Moi!
Minulla on kysymys koskien patenttilainsäädäntöä. Tiedän, että kysymys ei oikein sovi "yleiskeskustelu – laitteet" ––osion alle, mutta en osaa tätä oikein muuallekaan laittaa. Joteen:
Jos joku korporaatio esittelee tuotteen joka tekee asian X. Asiaan X on tietysti patentit olemassa. Kuitenkin jos minä esitän tavan toteuttaa asian X toisella tavalla niin mitä sitten tapahtuu? Oletetaan että olen esittänyt asiani kuvin jossain jo aiemmin, mutta minullla ei ole tietenkään patenttia. Korporaatio on jo patentoinut tuotteensa, ja useita asiaan liittyviä juttuja.
Eli minulla on oikeastaan ainoastaan julkisesti esitetty ajatus, mutta ei patenttia. Korporaatio on sen sijaan patentoinut sovelluksen, mutta ehkä ei nimenomaisesti esittämäääni tapaa toteuttaa sama asia.
Korporaatio on tietysti mytös patentoinut lukuisia muita patentteja, joista en kuitenkaan ole millään tavalla tietoinen. Jos korporaatio on patentoinut jonkin asian, jonka olen julkisesti esitellyt ennen tuon patentin tekemistä, mitkä ovat mahdollisuuteni asian suhteen?
Asialla ei ole minkäänlaista tekemistä tietotekniikan kanssa, kysynkin ihan yleisesti.
Kuinka voin toimia selvittääkseni patenttiasioita? Mitkä ovat oikeuteni, jos olen foorumillla ninimerkin takana tuonut esille ajatuksen, jonka joku kenties patentoi? Kyseessä on suomalainen foorumi, ja tuote joka nyt on tuotu julki on amerikkalainen.
Olen äärettömän kiitollinen vastauksista!
Tiedän, että asiani ei oikeastaan kuuluisi tälle foorumille, mutta ajattelin että joku foorumilla voisi mahdollisesti tietää tämänkaltaisista asioista jotakin ja voisi kenties jopa auttaa. En myöskään halua tuoda asiaa edes puolijulkiseksi foorumeilla, joilla tämä voitaisiin mahdollisesti yhdistää julkituotuihin tuotteisiin..
Olen erittäin kiitollinen kaikesta mahdollisesta avusta.
M
Patenttiasiantuntijoita?
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Patenttiasiantuntijoita?
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
-
- Ylläpitäjä
Re: Patenttiasiantuntijoita?
Viesti Kirjoittaja egoste »
Onko tästä aiheesta mitään apua sinulle:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prior_art
http://www.iusmentis.com/patents/priorart/
http://en.wikipedia.org/wiki/Prior_art
http://www.iusmentis.com/patents/priorart/
-
Viesti Kirjoittaja ERA »
Noita on ihan yrityksiä, jotka auttaa patenttiasioissa. En nyt ihan tiedä pitäisikö olla joku "suurpatentti" kyseessä. Jos heiltä kysyy, niin osviittaa voisi ainakin saada...?
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Se patentti pitää lukea hyvin tarkkaan, loukkaatko sitä vai et. Varsinkin claim 1. Kaikki muuta ovat tarkennuksia ekalle vaatimukselle. Otetaan yksinkertaistettu & lapsellinen esimerkki:mmmvuori kirjoitti:Jos joku korporaatio esittelee tuotteen joka tekee asian X. Asiaan X on tietysti patentit olemassa. Kuitenkin jos minä esitän tavan toteuttaa asian X toisella tavalla niin mitä sitten tapahtuu?
- A patentoi että auto maalataan, claim 1.
- Claim 2: Maali on sinistä.
Sinä voit tehdä patentin, jossa claim 1 on että auto maalataan punaiseksi. Patentti menisi läpi. Mutta et kuitenkaan voi autoa maalata loukkaamatta A:n patenttia. A taas voi maalata auton siniseksi patenttinsa suojissa, muttei punaiseksi luokkaamatta patenttiasi.
Jos joku on julkisesti esittänyt ennen patentointia että auto maalataan siniseksi, se mitätöi patentisi. Euroopassa oleellinen on ns. filing / hakupäivä, USAssa keksintöön merkattu keksintöpäivä, joka voi olla ennen haun vireillepanoa.
Kannattaa sille patenttijuristille maksaa analyysistä jos meinaat perustaa liiketoimintaa tuon patentin varaan. Ehkä myös patenttihaku kannattaa teetätyttää.
-
Viesti Kirjoittaja MacMivu »
Nyt olet kyllä täysin väärässä paikassa. Vaikka Hopeisessa Omenassa olisikin joku valmistunut juristi ei hänellä olisi riittävää tietoa pohtiakseen tapausta. Kyllä sinun kannattaisi vaan marssia ihan oikean lakimiehen luokse. (Jonkun joka on erikoistunut juuri näihin asioihin)
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Itse jättäisin kyllä ensimmäiseksi vielä lakimiehen rauhaan ja turvautuisin ensiksi PRH:n tarjoamiin tukipalveluihin: http://www.prh.fi/fi/patentit/neuvontains.html ja sitten lähtisin noiden neuvojen perusteella miettimään sitä missä ollaan ja mistä seuraavaksi tukea.MacMivu kirjoitti:Nyt olet kyllä täysin väärässä paikassa. Vaikka Hopeisessa Omenassa olisikin joku valmistunut juristi ei hänellä olisi riittävää tietoa pohtiakseen tapausta. Kyllä sinun kannattaisi vaan marssia ihan oikean lakimiehen luokse. (Jonkun joka on erikoistunut juuri näihin asioihin)
Viimeksi muokannut JHA, 24.1.2010 klo 20.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
-
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Kiitos kaikille neuvoista.
Toki tiedän olevani väärässä paikassa. Mutta kun omat lähtötiedot asian suhteen ovat täydelllisen olemattomat, olen jo näillä saamillani neuvoilla edennyt asiassa melkoisesti. Nyt tiedän kuinka edetä asiassa mikäli sen tarpeelliseksi katson.
Kiitos!
Ja niin, itse en ole rahantekomielellä liikkeellä – nyt vain saattaa olla että joku muu on, ja kenties hyödyntäen jotain, jonka patenttilakimies voi sanoa olevan minun hengentuotokseni. Eli sitä tässä nyt selvitellään.
Toki tiedän olevani väärässä paikassa. Mutta kun omat lähtötiedot asian suhteen ovat täydelllisen olemattomat, olen jo näillä saamillani neuvoilla edennyt asiassa melkoisesti. Nyt tiedän kuinka edetä asiassa mikäli sen tarpeelliseksi katson.
Kiitos!
Ja niin, itse en ole rahantekomielellä liikkeellä – nyt vain saattaa olla että joku muu on, ja kenties hyödyntäen jotain, jonka patenttilakimies voi sanoa olevan minun hengentuotokseni. Eli sitä tässä nyt selvitellään.
-
Viesti Kirjoittaja apsev »
Käsittääkseni yleisellä tasolla sanottuna asia mennee siten että jos on esittänyt idean ennen toisen tekemää patenttia, niin sitä omaa ideaa saa käyttää.
Huomattavaa: toteennäyttäminen omasta ideasta (pvm:t mukaanlukien), patentin päivämäärät - siis siten että ne pätevät myös oikeudessa (tai 'juristin silmissä').
Ja sitten itse sisältö, niin oman idean kuin patentinkin - tässäkin siten että ne pätevät oikeudessa.
Joku patentti-asiantuntija neuvoi lukemaan patentteja tarkasti loppupäästä, jossa patentin kohde on tarkkaan yksilöity - patentin kohteet on listattuna (patentin kieliasu on 'hieman hassu', mutta kyllä siihen tottuu kun niitä useamman lukee).
Ja kuten sanottu aiemmin, niin patentointi on monimutkainen prosessi - vaatii yleensä erikois-asiantuntemusta (esim.patenttitoimisto).
Huomattavaa: toteennäyttäminen omasta ideasta (pvm:t mukaanlukien), patentin päivämäärät - siis siten että ne pätevät myös oikeudessa (tai 'juristin silmissä').
Ja sitten itse sisältö, niin oman idean kuin patentinkin - tässäkin siten että ne pätevät oikeudessa.
Joku patentti-asiantuntija neuvoi lukemaan patentteja tarkasti loppupäästä, jossa patentin kohde on tarkkaan yksilöity - patentin kohteet on listattuna (patentin kieliasu on 'hieman hassu', mutta kyllä siihen tottuu kun niitä useamman lukee).
Ja kuten sanottu aiemmin, niin patentointi on monimutkainen prosessi - vaatii yleensä erikois-asiantuntemusta (esim.patenttitoimisto).
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka