Nelonen ja YLE näyttää kyllä 16:9 tavaran anamorfisena jos ne ovat sen sellaisena saanneet. Maikkari sensijaan säästää digitan kaistaa ja rahaa ja letterboxaavat 16:9 materiaalin. Tässäkin on ehkä hidas muutos menneillään koska esim. nykyään ER näytetään anamorfisena kun se vielä vuosi sitten oli letterboxattu.TheKraken kirjoitti: Palkit pois, niin eiköhän lähtisi 16:9 tv:t myyntiin edes hieman paremmin. Kiitos Neloselle, kun välillä jaksatte (vai vahingossako sitä teette) lähetätte ihan "aitoa" 16:9 ohjelmaa.
Riippu mediasta. Jos kyseessä on ollut DVD niin vika on kylläkin levyssä. Nimittäin jos käyttäjällä on 4:3 telkkari ja DVD soitin on oikein asetettu, eli 4:3 moodiin, näkyy sekä 4:3 ja anamorfinen 16:9 oikein palkeilla JOS levy on tehty oikein. 4:3 telkkarissa ei edes kuvasuhteita pysty muuttamaan ja tarkoitus ei todellakaan ole että käyttäjän tarvitsee muutta DVD soittimen asetuksia riippuen lähdematerialista. Se DVD soittimen asetus tehdään kerran käytettävän telkkarin mukaan eikä kokoaika katseltavan median mukaan.TheKraken kirjoitti:Olen myös joskus lähetettyäni jonkun pätkän, joka on tilattu 16:9:nä ja olen lähettänyt sen letterboxaamattomana, saanut siitä palautetta, että "tämä ei näy oikein minun 4:3 tv:ssä." Se on telkkarin. Ei tekijän vika.
Tietokoneellakin näkee millä tahansa DVD player softalla onko levy tehty oikein. Playerin pitää avata 16:9 materialin saman muotoiseen ikkunaan ilman erillisiä säätöjä. Jos playeri avaa 4:3 ikkunan jossa on anamorfinen 16:9 materiali niin levy on tasan väärin tehty.
Enivei, aikaa mulla ei enään leikkimiseen ole vaan konvertoin ne pätkät tähän hätään ffmpeg ohjelmalla. Kun käsken sen tehdä 16:9 se muutta resoluution automattisesti 1024x576 muotoon ja silloin homma toimii myös iDVD:ssä oikein ja levy näkyy oikein sekä 4:3 että 16:9 telkkarissa ilman säätöä.
Tarvii sitten paremmalla ajalla tutustua FCP:hen kunnolla. En epäile hetkeäkään etteikö se ole erittäin pätevä. Pätevästä ohjelmasta ei vaan ole hyötyä jos ei sitä osaa käyttää...
Kim