Olen tehnyt koneelle testejä Apple Hardware Testillä ja sitten tuolta jostain hankin Apple Service Diagnostic -levyn jossa on yksityiskohtaisempia testejä mm. eri lämpösensoreille ja tuulettimille yms. Kone läpäisi molemmista testilevyistä ihan jokaisen testin kitisemättä. Kuitenkin konetta on vaikea välillä saada boottaamaan ja näyttää että kun sen antaa olla rauhassa niin boottaa paremmin. Syynä voisi olla pari asiaa:
1. Huonot juotokset emolevyllä, joskin ymmärtääkseni tällöin homma pitäs mennä toisinpäin eli kylmä bootti tuottaisi vaikeuksia?
2. Virtalähde ylikuumenee (mikään lämpösensori (CPU yms.) ei näytä korkeita lukemia mutta virtalähteellehän ei ole sensoria joten voisko olla se?)
3. PRAM-patteri on kuollut / kuolemaan päin. Patteri on valmistettu vuon 2004 eli onhan se vanha. Mittasin eilen mittarilla että näyttäisi lukemaksi 3.4, jos osasin mitata oikein (mittarissa on pikkasen paljon noita asetuksia enkä ymmärrä yhdestäkään mitään) niin onhan tuo jännite alhainen kun 3.6v pitäisi olla.
Ja nyt kysymykseen: miten tärkeä tuo PRAM on Macintosh -koneelle? Pistin tilaukseen uuden patterin, mutta siinä nyt vielä kestää että se on minulla. Lähinnä kiinnostaa että onko Hompun käyttäjillä ollut esim. PM G5 -koneita jotka ovat oireilleet samoin kuin tuo minun ja onko patterin vaihto ratkaissut ongelman? Vähän kyllä tuntuis että ongelma olisi emolevyllä tai virtalähteessä, mutta toisaalta kaikki testit menee läpi samoin kuin myös Xbench ja Geekbench eli ihan rikki kone ei taida olla joskaan en tiedä onko korjattavissa..
Eli PRAMin merkitystä siis mietin, näin tiivistääkseni tämän pitkän litanian
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)