Terve!
Koulussa piti tehdä pienimuotoinen elokuva/lehva itse, jotta saa lakin. Tein homman ajoissa ja viteo pyörii omalla koneella vallan maniosti. Nyt sitten kun kaverin koneella yritettiin katsoa niin ei ota toimiakseen.
Video pitäis huomenna esittää, joten nyt on vähän kiire. Jos tämä ei nyt onnistu niin menee kirjotukset ohi suun.
Eli, editoin videon final cutilla ja "exporttasin" sen MOV tiedostona. Nyt kysyisin, että miten saan sieltä exportattua jotakin muuta kuin MOVia? Asialla on kiire!
-Kiitos vastauksista etukäteen!
Final cut
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Final cut
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Semmonen pikkujuttu: Onko kaverilla Mac vai Windows?
Jos kaverilla Windows: Ainakin Expressillä jos käyttää Export > Quicktime Movie, jää codeciksi Apple Intermediate Codec, joka ei Windowsilla pyöri. Codecin voit päättää itse valitsemalla Export > Using Quicktime Conversion. Itse olen käyttänyt h.264 videolle ja AAC äänelle, ja aina on pyörinyt sekä Maceilla että Windowseilla.
Jos kaverilla Mac: Export > Quicktime Movie pitäisi riittää, mutta pidä huoli että ruudussa "Make Movie Self-Contained" on ruksi.
FCP:n osalta joku sitä käyttävä osaa auttaa paremmin.
EDIT: Toivottavasti ei tule liian myöhään.
EDIT2: Korjattiin virhe...
Jos kaverilla Windows: Ainakin Expressillä jos käyttää Export > Quicktime Movie, jää codeciksi Apple Intermediate Codec, joka ei Windowsilla pyöri. Codecin voit päättää itse valitsemalla Export > Using Quicktime Conversion. Itse olen käyttänyt h.264 videolle ja AAC äänelle, ja aina on pyörinyt sekä Maceilla että Windowseilla.
Jos kaverilla Mac: Export > Quicktime Movie pitäisi riittää, mutta pidä huoli että ruudussa "Make Movie Self-Contained" on ruksi.
FCP:n osalta joku sitä käyttävä osaa auttaa paremmin.
EDIT: Toivottavasti ei tule liian myöhään.
EDIT2: Korjattiin virhe...
Viimeksi muokannut carrbon, 28.1.2010 klo 13.07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Olikos tuo nyt oikein päin. Self-contained on leffa joka sisältää kaiken esitettävän datan, ja jos leffa ei ole self-contained, siinä voi olla linkit käytettyyn materiaaliin, jolloin itse leffatiedostossa ei välttämättä ole muuta kuin leikkaustieto. No joka tapauksessa kun katsoo minkä kokoinen se leffa on, siitä nyt yleensä arvaa..Jos kaverilla Mac: Export > Quicktime Movie pitäisi riittää, mutta pidä huolta ettei ruudussa "Make Movie Self-Contained" ole ruksia.
-
Pah, tietenkin siinä oli virhe. Ei pitäisi unenpöpperössä ruveta neuvomaan.. Eli raksi ruutuun Make Movie Self-Contained, jos sitä ruvetaan siirtämään koneille joilla alkuperäistä materiaalia ei ole..Fixx kirjoitti:Olikos tuo nyt oikein päin. Self-contained on leffa joka sisältää kaiken esitettävän datan, ja jos leffa ei ole self-contained, siinä voi olla linkit käytettyyn materiaaliin, jolloin itse leffatiedostossa ei välttämättä ole muuta kuin leikkaustieto. No joka tapauksessa kun katsoo minkä kokoinen se leffa on, siitä nyt yleensä arvaa..Jos kaverilla Mac: Export > Quicktime Movie pitäisi riittää, mutta pidä huolta ettei ruudussa "Make Movie Self-Contained" ole ruksia.
-
Viesti Kirjoittaja Ponke »
Ah kiitos vastauksista. Ehdin sen ajoissa saamaan kuntoon. Ja 10 siitä tuli 
Vielä semmonen kysymys, että miten sieltä saa sitten vielä parempaa laatua ulos, kuin esim avi tai mpeg4? Pitäiskö se sitten tehä jo compressorilla?
Tai siis miten sieltä saa ulos sitä parasta HD laatua?

Vielä semmonen kysymys, että miten sieltä saa sitten vielä parempaa laatua ulos, kuin esim avi tai mpeg4? Pitäiskö se sitten tehä jo compressorilla?
-
Viesti Kirjoittaja Soundwise »
Jotta jotenkin vois auttaa niin pitäisi vähintään selvittää mitä tuo "ulos" tarkoittaa.Ponke kirjoitti: Vielä semmonen kysymys, että miten sieltä saa sitten vielä parempaa laatua ulos, kuin esim avi tai mpeg4? Pitäiskö se sitten tehä jo compressorilla?
-
Niin siis, että miten sen saa sieltä Final Cutista "poltettua" tai mitä lie parhaalla laadulla? Eli siis sellaseen kuntoon, että voi vaikka uppia nettiin. Ja se parhaalla mahdollisella laadulla.Soundwise kirjoitti:Jotta jotenkin vois auttaa niin pitäisi vähintään selvittää mitä tuo "ulos" tarkoittaa.Ponke kirjoitti: Vielä semmonen kysymys, että miten sieltä saa sitten vielä parempaa laatua ulos, kuin esim avi tai mpeg4? Pitäiskö se sitten tehä jo compressorilla?
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nuo on kaksi ihan eri jakelukanavaa (tai "ulos"-panoa), ja ne tehdään ihan eri asetuksilla ja codeceilla.
-
Ahaa ahaaFixx kirjoitti:"poltettua" ja "uppia nettiin"?
Nuo on kaksi ihan eri jakelukanavaa (tai "ulos"-panoa), ja ne tehdään ihan eri asetuksilla ja codeceilla.

No mutta miten saan parhaan laadun jotta voin laittaa videon vaikka vimeoon parhaalla mahdollisella laadulla?
Ja sitten sama, että voin polttaa vaikka DVDeelle?
Ja koneena imac 27 ja kamerana Sony HVR-A1
-
Vimeossa on neuvottu aikalailla kädestä pitäen suositeltavat asetukset..Ponke kirjoitti:Ahaa ahaaFixx kirjoitti:"poltettua" ja "uppia nettiin"?
Nuo on kaksi ihan eri jakelukanavaa (tai "ulos"-panoa), ja ne tehdään ihan eri asetuksilla ja codeceilla.No sitä apuahan tässä kysellään.
No mutta miten saan parhaan laadun jotta voin laittaa videon vaikka vimeoon parhaalla mahdollisella laadulla?
Ja sitten sama, että voin polttaa vaikka DVDeelle?
Ja koneena imac 27 ja kamerana Sony HVR-A1
-
-
Pahoittelut jos olen väärässä, mutta jotenkin tulee sellainen kutina, ettei tätä ohjelmistoa ole ostettu vaan.. ![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Haha, kone eikä ohjelmisto ole kumpikaan minun. Tiedä sitten millä se on hankittu, mutta kyllä se mulle tais joskus sanoa että sai joululahjaksi.carrbon kirjoitti:Pahoittelut jos olen väärässä, mutta jotenkin tulee sellainen kutina, ettei tätä ohjelmistoa ole ostettu vaan..

13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka