Hyvä amanita, puhut vähän mutta viisaita. Sitä paitsi jos kysymys kuuluu: "Mikä Applessa ja Maceissä ärsyttää?", menee vastaus hieman ohitse mikäli aletaan vatvoa mac-diggreiden puheita ja mielipiteitä. Eihän niillä ole mitään tekemistä Applen eikä Mac:ien kanssa. Pääsinpäs purkamaan kiukkuani ...amanita kirjoitti:Näissä reippaan kuusikymmensivuisen ketjun viesteissä on tullut tuo Apple-fanituksen ärsyttävyys jo niin moneen kertaan mainittua, jotta asia on tullut erinomaisen selväksi.
Mikä Applessa ja Maceissä ärsyttää?
-
Re: Mikä Applessa ja Maceissä ärsyttää?
Viesti Kirjoittaja tsehov »
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Enpä oo tuollaiseen itse koskaan törmännyt. Oot varma, ettei asetuksissa oo mikään pielessä?tuomas92 kirjoitti:Mail-ohjelman ääni-ilmoitus uusista viesteistä ei toimi läheskään aina - on enemmän poikkeus kuin sääntö että se kuuluu. Osaa olla ärsyttävä, edes sääntöihin laitetut äänet eivät toimi kuin joskus.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Mullakin on Mailissa parhaillaan menossa mykkävaihe...
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Minun työkoneessa Mail on ollut mykkänä arviolta pari-kolme vuotta.mercury kirjoitti:Mullakin on Mailissa parhaillaan menossa mykkävaihe...
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Ostajalla on kuitenkin se viimeinen päätösvalta: hän voi aivan hyvin olla ostamatta. Laitteissa ei ole ylihintaa, jos niitä ostetaan hinnasta huolimatta (tai sen takia). Mikä muuten on ylihinta? Ei tuotteiden hintoja voida pelkkien osien perusteella arvioida. Onko Windowsissa ylihintaa (useampi satanen muutaman sentin dvd-levyn kustannuksella)? Entä muissa softissa? Pitäisikö Applen myydä halvemmalla vain siksi, ettei kuluttajan tarvitse maksaa niin paljon? Miksi? Eiköhän myyjä pyri saamaan mahdollisimman suuren katteen tuotteestaan, mutta monen myyjän tuote on sen verran kilpailijoitaan heikompi (tai ylipäätänsä kilpailtu), ettei katteen nosto onnistu.Fifi kirjoitti:Applessa ärsyttävät ainakin seuraavat seikat:
b) Ylihinnat ja niihin suhtautuminen. Katteet ovat muihin valmistajiin verrattuna huikeita, eikä se näytä fanijoukkoa häiritsevän. Tällainen irrationaalisuus on suorastaan pelottavaa. Tuntuu kuin applelaiset olisivat firman talutusnuorassa.
c) Tuotelähtöisyys, johon fanijoukko uskoo kuin myöhempien aikojen pyhät oppiinsa. Apple tietää, mitä sinä tarvitset, eikä salli ostajalle valtaa päättää, mitä hän tarvitsee.
Tätähän kaikki kynnelle kykenevät kapitalisti harjoittavat. Nokialta on vaikea löytää puhelinta (pl. hintaluokan yläpäässä), jossa olisi kaikki ominaisuudet ilman jonkin osan tahallista huonontamista (esim. on hyvä näyttö, mutta keskitason kamera, wlan-mallissa taas huonompi näyttö, lähes hyvä 6220c kärsi taas wlanin puutteesta ja onnettomasta akkukestosta). Microsoft rahastaa samasta koodista noin 20 eri tavalla (esim. XP oli oikeasti peruskäyttöä varten vajaa mm. puuttuvien suojaustyökalujen takia, saati sitten, että sillä olisi voinut esim. tiedoston omistajaa vaihtaa). Sama homma toimii myös tuossa kohdassa 2. Esim. Microsoftin mukaan uusi Next! on jotain uutta ja hienoa, ja aikaisempi malli onkin nyt täysin surkea ja wanhentunut. Tosin Apple on tässä(kin) osiossa varsin taitava, mutta edelleen ostaja on se, joka päättää mitä haluaa tai mitä luulee haluavansa.Fifi kirjoitti: f) Vedättäminen kahdellakin tavalla:
1) Mallien ominaisuudet laaditaan niin, että halvemmat mallit ovat selvästi peruskäyttöä varten vajaita, kun taas kalliimmat mallit ovat liian kalliita.
2) Lypsäminen. Ensin tuodaan iPadista markkinoille perusversio. Kun sen ostaminen vähenee, tuodaan vähän paranneltu seuraava versio. Ja kun sen ostaminen vähenee, tuodaan kolmas versio. Ja ostajia riittää. Onhan se uusi ominaisuus saatava, vaikka edellisen mallin aikaan sillä ei kuulemma tehnyt mitään.
Itse olen Applesta pitänyt lähinnä sen takia, ettei tuotteiden elinkaari lopahda heti alkuunsa. Tuotteilla on hintaa, mutta mallistossa ei ole oikeasti yhtään täysin surkeaa low-end -mallia. Esim. suffelin pienin versio oli aikoinaan 512 megatavun kokoinen - samaan aikaan myytiin mp3-soittimia halvemmalla, mutta täysin riittämättömällä 64/128 megan muistilla. Mainoksissa jopa kehotettiin käyttämään 64 kbps WMA-roskaa (WMA on käytännössä huonompi kuin MP3), jotta saatiin mahtuva kappalemäärä edes toiselle kymmenluvulle. Tällä hetkellä tuo ensimmäinen suffeli on edelleen käytössä ja toimiva, creativen mallit (sekä 64 että 128 megaa) ovat unohtuneet jo kauan sitten. Sama juttu tuon iPod 5G:n kanssa. iPhonen hankittuani se siirtyi lapselle videokoneeksi ja on edelleen päivittäisessä käytössä.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja menorca »
-
Viesti Kirjoittaja keppie »
-
Viesti Kirjoittaja heikkipekka »
Olisko tähän ollut suoraan antaa ohjetta? Koko Mac-ajan vajaa kolme vuotta ollut Mail mykkänä saapuvasta postista. Sääntöä kaikelle saapuvalle postille kokeiltu. Miten tuo AppleScript täytyy sääntöihin liittää?mercury kirjoitti:Kiertokeinotkin on kehitetty, esimerkiksi sääntö koskemaan kaikkia posteja ja ajamaan AppleScript joka soittaa äänen. Tuo toimii, koska äänen toistaa AppleScript.
-
Viesti Kirjoittaja heikkipekka »
Applen laitteiden luotettavuusmaine on ehkä liikaa mitä se oikeasti on, mutta käyttäjäkokemukseen vaikuttavia yksityiskohtia tuntuu Applen suunnittelupöydällä hiotun kilpailijoita enemmän, noin yleistäen. Mac on helppokäyttöisempi, luotettavampi ja turvallisempi kuin Windows ja iPhone on kaikin puolin käytettävämpi kuin mikään Nokian älypuhelimista. Toki ulkoisesta designista Apple repii hyvät rahat, mutta siinäkin tuntuu olevan hyvää makua enemmän kuin kilpailijoilla.Fifi kirjoitti:b) Ylihinnat ja niihin suhtautuminen. Katteet ovat muihin valmistajiin verrattuna huikeita, eikä se näytä fanijoukkoa häiritsevän. Tällainen irrationaalisuus on suorastaan pelottavaa. Tuntuu kuin applelaiset olisivat firman talutusnuorassa.
Mulla on ollut itse kasattuja PC-pöytäkoneita useita, 4 eri Dellin läppäriä töissä, musasoittimena Creativen USB-tikku ja lukuisia nokialaisia 12 vuoden aikana aina viime vuoteen asti. Kaikki on nyt vaihdettu ja tuntuu, että takaisin ei ole mitään syytä vaihtaa.
Käytettävyyden ja ulkonäön suunnittelusta joutuu maksamaan, mutta mun mielestä niistä yksityiskohdista ei oteta hirveästi extra-katetta. Creativen laitteet maksaa kuitenkin tukun seteleitä myös, samoin Dellin läppärit ja Nokian kännykät.
Ehkä olen jo vähän turtunut Applen laitteiden hyvään maineeseen enkä näe miten paljon parempia vastaavia uusia laitteita kilpailijoilta on tullut paljon halvemmalla, mutta mielestäni maksan ihan kohtuullisesti monesta Apple laitteesta. Paljolla Nokian N900 lähtee, tai 3G Netbook? Onko ne paljonkin halvempia?
Tää on vähän hankala ymmärtää. Tarkoitatko, että tosimies suunnittelee ja kasaa tietokoneen, musasoittimen ja puhelimen itse?Fifi kirjoitti:c) Tuotelähtöisyys, johon fanijoukko uskoo kuin myöhempien aikojen pyhät oppiinsa. Apple tietää, mitä sinä tarvitset, eikä salli ostajalle valtaa päättää, mitä hän tarvitsee.
Mua alkoi kyrsiä miten paljon Nokialta tuli puhelinmalleja, joista missään ei ollut niitä kaikkia ominaisuuksia mitä tarvitsi. Vasta viimeksi käytössä ollut E71 oli todella hyvä kännykkä, parempi kuin iPhone, mutta sitten mä halusin käyttää kännykkää myös sähköpostiin, surffailuun ja mediaan.Fifi kirjoitti:f) Vedättäminen kahdellakin tavalla:
1) Mallien ominaisuudet laaditaan niin, että halvemmat mallit ovat selvästi peruskäyttöä varten vajaita, kun taas kalliimmat mallit ovat liian kalliita.
