Hojo hojo, vielä tarvisin neuvoja, aloittelija kun olen. Pitäis nyt aika nopeesti hankkia se jonkinlainen kuvankäsittelyohjelma. Olen hiukka tutustunut Elementsiin nettikurssilla ( elements 4 pc:llä) ja löysin kirjastosta aika hyvän suomenkielisen opaskirjankin siihen 7 versioon. Elements vaikuttaa ihan hyvältä valinnalta ja olin jo sitä ostamassakin, mutta kun tuli ihan puskista toi Aperturen 3:n. Voin tietty ladata sen kokeiluversion, mutta siinä on se ongelma, että on niin vähän kokemusta koko asiasta, etten välttämättä osaa sitä testailla. Sitten kun saan ratkaistua kumman hankin, niin ajan kanssa sitä sitten treenailen. Ja lisäksi mun pitäis aika pian ratkaista tää juttu kun toi lahjakortti menee parin viikon sisällä umpeen. Apertureen ei taida olla saatavana samanlaisia opaskirjoja kuin elementsiin - siitä olis helppo katsella noita ominaisuuksia. Näin ollen Elementsiin olis kaikenlaista "tukea" ja ohjeita paremmin saatavilla, näin aloittelijalle.
Eli mitä oleellista Aperturesta puuttuu Elementsiin verrattuna? Aperture "kiinnostaisi" enemmän kun se on applen tuote - viisasta tai ei, mutta näin on, kotona pari viikkoa vanha macbook pro.
Jos joku jotenkin osais opastaa, niin suuri KIITOS.
Aperture 3 vs Elements 8
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Aperture 3 vs Elements 8
Viesti Kirjoittaja teeshot »
-
Re: Aperture 3 vs Elements 8
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuo vastakkainasettelu on keinotekoinen. Aperture on kuvien arkistointi ja hallinnointiohjelma ensi sijassa. Elements taas on kuvien käsittelyohjelma. Aperturella saa toki tehtyä kuvien muokkausta, värisäätöä jne, mutta Elementsillä muokkausmahdollisuuksia on paljon enemmän. Molempi parempi, Elements 8 on sen verran halpa, ettei kannata miettiä tarvetta.
Toisaalta, voithan jatkaa iPhoto/Elements linjalla ja osoittautuu riittämättömäksi, ostat sen Aperturen myöhemmin.
Vertailu on vähän kuin miettisi että Word vai InDesign, molemmilla käsitellään tekstiä, mutta käyttötarkoitukset ovat täysin erilaiset.
Toisaalta, voithan jatkaa iPhoto/Elements linjalla ja osoittautuu riittämättömäksi, ostat sen Aperturen myöhemmin.
Vertailu on vähän kuin miettisi että Word vai InDesign, molemmilla käsitellään tekstiä, mutta käyttötarkoitukset ovat täysin erilaiset.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja teeshot »
Kiitos MacFinn - vähän tuollainen mielikuva minullekin on syntynyt - tarvi vaan hiukka vahvistusta. Tarttis varmman ostaa hiirikin, ei taida tulla ilman sitä toimeen näissä hommissa - osaatko / osaako joku suositella jotain - macin omaa tai esim. logitechin "mausee" ? tais olla digikuva-lehti jossa kehuttiin jotain Logitechin uutuutta....
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Hiiri on sitten ihan eri asia. Minä esim. tykkäsin Mighty Mousesta, sopi kovin hyvin mun käteeni. Nykyinen Magic Mousekin on hyvä, mutta erilainen. Hiiret ovat aika tavalla tottumus- ja mieltymyskysymys. Paras etsiä omaan käteen sopiva malli.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka