Outolempi kirjoitti:Macin käytön piti olla helppoa ja niin ilmeisesti suuren yleisön mielestä onkin. Vaimolle ostin MacBookin ja eihän se siitä tykkääkään (vielä), kun ei se "toimi heti helposti". Hän luuli että Mac on niin helppokäyttöinen, ettei sitä edes tarvitse opetella. Minua siis ärsyttää se, että Apple (OS X) on muuttunut liian myyttiseksi "helpoksi" käyttöjärjestelmäksi.
Edit: typo.
Olen ihmetellyt tätä, että Macia EI PIDETTÄISI jostain mystisestä syystä helppona käyttöjärjestelmänä, koska sitä se ihan oikeasti on.
Olin PC/DOS/Windows-käyttäjä 20 vuotta ja en sen koko kehityskaaren aikana koskaan oikeastaan sisäistänyt sen sielunelämää.
Muistan joskus vaihdelleeni nuorempana kohtuullisen sujuvasti tietokoneen sisälle näytönohjaimia, muisteja äänikortteja ja kokonaisia emolevyjä,
mutta en ymmärtänyt koskaan oikeastaan, että minkä takia koko järjestelmän arkkitehtuuri oli tehty niin palikkamaiseksi,
puhumattakaan siitä, että pelkän käyttöjärjestelmän mukauttaminen ja saaminen edes kohtuullisen vakaaksi oli päivien työn takana.
Silti aina sai lopulta kokea sen karvaan tappion järjestelmän mystisestä hidastumisesta, haittaohjelmien putsailusta sun muusta, mikä oli aivan
turhaa sähkön-, ajan ja hermojen tuhlaamista.
Yritin joskus Linuxin käyttöönottoa, mutta pidin sitä aikamoisena purkkaviritelmänä enkä jaksanut alkaa panostaa sen opiskelemiseen kun
mielenkiinnon kohteet olivat oikeastaan kaikkialla muualla kuin tietotekniikassa.
Macin parissa olen ollut kuin kala vedessä. Pelkäsin hetken aikaa sitten näin melkein 2v Mac Minin omistajana, että sitä vaivaisi sama vika kuin
Windows-koneitakin, eli järjestelmän hidastuminen, mutta safeboottaus auttoi tähän merkittävästi ja nyt homma toimii taas kuin unelma.
Olen Macissa mieltynyt nimenomaan siihen, että kaikki on niin pitkälle ajateltua ja loppuunsuunniteltua ja niin selkeää, että asiat oppii muutamassa
minuutissa. Lisäksi pidän erityisesti myös siitä, että en joudu käyttämään 5 minuuttia koneen käynnistämiseen, softat sulkeutuvat ja avautuvat nopeahkosti
ja minun ei tarvitse miettiä turhia päivityksiä laitteiston osalta, saatika käyttää tajuttomia prosentuaalisia määriä koneeni resursseista jotain ankeita virustutkia pyörittääkseni. Minusta Mac on ollut helppo käyttää heti alusta asti. Koneen ensimmäisestä avaamiesta lähtien minua on viety kuin pässiä narussa ja kaikki yksinkertaisesti vain TOIMII juuri niin kuin pitääkin.
Pidin pitkään näitä anti-applejätkiä aika huvittavina, mutta viime aikoina heidän lässytyksensä on alkanut hieman keljuttaa. Nämä kritisoijat ovat aina näitä heppuja, jotka eivät tunnu tietävän paremmasta kun CS:n pelaaminen on henki ja elämä ja joita nyt sattuu jotenkin kummallisesti vituttamaan se, että Apple haluaa pitää nuorekasta ja trendikästä imagoa yllä mainonnassaan. Varsinkin tämä iPadin dissaaminen on saanut minusta jo aivan älyttömät mittasuhteet. En tiedä, olisiko minulla itselleni laitteelle käyttöä, mutta pidän sitä silti parempana vaihtoehtona kuin yhtäkään turhanpäiväistä "miniläppäriä" jotka tuntuvat olevan todellisia hittituotteita tällä hetkellä.
Ehkä Omenassa eniten keljuttaa se, että se ei ole vieläkään lyönyt itseään ns. täysin läpi, saanut sellaista asemaa joka sille kuuluisi, jos maailma olisi oikeasti oikeudenmukainen ja älykkäiden ihmisten hallinnassa.