atheos kirjoitti:OS X:n opin päivässä, Windows 7:n kahdessa, Ubuntua en oppinut kahdessa viikossakaan ja sen jälkeen ei edes kiinnostanut opetella.
Juu, tuo uuden opettelu tuntuu turhalta, jos vanhoilla tietopohjillakin pärjää siinä, mitä haluaa tehdä. Kiinnostaisi tietää, miten laajasti opit OS X:n päivässä. Eikös se ole unix?
Itse siirryin käyttämään Linuxia 1999, kun windows NT alkoi itsekseen ehdottelemaan, että pitäisi päästä modeemilla rimpauttelemaan, jotta saisi yhteyden ties mihin palvelimeen jossakin kaukana. Sanoisin, että siihen aikaan Linuxin toimintakuntoon asentaminen oli kerrassaan hankalaa. Parissa viikossa taisin saada nettiyhteydenkin toimimaan. Nykyisin Linuxit asentuvat sopivaan rautaan heittämällä ja kaikki toimii - eri asia on sitten se, toimiiko juuri sillä tavalla intuitiivisesti kuin käyttäjä ajattelee (se riippuu käyttäjästä).
Itse odotin tältä macin OS X:ltä ja Snow Leopardilta hieman enemmän, mitä se sitten tarjosi. Minulle tuli sellainen tunne kuin tätä järjestelmää olisi hiukan "rampautettu". Kunnollisen filedamagerinkin tähän saisi, jos maksaisi riittävän pinkan taaloja - minä luulin, että sellainen kuuluisi näin kalliiseen ja hienoon systeemiin vakiona. Ja sitten se ilmaisversio tästä maksullisesta ohjelmasta oli sanalla sanoen... No, asensin tähän sitten Linuxin, josta minulla siis on joidenkin vuosien käyttökokemus ja utelias mieli. Ja vaikka tällä p..kalla ei mitään voikaan tehdä, niin saan kuitenkin tehtyä digipokkarilla otetuille valokuvilleni kaiken sen, minkä haluankin ja vanhat (ei fullhd) videot editoituvat näillä surkeilla epäintuitiivisillä ohjelmilla ihan riittävän hyvin. Kaikkein oudoimpiin käyttöliittymäratkaisuihin ikinä olen törmännyt käyttäessäni pari vuotta sitten qCadia. Sitä piti oikeasti opiskella ennenkuin sain sillä mitään piirrettyä, mutta kun sen sitten oppi, niin kyllä sillä yhden talon pohjat sai vallan hyvin aikaiseksi.
Jotta vaikka tällä Linuxilla ei mitään ("ihan aikuisten") oikeasti teekään, niin ihmeen hyvin ja monta asiaa sillä sentään saa vahingossa aikaiseksi, kun se on asenettu iMac 21,5" :een. Käyttötuntumalta sanoisin, että tämä on paras kone, joka minulla on ollut. Näyttö on erinomainen ja pidän tästä näppiksestä. Hiiren perusajatus on loistava, mutta se ei oikein sovi meikäläisen kännyyn, joten korvasin sen toisella.