Elgato toi markkinoille uuden puhtaasti verkkokäyttöön tarkoitetun digivirittimen. Tuo kieltämättä avaa ihan uusia mahdollisuuksia laitteiden sijoittelulle. eyetv netstream DTT
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
matrisfi kirjoitti:Sellaisia on, niitä sanotaan tallentaviksi digibokseiksi.
matti
Niistä taas aika harva tekee noita muita asioita, mitä tämä. Vai missaanko jotain? Eli mielestäni juurikin tallentavan digiboksin ja tämän naittaminen tuottaisi ultimaten. Mun Maximum-poksissa olis potentiaalia tuommoiseksi, mutta huolimatta linux-käyttiksestään, härveli on aikas 100% Windows-only, eikä siinäkään tuo sisällön jako sisäverkossa oikein koneelta toiselle toimizeh. Vaikka värkki siis verkossa köllöttääkin.
Ihan mielenkiintoinen laite. 250 €urolla vähän hinnakkaampi viritin, mutta on sentään tupla. Jos päättelin oikein, tuo ei osaa striimata kuvaa internetin yli esim. iPhonen EyeTV-ohjelmalle, vaan vaatii Macin pyörittämään EyeTV-softaa kuten USB-virittimelläkin. Sääli, koska tuo olisi ollut hyvä kun ei olisi tarvinnut pitää konetta koko aikaa päällä, saati sitten ajaa koko ajan EyeTV-softaa.
Nopeita kokemuksia Netstream DTT -laitteesta. Laite on pienikokoinen ja helposti sijoitettava. Pohjassa on seinäripustuskoukku, mutta siihen nähden kannessa oleva logo on väärinpäin. Johtojen kytkemisen jälkeen käyttöohjeessa sanottiin, että laitteen virittäminen tehdään EyeTV-ohjelman Setup Assistantilla. Ohjeesta poiketen (tai sitten se oli mainittu niin pienellä) laite ei ensi alkuun näkynytkään verkossa. Johtojen vaihtelu - ja miettimisseikkailun jälkeen laitteen takana olevan Reset-napin painaminen sai laitteen heräämään.
Pari kanavahakukierrosta tuotti tulokseksi 0 kanavaa. Antennin tarkemman suuntaamisen ja antennivahvistimen kytkemisen jälkeen tutut kanavat jo löytyivät. Laite vaatii voimakkaamman antennisignaalin kuin aikaisemmin käytössä olleet tv-virittimet. Verkossa laite löytyy Bonjour-palvelun kautta ja se tarjoaa siten videostreamin samassa aliverkossa oleville laitteille. Bonjouria käyttämällä laitteen konfigurointitietoihin pääsee käsiksi esimerkiksi Safarilla.
Kuvanlaatu on asiallinen ja käyttö Macilla, iPhonella ja iPadilla onnistuu helposti. Laitteessa ei ole omaa muistia, joten ohjelmien tallettaminen vaatii tietokoneen, jossa on esimerkiksi EyeTV-ohjelma. Laitteen mukana toimitetaan kaksi EyeTV 3 -lisenssiä, joten sekin onnistuu helposti. Ylen tekstitysten toiminta iPadilla ja iPhonella on vielä kokeilematta, koska kaikki ohjelmat ovat tähän asti olleet suomenkielisiä.
Näppärä laite, joka vapauttaa tv:n konesidonnaisuudesta (ja portteja). Ensikokemuksen perusteella voisi harkita myös satelliittiversion hankkimista.
Moi Ari ja muut!
"Kuvanlaatu on asiallinen ja käyttö Macilla, iPhonella ja iPadilla onnistuu helposti".
Asia ei kohdallani kylläkään ole niin. Olen pähkäillyt tuon vehkeen kanssa nyt pari päivää: videostreami ja -ääni hyytyilee kroonisesti noin 10 sek jaksoissa vaikka mitä tekisi. Ja joka kanavalla. Mistä vois johtua? Asetuksia oon kolunnut läpi, vaan eipä onnaa. Oisko muistijuttu? Sitä on koneessa 2gt.Vai mitä? Auttakaa!!
"Bonjouria käyttämällä laitteen konfigurointitietoihin pääsee käsiksi esimerkiksi Safarilla."
Tuo kyllä siis onnistuu eli signaali airportin kautta tuntuu toimivalta esim macbook pro:ssa. (Vai pitäisikö sittenkin käyttää jotain tiettyjä ei-automaattisia asetuksia, joiden parissa olen ihan urpona?)
erde
Viimeksi muokannut erde, 3.1.2011 klo 20.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laite tarvitsee hyvän antennin ja signaalin, muutoin kuva ja ääni katkovat. Laitteen mukana toimitettu piiska on riittävä vain voimakkaassa kentässä, muutoin on syytä käyttää antennivahvistinta tai kattoantennia. Kyseessä on uusi tuote, joten kannattaa lähettää palautetta Elgatolle, jotta tietävät kiinnittää huomiota vastaanottovaikeuksiin. Toinen merkittävä ongelma on iPadilla ja iPhonella katsottaessa YLE:n tekstityksien puuttuminen.
Kiitos kertomasta. Piiska-antenni on tosiaan aivan lelu tuohon virkaan. Olen kokeillut useitakin kattoantennipisteitä (vahvistettunakin). Niistä saa toki hyvät vahvuuslukemat usb-virittimiin vaan ei tosiaankaan Streameriin, kun Eyetv:n mittaria seuraa. Streamerilla signal-laatu 100% eli hyvä, voimakkuus kotalainen: n. 70%. Autotune löysi kumminkin 34 kanavaa, ei siis kovin huonosti, mikä panee vähän ajattelemaan, että onko pulma sittenkään antennissa...Vielä sen verran kysyn, että minkä tehoista vahvistinta tarvitaan ja missä olisi myynnissä. Minulla on käytössä ihan peruskamaa tyyliin Biltema, joka lienee jotain 20 db luokkaa?
erde
Viimeksi muokannut erde, 5.1.2011 klo 0.14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minulla on Verkkokauppa.com:sta hankittu ProCaster 360wave -sisäantenni, jonka vahvistus on 21 dB. Antenni on lisäksi suuntaava ja väännetty jotakuinkin lähetysaseman suuntaan. Täyttä signaalia ei saa, mutta tällä pärjätään.
Surffailu saman aikaisesti onnistuu moitteetta, kunhan laajakaistaa piisaa.
PS. Tammikuussa mainitsemani videon nykiminen loppui, kun hankin Elisan aikanaan toimittaman ADSL-purkin tilalle ns. nykyaikaisen laitteen noin 6lla kympillä. Että siitä se yllättäen kiikasti!