllä idioottimaisinta mitä on keksitty?
Vaikea olla sekaantumatta, jos ei riisselillä ajele. Kotimainen öljy-yhtiömme kun sekoittaa bensan sekaan jo nyt alkomahoolia, ja sen määrä tulee jatkossa vaan kasvamaan, kun virkaimmeiset on niin keksineet. Byrokratia, virkadiktatuuri ja idiotismihan eivät tunnetusti ole koskaan kovin kaukana toisistaan. Päästäänpähän vissin piakkoin eroon kaikista vanhoista kaasarivehkeistä saman tien.
Sherukka kirjoitti:Kunhan ette etanoliin sekaannu koska se on kyllä idioottimaisinta mitä on keksitty?
Sitäpä tuo omakin polttaa nykyisellään 5% seoksella ja kohta polttavat kaikki ja vieläkin enemmän mikäli öljy-yhtiöt toteuttavat mitä ovat lupailleet...saapa nähdä mitä moottorit tykkäävät...
Ja mitä luonto tykkää. Eilenkös se uutisoitiin, että etanoli saastuttaa enemmän kuin bensa.
Sherukka kirjoitti:
Vääntävä dieseli niin jää nuo nuhapumput seisomaan. 8)
Väännöstä on apua lähinnä ohituskiihtyvyydessä, mutta harvemmassa nelivetoautomaatissa on parempi kiihtyvyys dieselissä kuin pirteimmässä bensamallissa.
Käytännön tilanteissa niistä huipputehoista ja kiihtyvyyksistä on vähän iloa. Yritäpä kiihdyttää lumisohjossa tai hiemankin kylmällä asfaltilla niin pitoa ei ole kuin nimeksi. Kilparadat ovat asia erikseen. Volkkarilla taisi olla yhdessä sarjassa aikoinaan diesel käytössä. Sen vähän mitä seurasin tilannetta niin ei se Volkkari tainnut kovin huonosti pärjätä bensamallien rinnalla.
Nykydieselit ovat varsin sivistyneitä kulkineita. Niistä löytyy vääntöä ja tehoa sekä pieni kulutus. Maantiellä pikkuturbolla selviää noin 4:n litran kulutuksella /100 km. Eivätkä ne pakokaasutkaan pahemmin haittaa, kun niissä on hiukkaskiihdyttimet - eiku suodattimet.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Sherukka kirjoitti:
Vääntävä dieseli niin jää nuo nuhapumput seisomaan. 8)
Väännöstä on apua lähinnä ohituskiihtyvyydessä, mutta harvemmassa nelivetoautomaatissa on parempi kiihtyvyys dieselissä kuin pirteimmässä bensamallissa.
Käytännön tilanteissa niistä huipputehoista ja kiihtyvyyksistä on vähän iloa. Yritäpä kiihdyttää lumisohjossa tai hiemankin kylmällä asfaltilla niin pitoa ei ole kuin nimeksi.
Eipä ole omalla nelivedolla talvikelilläkään valoista lähtiessä pito loppunut kesken (on vain saanut kuunnella kun etu/takavedot jäävät paikalleen ruopimaan, kun itse kiihdyttää kuin kesäkelillä).
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Mikael K. kirjoitti:
Käytännön tilanteissa niistä huipputehoista ja kiihtyvyyksistä on vähän iloa. Yritäpä kiihdyttää lumisohjossa tai hiemankin kylmällä asfaltilla niin pitoa ei ole kuin nimeksi.
Eipä ole omalla nelivedolla talvikelilläkään valoista lähtiessä pito loppunut kesken (on vain saanut kuunnella kun etu/takavedot jäävät paikalleen ruopimaan, kun itse kiihdyttää kuin kesäkelillä).