Tätä mä en täysin ymmärrä. Mä olen pikkukaupungista. Onko sulle iPodin, MacBookin tai iPhonen käyttäminen merkki pinnallisuudesta, elitismistä tai jonkunlaisesta muusta muiden yläpuolelle itsensä asettamisesta? Mä en haluaisi, että mua pidetään minään lahkolaisena, jos mulla on työpöydällä Mac tai taskussa iPhone. Mä itse olen käyttökokemuksen perusteella jäänyt Mac-, iPod- ja iPhone -käyttäjäksi - vaikka ne ei olekaan täydellisiä laitteita.Fifi kirjoitti:g) Junttien unohtaminen. Minen v***u mikään metroseksuaali ole, vaan känsäkourainen maalaispoika. Tarjotkaa meillekin jotain, jonka voi järjellä ymmärtää ilman ostohimoa ja lahkoutumista.
Käytettävyys, turvallisuus ja luotettavuus ei oo musta snobbailua vaan perusteltua. Ulkoiseen designiin satsaaminen ehkä vähän on ylimääräistä, mutta en mä näe rumaa sähköhärveliä minään plussanakaan monien muiden valmistajien kohdalla.
Sulla on hyviä pointteja mm. kulutuksen hillitsemisestä ja oon monessa kohtaa samaa mieltä. Viittaat varmaan mm. siihen, että nyt on tulossa Applelta uusi tuote läppärin ja kännykän väliin. En mäkään ole sitä heti ostamassa. En ollut ostamassa iPhoneakaan, enkä Maciä. Mutta iPhone, iPod ja MacBook Pro on ollut niin paljon parempia käyttää ja paremmalla maulla tehtyjä, kaikkine vikoineenkin, että utelias mä olen kokemaan millaista sitä iPadiä on käyttää.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
http://www.hawkwings.net/2008/06/09/fix ... ail-alert/heikkipekka kirjoitti:Olisko tähän ollut suoraan antaa ohjetta? Koko Mac-ajan vajaa kolme vuotta ollut Mail mykkänä saapuvasta postista. Sääntöä kaikelle saapuvalle postille kokeiltu. Miten tuo AppleScript täytyy sääntöihin liittää?mercury kirjoitti:Kiertokeinotkin on kehitetty, esimerkiksi sääntö koskemaan kaikkia posteja ja ajamaan AppleScript joka soittaa äänen. Tuo toimii, koska äänen toistaa AppleScript.
-
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »

Ei, enkä halua kuulla yhtään valitusta siitä että laitetuki muulta kuin Applelta on persiillään
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
-
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Myykö Nokia näitä nettitikkuja? Ei sillä että ostaisin, koska nykyinen ajaa juuri ja juuri asiansa nykyisellä asuinpaikalla.
-
Viesti Kirjoittaja Esa66 »
iPhone 14+
-
-
Viesti Kirjoittaja Esa66 »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
iPhone 14+
-
Eivät ne varsinaisesti liitykään, mutta näiden kanssa törmää ongelmiin aina silloin tällöin. Muutoin olen ihan tyytyväinen koneeseen/käyttikseen olemassa.Esa66 kirjoitti:Miten,nettitikku ja bluetooth liittyy toisiinsa?
-
Viesti Kirjoittaja Armadillo »
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
-
Viesti Kirjoittaja LSBoot »
Steve Jobsin pikatossut ja poolopaita.
Sana Keynote.
Stockholm syndrome in action.
Apple Care tukipuhelimen neuvot vs. valtuutetun huollon mielipiteet.
-
Viesti Kirjoittaja Kissaeläin »
- Se, ettei iPhoneja voi korjauttaa suomessa, ellei ole surinan kytky.
- iPhonessa on kova hinta, eikä multimediaviestejä voi olevinaan käyttää iPhone 2G:ssä. Sitäpaitsi nokia tarjoaa vastaavat ominaisuudet- Halvempaan hintaan. (Tosin ymmärrän iPhonen bugittomuuden ja helppokäyttöisyyden)
Tuossa ainakin muutamia, mielestäni rasittavia asioita Applessa. Mutta silti olen Macin käyttäjä

-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Jotenkin huvittaa kun valitetaan tuotteesta, jota ei ole koskaan Suomessa edes myyty. Aika moni näyttää olevan sitä mieltä, että iPhonen hinta ei ole liian kova.Kissaeläin kirjoitti:- Hinta. (iPad poikkeuksena)
- iPhonessa on kova hinta, eikä multimediaviestejä voi olevinaan käyttää iPhone 2G:ssä. Sitäpaitsi nokia tarjoaa vastaavat ominaisuudet- Halvempaan hintaan. (Tosin ymmärrän iPhonen bugittomuuden ja helppokäyttöisyyden)
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka