Powerbookin kovalevy on partitioitu kolmeen osaan. Haluan päästä kahdesta eroon eli päätyä yhteen levyosioon eli taltioon. Voiko yksiosaisen levyn osion nimi olla osio?
Miten etenen? Disk utilityä olen kattellut mutten oikein osaa/uskalla käyttää sitä. Jos tyhjennän yhden taltion, meneekö koko levy uusiksi? Pystynkö yhdistämään tyhjennettävän osion osx-osioon tuosta vain? Jos tyhjentelen osioita, pitääkö asentaa osx uusiksi? Kääk.
Voisit kloonata tuon osion jonka haluat säilyttää esim. ulkoiselle FireWire-kovalevylle.
Tässä ohjelma joka jeesaa sua siinä, eli Carbon Copy Cloner
Kun kloonaus on valmis, käynnistät koneen FireWire-levyltä joka nyt sisältää koko järjestelmäsi jne.
Sitten alustat sisäisen kovalevysi uudestaan ja kloonaat vanhan osion sinne takas.
OS X ei pysty osioimaan levyä "lennossa" eli siis ilman formatointia. Itse olen menetellyt kyseisessä tilanteessa siten, että olen kloonannut osioitavan levyn Carbon Copy Clonerilla ulkopuoliselle firewire-levylle. Sen jälkeen formatoinut ja osioinut levyn yhteen osioon ja palauttanut tiedot Carbon Copy Clonerilla.
Vaihe kerrallaan:
1. Kloonaa osioitava levy carbon copy clonerilla toiselle levylle.
2. Buuttaa kone juuri kloonatulta ulkopuoliselta levyltä.
Niinhän se käy teoriassa kuten hjuutilainen ja AppleFarmer kertovat. Homman juuri läpikäyneenä teen muutaman ehdotuksen.
Käy Carbon Copy Clonerin kotisivulla ja lue ohjeet mahdollisten ongelmien minimoimiseksi. Poista säilytettävistä aineistoista kaikki turhat, korjaa oikeudet. Jos haluat säilyttää Ysin, muista formatoidessa asentaa levylle Ysin ajurit.
Ja sitten jos tai kun CCC hyytyy (eli ulkoisella kovalevyllä ei pi-itkään aikaan tapahdu mitään), katso mikä tiedosto on kyseessä, pakota CCC lopettamaan, poista ko. tiedosto ja yritä uudelleen.