Tässä suhteessa neliveto on ylivoimainen. Jos taas vertaillaan polttoaineen kulutusta niin neliveto on huono. Kaikki riippuu siitä mitä verrataan ja mihin. Talvilähdöissä kaksipyörävetoisilla on olennaista juuri oikea kierrosluku, niin että pito ei katoa. Tämä tuli opittua pakettiautolla keikkaillessa. Jos se ruopaisi kerran niin sitten saikin tehdä oikeasti töitä, että auton sai liikkeelle tai etenemään hankalassa kelissä. Dieselin edut tulivat myös esille noissa tilanteissa.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Mikael K. kirjoitti:
Käytännön tilanteissa niistä huipputehoista ja kiihtyvyyksistä on vähän iloa. Yritäpä kiihdyttää lumisohjossa tai hiemankin kylmällä asfaltilla niin pitoa ei ole kuin nimeksi.
Eipä ole omalla nelivedolla talvikelilläkään valoista lähtiessä pito loppunut kesken (on vain saanut kuunnella kun etu/takavedot jäävät paikalleen ruopimaan, kun itse kiihdyttää kuin kesäkelillä).
Tässä suhteessa neliveto on ylivoimainen. Jos taas vertaillaan polttoaineen kulutusta niin neliveto on huono. Kaikki riippuu siitä mitä verrataan ja mihin. Talvilähdöissä kaksipyörävetoisilla on olennaista juuri oikea kierrosluku, niin että pito ei katoa. Tämä tuli opittua pakettiautolla keikkaillessa. Jos se ruopaisi kerran niin sitten saikin tehdä oikeasti töitä, että auton sai liikkeelle tai etenemään hankalassa kelissä. Dieselin edut tulivat myös esille noissa tilanteissa.
Samaa mieltä, eli sutiminen on vaikeampaa dieselillä. Tärkeätä on myös se ettei autossa ole liian leveät talvikumit, silloin on yleensä todella liukasta. Mm Crossovereihin lykätään yleensä aivan väärät talvikumit alle (tuoreimpana kokemuksena Yeti jossa 225:et alla).
Laita BMW X1, siinä on älykäs nelivetoauto suomen töyssyteille (sopivasti maavaraa). Kaikinpuolin järkevä valinta.
Uudessa TM:ä kerrottiin, että tulevissa autoveroissa vaikuttaa hiilidioksiidipäästöt, yli 400 yksikköä joutuu pulittamaan 600€ vuotuista ajoneuvo veroa ja 100 yksikköä vain 42€. Toki nuo ökyautoilijat eivät pienistä verokorotuksista hätkähdäkään.
ELÄMÄN JA KUOLEMAN VÄLISSÄ ON AIKA, KÄYTITPÄ SEN MITEN TAHANSA
- Salamijakk
Tuskinpa täällä montaa ökyautoilijaa on. Puheet on kyllä suuria, mutta todellisuus ihan jotain muuta. Yksi ajaa pienellä kottero-Audilla ja haikailee nyt suurempaa. Eräs hintaviisas taas taitaa ajella vanhalla sitikalla. Pohjanmaan pojankloppi savuttaa jollain vanhalla diiselillä(pakettivolkkarilla?) ja kukkahattutäti kuplalla. Sitten puhutaan suuria, miten " Audin neliveto on paras, millä olen ajanut..."
Jos porukalla olisi oikeasti varaa tuollaisiin autoihin, niin tuskin samat ihmiset jaksaisivat itkeä jostain satasten eroista Applen tuotteissa. Mutta kivahan se on haaveilla ja kertoa satuja, vai mitä?
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Mikael K. kirjoitti:
Käytännön tilanteissa niistä huipputehoista ja kiihtyvyyksistä on vähän iloa. Yritäpä kiihdyttää lumisohjossa tai hiemankin kylmällä asfaltilla niin pitoa ei ole kuin nimeksi. Kilparadat ovat asia erikseen. Volkkarilla taisi olla yhdessä sarjassa aikoinaan diesel käytössä. Sen vähän mitä seurasin tilannetta niin ei se Volkkari tainnut kovin huonosti pärjätä bensamallien rinnalla.
kallekilponen kirjoitti:
Eipä ole omalla nelivedolla talvikelilläkään valoista lähtiessä pito loppunut kesken (on vain saanut kuunnella kun etu/takavedot jäävät paikalleen ruopimaan, kun itse kiihdyttää kuin kesäkelillä).
Tässä suhteessa neliveto on ylivoimainen. Jos taas vertaillaan polttoaineen kulutusta niin neliveto on huono. Kaikki riippuu siitä mitä verrataan ja mihin. Talvilähdöissä kaksipyörävetoisilla on olennaista juuri oikea kierrosluku, niin että pito ei katoa. Tämä tuli opittua pakettiautolla keikkaillessa. Jos se ruopaisi kerran niin sitten saikin tehdä oikeasti töitä, että auton sai liikkeelle tai etenemään hankalassa kelissä. Dieselin edut tulivat myös esille noissa tilanteissa.
Jopa kitkoillakin pääsee liikkeelle ilman sutimista kunhan kaasua käyttää sopivasti. Viime talvena tuli monesti kokeiltua liikennevaloista lähtiessä ja harvemmin sillä jäi jalkoihin. Bensa, 2l, turbo, etuveto, ei luistonestoa. Toki neliveto on yliveto, mutta keskimääräistä paremmat autoilijat (eli me kaikki) kyllä pärjää ilmankin
KunkkuJ kirjoitti:Tuskinpa täällä montaa ökyautoilijaa on. Puheet on kyllä suuria, mutta todellisuus ihan jotain muuta. Yksi ajaa pienellä kottero-Audilla ja haikailee nyt suurempaa. Eräs hintaviisas taas taitaa ajella vanhalla sitikalla. Pohjanmaan pojankloppi savuttaa jollain vanhalla diiselillä(pakettivolkkarilla?) ja kukkahattutäti kuplalla. Sitten puhutaan suuria, miten " Audin neliveto on paras, millä olen ajanut..."
Jos porukalla olisi oikeasti varaa tuollaisiin autoihin, niin tuskin samat ihmiset jaksaisivat itkeä jostain satasten eroista Applen tuotteissa. Mutta kivahan se on haaveilla ja kertoa satuja, vai mitä?
En tiedä jaksavatko ökyautoilijat edes kirjoitella tällaisille off-topic-palstoille? Ja tuskin niitä tilastojenkin valossa täällä paljon pärrää. Itsekin olen VW- konsernin pololla liikkuva ökyilijä ja neliveto Audia ajanut. Mutta onhan tuossa BMW-nelivetoteknologiassa älykkyyttä enemmän, esim. kääntymisessä vedetään pyöriä aina käännökseen päin. Sitten tulee tämä kaupunkiauton ja matka-auton kompaktisuus. X1 on sopivan pieni kaupunkiin, mutta mainio matka-autokin.
ELÄMÄN JA KUOLEMAN VÄLISSÄ ON AIKA, KÄYTITPÄ SEN MITEN TAHANSA
- Salamijakk
Salamijakk kirjoitti: Itsekin olen VW- konsernin pololla liikkuva ökyilijä ja neliveto Audia ajanut.
Säälittävää.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Tämähän keskustelu meni ihan tivoliksi ja läskiksi. Ei tässä vaan haikailla suuremman perään, vaan tarkoitus on hankkia hieman suurempi kiesi. Valinta kallistui nyt sitten uuteen quattroon. Soittelinkin jo tänään kauppiaalle, mutta hän oli hiihtämässä. Huomenna olisi tarkoitus käydä lyömässä kaupat lukkoon. Yön aikana pitäisi päättää vielä väri. Maaliskuun puolessa välissä auton pitäisi olla ns. kotona.
Kiitos kaikille näkökulmista ja keskusteluun osallistumisesta.