Hei,
mitä tarkoittaa, kun ruudulle ilmestyy varoitusruutu "xxxx ip-määrittely käyttäjänä xxxx , DHCP-palvelin xxxxx" ja sitten vain kuittauspainike OK....? ensimmäinen ja viimeinen numerosarja vaikuttavat oman koneeni ip-numerolta. Pitäisikö huolestua?
Welhon langaton yhteyteni on avoin, sillä en ole yrityksistä huolimatta saanut enää salattua yhteyttäni (kerran vahingossa nollasin modeemin asetukset). En tiedä, mikä vikana. Sinänsä asia ei minua erityisemmin vaivaa, mutta Tiedostojen jako kannattaisi ehkä varmuuden vuoksi laittaa pois päältä, vaikka kannettava ja pöytäkone ovatkin kätevästi verkossa keskenään. Vai.
Ihme herja ruudulla
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Ihme herja ruudulla
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Viittaa siihen, että verkossasi on joku laite, jolla on kiinteä IP-asetus sisäverkkosi DHCP-poolissa. Kun ko. laite on sammuksissa, antaa DHCP jollekin käynnistyvälle laitteelle, joka on kytkeytyneenä samaan sisäverkkon em. IP:n. Nyt kun tuo kiinteällä asetuksella oleva käynnistetään, tulee tuo herja.
Sulje langaton siitä Welhon modeemista ja käy ostamassa joko APExpress tai APExtreme tai perät TimeCapsule tai sitten jonkun muun merkkinen pelkkä WLAN -reititin, jolla luot sen langattoman verkon ja saat sen myös salattua WPA2/AES:illa.
Jos tiedät, että sisäverkossasi ei pitäisi olla käytössä kuin oma koneesi, on todennäköisesti naapurin joku laite kytekytynyt tahallaan tai vahingossa sisäverkkoosi ja tuo ristiriita sitten tulee tuosta, jolloinka se verkon salaus on erityisen suositeltavaa saada aikaiseksi.
Sulje langaton siitä Welhon modeemista ja käy ostamassa joko APExpress tai APExtreme tai perät TimeCapsule tai sitten jonkun muun merkkinen pelkkä WLAN -reititin, jolla luot sen langattoman verkon ja saat sen myös salattua WPA2/AES:illa.
Jos tiedät, että sisäverkossasi ei pitäisi olla käytössä kuin oma koneesi, on todennäköisesti naapurin joku laite kytekytynyt tahallaan tai vahingossa sisäverkkoosi ja tuo ristiriita sitten tulee tuosta, jolloinka se verkon salaus on erityisen suositeltavaa saada aikaiseksi.
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
R.
-
Viesti Kirjoittaja kea »
Hm, mielenkiintoista, itsellä ei ollut mitään laitetta käynnistymässä, kun tuo varoitus ponnahti ruudulle. Itse asiassa minulla on vain usb-printteri, eikä sekään päällä.
APExpress löytyy kyllä jostain varaston perukoilta ja salausasetuksetkin olisivat valmiina. Olin joka tapauksessa ajatellut kaivaa sen joku päivä esiin, jotta saisi musiiikintoiston naapurihuoneeseen. Mutta on tosiaan paikassa x varastoon pakattuna.
Välillä olen huomannut verkossa useitakin naapureiden koneita, esim. tällä hetkellä en yhtään; voisi kai joku olla silti tänne päin yhteydessä ollen itse kuitenkin "näkymätön".
APExpress löytyy kyllä jostain varaston perukoilta ja salausasetuksetkin olisivat valmiina. Olin joka tapauksessa ajatellut kaivaa sen joku päivä esiin, jotta saisi musiiikintoiston naapurihuoneeseen. Mutta on tosiaan paikassa x varastoon pakattuna.
Välillä olen huomannut verkossa useitakin naapureiden koneita, esim. tällä hetkellä en yhtään; voisi kai joku olla silti tänne päin yhteydessä ollen itse kuitenkin "näkymätön".
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Niin, katsos kun Welhon kaapeliverkossa saman solmun alueella olevat koneet on automaattisesti ikäänkuin samassa verkossa, jolloin näkyvät muillekin.
Nyt jos ei ole NAT-asetuksia laitettu kuntoon, eli tehty omaa sisäverkkoa, niin saattaa päästä käymään juurikin näin.
Laita vaan se APOEx toimintaan, niin poistuu moinen.
Nyt jos ei ole NAT-asetuksia laitettu kuntoon, eli tehty omaa sisäverkkoa, niin saattaa päästä käymään juurikin näin.
Laita vaan se APOEx toimintaan, niin poistuu moinen.
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
R.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka